Miksi tupakansavu saa levitä naapurin parvekkeelle?
Sehän on terveyshaitta. Miksi terveystarkastaja ei voi puuttua asiaan?
Kommentit (23)
Miksi tehtaiden savu saa levitä vapaasti kotikuntaani?
Miksi joudun haistelemaan autojen pakokaasuja?
Onko kellään tietoa tapauksesta, jossa henkilö kuoli tupakan hajun takia? Savu haihtuu sen verran, että siitä ei sen suurempaa haittaa terveydelle voi olla. Pahempi on kävellä vilkkaalla kadulla tai parkkihallissa.
Koska se ei ole vaarallista niissä määrissä. Suhteellisuudentajuinen henkilö ymmärtää sen. Valitettavasti nykyisen sensaatiomedian vaikutuksesta suhteellisuudentaju on uhanalainen ominaisuus.
Tykkääkö parveketupakoitsija nuuhkia peräreikäni ympärystä?
Oon kyllä yrittäny sanoa sille, että älä mene sinne, mutta ei se tottele.
Jotain tässä on pielessä. Tupakoitsija menee parvekkeelle ja laittaa parvekkeensa oven kiinni, jotta hänen oma asuntonsa säästyy savulta. Naapuri pääsee sulkemaan oveaan vasta, kun haju on jo ehtinyt hänen asuntoonsa sisälle. Muutaman kerran päivässä tupakoivan kanssa tämä ei haittaa, mutta kun naapuriparvekkeellä vedetään kessua ketjussa monta tuntia päivässä, lemu jämähtää rakenteisiin.
En pidä parvekkeelta tulevaa savua terveyshaittana, mutta onhan se haju aivan kauhea. En nyt äkkiä keksi, miten saisin itse (tupakoimattomana ja hajusteita käyttämättömänä) yhtä karsean löyhkän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tässä on pielessä. Tupakoitsija menee parvekkeelle ja laittaa parvekkeensa oven kiinni, jotta hänen oma asuntonsa säästyy savulta. Naapuri pääsee sulkemaan oveaan vasta, kun haju on jo ehtinyt hänen asuntoonsa sisälle. Muutaman kerran päivässä tupakoivan kanssa tämä ei haittaa, mutta kun naapuriparvekkeellä vedetään kessua ketjussa monta tuntia päivässä, lemu jämähtää rakenteisiin.
En pidä parvekkeelta tulevaa savua terveyshaittana, mutta onhan se haju aivan kauhea. En nyt äkkiä keksi, miten saisin itse (tupakoimattomana ja hajusteita käyttämättömänä) yhtä karsean löyhkän aikaan.
Helppoa, laitat vain ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta. Miksi tupakoitsija sulkee oman huoneistonsa oven tupakalle mennessään, jos se savun haju ei voi naapureitakaan haitata?
Minulla on parvekkeella helvetin moinen puhallin ettei tule tupakin savua, miksi et hommaa kanssa helvetin moista puhallinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitathan vinkiksi pari käyttämääsi reseptiä, kun omillani saan aikaan vain herkullisia tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehtaiden savu saa levitä vapaasti kotikuntaani?
Miksi joudun haistelemaan autojen pakokaasuja?
Sekä tehtaiden savulle että autojen pakokaasuille on huomattavan tarkat säännökset - kumpaakaan ei saa tuupata piipusta / pakoputkesta ulos sellaisena kuin se prosessista syntyy, ja koko ajan pyritään vielä tiukentamaan päästönormeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitathan vinkiksi pari käyttämääsi reseptiä, kun omillani saan aikaan vain herkullisia tuoksuja.
Aistiharhoiihin on varmaan jotain lääkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aistiharhoiihin on varmaan jotain lääkityksiä.
Ilkeyttä sen sijaan ei pysty parantamaan millään.
Euro 6 -säädöksen mukaisten bussien pakoputkesta tulee puhtaampaa ilmaa kuin Helsingin keskusan ilma.
Miksi ravintoloissa ei saa enää polttaa? Olisiko syynä epäilys savun vaikutuksesta henkilökunnan terveyteen?
Ei ole mikään absoluuttinen totuus, että tupakka haisisi pahalle. Se on vain makuasia. Mielestäni tupakka tuoksuu hyvälle mutta kahvin haju on kauhein löyhkä minkä tiedän. En ole silti yhtään enempää väärässä tai oikeassa kuin nekään ihmiset, jotka kokevat kyseiset asiat toisin päin. Silti joudun esimerkiksi päivittäin töissä ja usein myös harrastusten parissa tai muiden ihmisten luona kyläillessä sietämään kahvin hajua. Jos te tupakanhajun vihaajat joutuisitte haistelemaan sitä röökinhajua joka paikassa (varsinkin sisätiloissa) samassa mittakaavassa kuin minä joudun haistelemaan eniten inhoamaani hajua (kahvi) niin oltaisiin samalla viivalla. Vaan ettepä joudu.
Ei ihmisten mieltymykset hajujen mukaan mene mitenkään automaattisesti siten, että jokaisen nenään terveellisempi ja yleisesti hyväksytympi nautintoaine tuoksuisi paremmalle kuin se vaarallisempi ja paheksutumpi. Tätä on välillä röökinhajun inhoajien mahdoton käsittää. Kestäkää se haju siinä missä muutkin ihmiset joutuvat kestämään elämässä monia muita sellaisia aistikokemuksia, jotka ovat epämiellyttäviä tai vaarallisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään absoluuttinen totuus, että tupakka haisisi pahalle. Se on vain makuasia. Mielestäni tupakka tuoksuu hyvälle mutta kahvin haju on kauhein löyhkä minkä tiedän. En ole silti yhtään enempää väärässä tai oikeassa kuin nekään ihmiset, jotka kokevat kyseiset asiat toisin päin. Silti joudun esimerkiksi päivittäin töissä ja usein myös harrastusten parissa tai muiden ihmisten luona kyläillessä sietämään kahvin hajua. Jos te tupakanhajun vihaajat joutuisitte haistelemaan sitä röökinhajua joka paikassa (varsinkin sisätiloissa) samassa mittakaavassa kuin minä joudun haistelemaan eniten inhoamaani hajua (kahvi) niin oltaisiin samalla viivalla. Vaan ettepä joudu.
Ei ihmisten mieltymykset hajujen mukaan mene mitenkään automaattisesti siten, että jokaisen nenään terveellisempi ja yleisesti hyväksytympi nautintoaine tuoksuisi paremmalle kuin se vaarallisempi ja paheksutumpi. Tätä on välillä röökinhajun inhoajien mahdoton käsittää. Kestäkää se haju siinä missä muutkin ihmiset joutuvat kestämään elämässä monia muita sellaisia aistikokemuksia, jotka ovat epämiellyttäviä tai vaarallisiakin.
Aivan samaa mieltä. Olen entinen tupakoitsija, joten kaiken järjen mukaan minun pitäisi olla tupakanvihaaja nro 1. Mutta siitä huolimatta etten ole enää polttanut vuosiin, tupakka ei ole alkanut koskaan haista mielestäni pahalle. Etenkin ulkoilmasta tuleva tupakanhaju tuoksuu jopa miellyttävälle. Välillä minunkin ikkunastani tulee tupakanhajua, yleensä ehdin suurin piirtein tunnistaa sen ja parissa minuutissa se hälveneekin. Enpä osaa tuosta mitään neuroosia kehittää.
Minusta on ihmeellistä, että joidenkin hajumieltymykset ovat nousseet tällä tavalla tärkeämmiksi kuin toisten. Itse esimerkiksi vihaan rasvaisten liharuokien käryä, ne saavat minut voimaan fyysisesti pahoin ja tuntuvat takertuvan verhoihin kun naapurissa grillataan ja minulla on ikkuna auki. Mutta ei silti tulisi mieleenkään vaatia grillauksen lopettamista vaan suljen sen ikkunan silloin jos sieltä tulee sellaista hajua joka ei minua miellytä.
"Tupakansavu sisältää yli 7000 ainesosaa, joista yli 60 on syöpää aiheuttavia ja monet ärsyttäviä tai myrkyllisiä kemikaaleja, sekä osan on todettu olevan sikiövaurioita aiheuttavia.
Erilaisten palamisolosuhteiden vuoksi monien haitallisten aineiden pitoisuus on suurempi sivuvirran savussa kuin keuhkoihin vedettävässä päävirran savussa.
Huonosti ilmastoiduissa tiloissa hengitysilman haitallisten aineiden pitoisuudet voivat nousta hyvin suuriksi. Ympäristön tupakansavulle altistutaan pääasiassa asunnoissa, autoissa ja muissa tiloissa, missä tupakoidaan. Kerros- ja rivitaloissa tupakansavu voi kulkeutua myös asunnosta toiseen."
Kahvin tuoksu tuskin on myrkyllistä.
Taloyhtiö voi hakea parvekkeille tupakointikieltoa paikalliselta terveysvalvonnalta. Laki tullut tämän vuoden alussa. Helsingissä on yli parikymmentä hakemusta jo käsittelyssä. Tampereella kieltoja on määrätty jo 8 taloyhtiöön.
Googlella löytyy uutisointia aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
"Tupakansavu sisältää yli 7000 ainesosaa, joista yli 60 on syöpää aiheuttavia ja monet ärsyttäviä tai myrkyllisiä kemikaaleja, sekä osan on todettu olevan sikiövaurioita aiheuttavia.
Erilaisten palamisolosuhteiden vuoksi monien haitallisten aineiden pitoisuus on suurempi sivuvirran savussa kuin keuhkoihin vedettävässä päävirran savussa.
Huonosti ilmastoiduissa tiloissa hengitysilman haitallisten aineiden pitoisuudet voivat nousta hyvin suuriksi. Ympäristön tupakansavulle altistutaan pääasiassa asunnoissa, autoissa ja muissa tiloissa, missä tupakoidaan. Kerros- ja rivitaloissa tupakansavu voi kulkeutua myös asunnosta toiseen."
Kahvin tuoksu tuskin on myrkyllistä.
Olen tietoinen tupakan koostumuksesta ja haitoista. Et kai tosissaan luule, että tässä jatkuvassa tupakointivalistuksen viidakossa kukaan voisi olla välttyä kuulemasta noita samoja faktoja vuodesta toiseen? En ole missään vaiheessa kiistänyt tupakan myrkyllisyyttä, kyse ei ollut siitä.
Viittasin kommentillani niihin aiempiin kommentteihin, jotka koskivat nimenomaan tupakan hajua. Ei tuotteen myrkyllisyys ole mikään mittari sille, kuinka miellyttävälle tuote kenenkin mielestä tuoksuu ja kuinka oikeutettua yhteiskunnassamme on nimenomaan tupakan hajun vihaaminen suhteutettuna kaikkiin muihin hajuihin, joita osa väestöstä pitää epämiellyttävinä.
Koska asukas hallinnoi parvekettaan, ja se on ulkotila.