Miehet, millaista seksuaalista häirintää olette kokeneet?
Monesti mielletään seksuaalinen häirintä niin, että aina nainen on häirinnän kohteena. Mutta lähes koskaan ei puhuta siitä, että miehetkin kokevat tätä. Sitä pidetään kai hyväksyttävänä, miksi? Ja kuinka moni mies kokee seksuaalisen häirinnän epämiellyttävänä?
Kommentit (63)
On kourittu moneen otteeseen kovakouraisesti takapuolesta ja haarojen välistä. Jos en ole lämmennyt niin yleensä siitä on seurannut homoksi tai impotentiksi haukkumista ja koko miehisyyden epäilyä/mitätöintiä.
M35
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että itse joudun tällaisten täti-ihmisten kohteeksi aika helpolla.
Olen mielestäni ihan ok näköinen mies, pukeudun siististi ja asiallisesti. Olen lyhyt. Hymyilen.
Ilmeisesti olen sillä tavalla vaarattoman oloinen "naapurinpoika", että minulle voi tehdä mitä p*skaa hyvänsä ilman, että minua tarvitsee pelätä. Tämän olen kokenut niin töissä kuin baarissakin. Pitäisi varmaan lopettaa hymyily, käyttäytyä epäasiallisesti ja pukeutua haiseviin ryysyihin, että saisi olla kokonaan rauhassa näiltä rouvashenkilöiltä.
Mikä 50+ täti-ihmisiä vaivaa? Kun he lähtevät vaikkapa työporukalla baariin viettämään "tyttöjen iltaa", heistä tulee välittömästi aivan kauheita porsastelijoita. Niin tässä mielessä kuin muutenkin. Nämä samat täti-ihmiset saattavat useinkin löytyä "tyttöjen illan" loppumainingeissa sylkemässä pitkää sylkeä baarin ulkopuolella. Toki tätä tekevät miehetkin, mutta joskus tuntuu, että nämä 50+ tädit saavat varsinkin porukalla jonkun ihme joukkohysterian päälle, jonka varjolla sitten käyttäydytään miten tahansa.
Tervetuloa naisten maailmaan. Terkkuja kaikille miehille, jotka haukkuvat naisia siitä, etteivät nämä hymyile tarpeeksi, eivät pukeudu tarpeeksi naisellisesti eivätkä suhtaudu lähestymisiin lämpimästi. Käytöksemme peilaa täysin sitä, miten miehet käyttäytyvät naisia kohtaan.
Olen ammatiltani taksikuski ja en ilmeisesti ulkonäöltäni ole niin komea, että ahdistelu olisi kovin yleistä.
Ne muutamat kerrat kun fyysistä ahdistelua on tapahtunut on se ollut jotain reiden koskettamista tai käden hipsuttelua, yleisesti ottaen ihan ikäisteni nuorten naisten toimesta. Kova humalatila toki yhdistävänä tekijänä.
Eipä tuosta ole mitään traumoja ole jäänyt, päinvastoin. Miettinyt itsekseni että miten yksinäinen voi ihminen olla kun humalaisen naisen ahdistelu (kosketus) tuntuu hyvältä vaikka asia on ns. väärin.
Verbaalista häirintää on kanssa ollut jonkun verran. Tähän osallistuvat miehet että naiset, myös ne täti-ihmiset. Toisesta korvasta sisään toisesta ulos, mutta onhan se periaatteessa ihan mukavaa että jollekkin kelpaisi sillä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että itse joudun tällaisten täti-ihmisten kohteeksi aika helpolla.
Olen mielestäni ihan ok näköinen mies, pukeudun siististi ja asiallisesti. Olen lyhyt. Hymyilen.
Ilmeisesti olen sillä tavalla vaarattoman oloinen "naapurinpoika", että minulle voi tehdä mitä p*skaa hyvänsä ilman, että minua tarvitsee pelätä. Tämän olen kokenut niin töissä kuin baarissakin. Pitäisi varmaan lopettaa hymyily, käyttäytyä epäasiallisesti ja pukeutua haiseviin ryysyihin, että saisi olla kokonaan rauhassa näiltä rouvashenkilöiltä.
Mikä 50+ täti-ihmisiä vaivaa? Kun he lähtevät vaikkapa työporukalla baariin viettämään "tyttöjen iltaa", heistä tulee välittömästi aivan kauheita porsastelijoita. Niin tässä mielessä kuin muutenkin. Nämä samat täti-ihmiset saattavat useinkin löytyä "tyttöjen illan" loppumainingeissa sylkemässä pitkää sylkeä baarin ulkopuolella. Toki tätä tekevät miehetkin, mutta joskus tuntuu, että nämä 50+ tädit saavat varsinkin porukalla jonkun ihme joukkohysterian päälle, jonka varjolla sitten käyttäydytään miten tahansa.
Juu tällaista porukalla kähmimistä olen kerran itsekin todistanut. Yhdessä baarissa osa paikan bändin jäsenistä nousi pöydille soittamaan pilkun lähestyessä ja vanhempi naisporukka saartoi innokkaana nämä pöydällä seisovat soittajat. Yhtä saksofonistia ihan röyhkeästi käpälöitiin sekä haaroista että perseestä. Hän vain jatkoi soittamista, ei reagoinut siihen yhtään mitenkään. Oliko siis jotenkin tuttua kauraa tällainen käytös asiakkaiden taholta (toivottavasti ei) vai eikö kehdannut siinä tilanteessa suuttua ja näyttää, ettei tuollainen käytös ole oikein? Joskushan noissa tilanteissa voi lamaantuakin. Ei oikein tiedä miten pitäisi reagoida ja sitten vasta jälkikäteen suututtaa ja ahdistus kunnolla iskee.
Olen nykyään jo ylipainoinen keski-ikäinen mies eikä kukaan varmaan ahdistelisi minua enää.
Mutta Joensuussa aika tarkkaan tasan 20 vuotta sitten eli keväällä 1997 olin vielä nuori sälli ja sutjakassa kunnossa. Pidin kehostani hyvää huolta eli kävin säännöllisesti lenkillä ja myös kuntosalilla. En ollut mikään bodari, mutta kumminkin kehossani oli sellaisia lieviä Adonismaisia-piirteitä. Sixpack vatsassa, jonkin verran rintalihaksia penkkipunnerruksesta ja hauiksiakin. En ole pitkä mies, vain 173cm, mutta vartaloni oli tuolloin ihan sopusuhtainen. Tosin jalkani ovat vähän liian lyhyet eli hieman "persjalkaisuutta" on.
Naamatauluni oli ihan siedettävä. En ole erityisen komea, mutta en rumakaan. Pidin tuolloin pitkiä, ruskeita hiuksia, jotka oli hieman luonnonkiharat.
Olin siis kuntosalilla siellä Joensuussa vuonna 1997 ja treenasin ihan verryttelyhousut jalassa ja paitani oli hihaton paita, ehkä Adidas tai Nike. Väriä en muista. Ikää minulla oli vähän alle 25v, mutta olin hyvin nuorekas ja joku olisi voinut luulla, että ikää olisi ollut 18v.
Joku nainen ahdisteli minua seksuaalisesti. Ikää hänellä oli ehkä saman verran kuin minulla. En muista enää tarkkaan hänen piirteitään, mutta oli kuitenkin ihan nätti, seksikäs salikissa. Siihen aikaan ei ollut vielä tätä kamalaa fitness-buumia, vaan hän oli treenattu, piukkaperseinen, mutta kuitenkin naisellinen nainen.
Hän lähenteli, keimaili ja kuiskutteli suoran seksiehdotuksen. Suutuin hieman ja torjuin hänet, sillä minulla oli jo tyttöystävä. Mutta nainen ei voinut sitä tietää, sillä en ollut kihloissa vielä eikä ollut sormusta. En siis ollenkaan pistänyt pahakseni tätä ahdistelua, minä pidin siitä, mutta olen uskollinen enkä petä tyttöystävääni, siis nykyistä vaimoani.
Koskettelua, tahallaan päin kävelyä ja erittäin pitkää tuijottamista ja nuori nainen 25v, itse olen 40v ja varattu mutta se ei ilmeisesti ole mikään haitta tai este.. hidaste vaan..
Ei luovuta, taitaa olla jotain mt-ongelmia vaikka ei päällepäin näy.
40V pullea naimisissa oleva perheenäiti tuli ehdottelemaan ja kehumaan. Oksetti. En muutenkaan ole kiinnostunut tuon ikäisistä muijista
Olen 19vuotias todella nuorelta näyttävä poika (vaikkakin pitkä). Oma vanhin lapsensa oli 16v.
Naisethan usein valittavat "kuolaavista vanhoista sedistä", jotka tuijottavat väärällä tavalla.
Itse olen törmännyt myös tuijotteluun, esim. varmaan 3 kertaa joku on kommentoinut persettäni jollain tavalla. Yleensä kyseessä ei ole ollut kovinkaan nuori vaan keski-ikäinen nainen.
Toinen asia tuijottelussa on joidenkin naisten häpeilemätön miesten haarovälien tuijottelu, varsinkin, jos mies käyttää istuvia housuja. Tuo on kylläkin asia, jota monet eivät varmaan tee tahallaan. Joskus se voi olla kuitenkin häiritsevän näkyvää ja kiusallista.
Tosi usein kun miehet kertoo eri lehdissä tms ahdistelusta, toteavat he lopuksi että "mutta en saanut siitä traumoja, ei se minua ahdistanut". Kannattaa sanoa jos ahdistelu ahdistaa. Ehkä siksi asiasta ei puhuta?
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani taksikuski ja en ilmeisesti ulkonäöltäni ole niin komea, että ahdistelu olisi kovin yleistä.
Ne muutamat kerrat kun fyysistä ahdistelua on tapahtunut on se ollut jotain reiden koskettamista tai käden hipsuttelua, yleisesti ottaen ihan ikäisteni nuorten naisten toimesta. Kova humalatila toki yhdistävänä tekijänä.
Eipä tuosta ole mitään traumoja ole jäänyt, päinvastoin. Miettinyt itsekseni että miten yksinäinen voi ihminen olla kun humalaisen naisen ahdistelu (kosketus) tuntuu hyvältä vaikka asia on ns. väärin.
Verbaalista häirintää on kanssa ollut jonkun verran. Tähän osallistuvat miehet että naiset, myös ne täti-ihmiset. Toisesta korvasta sisään toisesta ulos, mutta onhan se periaatteessa ihan mukavaa että jollekkin kelpaisi sillä hetkellä.
Osa ongelmaa on varmasti se, että toinen sukupuoli saa osakseen aivan liian paljon huomiota ja toinen liian vähän. Minua kopeloitiin oikein kunnolla takapuolesta pari kuukautta sitten erään viikonlopun taksijonossa hieman vanhemman ja selvästi humaltuneen naisen toimesta. Tätä ennen hän oli kehunut takkiani johon vastasin nopeasti hymyillen 'kiitos'.
Vaikka olen pyrkinyt kohtelemaan kaikkia tapaamiani ihmisiä kunnioittavasti ja ystävällisesti niin en ole oikeastaan koko elämäni aikana kuullut itsestäni juuri mitään positiivista muiden sanomana ja naiset eivät ole koskaan kiinnittäneet mitään huomiota minuun. Ymmärrän kyllä hyvin, että en ole ulkoisesti mikään kaikkein näyttävin ja en siis todellakaan syytä naisia tästä "huomion puutteesta" millään tavoin.
Pakko myös myöntää, että vaikka hyvin tiedostin tuon taksijonokäytösen olevan täysin asiatonta, niin silti se sai minut paremmalle mielelle ja ajattelemaan, että ehkäpä minä en sittenkään ole täysin näkymätön. Melko surullistahan tämä tietenkin kokonaisuudessaan on, mutta jossain vaiheessa perinteisesti epämiellyttävä huomiokin voidaan tosiaan kokea miellyttäväksi.
M36
Homottelua kateellisilta ja rumemmilta miehiltä ja mustasukkaisilta naisilta.
Miksihän täältä poistellaan asiallisia kommentteja, joissa miehet kertovat miten heitä on ahdisteltu? Feministit asialla? Tästä ei saa puhua?
Monta vuotta sitten yhden kerran uimastadionin saunassa. Arveli varmaan minunkin olevan homo. Ei lähtenyt perään kun poistuin.
Yhdessä tapauksessa uima-altaalla henkilö ui toistuvasti ohi aivan vierestä ja joka kerralla "vahingossa" hipaisi reittäni. Jäi uima-altaan päähän minua vastapäätä seisoksimaan minuuttikaupalla poseeraukseen, jotta varmasti en voi olla huomaamatta. Sen jälkeen odotti pukuhuoneiden ovella kurkkien milloin olisin tulossa sinne suuntaan.
Toisessa tapauksessa henkilö seuraili pitkin markettia ja aina räväytti pepsodenthymyn, kun "sattumalta" tuli käytävällä vastaan.
Kolmannessa tapauksessa bileissä kommentoitiin, että minulla on hyvä perse.
Neljännessä tapauksessa känniläisen pyytämättä ja yllättäen tapahtunut suutelu suulle.
Laittakaas miehet lisää kokemuksia häirinnästä.
Olishan se mielenkiintoista joskus kokeilla miltä tuntuu jos satunnainen nainen ohimennen vähän hiplaisi takapuolta tai miksei etupuoltakin. Eipä tuosta mitään traumoja tulisi, kun hän olisi sopivasti leikkimielellä liikkeellä. Ehkä ennemminkin olisi päivän piristys. Todennäköisempää on kuitenkin että homokyylääjä hiplaa itseään pukkarissa.
Nuorena aikuisena yökerhon tanssilattialla nuori ja sinänsä miellyttävä naistuttava yllättäen ryhtyi kourimaan kovaotteisesti sukuelimiäni. Pelästyin, loukkaannuin ja se sattui. Paljon vanhempana naapuruston parasta ennen -päiväyksen ylittänyt tukeva tantta alkoi lääppiä rintakehää, käsivarsia yms. ja ilmeisesti koetti irvistyksellään viestittää jotain viekoittelevaa. Inhotti. Siinä kaksi pahinta, on muutakin lievempää.
Vastaan veljeni puolesta: häntä on useamman kerran naiset kourineet haarovälistä baarissa. Ja ei, hän ei kokenut sitä mukavana, vaikka kyseessä oli omanikäiset, nuoret hyvännäköiset naiset. Enkä usko, että kukaan mies sellaisesta nauttisi. Seksuaalinen ahdistelu on seksuaalista ahdistelua, oli osapuolten sukupuolet mitkä tahansa. Kaikilla pitää olla koskemattomuus.
Työpaikalla aivan kultainen johdon sihteeri osui aina paikalle kun olin konttorihommissa. Toi kahvia ja leikillään hieroi niskoja. Oli suhteessa, enkä todellakaan kaipaa mitään kaksoisromanssia.
Nuoruusiässä se seksuaalinen ahdistelu oli lähinnä kiusaamista. Juurikin se suosittu tyttö vs. nörtti poika. Siinä sitten koko luokan edessä aina haukuttiin, vedottiin aina siihen, että "et tule naista saamaan, etkä tyydyttämään! pieni muna!".
Vanhempana järkkärihommissa sitten tietenkin kourimiset, seksinostoyritykset, etc. Toisaalta, en noista kovin paljoa ahdistunut, koska en kokenut tilanteita uhkaavana.
Nyt kun lääkärinä olen toiminut, niin lähinnä muistisairaat saattaa kähmiä :D
Mutta noin yleisemmin; miehillä se seksuaalinen häirintä on sitä, että nainen pyrkii nolaamaan miehen julkisesti. Usein juuri vetoamalla miehen "miehettömyyteen", pieneen munaan, ulkonäköön tjsp. Mutta tämä nolaaminenhan on ihan OK, ainakin median mielestä. Etenkin marraskuussa 2016 leimattiin Trumpin kannattajia tällä tavalla mediassa. "Jos äänestät Trumpia, olet pienimunainen, lihava, kalju mies!"
P.s Jos se miesten ahdistelu olisi "yhtä väärin", mitä naisten seksuaalinen ahdistelu, se olisi nostettu julkiseen keskusteluun. Mutta ei nostettu. Se kertoo jo sen, että yleisesti on OK haukkua keski-ikäistä miestä. Ja sen vuoksi niin moni suhtautuu epäluuloisesti tähän MeToo-kampanjaan. Kun se todellinen tasa-arvo vaan loistaa poissaolollaan.