Vieläkö joku omistaa kameran?
Ei sellaisia enää tarvitse, kun nykyään on puhelimissa hyvät kamerat. Ja kohta tietenkin tulee 50 mammaa huutamaan, että heillä on niin hyvä näppäinpuhelin ja erikseen järjestelmäkamerat...
Kommentit (54)
Ostin järkkärin muutama vuosi sitten ja olen käyttänyt alle 10 kertaa. Reissuilla en ole kertaakaan raahannut mukana vaikka nimenomaan reissuja varten mokoman ostin. Ehkä turhin 400 euroa minkä olen tuhlannut. Puhelimella kuvaan nykyään kaiken.
Toki on järjestelmäkamera. Eihän puhelimen kamera mitenkään korvaa järjestelmäkameraa, jossa on ihan eri maailmasta oleva optiikka.
Minä juuri olen ostamassa uutta järjestelmäkameran runkoa, ja olen budjetoinut siihen enemmän kuin läppäriin. Valokuvaus on harrastus. Ei sitä entisaikaankaan joka jamppa harrastanut, sanoisin että päinvastoin.
Ihan tavallinen pokkari on, jolla jotain reissukuvia otan. Osa puhelimen kameralla, en oo mikään kovin ahkera kuvaaja.
Miten säädät kännykamerasta aukkoa, valotusaikaa, herkkyyttä ja polttoväliä?
Vierailija kirjoitti:
Ostin järkkärin muutama vuosi sitten ja olen käyttänyt alle 10 kertaa. Reissuilla en ole kertaakaan raahannut mukana vaikka nimenomaan reissuja varten mokoman ostin. Ehkä turhin 400 euroa minkä olen tuhlannut. Puhelimella kuvaan nykyään kaiken.
Tämä on ehkä esimerkki siitä, mitä on tapahtunut halpojen digijärjestelmäkameroiden myötä. Ihmiset hyppäävät kokonaan yli filosofiapuolen ja kuvien katselun, hankkivat halpisrungon ja siihen sen yhden kaupan päälle tulevan objektiivin ja alkavat sitten ihmetellä, kun jälki ei ole kännykkää kummempaa.
En sano, että filmiaikaan olisi otettu lopulta parempia kuvia. Mutta ainakin valokuvaus oli sen verran kallista, että mietittiin enemmän ja sohittiin vähemmän.
Kännykässäni on yksi markkinoiden parhaista "käänykameroista", mutta ei se silti pärjää järjestelmäkameralle. Molempi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia enää tarvitse, kun nykyään on puhelimissa hyvät kamerat. Ja kohta tietenkin tulee 50 mammaa huutamaan, että heillä on niin hyvä näppäinpuhelin ja erikseen järjestelmäkamerat...
En halua että kamera lähettää kuvani automaattisesti kolmannen osapuopen ylläpitämään pilveen tai faceen josta se kolmas osapuoli voi käyttöehtojensa mukaan (joita kukaan ei oikeasti jaksanut lukea loppuun) kopioida, jakaa ja hyödyntää sitä omiin kaupallisiin tarkoituksiinsa joten kuvaan edelleen kameralla.
Ja juu, pilvitallennuksen takia mulla on myös peruspuhelin. En halua joutua palveluntarjoajan/käyttojärjestelmän kehittäjän panttivangiksi ja miettiä jäikö poistetusta kuvista kopio jonnekin mistä en voi sitä ikinä saada pois.
Voisin kuvitella, että pokkarikameroiden myynti on viime vuosina vähentynut paljon, kun puhelinten kamerat on parantuneet kovasti. Mutta tosiaan järjestelmäkamera on edelleen ihan eri maailmasta. Sitä kameraa pitää tosin osata myös käyttää, jotta kuvat olisi puhelinkuvia parempia.
Vierailija kirjoitti:
Miten säädät kännykamerasta aukkoa, valotusaikaa, herkkyyttä ja polttoväliä?
Olen itse järjestelmäkameran käyttäjä, mutta täältä välistä huutelen. Ihminen, joka pitää kännykkää yhtä hyvänä kuvausvälineenä, ei varmastikaan kaipaa kyseisiä säätöjä.
Nykyajan kuvaaminen on monelle hetkien tallentamista raadollisuuteen saakka. (onnettomuudet jne.) Siinä vaiheessa kun unelmien kuvauskohde tulee vastaan, ei ole sekuntiakaan aikaa säätää.
Omistan älykännyn ja digikameran. Kamera on matkoilla mukana, koska otan paljon kuvia ja kännykkää vaivaa krooninen tilanpuute, kameran mustikortille mahtuu tuhat kuvaa.
Minä ajattelen sen niin, että kun otetaan kunnon valokuvia, kaivellaan kamera esiin ja kännykkä on tallennin, jolla kuvataan nopeasti esim tilanteita tai asioita, joita halutaan muistaa.
Järkkäri aina mukana, ainakin autossa.
No minulla on puhelimessa kamera, mutta ei nettiä, joten sielläpä ne kuvat sitten ovat puhelimessa ja mitä niillä tekee? Siksi omistan pienen digikameran, sillä otetut kuvat saan koneelle.
Kännykällä on vaikea ottaa kuvia liikkeessä, jos tarvitsee toisen käden johonkin muuhun eikä voi pysähtyä. Kännykän esiinkaivaminen on myös hankalaa tuollaisissa tilanteissa. Ainakin minä tarvitsen kännykkäkameran käyttöön molemmat kädet. Kännykkä ei myöskään ole vedenkestävä. Jos pistän sen kännykälle tarkoitettuun vesitiiviiseen pussukkaan, ovat kuvat surkeita. Been there, done that.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on puhelimessa kamera, mutta ei nettiä, joten sielläpä ne kuvat sitten ovat puhelimessa ja mitä niillä tekee? Siksi omistan pienen digikameran, sillä otetut kuvat saan koneelle.
Saat ne puhelimenkin kuvat koneelle. Vai?
Kaksikin kameraa, järkkäri tarkempaan paikallaan pysyvän kohteen kuvaukseen ja puoliautomaatti nopeiden kohteiden tilannekuvaamiseen, esim. lapset tai eläimet. Kännykän kamera lähinnä muistilapun virkaa toimittamassa vaikka aika hyvä sekin. Puoliautomaatti lähes aina mukana ja paljon eläinkuvia onkin otettu, luonnonvaraisista pikkuotuksista hauskoja kuvasarjoja :).
Digijärkkäri hakkaa vielä mennen tullen minkä tahansa puhelimen kameran.
AP ei ole kuvaamisen ja kuvien suhteen kovin vaativa, jos puhelimen kamera riittää, eikä koskaan kaipaa kunnon kameraa.
Just hiljattain ostin monen tonnin edestä järkkärin ja siihen linssejä. Harrastan valokuvausta ja ei todellakaan mulle riitä vain puhelimen kamera vaikka kätevä sitä on käyttää toki reissuilla ja huvikseen kuvia napsiessa.
Mulla on hyvä järjestelmäkamera; Nikkormat vuodelta 1983. On säännöllisessä käytössä.
Perinteistä filmiä saa liikkeistä ja kamerakerhossa on onneksi vielä pimiö.
En ole edes yrittänyt syöttää filmiä kännykkääni.