Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laadukas varhaiskasvatus. Homma rakoilee ja pahasti

Vierailija
18.10.2017 |

Nyt on kiire saada jo pikkuvauvat laadukkaan varhauskasvatuksen piiriin.
Esikoulusta tuli pakollinen.
Nyt kuitenkin tolkutetaan ettei lapsille saa kotonakaan mielellään opettaa LIIKAA asioita ennen kouluikää. Eskarilaiselle ei kannata opettaa kirjaimia, numeroita eikä varsinkaan lukemaan, että riittää sitten opittavaa ekalla, eikä tule turhautumisia.
Meillä kotona hoidetut lapset oppineet ennen koulua tietysti kirjaimet ja numerot, hieman lukemaan ja laskemaan ja tämä ei ole yhtään hyvä juttu, ne pitää jättää kouluun.

Minusta tässä on jotain vähän kummaa..

On suomalainen koulujärjestelmä epävarma itsestään. Sen sijaan että uudistutaan otetaankin kaikki lapset samaan ympäristöön ettei kukaan opi liikaa asioita..?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut höperryksestäsi mitään, mutta puolet lapsista osaa nykyään lukea kouluun mennessään.

Itse opin lukemaan nelivuotiaana...

Vierailija
2/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarissa nimenomaan opetellaan numerot ja kirjaimet ja laskemista. Ja tosiaan puolet osaa jo lukea kouluun tullessaan.

T. Ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut höperryksestäsi mitään, mutta puolet lapsista osaa nykyään lukea kouluun mennessään.

No sinunkin kanssa on tehty jotain väärin. Nykyään lapsi ei saa osata numeroita, kirjaimia, saatika lukemaan, koska ne täytyy jättää opittaviksi koulussa ensimmäisillä luokilla.

Laadukas varhaiskasvatus ilmeisesti takaa ettei lapsi missään nimessä opi liikaa. Koti on kuin villi länsi, josta saattaa tulla vaikka lukutaitoisia lapsia.

Vierailija
4/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinunkin kanssa on tehty jotain väärin. Nykyään lapsi ei saa osata numeroita, kirjaimia, saatika lukemaan, koska ne täytyy jättää opittaviksi koulussa ensimmäisillä luokilla.

Laadukas varhaiskasvatus ilmeisesti takaa ettei lapsi missään nimessä opi liikaa. Koti on kuin villi länsi, josta saattaa tulla vaikka lukutaitoisia lapsia.

Höpöhöpöhöpö.

Vierailija
5/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarissa nimenomaan opetellaan numerot ja kirjaimet ja laskemista. Ja tosiaan puolet osaa jo lukea kouluun tullessaan.

T. Ope

Ei opetella. Siellä opetellaan vähän, hyvin vähän numeroita ja kirjaimia ja muutoin enemmän mielenterveystaitoja..

Kiellettiin opettamasta lapselle kotonakaan liikaa jotta kouluun jää tämä työ. Ei missään nimessä saa opettaa lukemaan.

Vierailija
6/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Ei opetella. Siellä opetellaan vähän, hyvin vähän numeroita ja kirjaimia ja muutoin enemmän mielenterveystaitoja..

Kiellettiin opettamasta lapselle kotonakaan liikaa jotta kouluun jää tämä työ. Ei missään nimessä saa opettaa lukemaan.

Aamulääkkeet?

Ja ihan vapaastihan voit laittaa lapsesi esim kielikoulun eskariin jo viisivuotiaana. Siellä opetellaan kirjaimia jo vuotta aiemmin kuin normieskarissa. Eskarissa kaikki lukee.

Vierailija
7/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa oppineet lapset turhautuu koulussa ensimmäisillä luokilla, siksi laadukas varhaiskasvatus keskittyy mielenterveystaitoihin ja sosiaalisiin taitoihin.

Vierailija
8/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystaidot on tärkeämmät kuin se että lapsi lukee kolmevuotiaana. Minä opin lukemaan ennen koulua ja olen ollut aikuisena kolme kertaa mielisairaalassa eikä minulla ole koulutusta eikä lainkaan omaisuutta yli 30- vuotiaana.

Vierailija
9/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Aamulääkkeet?

Ja ihan vapaastihan voit laittaa lapsesi esim kielikoulun eskariin jo viisivuotiaana. Siellä opetellaan kirjaimia jo vuotta aiemmin kuin normieskarissa. Eskarissa kaikki lukee.

No voi tehdä mitä haluaa, mutta kyllä eskarista tämä viesti oli hyvin selvä. Mitään ei lapsille opeteta enää eskarissa vaan kirjaimet ja numerot jätetään kouluun, eikä niitä suositella opetettavaksi kotonakaan.

Eskareiden opetussuunnitelma keskittyy ihan muihin teemoihin.

Vierailija
10/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveystaidot on tärkeämmät kuin se että lapsi lukee kolmevuotiaana. Minä opin lukemaan ennen koulua ja olen ollut aikuisena kolme kertaa mielisairaalassa eikä minulla ole koulutusta eikä lainkaan omaisuutta yli 30- vuotiaana.

Olitko kotona vai tarhassa?

Vierailija
11/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opettamalla opettaa lukemaan, mutta kannattaa tehdä kaikkea, mikä lisää lukemaanvalmiuksia. Lukea yhdessä paljon erilaisia kirjoja, riimitellä, lorutella, opetella kirjaimia, jos lasta kiinnostaa. Puhua asioista.

Koulussa opetetaan lukemaan usein äännemenetelmällä ja lasta voi sekoittaa, jos kotona on opetettu vaikka kirjainten nimillä. Mahdotonta on estää lasta oppimasta lukemaan, jos omaa halua ja kiinnostusta on.

Vierailija
12/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekalla luokalla oli syksyllä 4/21 lasta, jotka ei lukenut. Ja kaikille löytyi tekemistä koko vuodeksi.

Vierailija
13/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä olin alle 3- vuotiaana, ainakin perhepäivähoidossa olin jossain vaiheessa. En tiedä oliko tuohon aikaan mitään eskareita, en ainakaan muista olleeni sellaisessa.

Vierailija
14/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Aamulääkkeet?

No voi tehdä mitä haluaa, mutta kyllä eskarista tämä viesti oli hyvin selvä. Mitään ei lapsille opeteta enää eskarissa vaan kirjaimet ja numerot jätetään kouluun, eikä niitä suositella opetettavaksi kotonakaan.

Eli lapsellasi on käytöshäiriöitä.

Vierailija
15/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opettamalla opettaa lukemaan, mutta kannattaa tehdä kaikkea, mikä lisää lukemaanvalmiuksia. Lukea yhdessä paljon erilaisia kirjoja, riimitellä, lorutella, opetella kirjaimia, jos lasta kiinnostaa. Puhua asioista.

Koulussa opetetaan lukemaan usein äännemenetelmällä ja lasta voi sekoittaa, jos kotona on opetettu vaikka kirjainten nimillä. Mahdotonta on estää lasta oppimasta lukemaan, jos omaa halua ja kiinnostusta on.

Ei vaan tarhassa tämä tehdään laadukkaasti ja valvotusti, kotona hommaa ei osata hoitaa.

Ehkä tarhassa osataan toppuutella jos meinaa innostua liikaa.

Kotona ei sitten tarvitse tehdä lapsen kanssa mitään kun päivittäinen sisältö saadaan tarhasta.

Vierailija
16/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskarilainen turhautuu jo eskarissa kun harjoittelevat noita kirjaimia ja numeroita. Onhan se ne osannutkin kohta jo 3v (alkuvuodesta 7v). Haluaisi laskea oikeita laskuja, joita sitten tekeekin matemaatikko isänsä kanssa.

Heikoimman tason mukaan mennään.

Vierailija
17/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Aamulääkkeet?

Eli lapsellasi on käytöshäiriöitä.

Juu, kyllä. Kerroin että opetellaan kotona kirjaimia, numeroita ja lukemaan.

Vierailija
18/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eskarilainen turhautuu jo eskarissa kun harjoittelevat noita kirjaimia ja numeroita. Onhan se ne osannutkin kohta jo 3v (alkuvuodesta 7v). Haluaisi laskea oikeita laskuja, joita sitten tekeekin matemaatikko isänsä kanssa.

Heikoimman tason mukaan mennään.

Pyydä eriyttämistä. Meillä esikoinen laski tokan luokan laskuja eskarissa.

Vierailija
19/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa koulu alkaa liian myöhään. Lapsilla esim. lukemaanoppisen herkkyysvaihe on tytöillä n. 4-vuoden iässä, pojilla yleensä puolisen vuotta-vuotta myöhemmin.

Monissa maissa koulu alkaa nuorempana, lukemista ym. opetellaan leikkien avulla, ei siellä pulpeteissa istuta.

Voisi tulla Suomeenkin sen sijaan, että lapset ahdettaisiin päiväkoteihin.

Vierailija
20/44 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä olin alle 3- vuotiaana, ainakin perhepäivähoidossa olin jossain vaiheessa. En tiedä oliko tuohon aikaan mitään eskareita, en ainakaan muista olleeni sellaisessa.

Sama juttu, tais olla seuriksen kerhossa joku " esikoulu". Olin kans perhepäivähoitajalla ja kuitenkin opin lukemaan jo ennen kouluikää. Jotain meni siis mönkään.

Mut ei huolta.. Tämä mielenterveystaidot tuli vasta pari vuotta sitten- sitä ennen lasta sai opettaa lukemaan.

Nyt tämä uudistus tukee uusia suosituksia ettei lapset olisi kotihoidossa missään nimessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi