Annanko asian olla? Työpaikalla mies, jonka sijaan sain ylennyksen, haukkui minut :(
Olimme ainoat hakijat työpaikan sisältä korkeampaan positioon, sen lisäksi oli joitakin ulkopuolisia hakijoita. Sain paikan, ja tiedän että rekryprosessin aikana ilmeisesti suurin osa tämänhetkisistä työkavereista oli ollut myönteisiä minun suhteeni ja työpaikan intranetissä jaetussa tiedotteessa asia oli muotoiltu jotenkin niin, että minulla on vakuuttava tausta ja olin selvästi se henkilö, jota etsittiin (tms).
Tämä mies, joka on myös itseäni vanhempi ja jolla on yrotyksessä pidempi työhistoria, laittoi sitten minulle viestiä chatissa (joka meni suunnilleen näin, vähän muuntelin ettei tunnisteta): "Moikka! Miksiköhän sut valittiin? Ihmettelen, ettei tässä painotettu nyt kokemusta ollenkaan. Ajattelikohan ne, että on paremman näköistä jos on johtotehtävissä naisiakin? Mulla on joka tapauksessa paljon muutakin tekemistä nyt, aion jättää tän lafkan".
En reagoinut viestiin mitenkään. Mitä teen? Tuntuu epäreilulta, että hän ei usko minua päteväksi ja suhtautuu alentavasti. Olen ehkä nuorempi, mutta minulla on etenkin viime aikoina olen saanut hyviä tuloksia ja tehnyt työni erittäin hyvin. Silti tuli paha mieli ja alkoi harmittaa. Annanko asian olla vai vienkö henkilöstöpuolen käsiteltäväksi?
Kommentit (28)
Ottaisin screenshotin ja antaisin olla. Jos yrittää jotenkin pistää kapuloita rattaisiin, niin toimisin vasta siinä vaiheessa. Ilmeisesti et kuitenkaan ole miehen esimies?
Pettyneet ihmiset käyttäytyy typerillä tavoilla ja voit osoittaa tässä olevasi kypsempi. Itse vähän samanlaisessa tilanteessa, mutta olen vielä tyypin uusi esimies. Päätin antaa kuukauden aikaa tilanteesta ylipääsemiseen ja mököttämiseen, sitten saa tulla HR mukaan.
(Itse ehkä vastaisin kuitenkin ”Kiitos onnitteluista”. Silleen lakonisesti.)
Turha tuosta on pillastua. Mies todennäköisesti vaihtaa työpaikkaa ja tuo oli sellainen pehmeä kosto ja viimeinen sana. Olen itse kokenut vastaavanlaisia ohareita ylennyksissä, koska nykyään ei enää arvosteta talossa tehdyn työuran pituutta ja sen tuomaa kokemusta (eli ns. apupojasta pomoksi polku on katkottu). Hauskinta tässä oli, että minulla paljon vaativan alan yliopisto-opintoja alla, mutta valmistuminen jäänyt kun perustin perheen. Olin siis käytännössä pätevämpi sekä työuran pituuden, että koulutuksen puolesta kuin edelle laitetut naiset tai miksei miehetkin, koska minulta puuttui tutkintopaperi. Hauskaa oli, että tämän vuoksi jopa amiksesta valmistuneet katsottiin pätevämmiksi alalla joka vaati monimutkaisten järjestelmien ymmärtämistä edes jossain määrin.
Kauaksi aikaa en jäänyt tuota katselemaan vaan lähdin firmasta ja korjasin tutkintopuutteen. Samalla päätin, että jos jatkossa ylennykset eivät mene mielestäni oikein eli firma ei arvosta minua tarpeeksi niin vaihdan kylmästi työnantajaan. En enää usko mihinkään uskollisuuteen tai suullisiin vakuutteluihin.
Minusta naisten nostaminen johtotehtäviin PR:n on ikävä yleistynyt ja se johtaa juuri tällaisten ympyräpiirtokoordinaattoriblondien, jotka eivät oikeasti ymmärrä asioista yleistymiseen sellaisissa positioissa joissa ei pitäisi.
Oliko työhön tarjolla kiinteä palkka vai olisiko esim. mahdollinen miehen korkeampi palkkapyyntö voinut osaltaan vaikuttaa päätökseen? Yrityksissä usein myös raha ratkaisee. Todennäköisesti olitte kuitenkin molemmat päteviä työhön.
Et vastaa tai reagoi mitenkään miehen suuntaan. Välität kuitenkin viestin omalle esimiehellesi tai hrään ja kysyt, miten sinun pitäisi suhtautua asiaan.
Mä säilyttäisin viestin, mutta en heti tekisi asialle muuta. Yksityisesti voisin avautua kavereille ikävästä tapauksesta (ei-tunnistettavasti), mutta työpaikalla yrittäisin asettua toisen käytöksen yläpuolelle. Ja vaikka et ole kiukuttelun oikea kohde, niin ymmärtäisin, että työpaikan menettäminen harmittaa ja pinna voi palaa. Sitten, jos kommentointi toistuisi, niin välittäisin alkup. viestin sekä kertoisin myös toisesta tapauksesta esimiehelle tai hr:lle.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna vastaisin että "Mielestäni asiallista olisi onnitella minua koska sain paikan. Sinä sen sijaan sorrut sanoihin, jotka menevät sukupuolisen häirinnän rajalle. Toivotan sinulle hyvää jatkoa uudessa työpaikassasi. Toivottavasti opit vastaisuudessa käyttäytymään työpaikalla asiallisesti. Säästän tämän viestin varmuuden vuoksi, koska jos kuulen että levität minusta valheita, niin viestisi lähtee heti esimiehillesi tässä ja uudessa työpaikassasi."
Tämä viesti työkaverille ja sota on valmis.
Jos on voittanut kisan niin kestää pienet katkeruuden puuskat. Aika läpinäkyvää toi miten kokemusta ei arvosteta ja olisko kyse kiintiönaisesta ja hei ei kiinnosta oon lähdössä..hävettää viikon päästä äijää itseäänkin. Fiksut pärjää aina, joten ei aihetta mihinkään toimintaan. Itse olisin hepulle ihan ystävällinen, tilanteen yläpuolelle vaan, neutraali vastaus ja asenne.
Pettymyksen ilmaisu on ihmillistä ja turha siitä on mitään isoa ongelmaa tehdä. Ap on saanut työn ja piste. Hänellä on varaa olla asiallinen ja ystävällinen ilman, että tästä alkaa nyt yhden viestin pohjalta nostaa jotain ongelmaa joka suuntaan tai tekemään omituisia tulkintoja.
Noin yleisesti kyllä (ap varmaan pätevämpi ja parempi!) nuoria naisia on politiikassa nostettu liian korkealle liian pienillä ansioilla. Siellä olisi ansioituneita vanhempia ja kokeneita naispoliitikkoja, mutta kun pitää trendin vuoksi nostaa näitä kolmekymppisiä tyhjäpäitä, joilla ei ole mitään perspektiiviä asioihin. Huomaatteko lainkaan ongelmaa: Vanha ja rupsahtanut nainen ei kelpaa, on kivampi ottaa se nuori ja nätti? Todellista feminismiä olisi valita kokenein, osaavin ja soveltuvin, mies tai nainen. Nythän siellä pärjää vaan miehet kaikessa iässä ja nuoret naiset. Nelikymppisenä nämä useimmat "trendipoliitiikot" tungetaan sivuraiteelle ja nostetaan uusia Sanneja ministereiksi tyttöilemään. Sikamaista, naisen arvo on vain nuori ikä. Samalla näille pimuille annetaan vaan juoksutytön rooleja, koska eivät tietenkään osaamisensa puolesta vielä pärjää kovissa töissä. Semmoisia kunnon Halosia ja muita tätsyjä sinne tarvitaan, joilla on järeä osaaminen. Vaikka se sex appeal -indeksi onkin vähän alempana.