Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
141/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapsettomat ovat vähän niin kuin kasvissyöjät ja muut ideologistit. Omaa asiaa pitää toitottaa sielläkin missä se ei kiinnosta ketään. Vai mikä oli ap:n motiivi tulla lässyttämään vapaaehtoisesta lapsettomuudesta juuri vauva.fi lehden aihevapaa palstalle?

Ehkäpä koska täällä pyörii nimestä huolimatta ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista ja elämäntilanteista, ja on sen verran suosittu sivusto että löytyy kommentoijiakin?

Ja ai juu, palstahan on AIHE VAPAA... Eli saa kirjoittaa vaikka omista perskarvoistaan, jos mieli niin tekee. Ei tarvitse liittyä vauvoihin saati lapsiperhe-elämään mitenkään.

Vierailija
142/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surettaa ajatella, että näilläkin 16-vuotiaiden velojen halveksijoilla voi olla omia lapsia. Suhtaudutteko heihinkin yhtä alentuvasti ja halveksuvasti? Vähättelettekö heidänkin mielipiteitään ja tunteitaan? 

Jos, niin ei kannata odottaa että vanhainkodin ovi kovin tiuhaan tahtiin kävisi.

No juu, jos se 16- vee sen " mutku mä haluun kun muillakii on" - kohtauksen jälkeen alkaa selittää et lapsii mä en haluu ikinä ja vaatii jonkun vakavan keskustelun asiasta niin kyllä hetki pitäis keräillä.

Mikä tuossa aloituksessa on sellaista että sun pitää oikein keräillä itseäsi? Kypsemmältä kirjoittajalta hän vaikuttaa kuin sinä. Ja tästä on jokainen muukin tässä ketjussa samaa mieltä. Elleivät porvoossa ala peukuttamaan kaikilta mahdollisilta laitteiltansa silmät keltaisina ja munat huurussa yötä päivää. (joo ja minä en ole kypsä kirjoittaja itse, myönnän sen. Olen saparoperse täti)

Miro 2000

klo 12:12 | 16.10.2017

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.

-Ei tykkää lapsista

-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Voi jestas!:D

16- vuotias miettii poikia, kavereita ja kissanpoikia ja haluaa 4 kissaa ja toisena päivänä nenäkorun ja toisena mopon.. Seuraavana päivänä se hukkaa puhelimensa ja illalla se on perustamassa eläinten turvakotia varastoon.

Sitten se on lukenut netistä veloista ja innostuu siitä.

Kuka 16- vee nyt haluaa lapsia?? Ei kukaan.

Höpö höpö.

Hassua. Minä en 16-vuotiaana ajatellut oikeastaan mitään noista asioista, jos ei kavereita lasketa. En seurustellut, mutta kävin harrastuksissa ja jollain kumman ilveellä kykenin muutenkin käyttäytymään iälleni sopivalla tavalla. Ne jotka 16-vuotiaina käyttäytyvät mainitsemallasi tavalla ovat kyllä selvässä vähemmistössä, kyllä suurin osa senikäisistä osaa jo edes päätöksenteon perusteet ja tajuavat että kaikkea mitä harkitsee ei tarvitse heti olla tekemässä.

Ei tarvitse olla tekemässä? Niin perustamaasa löytöeläinkotia varastoon ja seuraavana päivänä innostua tekokynsistä, hiusten pidennyksistä ja goottityylistä ja sitten tuleekin riita bestiksen kanssa ja hengaa pari päivää Jasminin kanssa jolla onkin heppa ja haluaa hevosen?

Ja tämä olento jotenkin tosissaan miettii haluaako se lapsia!?!?

Luojalle kiitos 16- vuotiaat inhoaa vauvoja!!!!!:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitatko ap että veloja vihataan sinun teinipiireissäsi vai missä? Koska ainakaan aikuisten ihmisten keskuudessa en ole tähän törmännyt. En edes tällä palstalla jossa asiat sanotaan suoraan. Sen sijaan täällä mielestäni suhtaudutaan veloihin varsin hyväksyen jopa kannustetaan siihen ja lapsen saantia pidetään pisteenä johon elämä päättyy. 

Vierailija
144/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että olette yhteiskunnan vapaamatkustajia

Me maksamme veromme, ja saamme huomattavasti vähemmän tukia kuin lapsiperheet. Meidän veroäyrejä laitetaan myös teidän lasten koulutukseen ja tukiaisiin, että mietipä uudelleen.

Minunkin veroäyrini menevät vaikkapa vammaisille, vaikka olen terve. Sinne niiden kuuluukin mennä. Siksi niitä kerätään.

Maksan mieluusti veroja jonkun kasvavan ja kehittyvän hyväksi. Yhtä lailla ne menevät juoppojen ym. pummien ylläpitoon. Ei oikein huvittaisi rahoittaa kenenkään riippuvuuksia.

T.työssäkäyvä perheellinen.

Vierailija
145/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapsettomat ovat vähän niin kuin kasvissyöjät ja muut ideologistit. Omaa asiaa pitää toitottaa sielläkin missä se ei kiinnosta ketään. Vai mikä oli ap:n motiivi tulla lässyttämään vapaaehtoisesta lapsettomuudesta juuri vauva.fi lehden aihevapaa palstalle?

AIHE VAPAA. Jos käsite on tuntematon sulle, niin se tarkoittaa sitä, että täällä saa kirjoittaa ja tehdä aloituksia muistakin kuin vauvoista, synnytyksestä ja lapsiperhe-elämästä. Vapaaehtoinen lapsettomuus on monia koskettava aihe. Ei ihme, että siitä(kin) tulee aloituksia aihe vapaalle. Jos aihe ärsyttää sua noin paljon, niin älä avaa ketjuja, jotka koskevat tätä aihetta. Minusta tässä aloituksessa ei ollut mitään ärsytystarkoitusta. Kaikkea ei tarvitse aina ottaa niin itseensä. Mutta toki nämä ap:n saamat ärsyyntyneet, syyttelevät ja väheksyvät kommentit alleviivaavat hyvin, kuinka oikeassa ap olikaan kirjoittaessaan valintansa aiheuttamista vihaisista reaktioissa niissä ihmisissä, joille asia ei edes kuulu. Vieläkään tosin ap ei ole saanut vastausta kysymykseen siitä, miksi näin on...

Vierailija
146/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitatko ap että veloja vihataan sinun teinipiireissäsi vai missä? Koska ainakaan aikuisten ihmisten keskuudessa en ole tähän törmännyt. En edes tällä palstalla jossa asiat sanotaan suoraan. Sen sijaan täällä mielestäni suhtaudutaan veloihin varsin hyväksyen jopa kannustetaan siihen ja lapsen saantia pidetään pisteenä johon elämä päättyy. 

Tämä ei pidä paikkaansa. Sulla on ruusunpunaiset lasit.

Vierailija
147/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Sulla on ruusunpunaiset lasit.

Ja millähän perusteella tämä ei pidä paikkaansa? Tuoko se jotain tyydytystä että kuvittelee olevansa niin kauhean vihattu ja ehkä jopa kadehdittu?

Vierailija
148/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin yli 30v asti etten todellakaan halua enkä tee lapsia.. no, mieli muuttui ja äippä minusta tuli kun olin 38v.

Kyllähän lapsettomuutta vuosien saatossa ihmeteltiin lähi- ja sukulaispiirissä. Mutta ei se suurempia tunteita kenessäkään herättänyt. En muuten mielenmuutoksesta kellekkään kertonut, kaikki olivat jo periksi antaneet.. oli käsitys että eläimiä minulla ja miehelläni aina on ollut, ja tulee olemaan, mutta lapsia ei koskaan.. joten voi hyvin kuvitella mitä äläkkä nousi kun ilmoitin olevani raskaana ja pikkuinen on tulossa. Suurin osa oli kivoja onnitteluita.. osa taas oli ' oliko vahinko, teetkö abortin" ja "hiton hullut" - tyyliä.

No, äitiydessä ei ole yllätyksiä tullut, vauva aikakin oli helppo ( ehkä siksi että olin varautunut paljon pahempaan) mutta ihmisten puheet ja asenteet taas oli jonkin sortin shokki. Kun sitä on äidiksi tullut.. niin yht'äkkiä sitä ihmiset suoltaa suustaan mitä tahansa.. ja kun olen kuunnellut miten lapsista ylipäätään mobet puhuvat, niin hyvä tavaton sentään.. ja miten äitiyttä arvistellaan.. yht' äkkiä minua ja perhettäni sai arvostella ja ruotia miten vaan halusi.

Pari ystävää olen pistänyt kävelemään omua mutkiaan, kum en kaikkea jaskaa käy kuuntelemaan.

Eli.. oli ihmisen elämäntilanne mikä tahansa. Arvostelua on aina.. mutta väittäisin silti että paljon enemmän sitä sontaa niskaan tulee jos teet lapsen.

Nykyään nahka on jo paksumpi, ja jos joku tulee taas kitisemään lapsiperheistä.. sanon heti ettei sun juttus mua kiinnosta. Heippa!

Oli sinulla lapsia tai et, se ei muille kuulu. Elä just niinkun mieles tekee.

Ps. Anteeksi jos on kirjotusvirheitä.. nakkkisormet, eikä nyt lle aikaa korjailla vuodatusta. Mukavaa päivää kaikille!

Vierailija
149/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap! Useimmille ihmisille on aivan sama, jos sinä et halua lapsia. Ei kannata ottaa mallia niistä aikuisista lapsettomista, jotka kuvittelevat, että heitä vihataan. Sellaista vihaa ei ole kuin heidän omassa mielikuvituksessaan.

Tämä on kyllä jännä juttu, kun tätä samaa litaniaa aina tarjotaan, mutta sepä ei selitä sitä, miksi tässäkin ketjussa ap:seen on kohdistunut todella vähättelevää, alentuvaa, vihaista ja ärsyyntynyttä tekstiä. Eli hyvin suuria negatiivisia tunteita on ap:n aloitus herättänyt, vaikka aihe on  "ihan sama". Olet oikeassa siinä, että sen tosiaankin pitäisi olla ihan sama, mutta selvästi näin ei ole.

Vierailija
150/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku 80v mummo kerran viidessä vuodessa kysyy sukujuhlissa että milloinkas se Lissu-Pirkko menee naimisiin ja perustaa perheen niin ei aikuinen ihminen siitä vedä mitään itkupotkuraivareita. Nykyään kuitenkin on ihan erilainen aika kuin sen mummon ollessa nuori, pitää vähän ymmärtää, eikä vetää siitä jotain että kaikki vihaa nykypäivänä lapsettomia. Näinhän ei ole vaan lapsettomuus on nykypäivän trendi nimenomaan.

Vierailija
151/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap! Useimmille ihmisille on aivan sama, jos sinä et halua lapsia. Ei kannata ottaa mallia niistä aikuisista lapsettomista, jotka kuvittelevat, että heitä vihataan. Sellaista vihaa ei ole kuin heidän omassa mielikuvituksessaan.

Tämä on kyllä jännä juttu, kun tätä samaa litaniaa aina tarjotaan, mutta sepä ei selitä sitä, miksi tässäkin ketjussa ap:seen on kohdistunut todella vähättelevää, alentuvaa, vihaista ja ärsyyntynyttä tekstiä. Eli hyvin suuria negatiivisia tunteita on ap:n aloitus herättänyt, vaikka aihe on  "ihan sama". Olet oikeassa siinä, että sen tosiaankin pitäisi olla ihan sama, mutta selvästi näin ei ole.

Tämä johtuu kyllä ihan muusta kuin siitä että hankkiiko joku random 16v lapsia ikinä vai ei. 

Vierailija
152/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa lapsivihaa täällä palstalla (aloittajaa kohtaan), vieläpä äideiltä. Huh huh...

Ap: tuollaisia ihmisperseitä on onneksi vain häviävän pieni osa ihmisistä. Yksikään fiksu aikuinen ei kyseenalaista 16-vuotiaan (tai minkään ikäisen) toimijuutta itseään koskevissa kysymyksissä ja päätöksissä.

Ihmisperseet päristelevät aivopierujaan, mutta nipistä nenä ja korvat kiinni ja jatka matkaa.

Ahhahhahaa!!! Hyvä vitsi!

Jokainen vanhempi joutuu ihaaan joka päivä kyseenalaistamaan teininsä toimintaa, kieltämään, kasvattamaan, ohjaamaan.

16- vuotias on lapsi jonka kuuluu keskittyä kouluun ja kipuilemaan murkkuikä pois, ei miettiä mitään lapsijuttuja. Tietenkään mikään tälläinen mistä täällä keskustellaan ei mitenkään vielä kuulu lasten maailmaan ja on hirveää jos joku 16- vuotias kuvittelee että hänen pitää jotain päätöksiä tehdä!:D

Vanhemmat pitää toivottavasti huolta että niillä teineillä joilla on jo seksielämää pitää kumin kikkelin päässä ja ne perheet joissa taistellaan onneksi vielä vain siitä, saako pikkuinen ottaa lävistyksen tai hankkia hamsterin, jatkavat siitä.

Miksi joku pikkuteini haluaa miettiä aikuisten asioita, kun vanhemmat joutuu joka päivä miettimään mitä sallia, ettei se teini pilaa loppuikäänsä jonkun teinipäätöksen takia.

Vierailija
153/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihmiselle luonnostaan sopii, vaikka olisi vähän vieraantunut todellisuudesta liian palstailun takia.

Suomen pystyssä pitäminen on tärkeämpää, kuin "minä minä minä"

Ne eivät taas ole omia lapsiasi.

-Ei tykkää lapsista

Tykkäät kun saat niitä.

-Perinnölliset sairaudet

Lähes kaikilla ihmisillä on sellainen.

Täällä on ollut muutama aloitus äitiyttään katuvilta naisilta. Niissä on ollut pohdintaa juurikin tästä aiheesta: kun hoivaviettiä ei ole tullut ja omat lapset ovat tuntuneet ahdistavilta eikä olo ole siitä parantunut. On joutunut vain odottamaan, koska saa lapset vihdoin kasvatettua pois omilleen ja kuinka peittää heidän tuottama ahdistus sillä aikaa. Inho ja itsesyytökset itseä kohtaan, kun automaattista äidinrakkautta, autuutta ja hoivaviettiä ei tullutkaan, vaikka kaikille naisille sen piti tulla. Kannattaisi lukea avoimin mielin myös heidän ajatuksista, jotka ovat tosiaankin katuneet lasten hankintaa, niin ei olisi näin mustavalkoista ajattelutapaa ja levittelisi väärää informaatiota julistuksenomaisesti.

Vierailija
154/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin erottaa aikuisesta siitä että teini ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä tai hienoistakaan epäuskoa, sillä on vielä henkisesti kaikkivoipaisuususkon kehitysvaiheessa ja kuvittelee että kaikki pienikin aikuisen epäily on suuri hyökkäys itseä vastaan. 

Vierailija
155/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasektomia kolmikymppisenä estää tehokkaasti keski-iän kriisin mukanaan tuomat isyyshoureet. Parempi tehdä tärkeät päätökset, kun järki on vielä tallella.

Hankin sterilisaation 3-kymppisenä kun toinen lapsi oli tehty. Siellä muuten yritettiin kääntää minunkin päätäni, mutta olin faktat pöytään- oma terveys, lasteni 10 vuoden ikäero jne. Muutaman vuoden menikin neutraalisti, mitä nyt biologinen kello soi vähän alle 35 v, kun hedelmällisyys heikkeni. Järki kuitenkin sanoi ettei ole rahaa eikä jaksamista.

Ihmeekseni huomasin että neljän kympin korvilla kaipasin uutta lasta ihan tosissaan! On omistusasunto, vakityö,puitteet kunnossa.Välissä oli eräänlainen mummouskuumekin, halusin vimmatusti lapsenlapsia tyttäreltäni.

Onneksi ei tarvitse olla enää biologiansa armoilla, olisi ollut lapsilla joka välissä älyttömät ikäerot eikä kohta enää virkkuja isovanhempiakaan, yksi on jo kuollut.

Vierailija
156/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinin erottaa aikuisesta siitä että teini ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä tai hienoistakaan epäuskoa, sillä on vielä henkisesti kaikkivoipaisuususkon kehitysvaiheessa ja kuvittelee että kaikki pienikin aikuisen epäily on suuri hyökkäys itseä vastaan. 

Tämä palsta on selvästi täynnä teiniäitejä siinä tapauksessa.

Vierailija
157/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yleisesti tiedossa että täällä on paljon lapsettomia nuoria.

Vierailija
158/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimenomaan teiniäitejä? Ne jotka on sanoneet tässä että teininä ei vielä voi tietää mitä aikuisena haluaa? Mistä vedät äitiyden tähän kiinnostaisi tietää.

Vierailija
159/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yleisesti tiedossa että täällä on paljon lapsettomia nuoria.

Lapsettomat nuoret tuskin vähättelisivät ap:ta äitiyden ja iän tuomaan kokemukseen vedoten. Kyllä näistä kommenteista paistaa läpi, että ei vain kestetä sitä, jos joku ei halua samanlaista elämää kuin minkä itse on valinnut. Kauhea tarve kääntää toisen pää ja argumentoida vastaan. Todistaa, että toinen on tyhmä eikä vain ymmärrä.

Vierailija
160/465 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se on, että jokainen 16- vuotias pitää itseään tosi isona. Eikä huomaa kuitenkaan kuinka hassunhauskoista asioista kotona vielä joudutaan keskustelemaan.

Meillä tosi iso ja vastuullinen teini kuitenkin unohtelee sitä polkupyörää, tulee itkien kotiin kun joku toinen tyttö on loukannut, kuuntelee musiikkia täysillä " eikä vittuakaan välitä vaikka naapureita vaivaiskii" ja seuraavassa hetkessä kiukkuaa kun kaikilla muilla on mopo ja hänellä ei.

Onneksi ei nyt lapsia mieti... Paitsi sen verran että inhoaa lapsia ja vauvat on ällöttävii eikä tod halua pilata elämäänsä ja hänestä tulee ainakin ihminen joka vaan matkailee ja näkee maailmaa ja on vapaa.. Nyt raaskii vielä sanoa että kyllä kyllä, tee niin. Jossain vaiheessa pudotus tulee. Hän kun on innostunut madventuresista ja se on se mitä haluaa. Toivottavasti onnistuu jos haluaa sitä vielä viikon päästä.

Mut ikävää tässä somessa on että teinit on liikaa aikuisten maailmassa.. Jos sitten kotonakaan jaksetaan muistaa että se on vielä lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan