Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Vihastuttaa kun velojen vaippoja joutuvat vaihtamaan vapaaehtoisesti tehdyt lapset. Eläkkeitäkään eivät maksa. Eivät tuota mitään tähän maailmaan. Eivät mitään. Saastuttavat vain ja tuhoavat.
Voit rauhoittua. Robotit vaihtaa meidän vaipat, ei lapset..
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihmeekseni ole tavannut kuin sellaisia 16- vuotiaita, jotka agstaa ja kapinoi vaikka huutelemalla kakkaa julkisesti. Semmoinen sitten ihan pokka naamalla tulee selittämään ettei niiku koskaan haluu lapsii ku ne on nii ällöi... No mitäs tohon, hyvä muru, pidä toi!
Niitä lapsia ja nuoria kannattaa kasvattaa ja opettaa tapoja. Tai sitten viettää aikaa mukavampien ihmisten parissa.
Ei se lapsettomuus ärsytä, mutta tämä typeryyksistä julkisesti lässyttäminen ärsyttää todella pahasti. Ketään ei kiinnosta sinun henkilökohtainen valintasi. Siitä on aivan turhaa yrittää tehdä jotain suurta draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehköön tai olkoon tekemättä lapsia, miten haluaa.
Nuo velaselitykset (paitsi perinnöllisen sairauden riski) vaan ovat niin turhanpäiväisiä. Lapset estävät elämisen, pelaamisen, matkustamisen, ruoanlaiton, viinin nauttimisen, golffinpeluun, vessassa käymisen, nukkumisen, pelaamisen, rauhassa olemisen, siivouksen välttämisen. Jos nyt todella on niin herkkä, että ei minkäänlaisia myönnytyksiä elämässään pysty tekemään, näkee lapsissa vain ikävät puolet ja kieltäytyy hyväksymästä kaiken sen ilon, mitä lapsistaan voi saada, niin parempi tosiaan on olla niitä lapsia hankkimatta.
Kukaan, jolla ei ole omia lapsia ja elä heidän kanssaan, ei tiedä, millaista on, kun on omia lapsia ja elää heidän kanssaan.
Eikä ap:kaan taida tietää, suostuuko äiskä varmasti majoittamaan hänet loppuiäkseen oman kattonsa alle, siivoomaan hänen huoneensa, ruokkimaan hänet, pesemään hänen pyykkinsä, kustantamaan uudet pelivermeet ja ja olemaan nalkuttamatta niin, ettei ap:n arvoisa rauha häiriinny.
Varmaan koko ketjun tervein viesti ja te alapeukutatte.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsettomuus ärsytä, mutta tämä typeryyksistä julkisesti lässyttäminen ärsyttää todella pahasti. Ketään ei kiinnosta sinun henkilökohtainen valintasi. Siitä on aivan turhaa yrittää tehdä jotain suurta draamaa.
Tämä on myös miljoona kertaa nähty "argumentti": Ketään ei kiinnosta, mua ei ainakaan yhtään kiinnosta, ei kiinnosta ei. Tulen sen varta vasten kertomaan joka ketjuun, että uskoisitte ettei nyt oikeesti kiinnosta hei!
Ei ole oikein uskottavaa tuollainen muka kiinnostumattomuus.
Ihmistä jota ei kiinnosta, ei todellakaan nappaa nähdä vaivaa haukkua ja polkea sitä ns. epäkiinnostuksensa kohdetta maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehköön tai olkoon tekemättä lapsia, miten haluaa.
Nuo velaselitykset (paitsi perinnöllisen sairauden riski) vaan ovat niin turhanpäiväisiä. Lapset estävät elämisen, pelaamisen, matkustamisen, ruoanlaiton, viinin nauttimisen, golffinpeluun, vessassa käymisen, nukkumisen, pelaamisen, rauhassa olemisen, siivouksen välttämisen. Jos nyt todella on niin herkkä, että ei minkäänlaisia myönnytyksiä elämässään pysty tekemään, näkee lapsissa vain ikävät puolet ja kieltäytyy hyväksymästä kaiken sen ilon, mitä lapsistaan voi saada, niin parempi tosiaan on olla niitä lapsia hankkimatta.
Kukaan, jolla ei ole omia lapsia ja elä heidän kanssaan, ei tiedä, millaista on, kun on omia lapsia ja elää heidän kanssaan.
Eikä ap:kaan taida tietää, suostuuko äiskä varmasti majoittamaan hänet loppuiäkseen oman kattonsa alle, siivoomaan hänen huoneensa, ruokkimaan hänet, pesemään hänen pyykkinsä, kustantamaan uudet pelivermeet ja ja olemaan nalkuttamatta niin, ettei ap:n arvoisa rauha häiriinny.
Varmaan koko ketjun tervein viesti ja te alapeukutatte.
No onpas tosi outoa. Hirvittävän erikoista että noin terve, fiksu, älykäs, oivaltava, mahtava viesti saa alapeukkuja.
En minäkään ymmärrä. Viimeinen kappale on niin terve, että se pitäisi kopioida käypä hoito suosituksiin kaikkiin maailman sairauksiin.
Sana kirjassa on terveyden kohdalla tuo teksti.
Kyllä se ihmiselle luonnostaan sopii, vaikka olisi vähän vieraantunut todellisuudesta liian palstailun takia.
Suomen pystyssä pitäminen on tärkeämpää, kuin "minä minä minä"
Ne eivät taas ole omia lapsiasi.
-Ei tykkää lapsista
Tykkäät kun saat niitä.
-Perinnölliset sairaudet
Lähes kaikilla ihmisillä on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa lapsivihaa täällä palstalla (aloittajaa kohtaan), vieläpä äideiltä. Huh huh...
Ap: tuollaisia ihmisperseitä on onneksi vain häviävän pieni osa ihmisistä. Yksikään fiksu aikuinen ei kyseenalaista 16-vuotiaan (tai minkään ikäisen) toimijuutta itseään koskevissa kysymyksissä ja päätöksissä.
Ihmisperseet päristelevät aivopierujaan, mutta nipistä nenä ja korvat kiinni ja jatka matkaa.
Itseasiassa 16 -vuotias on alaikäinen ja täten vajaavaltainen, jolloin toimijuus voidaan helposti kyseenalaistaa. Jokainen aikuinen myös tietää että teinien mieli muuttuu, niinkuin kaikkien. Yhtäkkiä biologinen kello tikittää, löytyy puoliso jonka kanssa haluaakin asioita, joita ennen ei halunnut tai ihan vaan kasvun myötä ajatukset vaihtuvat. Se on sitä elämää ja jokaiselle omansa.
Nyt jo vanhempana ymmärrän täysin jos joku ei halua lapsia. Nauttikaa.
Itse en välttämättä halua, että saisin hirveästi lapsenlapsia vaan toivoisin poikieni nauttivan elämästään. Ja, että 1 lapsi riittää.
Tuossa just naapurin täydellinen suorittajaäiti uupuu lasten harrastuksien ja kuotsaamisen alle. Nuorin lapsista on jo ihan pelokas kun äiti on aikatauluttanut jo 3-vuotiaan elämän.
Toinen ura-äiti (jolla tietty se pakollinen kolme lasta) on kans koutsannut lapsensa ihan tappiin. Heidän teininsä ryyppää, toinen karkasi alaikäisenä poikakaverinsa luo ja 10-vuotias on masentunut. Äiti joku ylikireä älykkö joka tunnevajaa. Isä on lapatossu joka jumaloi vaimoaan...olis kannattanut keskittyä uraan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin draamaa? Mistä sellaisen tulkitsit? Minä en nähnyt aloituksessa mitään suuren draaman hakua.
Jotenkin epäuskottavaa kun sanot ettei muka ärsytä, mutta samaan hengen vetoon vesität oman asiasi. Se onkin "typeeryyttä ja draaman hakua" joka vielä todella pahasti ärsyttää.
Miksi asiasta puhuminen ärsyttää? Ei ärsyttävästä puhuminen onkin sinusta typerää ja pahasti ärsyttävää.
Ei ole oikein loogista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihmiselle luonnostaan sopii, vaikka olisi vähän vieraantunut todellisuudesta liian palstailun takia.
Suomen pystyssä pitäminen on tärkeämpää, kuin "minä minä minä"
Ne eivät taas ole omia lapsiasi.
-Ei tykkää lapsista
Tykkäät kun saat niitä.
-Perinnölliset sairaudet
Lähes kaikilla ihmisillä on sellainen.
Minä pidän Suomea pystyssä tekemällä töitä ja kuluttamalla. Muutenkin minulle on tärkeintä oma napani. Eli kyllä: minä rakastan itseäni, olen itsekeskeinen minäminäminä-ihminen, enkä ole edes pahoillani siitä. Eikö muka ole parempi, etten aio hankkia ainuttakaan lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin draamaa? Mistä sellaisen tulkitsit? Minä en nähnyt aloituksessa mitään suuren draaman hakua.
Jotenkin epäuskottavaa kun sanot ettei muka ärsytä, mutta samaan hengen vetoon vesität oman asiasi. Se onkin "typeeryyttä ja draaman hakua" joka vielä todella pahasti ärsyttää.
Miksi asiasta puhuminen ärsyttää? Ei ärsyttävästä puhuminen onkin sinusta typerää ja pahasti ärsyttävää.
Ei ole oikein loogista.
Jos vaikka luet se ekan virkkeen uudestaan, hapen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein loogista.
Jos vaikka luet se ekan virkkeen uudestaan, hapen kanssa.
Luin sen hapen kanssa jo ekalla kerralla. Nyt luin toisen kerran. Jos itse olet kiihdyksissä, niin voit erehtyä luulemaan että muutkin ovat.
Vastaisitko nyt hapen kanssa sinulle esitettyihin kysymyksiin, kiitos!
Väitän, että 16-vuotias ei voi yleensä tietää, haluaako olla lapseton koko ikänsä. Tule kertomaan asiasta parinkymmenen vuoden päästä. Lapsettomuus/”lapsellisuudesta” on jokaisen oma asia biologian Suomessa rajoissa tietenkin ja enkä kyllä nykyään ole havainnut mitään vihamielisyyttä lapsettomia kohtaan. Ei lapsettomienkaan tarvitse paasata ”lapsellisille” omien valiintojensa paremmuudesta.
Hei Ap! Useimmille ihmisille on aivan sama, jos sinä et halua lapsia. Ei kannata ottaa mallia niistä aikuisista lapsettomista, jotka kuvittelevat, että heitä vihataan. Sellaista vihaa ei ole kuin heidän omassa mielikuvituksessaan. Meitä lapsen saaneita ei oikeasti kiinnosta tippaakaan, haluaako joku meille vieras ihminen lapsen vai ei.
Jospa olisimme kaikki taas tänään ihan aikusia ja antaisimme kaikkien ihmisten elää rauhassa omien lapsipäätöstensä kanssa emmekä sadatta kertaa kävisi tätä keskustelua. *haukotus*
Kai se vihastuttaa kun joku tajusi olla astumatta siihen pommiin, johon itse tuli astuttua.
Kaverini erosi vaimostaan ja lasten takia hänen pitää olla exäänsä yhteydessä, eikä ole siten vieläkään päässyt yli erosta ja on katkera exälleen, vaikka hänellä on ollut jo useamman vuoden uusi kumppanikin, joka on minun nähden kaikin puolin parempi.
Itse erosin vähän myöhemmin, mutta pääsin jo aikaa sitten erosta yli, koska ei tarvitse olla missään tekemisissä entiseen kumppaniini.
Samoin ihan perus arkena kaverillani on todella kapeat ajat, jolloin voi lähteä käymään missään ja joka toinen viikonloppu menee lasten kanssa. Monesti joutuu olla lähtemättä kun mennään muiden kavereiden kanssa johonkin.
Onhan lapsista varmasti myös seuraa, mutta jos seuraa saa muualtakin, niin en näe tuota taakkaa hyödyllisenä. Sama myös lemmikkien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surettaa ajatella, että näilläkin 16-vuotiaiden velojen halveksijoilla voi olla omia lapsia. Suhtaudutteko heihinkin yhtä alentuvasti ja halveksuvasti? Vähättelettekö heidänkin mielipiteitään ja tunteitaan?
Jos, niin ei kannata odottaa että vanhainkodin ovi kovin tiuhaan tahtiin kävisi.
No juu, jos se 16- vee sen " mutku mä haluun kun muillakii on" - kohtauksen jälkeen alkaa selittää et lapsii mä en haluu ikinä ja vaatii jonkun vakavan keskustelun asiasta niin kyllä hetki pitäis keräillä.
Mikä tuossa aloituksessa on sellaista että sun pitää oikein keräillä itseäsi? Kypsemmältä kirjoittajalta hän vaikuttaa kuin sinä. Ja tästä on jokainen muukin tässä ketjussa samaa mieltä. Elleivät porvoossa ala peukuttamaan kaikilta mahdollisilta laitteiltansa silmät keltaisina ja munat huurussa yötä päivää. (joo ja minä en ole kypsä kirjoittaja itse, myönnän sen. Olen saparoperse täti)
Miro 2000
klo 12:12 | 16.10.2017
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudetItse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Voi jestas!:D
16- vuotias miettii poikia, kavereita ja kissanpoikia ja haluaa 4 kissaa ja toisena päivänä nenäkorun ja toisena mopon.. Seuraavana päivänä se hukkaa puhelimensa ja illalla se on perustamassa eläinten turvakotia varastoon.
Sitten se on lukenut netistä veloista ja innostuu siitä.
Kuka 16- vee nyt haluaa lapsia?? Ei kukaan.
Höpö höpö.
Hassua. Minä en 16-vuotiaana ajatellut oikeastaan mitään noista asioista, jos ei kavereita lasketa. En seurustellut, mutta kävin harrastuksissa ja jollain kumman ilveellä kykenin muutenkin käyttäytymään iälleni sopivalla tavalla. Ne jotka 16-vuotiaina käyttäytyvät mainitsemallasi tavalla ovat kyllä selvässä vähemmistössä, kyllä suurin osa senikäisistä osaa jo edes päätöksenteon perusteet ja tajuavat että kaikkea mitä harkitsee ei tarvitse heti olla tekemässä.
Ei yleensä aiheuta, mielikuvitusta. Yksi parhaista ystävistäni on vela, eikä ole haitannut vuosikymmeniä kestänyttä ystävyyttämme mitenkään. Kun mulla oli pieniä lapsia, ystäväni auttoi siten kun osasi; toi tullessaan valmista itsetekemäänsä ruokaa ja leivonnaisia, leikki lasteni kanssa, kun olivat isompia, kävi heidän kanssaan leikkipuistossa jne. Nyt kun hän itse ja miehensä sairastavat, meidän teinit käyvät ystävälläni leikkaamassa nurmikon, tekevät lumitöitä, minä käyn lenkittämässä koiria ja vien tekemääni ruokaa. Ystäväni ja miehensä ovat viettäneet meillä myös muutaman jouluaaton, kun olen aistinut, että heillä on ollut jouluna vähän liiankin hiljaista.
Tulevaisuudessa on pulaa ruuasta ja muistakin resursseista, joten sehän on vain hyvä, että kaikki eivät halua lapsia. Toisaalta tulevaisuudessa on pulaa myös vanhustenhoitajista, joten on hyvä, että osa kuitenkin hankkii lapsia. Samoin pitäähän jonkun hankkia meille kaikille ruokaa, sillä tulevaisuudessa raha on melko arvotonta, ruoka ja vesi ovat arvossaan.
Vapaaehtoisesti lapsettomat ovat vähän niin kuin kasvissyöjät ja muut ideologistit. Omaa asiaa pitää toitottaa sielläkin missä se ei kiinnosta ketään. Vai mikä oli ap:n motiivi tulla lässyttämään vapaaehtoisesta lapsettomuudesta juuri vauva.fi lehden aihevapaa palstalle?
Hienoa lapsivihaa täällä palstalla (aloittajaa kohtaan), vieläpä äideiltä. Huh huh...
Ap: tuollaisia ihmisperseitä on onneksi vain häviävän pieni osa ihmisistä. Yksikään fiksu aikuinen ei kyseenalaista 16-vuotiaan (tai minkään ikäisen) toimijuutta itseään koskevissa kysymyksissä ja päätöksissä.
Ihmisperseet päristelevät aivopierujaan, mutta nipistä nenä ja korvat kiinni ja jatka matkaa.