Olin juuri esimiehen puhuttelussa, syytettynä työpaikkakiusaamisesta.
Mites teillä muilla on viikko lähtenyt käyntiin?
Kommentit (47)
Vierailija 18 puhuu täyttä asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä muilla on viikko lähtenyt käyntiin?
Tässäpä lorvin työttömänä, hah haa. Aamukahvit juuri join, kohta vilkaisen olisiko tullut uusia sellaisia työpaikkoja, joita hakea. Kun sade lakkaa, käyn kaupassa, ja siivotakin voisi.
Mutta tästä kiusaamisasiasta niin haluaisin kyllä tietää, millaisia asioita ihmiset tarkoittavat kun väittävät että heitä kiusataan?
Esimerkiksi minulla on ollut melkein joka työpaikalla aina sellainen "pariskunta" (ei aviopari vaan työkavereita), jotka haluavat tehdä kaiken yhdessä: menevät yhdessä syömään, kahvitauolla uppoutuvat juttelemaan keskenään, kokouksissa istuvat vierekkäin jne. Ei tulisi mieleenikään tunkea siihen väliin, vaatia huomiota kun nauttivat toistensa seurasta. Nyt jos joku yrittää heille jutella tuossa tilanteessa ja saa vain lyhyen "ai jaa" -vastauksen, ja sitten he jatkavat sitä omaa juttuaan, niin kokeeko sen joku kiusaamisena? Tai mikä kaikki muu jonkun herkkiksen mielestä on kiusaamista? Onko tämäkin, kun tässä sanon "herkkis"?
Nimittäin luulenpa, että tästä ihmisillä on kovin eri käsitykset, ja niinpä juuri voi tulla näitä tapauksia, joissa yllättäen kuulee olevansa kiusaaja, vaikka ei mielestään ole tehnyt mitään. Ja toisaalta ne tuntuu olevan ne samat tyypit, joita aina kiusataan, ensin koulussa ja sen jälkeen joka ikisessä työpaikassa.
Minä pitäisin kiusaamisena vain sellaista toimintaa, jossa tarkoituksena on aiheuttaa toiselle paha mieli. Vahingossa ei voi kiusata. Mutta ehkä olen vain kovanahkainen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinä puhuttelussa jotain tullut esille. Perusteetta ei ketään voida syyttää kiusaamisesta. Kerro, mitä ja millaisia tapahtumia esimies otti esille.
No, ihan helposti voidaan ”syyttää” työpaikkakiusaamisesta perusteetta työpaikalla. Sana sanaa vastaan. Mikäli työntekijä tarinoi toisen kiusaavan, työnantajan on pakko tutkia asia välttääkseen mahdollisesti aktualisoituvan oman rikosoikeudellisen vastuunsa.
T: lakimies
Myös valehtelemalla voidaan syyttää toista kiusaajaksi. Kiusattu on aina oikeassa.
Jos koko työyhteisö syyttää yhtä kiusaajaksi voi "kiusaaja" ollakkin se kiusattu.
Monesti kiusaajaa haukutaan seläntakana, kytätätään ja kannellaan pomoille, se on kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinä puhuttelussa jotain tullut esille. Perusteetta ei ketään voida syyttää kiusaamisesta. Kerro, mitä ja millaisia tapahtumia esimies otti esille.
No, ihan helposti voidaan ”syyttää” työpaikkakiusaamisesta perusteetta työpaikalla. Sana sanaa vastaan. Mikäli työntekijä tarinoi toisen kiusaavan, työnantajan on pakko tutkia asia välttääkseen mahdollisesti aktualisoituvan oman rikosoikeudellisen vastuunsa.
Pitää paikkansa, mutta se ei riitä, että yksinomaan syytetään kiusaamisesta. On eriteltävä tilanteet ja annettava "kiusaajalle" mahdollisuus korjata toimintatapansa.
T: jokapaikanhöylä
Meidän työpaikalla on henkilö joka arvostelee toisten työtä, nälvii, haukkuu, vähättelee, juoruilee toisten yksityisasioista. Kaikki tapahtuu enimmäkseen tietysti selän takana. On joutunut tästä asiasta puhutteluun ja oli sitten ihmeissään miten kellään voisi olla hänestä valitettavaa, kun hän ei ole koskaan tarkoittanut mitään pahaa. En tiedä miten hänellä voi olla niin vääristynyt kuva omasta käytöksestään, nyt kokee että hän on uhri ja kaikki muut häntä vastaan.
Tuli nyt vaan tuosta aloituksesta mieleen...
Työpaikalla ei pidä puuttua tai kommentoida kenenkään henkilökohtaisia asioita. Työpaikalla tehdään töitä ja keskustellaan työasioista. Aika nopeasti saa kiusaajan tai työrauhan rikkojan maineen vaikkei sitä itse ymmärtäisi. Työnantajalle on tärkeää että jokainen työntekijä voi rauhassa ja hyvillä mielin tehdä työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi lähihoitaja moittii toisia ja korjaa koko ajan muitten tekemiä töitä. Kiusaa?
Näh, se on vaan perfektionisti. Antakaa rauhassa moittia ja korjailla. Joskushan se voi olla oikeassakin. En ottaisi tuollaisesta nokkiini. Siitähän voi olla hyötyäkin; voitte itse tehdä duunit nopeasti joten kuten, ja hän sitten viimeistelee jäljen ja ehkä saa tyydytystä paremmuudentunteen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla ei pidä puuttua tai kommentoida kenenkään henkilökohtaisia asioita. Työpaikalla tehdään töitä ja keskustellaan työasioista. Aika nopeasti saa kiusaajan tai työrauhan rikkojan maineen vaikkei sitä itse ymmärtäisi. Työnantajalle on tärkeää että jokainen työntekijä voi rauhassa ja hyvillä mielin tehdä työnsä.
Olen eri mieltä tästä. Työporukkaan kuuluu usein niin erilaisia persoonia että törmäyksiltä ei voi välttyä. Vaikka kukaan ei koskaan sanoisi sanaakaan, niin sitten joku kokee toisen eleet loukkaavina.
Siksi pitäisi panostaa ennemmin siihen hyvään työilmapiiriin, jotta saadaan nämä pienet törmäykset selvitettyä. Useinhan kiusaaminen alkaa siitä että joku ärsyyntyy työkaverista ja sitten homma alkaa eskaloitua ja kasvaa vyöryvän lumipallon lailla.
Älä uudessa työpaikassa osoita liikaa innostustasi ja innokkuuttasi. Vanhat ketut ovat jo kyllästyneet työhönsä ja haluavat lusmuilla. Esimes huomaa, että hommathan hoituvat nopeammallakin aikataululla ja saattaa huomauttaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa, mutta se ei riitä, että yksinomaan syytetään kiusaamisesta. On eriteltävä tilanteet ja annettava "kiusaajalle" mahdollisuus korjata toimintatapansa.
T: jokapaikanhöylä
Onko se aina se "kiusaaja", jonka on muututtava?
Kuvitteellinen esimerkki: Jos joku syyttäisi minua kiusaamisesta, ja osoittautuu, että kysymys on siitä, että en aina vastaa hymyyn hymyllä, ja tämä "kiusattu" taas hymyilee aina kun puhuu, niin onko se tosiaan niin että minun on hymyiltävä enemmän? Eikö voisi olla myös niin, että "kiusattu" tyytyisi naama peruslukemilla annettuun vastaukseen? Vai onko kiusatulla oikeus pompottaa työyhteisön käytös mieleisekseen? Mitäs jos minä sanonkin, että minua kiusataan kun vaaditaan hymyilemään, sitten on kaksi kiusattua vastakkain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi lähihoitaja moittii toisia ja korjaa koko ajan muitten tekemiä töitä. Kiusaa?
Näh, se on vaan perfektionisti. Antakaa rauhassa moittia ja korjailla. Joskushan se voi olla oikeassakin. En ottaisi tuollaisesta nokkiini. Siitähän voi olla hyötyäkin; voitte itse tehdä duunit nopeasti joten kuten, ja hän sitten viimeistelee jäljen ja ehkä saa tyydytystä paremmuudentunteen muodossa.
Kun korjailua jatkuu tarpeeksi kauan, se on väärin. Se joka korjailee, pyrkii omia virheitään peittelemään.
Jouduin aikoinaan lähimmän esimiehen puhutteluun ihan muusta aiheesta yllättäen sen jälkeen, kun olin kieltäytynyt seksistä ylemmän esimiehen kanssa. Pienten lasten isä vielä! Eikä ole valitettavasti edes vitsi.
Vierailija kirjoitti:
No avaa nyt vähän. Minuakin on syytetty työpaikkakiusaamisesta, onneksi esimiehelle kävi nopeasti ilmi että ”kiusattu” oli itse täysin arvaamaton joka asiasta mielensä pahoittaja, jonka takia me kaikki muut jouduimme olemaan jatkuvasti varpaillamme.
Mun "kiusaamat" olivat pahoittaneet mielensä siitä, että olin vaatinut heitä tekemään vikkelämmin töitä. Pomo ei sitten enää moittinut minua, kun selvisi, mistä minua syytettiin. Ihanaa että olen päässyt pois naisvaltaiselta alalta.
En tiedä, koskeeko tuo vain nuorempia naisia, mutta eri työpaikoissa ja porukoissa se seksin ehdottelu on ollut todella suorasukaista. Tulee ihan puskista itselle. Siihen ei todellakaan tarvita edes firman juhlia. Selvin päin, kesken työpäivää. Luulin olevani vähän muulla "alalla" asiallisesti töissä.
Olen nyt sit saikulla loppuviikon. Ei kiinnosta mennä takasin sinne paskaduuniin, jos joutuu tekeen ikäloppujen mummojen duunit, jotka ei edes osaa käyttää tietsikaa tai pädiä.
Ap
Suosittelen kiveksien nostamisen esimiehen pöydälle. Toimii takuu varmasti!!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kiveksien nostamisen esimiehen pöydälle. Toimii takuu varmasti!!
Nuijalla kopautus. Kokous on päättynyt.
Senkin sadisti! Eipä tarvi kiusaajia katsella kun olen eläkkeellä. Tuossa just heräilin ja söin munakkaan. Hyvä ja rento olo.