Olin juuri esimiehen puhuttelussa, syytettynä työpaikkakiusaamisesta.
Mites teillä muilla on viikko lähtenyt käyntiin?
Kommentit (47)
Miten sä olet kiusannut työkavereitasi?
Ei ainakaan noin, kun en ole työpaikkakiusaaja, enkä kyllä kiusattukaan.
Vierailija kirjoitti:
No kiusasitko?
No en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiusasitko?
No en.
Pidätkö siis koko asiaa turhana syyttelynä, vai näetkö, että vastapuoli on voinut tulkita jonkun käytöksen kiusaamisena (mutta tulkinnut mielestäsi väärin)?
Sinulla on vääristynyt kuva itsestäsi.Et edes tajua olevasi työpaikkakiusaaja.Terapia auttaa.
Eiköhän siinä puhuttelussa jotain tullut esille. Perusteetta ei ketään voida syyttää kiusaamisesta. Kerro, mitä ja millaisia tapahtumia esimies otti esille.
Heräsin 6:30, mut oli kuumetta niin menin takaisin sänkyyn. Heräsin nyt uudestaan ja ajattelin juoda teetä ja tehdä kandia eteenpäin, kun en kerran luennoille mennyt.
Meillä yksi lähihoitaja moittii toisia ja korjaa koko ajan muitten tekemiä töitä. Kiusaa?
Ajattelin että tämä on joku mehevä vitsi mutta jouduin pettymään...
No avaa nyt vähän. Minuakin on syytetty työpaikkakiusaamisesta, onneksi esimiehelle kävi nopeasti ilmi että ”kiusattu” oli itse täysin arvaamaton joka asiasta mielensä pahoittaja, jonka takia me kaikki muut jouduimme olemaan jatkuvasti varpaillamme.
Mitä sä kiusaat siellä toisia? Jumankauta, lopeta.
Vierailija kirjoitti:
No avaa nyt vähän. Minuakin on syytetty työpaikkakiusaamisesta, onneksi esimiehelle kävi nopeasti ilmi että ”kiusattu” oli itse täysin arvaamaton joka asiasta mielensä pahoittaja, jonka takia me kaikki muut jouduimme olemaan jatkuvasti varpaillamme.
Kiusaajan muuten tunnistaa usein siitä että se vetoaa "kaikkien muiden" olevan vastaan kiusattua.
Mua syytettiin myös kiusaamisesta ekassa oikeassa työpaikassani. Luottamusmies tuli luokseni ja istahti minua vastapäätä. Kertoi rauhallisesti ja hyvin lyhyesti että Herra A oli kertonut että olin pilkannut häntä toiselle työntekijälle.
Suuni loksahti auki. En saanut sanaa suustani pariin hetkeen. Kun puhekykyni oli palaamassa, luottamies ajatteli ääneen "sitähän minäkin...". Syyttäjäni oli nimittäin esittänyt vastaavia syytöksiä monesta muustakin, ja asioista selvitellessä oli tullut ilmi että kiusaamista ei tapahtunut. Mullahan oli kyllä se toinen työntekijä todistajanakin, onneksi.
Olihan se ärsyttävää, mutta sillä syyttäjällä oli mielenterveys alkanut jo horjua ja myöhemmin se jäi sairaseläkkeelle. Oli silti hämmentävä kokemus. Mulla ei ole tapana loksautella suutani ja mennä puhekyvyttömäksi. Sekin kyllä ehkä osaltaa vakuutti luottamusmiestä syyttömyydestäni.
ps Ei, en pilkannut syyttäjääni, en edes puhunut hänestä vaan koko sen ajan kun olimme samassa huoneessa opastin yhden aparaatin käyttöä uudelle työntekijälle.
Heräsin 5:45 ja kävin paskalla. Tulikin melko nestemäisenä. Tekstasin pomolle, että tänään saikulla. Netflix päivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajan muuten tunnistaa usein siitä että se vetoaa "kaikkien muiden" olevan vastaan kiusattua.
Ihanko totta? Tässä sulle esimerkki: puhuin työkaverin kanssa toimistossa työasiasta jota esimies oli pyytänyt meitä selvittämään. Tämä ”kiusattu” hyppää kulman takaa ja alkaa huutamaan kuinka taas siellä suunnitellaan asioita hänen selkänsä takana eikä hänelle kerrota mitään. ”Kiusattu” oli siis tulossa kahvitauolta, mitään ei oltu häneltä pimittämässä, niin kuin ei muiltakaan tiimiläisiltä. Tämä oli nyt ihan kevyimmästä päästä mitä tämän henkilön kanssa tuli eteen.
Käsitättehän, että kiusaamiskokemus on subjektiivinen. Eli jos joku kokee työpaikalla häirintää on esimiehen lain mukaan velvollisuus puuttua siihen heti. Eikä niin, että "En mä mun mielestä mitään sanonu. Noin meillä puhutaan kotonaki. Tää on mun normaali tapa puhua." Sillä ei ole merkitystä. Työyhteisössä et ole kotona, tai kavereiden kanssa, etkä yksinäsi, vaan muiden työntekijöiden seurassa, joten jos joku kokee, että sinä käyttäydyt häntä kohtaan loukkaavasti, tai häiritsevästi, niin asiaa on käsiteltävä. Uskomattomia nämä "Ei toi voi olla kiusaamista." -tyypit. Edellisessä työpaikassa jouduin näitä jatkuvasti vatvomaan, kun piti esimiehenä puida näitä ja kun kysyin asiasta niin ollaan kun kakarat: "En mä mitään oo tehny." ja istutaan haavi auki. Aikuiset ihmiset. Jos asia on väärinkäsitys, se selvitetään. Ja jos kyse on oikeasti toista loukkaavasta toiminnasta, siitä vähintäänkin annetaan suullinen huomautus. Jos yksi ihminen jatkuvasti tekee ilmoituksia häirinnästä tai epäasiallisesta käytöksestä niin jotain mätää on töissä, työyhteisössä, työkavereissa tai yksittäinen työntekjiä on muita herkempi, mutta siitä huolimatta asia on käsiteltävä ja toimintaa muutettava. Mien tämä on ihmisille niin vaikeaa?! Jos sun tapa neuvoa toisia on vittuileva äänensävy, niin tee sitä kotona, töissä se on epäasiallista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa asia on usein juuri päin vastoin. Klassinen esimerkki työpaikkakiusaamisesta etenee vähitellen niin että lopulta kiusattu kokee koko työyhteisön olevan häntä vastaan. Tuossa vaiheessa mielenterveys on jo hyvin kovilla, yksilö on eristäytynyt ja hän kokee, että myös ne hiljaiset hyväksyjät kiusaavat häntä, vaikka todellisuudessa he eivät osallistu kiusaamiseen millään tavalla. Harvoin yksi ihminen yksin terrorisoi koko työyhteisöä.
Sinua savustetaan ulos. Kiusaaja vaihtaa paikkaa ei kiusattu. Se on niin helppoa nykyään. Jos toisesta ei tykkää, hän on kiusaaja.
Seuraavaksi kirjallinen varoitus ja sitten potkut.
Vaikka muuttaisit käytästäsi, ei se enää auta.
Etsi uutta työpaikkaa.
No kiusasitko?