Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?
Kommentit (372)
Minä asuisin mielummin 15 neliössä kuin jonkun toisen nurkissa. Tilaa on rakentaa vaikka kuinka, mutta ei ole varaa maksaa siitä. Vai yhteiskunnan tuillako pitäsi joko rakentaa tai maksaa asumistukia?
voisihan tuo riittää, jos käy vain nukkumassa ja sänkyn lisäksi ei ole paljoa muuta tavaraa.
Minusta tuo on loistava idea, jos viittaat siihen Saton projektiin. Siihenhän kuuluu isot yhteiskäyttötilat myös.
Mulle olisi nuorena riittänyt 15 m2 asunto. En käynyt kotona oikeastaan kuin suihkussa, nukkumassa ja pesemässä pyykkini. Voisi hyvin riittää tulevaisuudessakin, kun lapset ovat lähteneet maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
voisihan tuo riittää, jos käy vain nukkumassa ja sänkyn lisäksi ei ole paljoa muuta tavaraa.
Näin just. Olen asunut opiskeluaikoina alta 20 neliössä ja oli se kyllä aika ankeaa. Ei paljoa pystynyt tekemään. Kävin kotona lähinnä nukkumassa, ei siellä muuten viihtynyt.
Minulle noin pieni asunto olisi just hyvä, jos pitäisi asua yksin. Olisi pakko hankkiutua suurimmasta osasta tavaroita eroon ja pystyisin pitämään yllä järjestystä. En tarvitse paljon tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on loistava idea, jos viittaat siihen Saton projektiin. Siihenhän kuuluu isot yhteiskäyttötilat myös.
Jep. Ja hakijoita kämpille oli noin 8-kertainen määrä. Tyttärenikin haki, ei harmiksi saanut.
Köyhän on oltava nöyrä, käytävä kirkossa, noustava neljältä töihin ja säästettävä joka penni 15 vuoden ajan. Se raha hänen pitää antaman asuntosijoittajalle ja 25 vuoden ja 200 000 euron laina hänen pitää sitten ottaman lisäksi, että pystyy ostamaan 10-20 asuinneliötä itselleen. Siellä hänen sitten pitää oleman verhot kiinni villasukissa ja säästää elämänsä loppuun asti. Amen.
Paluu aikaan, jota voi katsella Amurin työläksmuseokorttelissa Tampereella. Olen siellä aina ahdistunut siitä, miten ahtaasti ja kurjasti työläiset asuivat. Perheellä huone ja sitten käytössä yhteiskeittiö, yhteishuussi, yhteissauna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Tällaisia lisää, pieniä edullisia huoneita yksin asuville ja mahdollistetaan yhteisöllisyys hyvillä yhteistiloilla. Ratkaisu sekä asumisen menoihin että yksinäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Paluu aikaan, jota voi katsella Amurin työläksmuseokorttelissa Tampereella. Olen siellä aina ahdistunut siitä, miten ahtaasti ja kurjasti työläiset asuivat. Perheellä huone ja sitten käytössä yhteiskeittiö, yhteishuussi, yhteissauna.
Äh, ei kukaan sinne pakota muuttamaan. Hakijoita oli runsaasti enemmön kuin asuntoja.
Tuollaiset kämpät ovat yksi mielenterveysongelmia liikkeelle sysäävä voima. Kyllä kai sellainen huone kävisi keikkatyön ajaksi tai jonkin pienen oleskelun ajaksi,mutta ei siitä kodiksi ole.
Oikein toivon että teidät puolustelijat laitetaan 8 neliön huoneeseen keskelle peltoa loppuiäksi nauttimaan ihanasta elämästä!
Tähän ei pidä mennä. Tuollaisia asumuksia ei pitäisi sallia. Kohta kaikki vähätuloiselle (eli kaikki asumistukea saavat) pakotetaan noihin koppeihin.
Mitä ihmettä se ketään haittaa, jos joku toinen asuisi mielellään pienessä asunnossa? Ei kai niihin ketään pakoteta?
Eikös noissakin vuokra ole yli viidensadan?
Oletteko katsoneet kuvia niistä pikkuyksiöistä? Ne ovat todella fiksuja, iso parvi ja juuri sopiva keittiö ja ruokapöytä. Paljon parempia kuin monet soluasunnot esim.
Nuorena pärjää mainiosti pienemmässäkin kodissa kun ei ole vielä (toivottavasti) romua kertynyt.
Mekin asuimme opiskeluaikana kaksin 25 neliön yksiössä ja hyvin toimi kaikki. Tosin yksiö oli vanhassa talossa niin huonekorkeutta riitti isolle parvelle...se olikin kuin yksi "huone" lisää.
Ja ei sitä nuorena paljoa kotona jumita kuitenkaan. On opiskelut, työt, harrastukset ja kaverit ym ym.
Ei ne mitään asuntoja edes ole, mutta tyhmälle kansalle näemmä kelpaa.