Täytyykö kaason ostaa häälahja?
vai onko etiketin mukaan niin, että se kaasona toimiminen on se lahja? Tulee aika pirun kalliiksi tämä kaasona olo ilman lahjojakin...
Kommentit (26)
Sun tapaus on aika erikoinen. Olet varmasti ollut kaasona jossain halpishäissä. Luepa mun kirjoitus tästä ketjusta, jossa laskin kustannuksia...yli 600¿ menee...Aika paljon mielestäni!!
Mulla oli aikanaan kaksi kaasoa ja koska edellytimme kaasoilta ja bestmanilta tiettyä pukeutumista niin mielestämme meidän kuului maksaa vaatteet. Mekot jäivät kaasoille omiksi, frakki vuokrattiin. Kampaajan maksoivat itse koska halusivat kampaajan tekemät kampaukset; mulle olisi kelvannut heidän hiukset muutenkin. Itse olin kaasona ja mun meikki ja ampaus maksettiin kun morsian halusi, mutta mä taas ostin puvun itse.
Sitten lopuksi et saa edes kiitosta morsiamelta, vaan selän takana haukut, kuinka tosikko ja pihi olet. Näin kävi minulle. :-(
Halpis häät tai ei... Tunnelmalliset, pienellä porukalla pidetyt, omanlaiset häät, jossa rahaan ei tuijoteta vaan siihen tärkeimpään!
Ja millä perusteella meinaat, että oli halpishäät 18? Kyllä kustannuksia oli, mutta morsuispari ja molempien vanhemmat maksoi ne. Ei paras ystäväni pyytänyt mua kaasoksi sen takia, että olisin ollut heillä maksumiehen roolissa, vaan sen takia että yhdessä suunniteltiin häät ja toteutettiin ne.
t 17
Vierailija:
(olen siis itse kaaso ja häät ovat ensi kesänä)- Polttarit: ne tulevat kaasolle usein h*vetin kalliiksi. Etenkin, jos morsian on " luxuksesta" nauttivaa tyyppiä (ei kehtaa järjestää mitään halpoja nyyttäripolttareita). Polttareiden suunnittelukaan ei ole ihan ilmaista (puhelut, mahdolliset tapaamiset/suunnittelu polttariporukan kanssa jne.). Olen laskeskellut, että JOS kaikki kutsumani tyypit tulevat polttareihin, niin hintaa per nuppi tulee n. 80¿. Tähän päälle vielä mahd. taksikulut ym. " pienet kulut" .
- Olen nyt jo käynyt kahdesti morsiamen luona suunnittelemassa häitä ja olen ollut hänen mukanaan makutuomarina pukua valitsemassa. Lisäksi olemme käyneet valitsemassa kaasonpuvun. Meillä on välimatkaa 180km, joten jokainen voi laskea, paljonko bensakulut tekevät, jos ajan edestakaisin 360km esim. 5-6 kertaa. Lasketaan nyt vaikka alakanttiin 200¿.
- Hääpari on lupautunut maksamaan asuni (kenkiä, laukkua yms. myöten). Kampauksen (90¿) maksan itse, koska morsian sitä ehdotti. Kampaamo, jossa kampaus tehdään, on kuitenkin kallis (en voinut itse valita paikkaa olosuhteiden pakosta)
- Häälahja. Hääparilla on kallis maku - mitään rupulahjaa en kehtaa ostaa. Luultavasti lahja tulee olemaan ainakin 50¿:n arvoinen.
- Itse hääjuhla. Matkat, yöpyminen, mahdollinen lastenvahti. Matkat 60¿ (menemme kahdella autolla, koska morsian tahtoo minun yöpyvän kanssaan edellisen yön), yöpyminen hotellissa n. 80¿, lastenvahdiksi pyydän ystävääni, joka tuskin ottaa enempää kuin 20¿ koko vuorokaudesta, häissä ostamamme juomat ehkä 30¿ (viinit yms. vieraat maksaa itse).Tuossa äkkiä laskettuna suurimmat kulut. Tekevät yhteensä 610¿. Tuohon tulevat päälle kaikki, mitä ei heti ehkä hoksaa laskea: sukkahousut, mahdolliset uudet meikit, syömiset matkoilla, puhelinlaskut jne. Ei mikään pieni summa lohkaistavaksi kotihoidon tuesta:( Ensi kerralla mietin kaksi kertaa suostunko kaason kunnia-arvoiseen tehtävään..
ja osallistujia oli useampi.. Kiusaksenikaan en kerro kuinka paljon =)
mitä voisin tehdä toisin noiden kulujen suhteen?
mutta olisin kyllä ymmärtänyt, jos he olisivat ehdottaneet että lahja on järjestelyt.
Minä halusin maksaa kaasolleni puvun vuokran, kampaajan ja meikkauksen. Hän ei halunnut uutta pukua vaan kysyi, haluanko tulla hyväksymään hänellä jo olevan puvun. Minulle se kelpasi näkemättä. Myös kampaaja ja meikki jäivät, hän halusi laittaa itse itsensä oman näköiseksi.
Tuo 610 eur kuulostaa kyllä siltä että en missään nimessä haluaisi kenenkään maksavan moista summaa, tosin suuri osa niistä kuluu vaikka tulisi vain häävieraaksi. Toisaalta myös matkat ovat sellainen kulu että niitä vain syntyy kun haluaa pitää ystävyyttä yllä. Toisaalta jos olisit pelkkä häävieras ei morsian maksaisi sinun hääasuasi.
Hääpari maksoi nämä, koska morsian välttämättä halusi mulle tietyn puvun ja tietynlaisen kampauksen ja meikin. Morsian oli aika vaativa ja tiesi sen itsekin, joten halusi ettei mulle tule muuta kuin henkisiä kuluja heidän häistään. Koska onneksi asuimme samassa kaupungissa, kulkemisesta ei kuluja tullut. Ainoa kustannus, mikä mulla näihin häihin meni, oli polttarikulut 35¿ koko illalta.
Häälahjan ostin. Palkaksi vaivoistani sain vielä hopeakorun.
Kaaso osti meille aivan ihanan lahjan. Olisin kyllä ollut yllättynyt jos hän ei olisi mitään ostanut. Ja itsekin kaasona ostaisin ilman muuta.
Polttarikustannuksistani mulla on sellainen käsitys, että kaasoni ja n. 10 muuta ystävääni jakoivat kulut keskenään.
Kaasona oleminen on kunniatehtävä. Itse ainakin haluan olla tukemassa morsinata ja sulhasta kaasona. Jos homma tökkii, tai se tuntuu syystä tai toisesta vaikealta, ei siihen kannata suostua.
Musta on ihan höpöhöpöä että morsiuspari maksaisi kaason puvun ja kampauksen. Ne kuluthan tulee kaikille muillekin vieraille. Itse en kaasona suostuisi tuollaisia maksuja ottamaan vastaan jos joku sellaisia tarjoaisi. Morsiusparillahan niitä kuluja vasta onkin!
on mennyt suunnilleen saman verran rahaa. Arviot kolmen vuoden ajalta 7 häistä.
- autolla ajoa makutuomarina tai tavarankuljettajana n. 3 - 20 kertaa per häät. Kerralla tullut vähintään 150km mittariin, varmaankin yhteensä 500-1000km per häät. Ja ajaminen vain hääasioiden vuoksi, ei ystävän kanssa olemista. Asenne on yleisesti se, että AJAMINEN AUTOLLA EI MAKSA, mutta junaliput ja bussit maksaa.
- pikkuostoksia on tullut itse maksettua n. 20-100e. Kuten vieraskirjan kynä, anopin digikameran patterit, lisäkynttilöitä häihin, autoparkkimaksut...
- polttareihin on mennyt n. 50 - 200e, normaalia tuo 70-100e. + omat juomat ja syömiset 50e
- omat vaatteet(50e), kampaukset (90e) ja meikit(30e), kyydit (60e)ja jatkojuomat (20e), lahja (50-100e) ovat aina pakollisia per häät.
= 250 - 450 euroa menee ennen häitä ja omat jutut 300-400e
Jotain listasta unohtui... ai niin, aviomieheni kulut, jotka ovat lisäksi n. 50% tuosta summasta
- omalla autolla ajoa se minimi 500km polttarisuunnittelujen vuoksi
- pikkuostoksia tulee aina, n. 50e
- miesten polttarit ovat olleet aina kalliimpia ja aina osa miehistä jättää maksamatta (jännä ilmiö), joten n. 100e + omat juomat ja syömiset 50e
- häihin menee tätä nykyä enää rahaa jatkoihin ja kyyteihin, koska 500e puvut ja erilaiset kravatit odottavat kaapissa ekojen häiden jälkeen.
= mies pääsee 250 eurolla
Taloudessamme on siis mennyt noin 800 - 1000 per häät JA EN OLE KOSKAAN OLLUT KAASO. Olen kieltäytynyt kaasona olemisesta kiireellisen elämäni vuoksi, mutta olen aina silloin lupautunut makutuomariksi ja kuskiksi. Jos olisin kaaso, niin minulla ei olisi noin paljon maksettavaa ja kun teen samaa työajalla niin minulla olisi Xe tuntiveloitus.
Minua voi sanoa tyhmäksi. Toisaalta olen ajatellut asian niin, että toivottavasti tiedoistani ja taidoistani on hyötyä jännittyneelle morsiamelle ja että panokseni rahallisesti auttaa heitä - minulta kun se ei ole pois. Toki täytyy myöntää, että kiittämättömät ihmiset saa minut raivoihini.
Epäilemättä morsiusparilla on kuluja, mutta on se nyt vähän eri asia, jos on kuluja omista häistä kun kuluja toisen häistä (vähän suhteellisuudentajua, please!!). Kyllä minä maksoin kaasoni kampauksen ja asun, koska hän avusti minua hääpäivänäni.
että nyt väännät morsiamelle rautalangasta, että häneltä on langat karanneet käsistä jo ajat sitten mitä tulee suhteellisuuteen ja kohtuullisuuteen. Jos ei auta, heivaa koko kaason tehtävät. Mulla oli ihan sama tilanne, ja välit katkesivat heti häiden jälkeen, joten olisi ollut sama irtisanoutua jo ennen häitäkin, olisi tullut halvemmaksikin.
Tän palstan hääketjuissa aika moni kertoo menneensä naimisiin maistraatissa tai muuten vain välttelevänsä hääkutsuja, joten ehkä tosiaan monella on vielä se vanha ihana idylli mielessä, että kaason on morsiamen sydänystävä ja uskottu. Nykysin kaaso on puolen vuoden ilmainen työntekijä, jolle voi kasata maksettavaksi kaikki " mun pitää saada" -ihanuudet, kuten luxus-polttarit jne.
Kaason rooli on koiran virka.
Siis mitä ihmettä?? Mulla on nyt takana kahdet häät viime kesältä, yhteensäkään ei oo mennyt noin paljoa rahaa kolmen ihmisen matkustukseen ja vaatteisiin ja lahjoihin kuin tuossa yksiin häihin. Ihan sairasta. Eipä tulis käytyä häissä, jos olis noin kallista. Meillä makso omat häät neljä vuotta sitten yhteensä vaatteineen, ruokineen, juomineen, hääkuvauksineen yms 600e. Oli ihanat, tunnelmalliset häät, meille tärkeät ihmiset paikalla.
on mennyt suunnilleen saman verran rahaa. Arviot kolmen vuoden ajalta 7 häistä.
- autolla ajoa makutuomarina tai tavarankuljettajana n. 3 - 20 kertaa per häät. Kerralla tullut vähintään 150km mittariin, varmaankin yhteensä 500-1000km per häät. Ja ajaminen vain hääasioiden vuoksi, ei ystävän kanssa olemista. Asenne on yleisesti se, että AJAMINEN AUTOLLA EI MAKSA, mutta junaliput ja bussit maksaa.
- pikkuostoksia on tullut itse maksettua n. 20-100e. Kuten vieraskirjan kynä, anopin digikameran patterit, lisäkynttilöitä häihin, autoparkkimaksut...
- polttareihin on mennyt n. 50 - 200e, normaalia tuo 70-100e. + omat juomat ja syömiset 50e
- omat vaatteet(50e), kampaukset (90e) ja meikit(30e), kyydit (60e)ja jatkojuomat (20e), lahja (50-100e) ovat aina pakollisia per häät.
= 250 - 450 euroa menee ennen häitä ja omat jutut 300-400eJotain listasta unohtui... ai niin, aviomieheni kulut, jotka ovat lisäksi n. 50% tuosta summasta
- omalla autolla ajoa se minimi 500km polttarisuunnittelujen vuoksi
- pikkuostoksia tulee aina, n. 50e
- miesten polttarit ovat olleet aina kalliimpia ja aina osa miehistä jättää maksamatta (jännä ilmiö), joten n. 100e + omat juomat ja syömiset 50e
- häihin menee tätä nykyä enää rahaa jatkoihin ja kyyteihin, koska 500e puvut ja erilaiset kravatit odottavat kaapissa ekojen häiden jälkeen.
= mies pääsee 250 eurollaTaloudessamme on siis mennyt noin 800 - 1000 per häät JA EN OLE KOSKAAN OLLUT KAASO. Olen kieltäytynyt kaasona olemisesta kiireellisen elämäni vuoksi, mutta olen aina silloin lupautunut makutuomariksi ja kuskiksi. Jos olisin kaaso, niin minulla ei olisi noin paljon maksettavaa ja kun teen samaa työajalla niin minulla olisi Xe tuntiveloitus.
Minua voi sanoa tyhmäksi. Toisaalta olen ajatellut asian niin, että toivottavasti tiedoistani ja taidoistani on hyötyä jännittyneelle morsiamelle ja että panokseni rahallisesti auttaa heitä - minulta kun se ei ole pois. Toki täytyy myöntää, että kiittämättömät ihmiset saa minut raivoihini.
(olen siis itse kaaso ja häät ovat ensi kesänä)
- Polttarit: ne tulevat kaasolle usein h*vetin kalliiksi. Etenkin, jos morsian on " luxuksesta" nauttivaa tyyppiä (ei kehtaa järjestää mitään halpoja nyyttäripolttareita). Polttareiden suunnittelukaan ei ole ihan ilmaista (puhelut, mahdolliset tapaamiset/suunnittelu polttariporukan kanssa jne.). Olen laskeskellut, että JOS kaikki kutsumani tyypit tulevat polttareihin, niin hintaa per nuppi tulee n. 80¿. Tähän päälle vielä mahd. taksikulut ym. " pienet kulut" .
- Olen nyt jo käynyt kahdesti morsiamen luona suunnittelemassa häitä ja olen ollut hänen mukanaan makutuomarina pukua valitsemassa. Lisäksi olemme käyneet valitsemassa kaasonpuvun. Meillä on välimatkaa 180km, joten jokainen voi laskea, paljonko bensakulut tekevät, jos ajan edestakaisin 360km esim. 5-6 kertaa. Lasketaan nyt vaikka alakanttiin 200¿.
- Hääpari on lupautunut maksamaan asuni (kenkiä, laukkua yms. myöten). Kampauksen (90¿) maksan itse, koska morsian sitä ehdotti. Kampaamo, jossa kampaus tehdään, on kuitenkin kallis (en voinut itse valita paikkaa olosuhteiden pakosta)
- Häälahja. Hääparilla on kallis maku - mitään rupulahjaa en kehtaa ostaa. Luultavasti lahja tulee olemaan ainakin 50¿:n arvoinen.
- Itse hääjuhla. Matkat, yöpyminen, mahdollinen lastenvahti. Matkat 60¿ (menemme kahdella autolla, koska morsian tahtoo minun yöpyvän kanssaan edellisen yön), yöpyminen hotellissa n. 80¿, lastenvahdiksi pyydän ystävääni, joka tuskin ottaa enempää kuin 20¿ koko vuorokaudesta, häissä ostamamme juomat ehkä 30¿ (viinit yms. vieraat maksaa itse).
Tuossa äkkiä laskettuna suurimmat kulut. Tekevät yhteensä 610¿. Tuohon tulevat päälle kaikki, mitä ei heti ehkä hoksaa laskea: sukkahousut, mahdolliset uudet meikit, syömiset matkoilla, puhelinlaskut jne. Ei mikään pieni summa lohkaistavaksi kotihoidon tuesta:( Ensi kerralla mietin kaksi kertaa suostunko kaason kunnia-arvoiseen tehtävään..
Morsiuspari maksaa kaason kampauksen?!!! Minä olin kaasona ja kalliiksi tuli. No ruokaa saatiin (niukasti) kun asuttiin päivä häätalossa. Itse maksettiin bensat toiselle puolelle Suomea, kaikenlaista pikkukivaa morsiammelle (shampanjaa huoneeseen jne). Puku mulla oli omasta takaa. Lisäksi morsian maksatti mulla vielä filmit ja valokuvat, olin kuvaajana. Pyysivät lahjaksi kuvat ja negat. Tykkään tuosta ihmisestä paljon, mutta kyllä mua vähän kyrsi tuo valokuvauksen maksattaminen mulla, tuli melko kalliiksi.
Mun mielestä kuitenkin kaikkien pitää ostaa lahja.
Tuollaisissa tapauksissa ymmärrän hyvin, jos ei tee mieli enää lahjaa ostella! Aika idioottimaisia morsiammia näyttää olevan liikenteessä..
Nuo polttarikulutkin kuulostaa kohtuuttomilta (80¿ henki) Ei lähtis tämmönen kotiäiti tuommosiin polttareihin mukaan =( Ja onneksi mun ystävät uskoivat kun kielsin että en halua polttareita =) Musta parhaat polttarit olis semmonen yhteinen nautintapäivä, että menis vaikka parhaiden ystäviensä kanssa jollekkin mökille jossa vois vain olla ja rentoutua uimalla, grillaamalla ja höpöttämällä. En haluaís mitään kapakassa rypemissä tai muutenkaan kännistä örveltämistä. Mutta harva morsian kai haluaisi tuommoisia " polttareita" =)
T:2
Toisaalta mulle ei tullut mieleenkään, että olisin maksattanut morsiusparilla omia vaatteita tms. Jokatapauksessahan ne piti laittaa!
Osallistuin yhteiseen lahjaan, joka maksoi noin 20 euroa.
Morsiamen äiti vielä kyseli, tarvinko rahaa menoihin.