Tilasin lokitietoni ja en usko, että kaikki katselut ovat asiallisia. Mitä teen?
Tilasin siis lokitietoni terveyskeskuksesta ja minun silmiini näyttää siltä, etteivät läheskään kaikki tietojeni katselut ole asiaan kuuluvia. Miten etenen asiassa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitajana isossa sairaalassa ja meillä potilaasta näkyy kaikkien muiden erikoisalojen tekstit, mutta ei psykiatrisen puolen. Varmasti on jossakin hoitajia jotka uteliaisuutta lukevat tekstejä, mutta voisin väittää niitä olevan tosi vähän. Itseäni lähinnä vituttaa jos pitää lukea kaikki potilaan tekstit. Joudun siis joskus etsimään potilaasta jotain tiettyä tietoa ja yleensä jonkun lääkärin puolesta joka ei itse jaksa etsiä sitä. Itse ainakin kyllästyn siihen että päivät vatvoo työn takia muiden asioita, todella tylsää.
Osa potilaista on hysteerisiä ja luulee että heidän sairautensa ja lääkityksensä jotenkin kiinnostaa hirveästi hoitohenkilökunta. Voin kertoa että ei kiinnosta... ja tiedoksi että niitä abortteja, psykiatrian diagnooseja ja ties mitä on suurinpiirtein joka toisella. Ei ne ihan oikeasti ketään hetkauta....
Kyllä ne vaan kummasti näyttävät hetkauttavan. Täälläkin koko ajan kartoitetaan toisten kirjoittajien diagnooseja. Ei epäilystäkään etteikö kiinnostaisi jos olisi vielä oikein mahdollisuuskin niitä vilkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitoalalla, ja meillä on pääsy ainoastaan niiden asiakkaiden potilastietoihin, joilla on hoitosuhde voimassa meihin. Siitä huolimatta ohjelma kysyy potilastietoja avatessa mistä syystä ne avataan ja vastaamatta ei sivu avaudu.
Joten Tampereella voitte kunnallisen asiakkaat huokaista, järjestelmä on pitävä.
Kysyy meilläkin mutta ei siellä taida olla edes sellaista vaihtoehtoa että uteliaisuuttani lukisin ;) Aina voi laittaa syyksi vaikka puhelun niin kertomus aukeaa.
Mitä tarkoitat puhelulla ja mikä aukeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitoalalla, ja meillä on pääsy ainoastaan niiden asiakkaiden potilastietoihin, joilla on hoitosuhde voimassa meihin. Siitä huolimatta ohjelma kysyy potilastietoja avatessa mistä syystä ne avataan ja vastaamatta ei sivu avaudu.
Joten Tampereella voitte kunnallisen asiakkaat huokaista, järjestelmä on pitävä.
Kysyy meilläkin mutta ei siellä taida olla edes sellaista vaihtoehtoa että uteliaisuuttani lukisin ;) Aina voi laittaa syyksi vaikka puhelun niin kertomus aukeaa.
puhelusta pitäisi löytyä tilastointi tai ainakin kirjaus, joten enpä ainakaan itse uskaltaisi valehdella (tosin eipä olisi sille tarvettakaan)
Itse en huolestuisi jos omakantaan olisi kirjautunut joku muu terveydenhuollon ammattilainen kuin sellainen, jonka olen henkilökohtaisesti potilaana tavannut. Esim. poliklinikoilla ketju saattaa mennä esim. näin:
-Kun potilaasta on tehty lähete, ensimmäinen joka avaa tiedot on osastonsihteeri. Hän esim. tarkistaa, että lähetteestä löytyy kaikki tarvittavat tiedot, jotta se voidaan ottaa käsittelyyn.
-Osastonsihteeri ilmoittaa asiasta vuoron vastaavalle sairaanhoitajalle, joka avaa tiedot ja lukee lähetteen, jotta voi arvioida, kuka tiimistä olisi oikea henkilö tapaamaan potilaan.
-Vastaava sairaanhoitaja antaa lähetteen lääkärille X, jonka arvioi voivan parhaiten tarjota hoitoa kyseiselle potilaalle.
-Lääkäri X avaa lähetteen. Hän kuitenkin arvioi, että kollegalla Y olisi paremmin aikaa ja osaamista hoitaa kyseistä potilasta.
-Lääkäri Y avaa tiedostot ja tapaa potilaan.
Tällöin siis lääkäri Y tapaa potilaan. Oikean hoitotahon ja osaston byrokratian vuoksi kuitenkin kolme muuta ammattilaista on avannut lähetteen, vaikka potilas ei ketään heistä tapaisikaan. Myöhemmin lääkäri saattaa hoitosuhteen aikana haluta konsultoida esim. psykologia tai ravitsemusterapeuttia, jotka joutuvat myös avaamaan tiedot voidakseen ottaa kantaa asiaan. Hoitotyö on siis yleensä aina tiimityötä, vaikka vain yksi henkilö tapaisi potilasta.
Ainot, josta huolestuisin, olisi jos omakannasta löytyisi esim. terveydenhuoltoalalla työskentelevän naapurin, harrastuskaverin tai jonkun muun henkilön sisäänkirjautumistiedot. Siis sellaisen henkilön, jonka tunnen muualta kuin oman terveyden hoitoon liittyvistä yhteyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä järjestelmässä tulee viesti ettei ole hoitosuhdetta potilaaseen, miksi avaat potilaskertomuksen. Siinä on sitten vaihtoehtoja kaikenlaisia, esim. juurikin puhelu tai asiakirjojen huolinta tai mitähän niitä kaikkia muita, en muista ulkoa kaikkia vaihtoehtoja. Rasti ruutuun ja potilaskertomus aukea. Myös omia tietojaan jos katsoo, tulee sama viesti ja siihen on luvallista vastata "omien tietojen katselu", en ole koskaan kokeillut kun ei minusta itsestäni mitään sähköistä tietoa löydykään siellä missä työskentelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puhelusta pitäisi löytyä tilastointi tai ainakin kirjaus, joten enpä ainakaan itse uskaltaisi valehdella (tosin eipä olisi sille tarvettakaan)
Ei sihteerit ainakaan mitään puheluita kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä järjestelmässä tulee viesti ettei ole hoitosuhdetta potilaaseen, miksi avaat potilaskertomuksen. Siinä on sitten vaihtoehtoja kaikenlaisia, esim. juurikin puhelu tai asiakirjojen huolinta tai mitähän niitä kaikkia muita, en muista ulkoa kaikkia vaihtoehtoja. Rasti ruutuun ja potilaskertomus aukea. Myös omia tietojaan jos katsoo, tulee sama viesti ja siihen on luvallista vastata "omien tietojen katselu", en ole koskaan kokeillut kun ei minusta itsestäni mitään sähköistä tietoa löydykään siellä missä työskentelen.
ehkä se omien tietojen katselu on kompassi, koska sekin jo on laitonta ;)
Soitin terveyskeskukseen ja sieltä kehoitettiin olemaan ensin ylilääkäriin yhteydessä. ap