Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kavereiden vanhemmat

kyllä haukku haavan tekee
14.10.2017 |

Nyt on pakko kirjoittaa tästä sillä olen tätä ilmiötä niin kauan ihmetellyt ja surrutkin eli millainen aikuinen puhuu ilkeästi ja vähättelevästi kaverin vanhemmista lapsensa kuullen? En voi ymmärtää tällaista moukkamaisuutta ja ilkeyden opettamista lapselle. Samoin ihmettelen sitäkin, että tätä tehdään siinäkin tapauksessa ettei perhe ole oikeasti edes kovin tuttu. Istuttaa nyt ennakkoluuloja ja ilkeää kaytöstä lapseen ja vieläpä turhaan! Oma lapseni on tällä hetkellä luokkakaverinsa syntymäpäivillä, jonka äiti kohtelee minua äärimmäisen alentuvasti (vaikka emme tiettävästi tunne toisiamme) ja havahduin vasta nyt ajatukseen, että kuinka hän sitten lastani kohtelee jos hän ei yhtään mieti mitä suustaan päästää. Ehkä olisi pitänyt jäädä pois juhlista, sillä en halua, että lastani loukataan turhaan. Hänen oma lapsensa nimittäin oli ylimielinen minua kohtaan meidän juhlissa, joissa siis tapasin hänet ensimmäistä kertaa! Kaikesta huomasi, että kotona on puhuttu ikävään sävyyn ja se tuntui kyllä ihan käsittämättömältä. En tietenkään näyttänyt mitään tuolle lapselle, sillä eihän hän kymmenenvuotiaana ole asiasta vastuussa vaan hänen vanhempansa. Aloin nyt kuitenkin miettiä, että eikö ihmiset oikeasti mieti kuinka ovat ja puhuvat lastensa seurassa? Miksi? Eihän ihminen kasva tasapainoiseksi ja kivaksi muita vähättelemällä! Ja kun ei edes oikeasti tunneta toisia niin sehän on suorastaan tyhmää. Itse olen ainakin sitä mieltä, että erityisesti lapsen lähipiiristä (koulu, harrastus, naapurit ym.) ei puhuta ikävään sävyyn, koska se on törkeää, mutta voi aiheuttaa myös turvattomuutta ymv. lapselle. Minä ainakin toivoisin lapseni kasvavan iloiseksi, tasapainoiseksi ja itseensä ja toisiin luottavaksi ja ilkeällä puheella se ei kyllä onnistu. Sitä paremmin teidänkin lapsenne voi mitä paremmin lapsen ympäristö voi!

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuvasti? Miten olet ehtinyt noin paljon tavata sinulle vierasta vanhempaa?

Lapsen synttäreillä lapset höpisevät keskenään eivätkä minun kanssani.

Vierailija
2/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta toisaalta ei kai sitä nyt voi silmiäänkään ummistaa rumilta ja oudoilta asioita tyyliin kylläpäs siinä herttainen perhe jos tietää tai on nähnyt kaverin vanhemman tai vanhempien käyttäytyvän moukkamaisesti ja ikävästi. Lapsen kanssa pitää myös keskustella ikävistä ihmisistä ja miten heihin suhtaudutaan tai varaudutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kaverin vanhemmat nyt vaan on sellaisia että en ole heidän kanssaan mistään samaa mieltä. Lapsesta näki jo tarhassa että on tuleva koulukiusaaja ja nyt 10 vuotiaana sitä on. Lapsi arvostelee toisten tekemisiä, ulkonäköä, pukeutumista, kotia yms jatkuvasti...lienee kotoa oppinut. Meikkaa ja pukeutuu kuin pissis, ekaluokalta alkaen. En voi arvostaa vanhempiaan ja kun oma tyttö kyselee verkkosukkahousuja ja korkokenkiä...niin kyllä joutuu sanojaan harkitsemaan....

Vierailija
4/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity omiin asioihisi ja lopeta tuollainen olettaminen. Miten sinä muka olet niin erityinen, että muut vanhemmat käyttävät vapaa-aikansa sinusta puhumiseen? Älä kuvittele itsestäsi liikoja.

Käytä aikasi vaikkapa kappalejaon opetteluun.

Vierailija
5/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo kaverin ylimielinen käytös sinua kohtaan lapsenne syntymäpäivillä ilmeni?

Vierailija
6/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta toisaalta ei kai sitä nyt voi silmiäänkään ummistaa rumilta ja oudoilta asioita tyyliin kylläpäs siinä herttainen perhe jos tietää tai on nähnyt kaverin vanhemman tai vanhempien käyttäytyvän moukkamaisesti ja ikävästi. Lapsen kanssa pitää myös keskustella ikävistä ihmisistä ja miten heihin suhtaudutaan tai varaudutaan.

Tottakai, mutta tätä perhettä en ole tavannut eikä ole kyse yllä kuvaamastasi tilanteesta. Ja kaiken voi myös tehdä tyylillä ja kauniisti, toista väheksymättä. Me ei olla ikäviä ihmisiä vaan lapseni sai stipendin sosiaalisista taidoistaan ja empaattisuudestaan ja itse pidän ensisijaisen tärkeänä huolehtia myös kavereista jos ovat meillä. Lapset on tärkeitä ja minusta on tärkeää pitää huolta heistä. Inhottavuus perustui tässä kai enimmäkseen ennakkoluuloihin mm. koska olen valinnut yksin elämisen traumatisoivan suhteen jälkeen. Varma en ole, sillä en tosiaan varsinaisesti tunne heitä niin hyvin.

Vierailija
7/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, antaa olla, vastausten taso kertookin kaiken...kiitos te pari asiallista! Mutta joo, eipä tarvitse ihmetellä enää ei...

Vierailija
8/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskity omiin asioihisi ja lopeta tuollainen olettaminen. Miten sinä muka olet niin erityinen, että muut vanhemmat käyttävät vapaa-aikansa sinusta puhumiseen? Älä kuvittele itsestäsi liikoja.

Ja sinä vaikka ihmisyyden ja inhimillisyyden opetteluun. Pikku vinkki, tämä on keskustelupalsta ja toisekseen mun mobiili ei tee edes tee kappalejakoja. Menepä nyt kasvattamaan niitä kiusaajiasi.

Vierailija
9/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen kaverin vanhemmat vihaavat mua. Tämä kaveri on itse sanonut vanhempiensa kertoneen näin.

Ei tunneta toisiamme ja ainoa yhdistävä tekijä meidän välillä on se, että lapset ovat samalla luokalla ja samassa harrastuksessa. Olen näitä vanhempia nähnyt vain jossain vanhempainillassa.

Kateutta varmaankin. Tietäisi vain että mille ja miksi ovat kateellisia, kun ei olla mitenkään erityisen varakkaitakaan.

Vierailija
10/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä vaikka ihmisyyden ja inhimillisyyden opetteluun. Pikku vinkki, tämä on keskustelupalsta ja toisekseen mun mobiili ei tee edes tee kappalejakoja. Menepä nyt kasvattamaan niitä kiusaajiasi.

Kyllä puhelimella voi kappalejaon tehdä. Painaa riittävän useasti rivinvaihtoa. Vaikutat hankalalta ja hyökkäävältä ihmiseltä. Jätä muuten toisten lapset rauhaan, ilkimys.

Vierailija
11/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen kaverin vanhemmat vihaavat mua. Tämä kaveri on itse sanonut vanhempiensa kertoneen näin.

Ei tunneta toisiamme ja ainoa yhdistävä tekijä meidän välillä on se, että lapset ovat samalla luokalla ja samassa harrastuksessa. Olen näitä vanhempia nähnyt vain jossain vanhempainillassa.

Kateutta varmaankin. Tietäisi vain että mille ja miksi ovat kateellisia, kun ei olla mitenkään erityisen varakkaitakaan.

Täh?! Herranjestas sentään, onpa outoa ja surullista. Lapset on kai sitten olleet pidempään ystäviä keskenään kun tuo ei ole päässyt vaikuttamaan heidän väleihinsä?

Vierailija
12/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun harhoihin ja kuvitelmiin mukaan lähteminen ei ole ihmisyyttä eikä inhimillisyyttä. Ihan vaan tervettä järkeä. Ei ole kaikki kohdallaan ihmisellä, joka nimittelee muiden lapsia.

Vierailija
13/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä puhelimella voi kappalejaon tehdä. Painaa riittävän useasti rivinvaihtoa. Vaikutat hankalalta ja hyökkäävältä ihmiseltä. Jätä muuten toisten lapset rauhaan, ilkimys.

Ja sitten jää sellaiset hervottomat välit i*iootti. Niin, mä en todellakaan ole se ilkimys tässä vaan meillä lapset ruokitaan, kuivatetaan ja pidetään muutenkin huolta. Tosin olen kyllä alkanut miettiä kannattaako tämä kun p*skaa sataa niskaan silti koko ajan eli ehkä mä alan samalaiseksi ilkimyksiksi kuin te. Sanon lapselle, että kyynärpäät esiin vaan, ei nuo m*lkut välitä meistä oikeasti tippaakaan.

Vierailija
14/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden muutaman viestin perusteella ymmärrän niitä muita vanhempia. AP on ihan sietämätön kusipää.

Vierailija
15/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun harhoihin ja kuvitelmiin mukaan lähteminen ei ole ihmisyyttä eikä inhimillisyyttä. Ihan vaan tervettä järkeä. Ei ole kaikki kohdallaan ihmisellä, joka nimittelee muiden lapsia.

Haloo typerys, yhtään ilkeää lasta/vanhempaa et ole tavannut? Nimittelyä kun huomauttaa ylimielisyydestä (= nenäkkyys, kuuntelemattomuus, piittaamattomuus ymv.) Okei...tietysti jos sulle ei ole opetettu lainkaan sensitiivisyyttä tai empatiaa niin en ihmettele! Ei ole harhaista toivoa ihmisiltä toisiaan kunnioittavaa käytöstä, paitsi toki metsäläisiltä...onnea imbesilli! Ja nämä toki peitän lapselta mutta ehkä ei pitäisi.

16/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetaankohan me sama perhe? Tuo teksti voisi olla myös mun kirjoittama. Mulla ei ole myöskään käsitystä siitä, miksi olen niin vihattu. Ei olla myöskään tekemisissä keskenämme. Lapset eivät ole antaneet tuon mielipiteen vaikuttaa omiin kaverisuhteisiinsa.

Vierailija
17/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on käsittämätöntä, miten pikkupadat näyttää vanhempiensa mielipiteet suoraan. Jos kotona arvostellaan esim. ihmisten ulkonäköä, osaa jo 6-vuotias haukkua toisia rumiksi ja läskeiksi, kun toisten perheiden aivan yhtä fiksut lapset katsoo monttu auki vieressä.  Näiden sanattomien lasten kotona ei ole tapana lasten kuullen arvostella toisia ihmisiä ja heidän fyysisiä ominaisuuksiaan...

Työskentelin aiemmalla uralla luokanopena alkuopetuksessa. Niistä vasta näkikin, mitä kotona sanotaan. Osa sanoi suoraankin. Pahimmat oikeasti loukkasi jopa. Ei niin lapsen sanomiset vaan sen, mitä kotona oli puhuttu. Esimerkkinä yksi tyttö totesi minulle useamman kerran siitä, etten ole "oikea ope". Olin kyllä. Ihan pätevä työhöni, mutta äitiyslomasijainen. Sitten joulujuhlan alla sanoi, että ostivat isoveljen opelle lahjan, mutteivat mulle, koska "isä sanoi, ettei sulle tarvi mitään ostaa, kun oot vaan sijainen..." No joo. En tarvi lahjaa, mutta tuntui pahalta, että minua pätevänä ja koko sen vuoden opettavan opettajana väheksyttiin kotona noin tökerösti 7-vuotiaalle.

Vierailija
18/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden muutaman viestin perusteella ymmärrän niitä muita vanhempia. AP on ihan sietämätön kusipää.

Tämä juuri! Tästähän sinä minut tunnetkin, muutamasta viestistä! Aivan uskomatonta!!!

Vierailija
19/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on käsittämätöntä, miten pikkupadat näyttää vanhempiensa mielipiteet suoraan. Jos kotona arvostellaan esim. ihmisten ulkonäköä, osaa jo 6-vuotias haukkua toisia rumiksi ja läskeiksi, kun toisten perheiden aivan yhtä fiksut lapset katsoo monttu auki vieressä.  Näiden sanattomien lasten kotona ei ole tapana lasten kuullen arvostella toisia ihmisiä ja heidän fyysisiä ominaisuuksiaan...

Työskentelin aiemmalla uralla luokanopena alkuopetuksessa. Niistä vasta näkikin, mitä kotona sanotaan. Osa sanoi suoraankin. Pahimmat oikeasti loukkasi jopa. Ei niin lapsen sanomiset vaan sen, mitä kotona oli puhuttu. Esimerkkinä yksi tyttö totesi minulle useamman kerran siitä, etten ole "oikea ope". Olin kyllä. Ihan pätevä työhöni, mutta äitiyslomasijainen. Sitten joulujuhlan alla sanoi, että ostivat isoveljen opelle lahjan, mutteivat mulle, koska "isä sanoi, ettei sulle tarvi mitään ostaa, kun oot vaan sijainen..." No joo. En tarvi lahjaa, mutta tuntui pahalta, että minua pätevänä ja koko sen vuoden opettavan opettajana väheksyttiin kotona noin tökerösti 7-vuotiaalle.

No mutta sinähän olit sijainen. Ei sitä tarvitse hävetä.

Vierailija
20/96 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on surullista :-(  Ja te teette vieläpä niin tärkeää työtä! Ei tulisi mieleenkään väheksyä ihmisiä jotka pitävät huolta minunkin lapsestani! Moni kyllä varmasti osaa arvostaa sinua ja työpanostasi, toivottavasti tiedät sen. Niin, en yritä olla parempi ihminen, mutta haluaisin vaan että maailma olisi kaikille parempi paikka olla ja elää, etenkin rakkaille lapsillemme ja siihen tarvitaan meitä aikuisia. Aikuisten vastuulla on kitkeä kiusaamista ja väheksyntää, luoda tunne, että maailma ja ihmiset ovat enimmäkseen hyviä. Että kannattaa yrittää ja luottaa, jos se on jonkun mielestä harhaista niin ei voi sanoa kuin että onpa surullista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi