Tykkäisitkö arkipäivinä työajasta 10-18?
Kommentit (55)
En,menis koko päivä hukkaan. Oisin kotona vasta iltakasilta.
Vierailija kirjoitti:
Kun on perhe niin tuo työaika on ihan helvettiä. Miehellä on ja tuntuu ettei se ole koskaan kotona ja lapset kaipailee iskää. Lisäksi vielä yleensä kolmena päivänä viikossa työaika on itseasiassa 10-19 koska pamin työehtosopimus sallii tuollaisen. Itse kun äitiyslomalta palaan työhöni (työaikani myös 10-18) niin en tiedä miten päiväkoti-ikäiset jaksaa sellaista. Lapset joutuvat olemaan hoidossa 9-19 joka päivä eli tulevat suoraan nukkumaan vain kotiin 😢
Tuo on kyllä hankalaa, jos molemmilla vanhemmilla on sama työaika. Meillä miehellä on se perinteinen 8-16 ja minulla 10-18. Vien lapsen yhdeksäksi päiväkotiin ja mies hakee vähän yli neljän. Minua odottaa valmis ruoka kun tulen kotiin, ja yhdessä ehditään vielä pari tuntia touhuta ennen kuin lapset menevät nukkumaan. Meille miehen kanssakin jää se pari tuntia kahdenkeskistä aikaa ennennukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen työaika.
Lähinnä lapsettoman aikuisen.
Painajainen. Ei edi mitään tehdä aamulla eikä illalla.
Itse teen yleensä työvuoroa 6-14, ja jo vuorot 7-15 tai 8-16 tuntuu että iltapäivä jää lyhyeksi, mihinkään asioille ei ehdi, moni paikka sulkee ovensa klo 16. Kauppoja lukuunottamatta. Ja asun isossa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen työaika.
Lähinnä lapsettoman aikuisen.
Meillä on lapsia, osa tarhassa ja osa koulussa.
Herään aamulla ja laitan lapset aamulla kouluun ja meillä on hidas aamu ja passaan aamiaiset yms.
Tarhaan vasta myöhemmin ja sieltä suoraan töihin.
Mies taas hakee tarhasta neljältä niin hoitopäivää tulee lyhyesti.
Illalla on aikaa vielä perheen kanssa tai ehtii vielä nähdä ystävää, kuntosalilla käydä tms.
Vierailija kirjoitti:
Surkein työaika ikinä! Aamulla ei ehdi mitään, illalla ei ehdi..
Herää aiemmin niin ehtii.
Työaikani on suunnilleen 10-16.30 vaikka olen 8 h töissä. Kun on katsokaas vapaampi ilmapiiri. Tärkeintä on että työt tulee tehdyksi, ei kello!
Te mammat ette näköjään tajua, että tuo on ideaali. Ei tarvitse koskaan herätä mustaan yöhön. Illalla ehtii kaikkialle minne pitää, eikä joudu karjan mukana ruuhkissa kulkemaan. Ja tietysti nukkumaan siinä 00.30-01.00. Mutta onhan tuo teille körtti-mammoille ihan mahdoton ajatus!
Minä teen tällä hetkellä töitä klo 18-24. Sopii hyvin kaltaiselleni yökukkujalle.
Illat jäi lyhyiksi? Nyt en tajua teitä av-mammoja? Meillä jokaisella on 24 tuntia päivässä. Ja jos siitä tekee töitä 8 tuntia ja nukkuu kahdeksan, jää jokaiselle meille 8 tuntia vapaa-aikaa. Ilta on 18-01. Suunnilleen yhdeltä nukkumaan. Kai tiesitte että tuo on esim Italiassa normi-ihmisten elämää!
Mammoille ei mene päähän että kun nukkuu riittävän pitkään, ei ole väsynyt koko illan!
En, kokeillut olen, aamulla odottaisin vain työvuoron alkua ja illalla olisi syönyt ja valmis harrastuksiin vasta seitsemältä tai kahdeksalta, työmatkasta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Illat jäi lyhyiksi? Nyt en tajua teitä av-mammoja? Meillä jokaisella on 24 tuntia päivässä. Ja jos siitä tekee töitä 8 tuntia ja nukkuu kahdeksan, jää jokaiselle meille 8 tuntia vapaa-aikaa. Ilta on 18-01. Suunnilleen yhdeltä nukkumaan. Kai tiesitte että tuo on esim Italiassa normi-ihmisten elämää!
Niin, Italiassa se on normi-ihmisten elämää, ei Suomessa. Ei ole hauska valvoa hissutellen yksin kun koko muu perhe nukkuu ja nosee sitten aamulla kuudelta - seitsemältä kouluun ja omiin töihinsä. Täällä pikkupaikkakunnalla menee kaupat, kirjastot, leffateatterit ja kahvilatkin aikaisin kiinni. Mitään ongelmaa ei olisi, jos kaikkien toistenkin aamu alkaisi myöhään ja ilta jatkuisi myöhään.
Nou. Ei kävisi. Lapset liian kauan keskenään koulun jälkeen.
En. Haluan mennä töihin niin aikaisin kuin mahdollista, että pääsen ihmisten aikana pois (=iltapäivä vapaa). Ja olen iltavirkku, vihaan aikaisia aamuja, mutta vielä enemmän vihaan sitä, ettei ole yhtään vapaata arkipäivinä. Onneksi voin mennä edes seiskaksi töihin..
10-18 on itselleni ihan hyvä työaika ja on myös ajankohta, jolloin olen virkeimmilläni, joten se on myös työnantajan etu. Ruuhkista ei tietoakaan, kaupat auki myöhään ja monet vanhanajan byrokratiahommat saa nykyään hoidettua kotona koneella. Se pitkään nukkumisesta kuuleminen tosin aina jaksaa huvittaa. Yhtä paljonhan tunteja vuorokaudessa on kaikilla ja jos elämänrytmi on säännöllinen, niin saman verranhan silloin tulee nukuttua vuorokauden ajasta riippumatta. Olen tehnyt useita vuosia myös 02-10, jolloin valtaosa muusta porukasta saapui töihin klo 6.00. Nukkuivatko he nyt sitten pidempään? Joku menee töihin jo edellisen vuorokauden puolella. Se henkilö vasta "lyhyesti" nukkuukin.
Opiskelin ahkerasti ja panostin muutaman vuoden työhön älyttömästi. Nyt kolmekymppisenä omistan 35 % melkein miljoonan käyttökatetta tekevästä firmasta. Työajat päätän itse, eikä 40-tuntista työviikkoa tarvitse tehdä, vaan ehtii harrastaa ja nauttia elämästä.
Niin makaa kuin petaa. Mieluummin parin vuoden investointi työhön ja sitten vihreä oksa kuin loputon 40-tuntinen työhelvetti maan matosena vain siksi, ettei koskaan viitsinyt panostaa.
Mä olen tehnyt tuota työaikaa kaupassa eli en siis saanut itse sitä valita. En oikein tykännyt, kun aamulla ei kerinnyt mitään eikä oikein illallakaan. Nykyisessä työssä on liukuva työaika eli aamulla meno 6-10 ja illalla 14-20 pois, niin itse olen yleensä siellä 7.30 tienoilla ja todella moni muu taas tulee 9 jälkeen. Meillä tämä liukuva aika toimii, kun porukka saa itse säätää ja yhteiset jutut saa aika hyvin hoidettua siinä keskellä päivää.