Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodeissa työskentelevät on niin munattomia puuttumaan järkyttävän huonoihin työoloihinsa?

Vierailija
14.10.2017 |

Viime aikoina yksittäiset nimettömät lastentarhanopettajat ovat avautuneet lehdissä piväkotien surkeista oloista. Ajatus on kai se, että jotain tarttis tehdä. Kuulun facebookissa varhaiskasvattajien materiaalipankki -ryhmään (vaikka en itse työskentele päiväkodissa vaan muualla lasten kanssa) ja myös siellä säännöllisin väliajoin jutellaan siitä, kuinka kurjat työolot on. Aina keskustelut päätyvät siihen että voi kuinka lasten VANHEMMAT alkaisivat ajaa asioita eteenpäin. Päiväkodeissa olisi siis ilmeisesti paljon korjattavaa.

Miksi päiväkodeissa työskentelevät eivät nosta enemmän metakkaa? Ammattiliitoilta ei ole kuulunut mitään kannanottoja. Esim. Tehy on ajanut sairaanhoitajien työoloja ihan menestyksekkäästi joten mahdollisuuksia ammattiliitoilla on. Miten voidaan olettaa, että me vanhemmat voidaan puuttua johonkin, mistä me ei tiedetä mitään? Moni vie ja hakee lapsensa kun vain murto-osa muista lapsista on paikalla, joten meno näyttää varmasti aika erilaiselta kuin keskipäivällä. Päiväkodin sisäisistä asioista vanhemmille ei juuri raportoida. Toivon todella esim. ryhmäkokojen pienennystä, mutta muutoksen olisi lähdettävä sieltä päiväkodin puolelta, jotta konkreettisia epäkohtia voidaan esittää. Me vanhemmat ihan varmasti yhdymme muutosten ajamiseen kun saisimme tietoomme, mikä kaikki päiväkodeissa on päin seiniä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin pois.

Vierailija
2/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa naisista on nössöjä. Eivät he uskalla tehdä muuta kuin napista takanapäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että päiväkodissa työskentelee monen ammattiliiton jäseniä. Itse olen kuulun Oaj:hin, työkaverit Talentissa jne. Jos esim.lakkoilisimme, vain pieni osa työntekijöistä olisi samaan aikaan lakossa. Työoloja pitäisi muuttaa, ehdottomasti. Kohta emme enää jaksa.

Vierailija
4/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä koko ajan yritetään, mutta ruohonjuuritasolla ei ole juuri päätäntävaltaa. Työntekijät kertovat havaitsemiaan epäkohtia päiväkodin johtajalle, joka kertoo niistä omalle esimiehelleen, joka vie viestin eteenpäin (jos vie...) varhaiskasvatuspäällikölle. Jostain syystä trendi tuntuu tällä hetkellä olevan kaiken maailman kehittämishankkeissa, vaikka itse perusolosuhteissakin olisi paljon parantamisen varaa, lähtien ihan ryhmien suuruudesta ja tilojen kunnosta. Silti päälliköille tuntuu olevan tärkeämpää rekrytoida kaiken maailman taidekasvattajia ja hankesuunnittelijoita, ja sitten väitetään, ettei ole varaa palkata esim. tuen tarpeisille lapsille avustajia...

Vierailija
5/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tosiaan lähtee pois, ei vain jaksa enää. Kai siihen luotetaan, että aina on tulijoita tilalle?

Vierailija
6/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri työyhteisöissä työskeenelleenä huomannut, kuinka naiset jupisee keskenään epäkohdista, mutta ei niistä mainitse koskaan kenellekään sellaiselle jolla olisi mahdollisuus asiaan vaikuttaa, tai sitten valitetaan pomolle koko ajan kaikesta ihan turhasta, joten aiheellisetkin valituksetkin hukkuu sinne valitusten tulvan sekaan.

Miesvaltaisissa työyhteisöissä tätä jatkuvaa jupinaa ja valitusta ei ole, mutta jos ja kun joku selkeä epäkohta on, mennään pomolle se kertomaan perustellen miksi ja mikä on vialla ja miten asian voisi korjata.

Vierailija
7/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin pois. Teen edelleen lasten parissa töitä, mutta en päiväkodissa.

Työntekijät on jakautuneet liian moniin liittoihin. Ei silloin pysty pitämään vaikuttavia lakkoja. Ja liitot ajaa vain omiensa asiaa, niinkuin nyt nähdään miten opettajien liitto ajaa härskisti kandien asiaa, painamalla sosionomeja ym alas.

Toinen syy on työsuhteiden määräaikaisuus. Ei siinä paljon pomolle ärjytä epäkohdista, kun vastaus on ettei tartte tulla kesän jälkeen takaisin. Ja kun piiri pieni pyörii niin ei välttämättä tartte enää mennä muihinkaan yksiköihin..

Kyllä se on vanhempien asia ajaa lastensa oloja paremmaksi, valitettavasti.

Vierailija
8/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri työyhteisöissä työskeenelleenä huomannut, kuinka naiset jupisee keskenään epäkohdista, mutta ei niistä mainitse koskaan kenellekään sellaiselle jolla olisi mahdollisuus asiaan vaikuttaa, tai sitten valitetaan pomolle koko ajan kaikesta ihan turhasta, joten aiheellisetkin valituksetkin hukkuu sinne valitusten tulvan sekaan.

Miesvaltaisissa työyhteisöissä tätä jatkuvaa jupinaa ja valitusta ei ole, mutta jos ja kun joku selkeä epäkohta on, mennään pomolle se kertomaan perustellen miksi ja mikä on vialla ja miten asian voisi korjata.

En todella usko tähän. Uskon, että naiset ovat joustavampia ja että organisaatiossa yksinkertaisesti leimataan epäkohdista kertomiset "akkojen höpinäksi".

Itse olen töissä paikassa, jossa viesti ei kulje alhaalta ylöspäin. Jos et halua kuunnella, mitä ruohonjuuritasolla tapahtuu, on helppo leimata kritiikki "valittamiseksi".

Uskon, että ongelma on ihan rakenteellinen myös, korkeammalla tasolla työskentelevät ovat sen verran vieraantuneet ruohonjuuritason ongelmista, että heitä ei kosketa niiden ratkaiseminen eikä heidän työnsä koskaan kärsi niistä.

Vierailija
9/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaiset työsopimukset! Jos alat hankalaksi niin työt loppuvat,piirit ovat pienet päiväkotien johtajilla ja sana kiirii.

Vierailija
10/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No turha se on yrittää yksin tehdä asioille jotakin, yritetty on! Kyllä ne on pk:n johtajat niitä nössöjä, kun eivät vie asioita eteenpäin. Jää katsos vielä joku pikkuetu itselleen saamatta!

Vierailija
11/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaiset sopimukset nimenomaan.

Vierailija
12/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todella usko tähän. Uskon, että naiset ovat joustavampia ja että organisaatiossa yksinkertaisesti leimataan epäkohdista kertomiset "akkojen höpinäksi".

Itse olen töissä paikassa, jossa viesti ei kulje alhaalta ylöspäin. Jos et halua kuunnella, mitä ruohonjuuritasolla tapahtuu, on helppo leimata kritiikki "valittamiseksi".

Uskon, että ongelma on ihan rakenteellinen myös, korkeammalla tasolla työskentelevät ovat sen verran vieraantuneet ruohonjuuritason ongelmista, että heitä ei kosketa niiden ratkaiseminen eikä heidän työnsä koskaan kärsi niistä.

Miksi sitten olen itse työelämässä kymmenien vuosien aikana nähnyt sen, kuinka miehet valittaa kun on aihetta ja kertoo myös kuinka asiaa voisi korjata. Valituksen aihe ainakin tutkitaan, voisiko asiaa parantaa jotenkin.

Naiset taas jupisee keskenään, eikä pomolle sano mitään. Tai jos joku käy pomolle asti sanomassa niin valittaa sitten ihan kaikesta ja kaikista päivittäin jolloin aiheellisetkin asiat jää huomiotta.

Vierailija
13/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työ on todella raskasta. Monet eivät pidä kunnon taukoa edes päivän aikana. Nopeita siirtymiä paikasta toiseen, fyysisyyttä, psyykkistä kuormitusta, sosiaalisia vuorovaikutustilanteita enemmän kuin mihin repeät. Haastavia, ongelmanratkaisua edellyttäviä yllättäviä tilanteita koko ajan. Samalla olet koko ajan esimerkki, turvallinen aikuinen, sensitiivinen ja pedagogisesti tietoinen. Teet yhteistyötä tiimin, johtajan, koulun, erityisopettajan ja vanhempien kanssa. Päiväkotien henkilöstö on moneen pystyvää, työtään arvostavaa ja sitä sitoutuneesti tekevää porukkaa, joka todellakin ansaitsisi paremmat työolot.

Vierailija
14/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaiset sopimukset nimenomaan.

Minä teen töitä nollasopparilla joten minut voi potkia pihalle milloin hyvänsä. Valittanut olen aina kun on oikeasti syytä, ja työt on jatkunut monta vuotta.

Vierailija
15/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla harvemmin on munat.

Vierailija
16/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No turha se on yrittää yksin tehdä asioille jotakin, yritetty on! Kyllä ne on pk:n johtajat niitä nössöjä, kun eivät vie asioita eteenpäin. Jää katsos vielä joku pikkuetu itselleen saamatta!

Mitä pikkuetuja kuvittelet päiväkodin johtajien saavan?

Vierailija
17/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi naisvaltaset alat yleensäkin tyytyy aina kaikkiin paskaehtoihin?

Vittu lakkoon vaan edes kerran.

Aina tartte myötäillä ja olla empatian pauloissa liittojen johtoa myöten.

Se Superin eukko ollu kai historian ainoa, jolle kasvo munat ja laitto kunnola hanttiin. Ja voitti. Pesonenko oli nimi?

-Mies naisvaltasella alalla

Vierailija
18/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohonjuuritason ongelmat jää huomiotta kun ei anneta rakentavaa kritiikkiä.

Itse olen saanut monta asiaa läpi kun olen kertonut asian, perustellut ja kertonut ehdotuksen kuinka asian voisi korjata.

Vierailija
19/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi naisvaltaset alat yleensäkin tyytyy aina kaikkiin paskaehtoihin?

Vittu lakkoon vaan edes kerran.

Aina tartte myötäillä ja olla empatian pauloissa liittojen johtoa myöten.

Se Superin eukko ollu kai historian ainoa, jolle kasvo munat ja laitto kunnola hanttiin. Ja voitti. Pesonenko oli nimi?

-Mies naisvaltasella alalla

Naisvaltaisilla aloilla ei edes vaadita kunnon työvälineitä, vaan yritetään vaan pärjätä ja valitetaan kun työ on niin rankkaa. Älytöntä. Miesvaltaisella alalla ei tuollaista edes yrittäisi, että koetetaan vaan nyt pärjätä jotenkin.

Vierailija
20/33 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on naisvaltaisten alojen vitsaus. Sairaanhoitajat ovat ainoita, joilla on hyvä liitto. Oikeastaan tämä on kunnallisten alojen vitsaus. Sama homma se on kaupungin ruokapalvelussa ja siivoojilla. Kaikki vaan tyytyvät surkeisiin ehtoihin ja työoloihin ja p*apalkkoihin. Toisekseen kunnallisten ajojen riesa on myös ketjutetut pätkäsopimukset. Nousepa vastarintaan, niin sopimustasi ei jatketa. Nämä on sellaisia aloja, joita kukaan ei arvosta, edes omat esimiehet eivät arvosta työntekijöitään. Liittoakaan ei kiinnosta.