Onko se kauhean paha asia, jos juo enintään kerran viikossa 10-15 annosta alkoholia putkeen?
Olen siis mies, ja välillä on ollut kausia, jolloin tuon verran on tullut juotua jopa kerran viikossa. Välillä voi taas mennä sen 4-6 viikkoa, ettei tule otettua yhtään. En käytä alkoholia ollenkaan noiden suurkulutusjaksojen välillä.
Nuorempana saatoin keskellä viikkoakin nauttia 1-3 tuoppia olutta joinain päivinä, mutta kapasiteetti tuskin muuten riitti juomaan 10 annosta enempää silloin, tai muuten lensi laatta.
En kauheasti pidä alkoholista, mutta usein tulee viikonloppuisin aika pitkäksi, niin täytyy mennä illalla baariin ja nollaamaan kaikki. Ei mulla suurista alkoholimääristä huolimatta tule oikein mitään fyysisiä krapulaoireita enää nykyään, mutta melankoliaa, väsymystä ja lievää päänsärkyä ilmenee usein pari päivää juomisen jälkeen.
Ei mulla kuitenkaan ole koskaan ollut mitään putkia - en itseasiassa ole koskaan edes ryypännyt kahta päivää peräkkäin, vaan aina olen pitänyt sen 6-7 päivää taukoa vähintään.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se huonoa terveytesi kannalta. Myös lapsesi, vaimosi ja vanhempasi kärsivät asiasta. Muuten se ei sitten ole haitallista :-)
No kuinka usein voi sitten juoda itsensä humalaan ilman, että sillä olisi sanottavaa vaikutusta terveyteen?
AP
Humalaan juominen ei ole fiksua missään tilanteessa, koita uuno tajuta se. Vain moukat kännäävät, fiksut opettelevat rajansa jo parikymppisenä.
Sitä paljonko voi vetää alkoholia ennenkun vaikuttaa terveyteen on mahdoton sanoa. En ole asiantuntija mutta luulisin että ensimmäisenä nousee maksa-arvot, ne ei sinänsä vaikuta terveyteen mutta niiden nousu voi kertoa jo jostakin. Kannattaa googletella noita haittavaikutuksia, sieltä saa helpommin tietoa kun tältä palstalta.
Alkoholi on vähän sellainen piru että saat oikeesti vetää keppanaa kaksin käsin 20v ennenkuin todelliset ongelmat alkaa, lähinnä maksan kanssa. Kaverin isä joi rankasti yli 30 vuotta ennenkun kuolema tuli.
Humalahakuisuus: haluatko unohtaa jonkin asian, juosta pakoon? Mitä? Tylsyyttä vai jotain oikeaa ongelmaa siellä taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se aika paha asia jos juot siksi että "tulee aika pitkäksi". Sulla on alkoholiongelma.
No en nyt ensimmäisenä alkaisi alkoholiongelmasta puhumaan jos juo 10 kaljaa kerran viikossa eikä koskaan kahta päivää putkeen.
Kyllä mä yleensä juon kerralla vähän enemmän kuin 10 kaljaa/alkoholiannosta. Mutta en koskaan kahta päivää putkeen, koska ajatuskin yököttää.
Yleensä pidän noiden ryyppykertojen välillä sellaiset 2-3 viikkoa taukoa, mutta tossa heinä-elokuussa tuli juotua useampana viikonloppuna peräkkäin. Viimeksi join tasan viikko sitten, sitä ennen oli kolmen viikon tauko, tänä viikonloppuna en todennäköisesti juo yhtään jne.
AP
Jos nää asiat oikeesti näin mietityttää sua niin mee a-klinikalle juttelemaan mikäli et itse pysty tekemään päätöstä ja olemaan erossa alkoholista. Ei sinne oo niin iso kynnys mennä, usko pois lähipiirissä oli vähän alko-ongelmaa ja käytiin a-klinikalla, hyvin ottivat siellä vastaan eivätkä syyllistäneet.
Tai sitten vain teet päätöksen että nyt et osta kaljaa vaan rupeet käymään salilla.
No siis en kuitenkaan koe alkoholinkäyttöäni itsessään mitenkään ongelmana, enkä usko että minusta koskaan tulee mitään alkoholistia tms. Tykkään vaan ottaa alkoholia tietyin väliajoin, koska tuo tietyllä tapaa piristävää vaihtelua arkeen.
Mutta kuinka paljon minun pitäisi vähentää alkoholinkäyttöä, ettei se olisi enää ongelma? Kai nyt useimmat suomalaiset miehet sentään joskus juovat itsensä humalaan ilman, että olisivat jotenkin alkoholiongelmaisia.
AP
Sä huomaat että se on ongelma siinä vaiheessa kun vaimosi kyllästyy ja kävelee ulos. Tollasten kannattais olla perustamatta perhettä kokonaan, mieti millaisen mallin annat lapsillesi. Yök.
Vierailija kirjoitti:
No en katsoisi pöivääjään tuollaista tyyppiö. Meillä juodaan viiniö tai olutta ruuan kanasa ja muea ottaa joskus viskiä tai grappaa pienen tuikun
Tänään tainnut tulla otettua muutama lasillinen (ruuan kanssa toki) liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se huonoa terveytesi kannalta. Myös lapsesi, vaimosi ja vanhempasi kärsivät asiasta. Muuten se ei sitten ole haitallista :-)
No kuinka usein voi sitten juoda itsensä humalaan ilman, että sillä olisi sanottavaa vaikutusta terveyteen?
AP
Humalaan juominen ei ole fiksua missään tilanteessa, koita uuno tajuta se. Vain moukat kännäävät, fiksut opettelevat rajansa jo parikymppisenä.
No kyllä mulla nyt aina pysyy kontrolli, vaikka olisin vahvassakin humalassa. En siis haasta riitaa, ahdistele naisia tai tee muutenkaan sellaista, mitä tarvitsisi myöhemmin jotenkin hävetä. Muisti ei myöskään varsinaisesti pätki koskaan, eli pystyn selvinpäin kertaamaan aivan hyvin, mitä kaikkea on känni-iltana tapahtunut tai mitä olen tehnyt.
AP
Ei kai se niin paha, mutta en vaan ymmärrä mitä kaatokänneillä oikein saavuttaa. Valtaosa kuitenkin kasvaa tuosta iän myötä ulos. Ja tietystikään en jaksaisi tuollaista katsoa puolisolta. Hän juo paljon harvemmin, mutta ei häntä häiritse, jos otan pari olutta. Kännääminen varmasti häiritsisi.
Vierailija kirjoitti:
Humalahakuisuus: haluatko unohtaa jonkin asian, juosta pakoon? Mitä? Tylsyyttä vai jotain oikeaa ongelmaa siellä taustalla?
Yleensä pakenen tylsyyttä, tai siis mulla ei alkoholi toimi ollenkaan mihinkään masennukseen hoitoon tms. Otan alkoholia yleensä, koska se tuntuu jotenkin maksimoivan hyväntuulisuuden jne.
AP
Minäpä otan rohkeasti kantaa: kyllä, käyttösi on liiallista. Tuo viikottainen 21 tai 24 annosta, jonka joissain suosituksissa näkee, on jo aivan liikaa. Siihen ei voi vedota. Käyttösi voi hyvinkin aiheuttaa tervedellisiä ongelmia, ja jo pelkkä riskin aiheuttaminen on liiallista. Kohtuukäyttöä on muutama annos illassa, ja vain yhtenä tai kahtena iltana viikossa. Siinäkin on vielä pieni riski: ei ehkä niinkään fyysinen, mutta jos elämä ja ajatukset pyörii sen vähäisenkin alkoholin ympärillä, kyse on ongelmasta.
Tee siis jotakin vaihtoehtoista. Joku suositteli salia, minä kohtuullisen terveysvouhkaamisen ystävänä ehdotan ulkoilua. Ehkä kaikkein parasta olisi jokin sosiaalinen puuha, joukkueurheilu, kulttuuriharrastus tms.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä otan rohkeasti kantaa: kyllä, käyttösi on liiallista. Tuo viikottainen 21 tai 24 annosta, jonka joissain suosituksissa näkee, on jo aivan liikaa. Siihen ei voi vedota. Käyttösi voi hyvinkin aiheuttaa tervedellisiä ongelmia, ja jo pelkkä riskin aiheuttaminen on liiallista. Kohtuukäyttöä on muutama annos illassa, ja vain yhtenä tai kahtena iltana viikossa. Siinäkin on vielä pieni riski: ei ehkä niinkään fyysinen, mutta jos elämä ja ajatukset pyörii sen vähäisenkin alkoholin ympärillä, kyse on ongelmasta.
Tee siis jotakin vaihtoehtoista. Joku suositteli salia, minä kohtuullisen terveysvouhkaamisen ystävänä ehdotan ulkoilua. Ehkä kaikkein parasta olisi jokin sosiaalinen puuha, joukkueurheilu, kulttuuriharrastus tms.
Niin no, mitä olen noita "virallisia" rajoja lukenut, niin olikos se 7 annosta päivässä yhden illan aikana? Mutta onko se, jos juo nyt muutaman viikon välein kerran vähän reilummin jotenkin epäterveellisempää kuin juoda 7 olutta jokaisena viikonpäivänä? Jälkimmäistä en kuitenkaan harrasta.
AP
On se aika paljon ja jos suhteteutaan esm. minun alkoholin käyttöön. Minulla menee ehkä pari olutta tai jotain muuta silloin tällöin. Eli koko vuoden aikana voin juoda max 2-3.
Mikset hae lääkäriltä lääkitystä ahdiatukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, mitä olen noita "virallisia" rajoja lukenut, niin olikos se 7 annosta päivässä yhden illan aikana? Mutta onko se, jos juo nyt muutaman viikon välein kerran vähän reilummin jotenkin epäterveellisempää kuin juoda 7 olutta jokaisena viikonpäivänä? Jälkimmäistä en kuitenkaan harrasta.
AP
Sä nyt koitat todistella itselles ettei sulla ole ongelmaa. Mutta sulla on. Jos on pakko juoda kännit, ON ongelma. Mä kattelisin sun kaltaista hemmoa tasan siihen saakka kun saisin selville tollasen kännijuomisen.Sen jälkeen oisit historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Sä nyt koitat todistella itselles ettei sulla ole ongelmaa. Mutta sulla on. Jos on pakko juoda kännit, ON ongelma. Mä kattelisin sun kaltaista hemmoa tasan siihen saakka kun saisin selville tollasen kännijuomisen.Sen jälkeen oisit historiaa.
Mun mielestä alkoholilla läträäminen vaan on ihan helvetin tylsää, ellei juo nimenomaan humalahakuisesti. Kuitenkaan mikään alkoholijuoma nyt ei varsinaisesti maistu hyvältä, joten muuhun tarkoitukseen juo kyllä mieluummin ihan muita juomia.
Ei mulla nyt mitään varsinaista pakkoa ole juoda kännejä, mutta elämäni olisi hetkellisesti tylsempää, ellen koskaan niin tekisi.
AP
Ei, olen nainen ja juon neljä kertaa viikossa kuusi-kahdeksan olutta. On muuten hyvää!
Sä sekoitat nyt asiat. Känni on ihan eri asia kuin 16 cl punkkua. Humalajuominen kielii ongelmasta.
Luetun ymmärtämisessä vikaavikaa?