Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennukseen/ahdistukseen lääkkeitä syövät

Vierailija
13.10.2017 |

Olisi muutama kysymys masennukseen, ahdistukseen tai muihin mielenterveysongelmiin lääkkeitä syöville.

Mihin ongelmaan syöt lääkettä ja mitä valmistetta?
Onko lääkkeestä ollut apua?
Onko haittavaikutuksia ilmennyt?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeethän toimii niin, että serotoniinitasot nousee välittömästi lääkityksen aloittaessa jolloin masennus pahenee ja itsetuhoisuusriski kasvaa. Kun lääkettä on syöty viikkoja ja kuukausia isompia ja isompia annoksia, yhtäkkiä olo helpottuu.

Samaan aikaan olon helpottumisen kanssa aivot on rakentanut vahvan resistanssin serotoniinille ja serotoniinituotanto on heikentynyt ainakin 60% ssri-lääkityksen jatkamisen myötä.

Ennen on luultu matalan serotoniinipitoisuuden aiheuttavan masennuksen. Siksi ei ole pystytty selittämään, miksi masennuslääkkeet alkuun pahentaa oloa, vaikka serotoniinitasot nousevat heti.

Googlaa: SSRI backwards science

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön vaan oxaminia tarvittaessa, tai otan lonkeron-pari jos oikein "ketuttaa".

Ssri-sontaan en enää koske.

Vierailija
4/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citalopram 40mg masennukseen. Ei oikein auta, pitäisi varmaan nostaa annosta. Aloitusoireiden jälkeen ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia, paitsi että olen lihout suunnilleen 5 kiloa puolessa vuodessa. Johtuu tosin varmaan siitä, että liikkuminen lopahti käytännössä kokonaan sairaslomalle jäädessä.

Vierailija
5/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vain oxamin tarvittaessa, tosin mulle ilman alkoholia. Ahdistukseen ja jännittämiseen.

Vierailija
6/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksista. Olen miettinyt lääkityksen aloittamista ns. viimeisenä vaihtoehtona ja nyt tuntuu siltä etten enää voi muuta, kun olo vain huononee koko ajan. Olisi toki mukava kuulla positiivisiakin kokemuksia, kun hiukan pelottaa aloittaa.

Ap

Vierailija
7/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxiinia söin masikseen useat vuodet aika isolla annoksella. Tuli paljon sivuvaikutuksia joista syytin pitkään toista lääkettä toiseen asiaan määrättynä. Kunnes tajusin että Venlassa syy ja lopetin sen syönnin vähitellen. Hirveät viekkarit oli mutta ne loppui aikanaan. Myös kaikki ihme oireet joiden takia lopetin syönnin. Pää on nyt kirkas ja kaikki tunteet tulee aidosti, niin ilot kuin surutkin. Masentaa ajottain, mutta kestän nämä tunteet sellaisina kuin ne ovat ja käyn asiat päässä läpi. Koskaan en syö enää mitään mieliala-lääkkeitä. Se oli itselleni opetuksena tuon Venlan kanssa. Mutta jokainen on yksilö ja mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi taas toiselle. Lääke turruttaa, hyvässä ja pahassa.

Vierailija
8/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden verran escitalopram 15 mg masennukseen ja ahdistukseen. Aloituksesta ei oireita, sivuvaikutuksia ei ole ollut ja mikä parasta, ahdistuneisuus on lievittynyt tuntuvasti ja mieliala kohonnut.

Vierailija
9/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitistuminen ja työelämään siirtyminen paransivat minun masennuksen. MOT

Vierailija
10/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :)

Venlafaxinia on minulle määrätty.

Ap

Vierailija
11/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Escitalopramia syön 10mg ahdistukseen ja masennukseen. On auttanut jonkin verran, keskittymiskyky parantunut ja aloitteellisuus. Haittavaikutuksina yöhikoilu ja seksuaalisten halujen vähentyminen. Nämä haitat kuitenkin pientä siihen oloon verrattuna, mikä oli aiemmin. Toiveena olisi kuitenkin pikkuhiljaa vähentää lääkitystä ja lopettaa kokonaan.

Vierailija
12/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se voi hyvin sopia sinulle koska on hyvin siedetty lääke, mutta itselle ei jostain syystä sopinut tai se mun annos oli liian iso ja kuormitti liikaa elimistöä koska haittavaikutukset oli ihan fyysisiä ja ne loppui kun lopetin. Mielialaa ne tasasi kyllä. Tsempit sulle masiksen kanssa!

Vierailija
13/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläoleva siis Aplle vastauksena Venlakokemuksestani.

Vierailija
14/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lääkkeet on aina auttaneet, lievään masennukseen ei tosin juurikaan. Mutta vähänkään vaikeampaan kyllä. Mikään lääkkeiden salaliittoteoritisti ei muuta tätä miksikään. Lisäksi ihmettelen ihmisten valituksia aloitus ja lopetusoireista, verrattuna monivuotiseen masennukseen/ahdistukseen ei parin viikon palelu tai hikoilu jne paljoa haittaa.

Vierailija
15/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin nelisen vuotta escitalopramia 10mg annoksella ahdistukseen. Muuten kaikinpuolin toimiva lääke paitsi parisuhdetta rasitti sen aiheuttama totaalinen haluttomuus. Nyt olen ollut useamman vuoden ilman lääkitystä mutta tarvittaessa voisin jonkun jakson syödä jos olo menisi liian vaikeaksi. Kävin tosin myös terapian, jonka toivon kantavan tulevaisuudessakin siten, ettei ahdistuneisuus palaisi enää niin suurena kuin se oli ennen em. apuja.

Vierailija
16/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille vastauksista. Olen miettinyt lääkityksen aloittamista ns. viimeisenä vaihtoehtona ja nyt tuntuu siltä etten enää voi muuta, kun olo vain huononee koko ajan. Olisi toki mukava kuulla positiivisiakin kokemuksia, kun hiukan pelottaa aloittaa.

Ap

Voi rakas ystävä, mulla on samanlaiset kokemukset. Viimeinen vaihtoehto jne. Kokeilin ketiapiinia, olantsapiinia ja lamotrigiiniä mutta haitat voittivat kaikessa hyödyt. Nykyisin käytän pahimpina aikoina ketipinor 25mg nukahtamiseen n.3-4päivänä putkeen ja lopetan koska muuten haitat nousevat esiin. Mulle venlafaxinia tai muita ei voi lauttaa kun on maniataipumus ja bipodg.

Tsemppiä sulle. Toivottavasti löydät joko sopivan lääkkeen tai muuta apua.

Vierailija
17/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pari pöivää siten Escitalopram 10mg

Aiempi lääke, Valdoxan ei tehonnut toivotulla tavalla. Minua ei pelota seksihalujen väheneminen sillä nykyisellään niitä on jopa haitaksi asti :/

Vierailija
18/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille vastauksista. Ehkä uskallan kokeilla lääkkeen aloittamista voihan sen aina lopettaa. Nykyisin menee jo pelkästään oman ahdistuksen oireet niin fyysiseksi ettei tuo lääkkeen aloitus/lopetus oireet oikeastaan edes pelota vaikka niistä olen paljon pahaa kuullutkin.

Ap

Vierailija
19/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopetin niin olin ihan sekopää pari kuukautta. Mielialat heilahteli rajusti ja ärsyynnyin ihan olemattomista asioista. Normaalisti ei kuulu käytökseeni moinen. Lisäksi oli ihan fyysisesti huono kuvo-olo ja sain ihme sähkäreitä naamaan. Mutta sinnittelin lopetusoireiden lävitse ja ne loppui aikanaan. Tässäkin korostan että jotkut selviää ilman lopetusoireita ja toiset saa todella pahat lopetusoireet. Eli yksilöllistä sekin.

Vierailija
20/26 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista :)

Venlafaxinia on minulle määrätty.

Ap

Hyvä lääke ahdistukseen mun kokemuksen mukaan. Tekee olosta tavallisen eikä zombia kun se ei ole mikään rauhoittava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi