Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

Vierailija
13.10.2017 |

Uudenmaan TE-toimisto katkaisee toistaiseksi helsinkiläisen kirjailijan Ossi Nymanin työmarkkinatuen.

Nyman kertoi HS:n laajassa haastattelussa olevansa ”ideologisesti” työtön, joka taktikoi itselleen työmarkkinatuen ilman mitään aikeita ottaa töitä oikeasti vastaan.

Kommenttien takia TE-toimisto aloittaa tutkinnan, jonka ajaksi tuki katkaistaan. Tutkinta kestää todennäköisesti joitain päiviä.

Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen sanoo, että jos henkilö omalla toiminnallaan osoittaa haluttomuutta ottaa työtä tai koulutusta vastaan, häneltä voidaan evätä työmarkkinatuki.

”Kun hän nyt julkisesti noin ilmoittaa, niin asiahan on tässä kohdin ihan selvä. Lähdemme välittömästi selvittämään tätä rahojen maksua. Kysymme häneltä perusteita ja sen jälkeen asia siirtyy työttömyysturvayksikkömme käsittelyyn. Tästä sovittiin juuri äsken.”

Tilanne on poikkeuksellinen, koska työmarkkinatukea ei juuri ole aiemmin keskeytetty julkisuudessa esiintyneiden seikkojen takia.

”Eihän meillä voi olla työttömyysturvan saajaa, joka vielä julkisesti ilmoittaa, ettei hän ole työmarkkinoiden käytettävissä”, Ukkonen sanoo.

Hän toteaa, että työttömyysturvan saantiin kuuluu päätoiminen työnhaku ja se, että on työmarkkinoiden käytettävissä.

”Eikä se kuulu Uudenmaan TE-toimiston eikä yleensäkään TE-hallinnon politiikkaan, että sen suojissa kerätään taktikoiden tukea. Jos työ tai koulutukset eivät kelpaa, eikä yleensäkään ole työmarkkinoiden käytössä, niin ei silloin rahaakaan makseta.”

Ukkonen ei ollut yllättynyt Nymanin kommenteista. Hän sanoo, että ihmisryhmä, joka kerää tukia vailla aikeita työllistyä, on Uudenmaan TE-toimistolle hyvin tuttu.

Asia nousee esiin aika ajoin ja nyt entistä enemmän, kun työttömiä on alettu haastatella kolmen kuukauden välein.

Ukkonen kertoo samaan hengenvetoon huolensa siitä, että ihmiset alkavat tehdä yleistyksiä työttömistä.

”Tähänkin tapaukseen on tullut kommentteja, jotka vaikuttavat siltä että yhden ihmisen takia leimataan kaikki työttömät. Kyllä tämä on pienehkö ryhmä, suurin osa antaisi vaikka vasemman kätensä päästäkseen töihin.”

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenmaan TE-toimisto on antanut elokuussa niin sanottuja työssäolovelvoite-lausuntoja 804 kappaletta, kun koko Suomessa niitä annettiin 1 667 kappaletta.

Lausunnolla katkaistaan työmarkkinatuki henkilöltä, joka osoittaa toiminnallaan toistuvasti ettei ole työmarkkinoiden käytössä.

Lausuntoja annettiin tammi–elokuussa Uudellamaalla 5 300 ja koko Suomessa 11 500. Vuonna 2016 lausuntoja annettiin 12 460, joista Uudellamaalla 5 250.

”Varmaankin nämä tehostuneet työnvälitystoimet näkyvät lukujen varsin reippaassa kasvussa”, Ukkonen sanoo.

Työssäolovelvoite nollaantuu ja työmarkkinatukea voi taas saada, kun henkilö on ollut 12 viikkoa töissä, opiskelijana, yrittäjänä, koulutuksessa tai työllistymistä edistävien palvelujen piirissä.

Hallituksen tavoite on nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin. Se on pyrkinyt lisäämään työllisyyttä patistamalla ihmisiä työnhakuun. Toukokuussa lausuntokierrokselle lähti lakiesitys pakottavasta työnhausta.

Esityksen mukaan työttömän pitäisi jatkossa hakea kolmen kuukauden aikana vähintään kahtatoista työpaikkaa.

Jos työtön ei näin tekisi, hän menettäisi työttömyyskorvauksensa 60 päiväksi. Muutosten esitetään tulevan voimaan vuonna 2019, kun työvoimapalvelut siirtyvät maakunnille.

Esitys on herättänyt runsaasti vastustusta ammattiliitoissa ja ristiriitaisia tunteita yrityksissä. Jotkut HS:n haastattelemat työnantajat pelkäsivät turhien, pakon edessä syntyneiden työhakemusten vyöryä. 

Vierailija
2/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen vasemmisto/vihreä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan se sitten kuitenkin toimeentulotukea ja asumistukea. Ehkä tt-tuki leikattuna mutta kuitenkin.

Vierailija
4/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan suuruus mitataan siinä miten se pitää huolta heikoimmistaan, ei laiskimmistaan.

Suomella on siis yhä toivoa!

Vierailija
5/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään keräämään käpyjä!!

Vierailija
6/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että asiaan reagoitiin. Hiukan ottaa päähän työttömänä joka oikeasti haluaisi töihin että joku pelle saa taas ison osan ihmisiä leimaamaan kaikki työttömät työnvieroksujiksi.

Vierailija
7/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa hyvä mieli. Näköjään jälleen kerran Sipilä on ollut oikeassa, soittokierrokset auttavat näiden tyyppien tunnistamisessa. Äänestän Sipilää ehdottomasti uudelleen jos mies vain jaksaa vielä yhden kauden tehdä. Kateeksi ei käy, rankka tehtävä.

Vierailija
8/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se selvittely on pelkkä muodollisuus. Mitään mitä Ossi sinne nyt jälkeenpäin selittää ei asiaa muuta.

Eli Ossi voi jo alkaa täyttää Kelalle toimeentulo hakemusta..

Vierailija
9/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

FUCK. YEAH.

Vierailija
10/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä mikä tuki on nimeltään. Sossusta saa ihan samat rahat

Vierailija
11/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossun rahoista voidaan ottaa vähennykset työkkärin lausunnon perusteella ja kokemuksen syvällä rintaäänellä sillä summalla ei kyllä enää meinaa pärjätä edes pieniin tuloihin tottunut sinkku.

Vierailija
12/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistolla ei ole enää tarvetta hoitaa hommiaan millään tasolla uskottavasti, koska on annettu ymmärtää että TE-toimisto tulee lakkautettavaksi 2019 aikoihin.

Ei lainkaan ihmetytä tekivätpä sitten mitä tahansa päätöksiä, jos muutenkin ovat valmistelemassa valojen sammuttamista ko. virastossa. Todennäköisesti TE-toimiston loppuvaiheissa työttömiä ei heidän näkökulmastaan ole maassa enää yhtäkään, mutta sitten ihmetellään niitä massiivisia toimeentulolla elävien määriä, toki sehän ei ole enää TE-toimiston ongelma.

Siitä asiasta olen samaa mieltä että markkinoiden käytettävissä olisi oltava jos työttömyyskorvauksia haluaa. Mutta aina omilla ehdoilla. Samoin toimeentulotukeen sillä ei pidä olla yhtikäs mitään vaikutusta.

Toisaalta olen sitä mieltä, että koko tämä vanhanaikainen systeemi TE-toimiston tulkintoineen pitäisi purkaa kokonaan pois, ja siirtyä markkinaehtoiseen systeemiin.

Asia ei mene niin että hallitus käskee kansaa tekemään huonoja sopimuksia, vaan kansa tekee markkinoilla sellaisia sopimuksia kuin katsoo itse hyväksi, ja hallitus sen jälkeen sopeutetaan siihen mitä markkinoilla saatiin aikaan.

Myös työmarkkinajärjestöiltä valta pois kaikelta siltä osin mitä esim. toimeentulotukeen kuuluu. Se pitäisi itse asiassa muuttaa kansalaispalkaksi ja lopettaa koko simputustouhu siihen.

Fasismi ei valitettavasti ole mikään vastaus mihinkään.

Vierailija
13/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ensimmäinen kerta kun joku on menettänyt työttömyyskorvauksensa lehtijutun takia. Tulee mieleen ttapaus, jossa nainen menetti tukensa koska oli keittänyt kahvia kierrätyskeskuksen avajaisissa ja päässyt lehteen.

https://yle.fi/uutiset/3-6786172

Vierailija
14/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäläinen kirjoitti:

TE-toimistolla ei ole enää tarvetta hoitaa hommiaan millään tasolla uskottavasti, koska on annettu ymmärtää että TE-toimisto tulee lakkautettavaksi 2019 aikoihin.

Ei lainkaan ihmetytä tekivätpä sitten mitä tahansa päätöksiä, jos muutenkin ovat valmistelemassa valojen sammuttamista ko. virastossa. Todennäköisesti TE-toimiston loppuvaiheissa työttömiä ei heidän näkökulmastaan ole maassa enää yhtäkään, mutta sitten ihmetellään niitä massiivisia toimeentulolla elävien määriä, toki sehän ei ole enää TE-toimiston ongelma.

Siitä asiasta olen samaa mieltä että markkinoiden käytettävissä olisi oltava jos työttömyyskorvauksia haluaa. Mutta aina omilla ehdoilla. Samoin toimeentulotukeen sillä ei pidä olla yhtikäs mitään vaikutusta.

Toisaalta olen sitä mieltä, että koko tämä vanhanaikainen systeemi TE-toimiston tulkintoineen pitäisi purkaa kokonaan pois, ja siirtyä markkinaehtoiseen systeemiin.

Asia ei mene niin että hallitus käskee kansaa tekemään huonoja sopimuksia, vaan kansa tekee markkinoilla sellaisia sopimuksia kuin katsoo itse hyväksi, ja hallitus sen jälkeen sopeutetaan siihen mitä markkinoilla saatiin aikaan.

Myös työmarkkinajärjestöiltä valta pois kaikelta siltä osin mitä esim. toimeentulotukeen kuuluu. Se pitäisi itse asiassa muuttaa kansalaispalkaksi ja lopettaa koko simputustouhu siihen.

Valitettavasti en ymmärtänyt viestistäsi kuin viimeisen lauseen. Siitä samaa mieltä.

Vierailija
15/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja nuo prosenttileikkaukset lähtee vähän ajan jälkeen. Laki takaa tietyn perusosan vaikka kuinka pukkaisi karenssia. Ja mietitäänpä hetki mitä hyötyä on lähteä työkkärin pompoteltavaksi. Rahallisesti se hyöty on mitätön. Työn saamiseksi mistään kuntouttavasta ei ainakaan ole hyötyä, päinvastoin siitä on haittaa. Sehän tarkoittaa että ihmisessä on vikaa jos on joutunut kuntouttavalle. Näin ainakin ajattelee työnantajat.

Työ on joillekkin arvo sinänsä muttei kaikille. Mä ainakin mielummin voittaisin vaikka lotosta rahaa kuin koittaisin kerätä sitä töitä tekemällä. Olen niin itsekäs että mielummin nautin kuin kärsin. Enkä ole koskaan nauttinut töihin menemisestä tai siellä olemisesta. Aina on tuntunut parhaalta kun työt loppuu. Varsinkin kun on saanut liiton päivät täyteen.

Vierailija
16/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Miksi se on työkkärin kirjoilla kun se ei halua tehdä töitä?

Vierailija
17/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäläinen kirjoitti:

Valitettavasti en ymmärtänyt viestistäsi kuin viimeisen lauseen. Siitä samaa mieltä.

Viestien ja asiakokonaisuuksien ymmärtäminen onkin Suomessa monesti iso ongelma, se näkyy oikeastaan poliittisten päättäjienkin puheista ajoittain.

Mutta onneksi minä en ole kalastelemassa äänestäjiä niin voin sanoa asiat niinkuin parhaaksi näen. Eikä minua edes kovin suuresti häiritse jos joku ei minua ymmärrä, koska tiedän kommenteistakin että ainakin osa oivaltaa ja hoksaa viestini ytimen oikein hyvin.

Maailma ei ole mustavalkoinen paikka, eikä kaikki ole aina vasen-oikea, vaan siellä on myös muitakin suuntia ja joukossa on myös markkinat. Suomen ei ole myöskään pakko olla SDP-KOK-KESK -ajatteluista kuten ei myöskään hallitus-työntekijäjärjestöt-työnantajajärjestöt -ajatteluista riippuvainen, mutta sitten pitäisi myös osata äänestää jotakin muuta.

Vierailija
18/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossun rahoista voidaan ottaa vähennykset työkkärin lausunnon perusteella ja kokemuksen syvällä rintaäänellä sillä summalla ei kyllä enää meinaa pärjätä edes pieniin tuloihin tottunut sinkku.

Toimeentulotuessa on suojaosuus jonka saa jokainen ja jos sanoo että rahaa ei ole ja ruokaa tarvitaan, niin lisää saa aina ilman ylärajaa. Samoin tiettyihin kotitalouden hankintoihin. Riittävän röyhkeä elää sossurahoilla paremmin kuin pienituloinen palkallaan.

Vierailija
19/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen vasemmisto/vihreä

Älä jaksa. Itse olen vihervasuri, ja teinistä asti tehnyt mitä vain duunia olen saanut. Nykyään opiskelen lääkiksessä. Arvostan hyvinvointiyhteiskuntaa ja ilmaista koulutusta, joka mahdollistaa sen, että minunkin kaltaiseni köyhästä perheestä tulevan on mahdollista kouluttautua pitkälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan