Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroon veloista pienituloisena

Vierailija
13.10.2017 |

Olen pienituloinen opiskelija ja asun mieheni kanssa. Nuorempana olin holtiton rahankäyttäjä ja onnistuin saamaan aikaan 15 000 euron ulosottovelat. En saa mitään opintotukea enää ja elän osa-aikatyöstäni saamalla palkalla.

Täällä on viime aikoina ollut paljon puhetta puskurirahastoista ja säästämisestä, mutta ne keskustelut eivät oikein ole auttaneet minua. Kaikki tuloni menevät asumiseen, liikkumiseen ja syömiseen (joskin syömisestä voisin karsia turhia kuluja). Joskus kun sain enemmän rahaa, onnistuin laittamaan sijoittamaan 110 euroa, mutta niitä en saisi käyttää, koska ne ovat pitkänaikavälin säästämistä.

Missä järjestyksessä minun kannattaisi tehdä asioita ottaen huomioon, että minulla ei ole paljon ollenkaan rahaa. Yritänkö maksaa ensin velkaa pois vai kerätä puskurirahastoa? Puskurirahastoon saisin ehkä parikymppiä kuussa, joten kolmen kuukauden palkan kerääminen sille kestäisi useamman vuoden. Ulosotto vie joka palkasta osansa, mutta haluaisin yrittää maksaa velkaani hieman nopeammin pois. Onko tämä mahdollista?

Opintoni jatkuvat vielä vuoden tai kaksi ja jos nyt lähtisin töihin, en varmaan saisi sitä koskaan valmiiksi. Olen jo 31-vuotias, joten haluaisin opintoni loppuun ilman keskeytyksiä.

Ärsyttää aikaisempi typeryyteni ja toivon, että saisin raha-asiani korjattua. Vinkkejä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne kaikki taloustietäjät on nyt?

ap

Vierailija
2/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan! Velat voisi pakkosiirtää jollekin leirille, etenkin kaikki pienituloiset velat jotka ovat puhtaita loisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä menoja: muuta halvempaan asuntoon, lopeta tupakointi ja juopottelu, luovu autosta ja matkakortista, liiku kävellen. Hanki toinen työ, myy omaisuutta, kerää pulloja viikonloppuiltaisin.

Vierailija
4/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ulosotosta kokemusta, mutta netissä lukemani perusteella sinne voi tehdä ylimääräisiä suorituksia ja silloin voi myös määrätä mihin velkaan se ylimääräinen suoritus kohdistuu. Jos sinulla on siis useampia velkoja, voit tällä menetelmällä saada niitä velkoja vähemmälle yksi kerrallaan. Ulosotosta tulee kai aina joku erittely missä velat näkyvät? Olisin yhteydessä ulosottomieheen ja kysyisin onko tämä kuvailemani menetelmä mahdollista. Jos osa veloista on niin tuoreita että niistä menee vielä se alkuperäinen korko eikä pidempään ulosotossa olleilta veloilta perittävä 8% niin lyhentäisin niitä korkeakorkoisimpia ensimmäiseksi. 

Tuossa kohtaa kun velkaa on ulosotossa ja siellä juoksee jatkuvat kulut, parhaan tuoton sijoitetulle pääomalle saa maksamalla ne ulosottovelat mahdollisimman nopeasti. Se ulosoton suojaosa pitäisi olla ihan riittävä budjetti normaaliin elämään. Moni velkojensa kanssa kamppaileva taistelee paljon pienemmällä budjetilla, kun ei halua päästää velkoja ulosottoon.

Vierailija
5/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan! Velat voisi pakkosiirtää jollekin leirille, etenkin kaikki pienituloiset velat jotka ovat puhtaita loisia.

Toivon, ettei lapsiasi ole huostaanotettu kovin monta kertaa.

ohis

Vierailija
6/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienennä menoja: muuta halvempaan asuntoon, lopeta tupakointi ja juopottelu, luovu autosta ja matkakortista, liiku kävellen. Hanki toinen työ, myy omaisuutta, kerää pulloja viikonloppuiltaisin.

En tupakoi tai juo, ei ole autoa ja matkakortti on välttämätön, että pääsen töihin ja opiskelemaan, koska kävellen työmatkaan kuluisi yli 5 tuntia yhteen suuntaan.

Työni on aika joustavaa, joten pystyn tekemään ylimääräisiä tunteja kun ehdin. Olen harkinnut viikonlopputyötä, mutta silloin minulla ei olisi yhtään vapaapäivää enkä tiedä miten kauan kestäisin sitä. Omaisuutta voisin kokeilla myydä ja keräilen pulloja, kun niitä löydän. En kyllä kaiva roskista.

Vierailija
7/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa sinun kannattaa maksaa velkoja mahdollisimman nopeasti pois, koska velat kasvavat koko ajan korkoa ja maksamaasi kokonaissumma on sitä pienempi mitä nopeammin maksat velat pois. Saat ihan varmasti lyhentää velkojasi nopeammin kuin mitä ulosotto vie, mutta koska minulla ei ole kokemusta ulosotosta, en osaa antaa tarkempia neuvoja tässä suhteessa.

Sen verran kannattaa kuitenkin laittaa säästöön, että et joudu ottamaan uutta velkaa, jos jotain odottamatonta tapahtuu (tosin et varmaan saisikaan lainaa muualta kuin kavereilta, jos olet ulosotossa). Mieti, mikä on sellainen odottomaton tilanne, joka on kuitenkin sen verran realistinen, että siihen kannattaa varautua, esim. pyykkikone hajoaa ja talossasi ei ole yhteiskäytössä olevaa pyykkikonetta tms. ja mieti, kuinka paljon tällaisen tilanteen varalta olisi hyvä olla säästössä.

Vierailija
8/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi tekisin nyt tarkan budjetin vaikka pariksi seuraavaksi vuodeksi. Kun tulosi ovat pienet, en lähtisi ehkä tässä vaiheessa yrittämään ulosottovelkojen maksamista nopeammassa tahdissa. Mutta kun valmistut ja pääset töihin, niin sitten kyllä. Eli sinuna keräisin nyt vaatimatontakin summaa säästöön samalla kuin maksaisin ulosottovelkoja nykyisellä summalla. Paitsi, jos tilanteesi on nyt se, että ulosottoveloista lyhennät käytännössä vain korkoja eikä itse velkapääoma pienene lainkaan. 

Vierailija
9/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tupakoi tai juo, ei ole autoa ja matkakortti on välttämätön, että pääsen töihin ja opiskelemaan, koska kävellen työmatkaan kuluisi yli 5 tuntia yhteen suuntaan.

Työni on aika joustavaa, joten pystyn tekemään ylimääräisiä tunteja kun ehdin. Olen harkinnut viikonlopputyötä, mutta silloin minulla ei olisi yhtään vapaapäivää enkä tiedä miten kauan kestäisin sitä. Omaisuutta voisin kokeilla myydä ja keräilen pulloja, kun niitä löydän. En kyllä kaiva roskista.

ap

Vierailija
10/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin opinnot tauolle ja tekisin niin paljon töitä, että vuodessa olisi kaikki velat maksettu pois. Sitten jatkaisin opintoja ja en ottaisi velkaa. Keräisin puskuria osa-aikatöillä. Tarvittaessa vaikka muuttaisin työn perässä ja miesystävän kanssa asuisin yksiössä ja myisin turhan omaisuuden pois.

Vierailija
11/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun tilanteessasi tekisin nyt tarkan budjetin vaikka pariksi seuraavaksi vuodeksi. Kun tulosi ovat pienet, en lähtisi ehkä tässä vaiheessa yrittämään ulosottovelkojen maksamista nopeammassa tahdissa. Mutta kun valmistut ja pääset töihin, niin sitten kyllä. Eli sinuna keräisin nyt vaatimatontakin summaa säästöön samalla kuin maksaisin ulosottovelkoja nykyisellä summalla. Paitsi, jos tilanteesi on nyt se, että ulosottoveloista lyhennät käytännössä vain korkoja eikä itse velkapääoma pienene lainkaan. 

Yhden pienemmän velan onnistuin itseasiassa maksamaan pois toissa kesänä kun tein kokoaikaisia hommia. Tänä kesänä maksuni ohjautuivat isompiin velkoihin ja niistä taisin saada maksettua pois ainoastaan korkoja. Onhan se tietysti parempi kuin ei mitään.

En varmaan onnistuisi maksamaan kovin paljon ylimääräistä ulosotolle. Ehkä jos eläisin oikein tiukasti niin noin 50 euroa kuussa voisi onnistua. Tosin sekään summa ei mene kokonaisena velan maksuun vaan ulosotto ottaa omat kulunsa päältä pois.

Varmaan minun kannattaisi ensin kerätä edes pieni puskurirahasto. 100 euroakin olisi jo hyvä alku.

ap

Vierailija
12/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa sinun kannattaa maksaa velkoja mahdollisimman nopeasti pois, koska velat kasvavat koko ajan korkoa ja maksamaasi kokonaissumma on sitä pienempi mitä nopeammin maksat velat pois. Saat ihan varmasti lyhentää velkojasi nopeammin kuin mitä ulosotto vie, mutta koska minulla ei ole kokemusta ulosotosta, en osaa antaa tarkempia neuvoja tässä suhteessa.

Sen verran kannattaa kuitenkin laittaa säästöön, että et joudu ottamaan uutta velkaa, jos jotain odottamatonta tapahtuu (tosin et varmaan saisikaan lainaa muualta kuin kavereilta, jos olet ulosotossa). Mieti, mikä on sellainen odottomaton tilanne, joka on kuitenkin sen verran realistinen, että siihen kannattaa varautua, esim. pyykkikone hajoaa ja talossasi ei ole yhteiskäytössä olevaa pyykkikonetta tms. ja mieti, kuinka paljon tällaisen tilanteen varalta olisi hyvä olla säästössä.

Onneksi tilanteeni ei ole ihan katastrofaalinen, jos jotain hajoaa. Parisuhteessani minä olen se huono rahankäyttäjä, mutta mieheni on aina ollut säästeliäs. Hän on tähän mennessä ostanut lähes kaikki huonekalumme ja kodinkoneemme. Se tosin tarkoittaa sitä, että tilanteeni on todella huono, jos yhtäkkiä eroaisimme. En toisaalta kyllä pysty keräämään niin isoa puskurirahastoa, että erosta selviäisin.

ap

Vierailija
13/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pyrit maksamaan ulosotto velkasi pois on tavallaan myös puskurirahaston kerryttämistä, tai oikeammin maksat nyt palasina ja korkojen kera sen minkä joku toinen olisi saattanut aikanaan kuitata puskurirahastossa olleilla varoilla 

Koska velat, jotka ovat menneet ulosottoon, joudut joka tapauksessa, jossain vaiheessa maksamaan, joten ulosottoa ei nyt ainakaan kannata lähteä juoksmaan karkuun.

Mutta yleisemmin kannustaisini pitämään kirjaa menoista, niin saattaisit havaita, että mistä voi säästää ja mihin rahaa menee mahd. toistaiseksi vielä huomaamatta; ajatuksella pienistä puroista kasvaa isompi. Hatusta heitetty esimerkki: €:n kahvi päivässä ei ole paljoa mutta vuodessa se on jo yli 350€(!).

Ilahduttavaa kuulla, että sinulla on mahdollista opiskella, koska se (a) mahdollistaa tulevaisuudessa mahd. kokonaan uudempia juttuja. (b) On mielekästä tekemistä ja on muutakin ajateltavaa kuin vain taloushuolet, eikä kukaan odota, että opiskelijana tulisi olla aina varaa kaikkeen; vaan opiskeluaikaan varsin monella meistä (minullakin) kuuluu enempi vähempi taloudelline sinnittely. En nyt tarkoita, että meidän opiskelijoiden pitäsi elää opintojen ajan vain pyhällä hengellä, vaan tajuta, että jos opiskelemme, niin joku kaunis päivä voimme edetä ja pärjätä paremmin kuin jos meille ei olisi tarjoutunut mahdollisuutta opiskella.   

Vierailija
14/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että pyrit maksamaan ulosotto velkasi pois on tavallaan myös puskurirahaston kerryttämistä, tai oikeammin maksat nyt palasina ja korkojen kera sen minkä joku toinen olisi saattanut aikanaan kuitata puskurirahastossa olleilla varoilla 

Koska velat, jotka ovat menneet ulosottoon, joudut joka tapauksessa, jossain vaiheessa maksamaan, joten ulosottoa ei nyt ainakaan kannata lähteä juoksmaan karkuun.

Mutta yleisemmin kannustaisini pitämään kirjaa menoista, niin saattaisit havaita, että mistä voi säästää ja mihin rahaa menee mahd. toistaiseksi vielä huomaamatta; ajatuksella pienistä puroista kasvaa isompi. Hatusta heitetty esimerkki: €:n kahvi päivässä ei ole paljoa mutta vuodessa se on jo yli 350€(!).

Ilahduttavaa kuulla, että sinulla on mahdollista opiskella, koska se (a) mahdollistaa tulevaisuudessa mahd. kokonaan uudempia juttuja. (b) On mielekästä tekemistä ja on muutakin ajateltavaa kuin vain taloushuolet, eikä kukaan odota, että opiskelijana tulisi olla aina varaa kaikkeen; vaan opiskeluaikaan varsin monella meistä (minullakin) kuuluu enempi vähempi taloudelline sinnittely. En nyt tarkoita, että meidän opiskelijoiden pitäsi elää opintojen ajan vain pyhällä hengellä, vaan tajuta, että jos opiskelemme, niin joku kaunis päivä voimme edetä ja pärjätä paremmin kuin jos meille ei olisi tarjoutunut mahdollisuutta opiskella.   

Yritän yleensä ajatella ulosotosta samalla tavoin kun sinä. Vaikka minua aina harmittaa katsoa, kun ulosotto vie ison osan palkastani, niin yritän aina ajatella, että se on hyvä asia. Joka kuukausi velka (tai edes korot) vähenee ja olen lähempänä vapautta. Nyt maksan niitä turhia juttuja, jotka ostin silloin aiemmin. Fiksumpi olisi tehnyt toisin päin (tai jättänyt turhat jutut ostamatta), mutta näillä mennään.

Olen pitänyt kirjaa menoistani ja suurin turha kuluni on karkki. Melkein puolet ruokaan menevistä rahoista menee oikeasti karkkiin, sipseihin ja limuun. Ja tiedän niiden olevan täysiä turhakkeita. Sokerikoukku on vahva, mutta yritän päästä siitä eroon tai vähentää käyttöä.

Kiitos kivasta viestistä!

ap

Vierailija
15/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän yleensä ajatella ulosotosta samalla tavoin kun sinä. Vaikka minua aina harmittaa katsoa, kun ulosotto vie ison osan palkastani, niin yritän aina ajatella, että se on hyvä asia. Joka kuukausi velka (tai edes korot) vähenee ja olen lähempänä vapautta. Nyt maksan niitä turhia juttuja, jotka ostin silloin aiemmin. Fiksumpi olisi tehnyt toisin päin (tai jättänyt turhat jutut ostamatta), mutta näillä mennään.

Olen pitänyt kirjaa menoistani ja suurin turha kuluni on karkki. Melkein puolet ruokaan menevistä rahoista menee oikeasti karkkiin, sipseihin ja limuun. Ja tiedän niiden olevan täysiä turhakkeita. Sokerikoukku on vahva, mutta yritän päästä siitä eroon tai vähentää käyttöä.

ap

Kiitos kiitoksestasi ja voimia ja jaksamista sinulle! - Ja tiedätkö vielä sanottava, että minusta on hienoa, että osaat olla itsellesi rehellinen, e. tiedostat ja olet valmis myöntämään itsellesi, että mihin rahaa kuluu mahd. jopa vielä liikaa. Kuten edellä kirjoitin ei opiskelijan (täydenään: tai kenenkään muunkaan vähäbaraisen) tarvitse pelkällä pyhällä hengellä elää. Mutta jos ja kun tiedostaa käyttäytyvänsä tavalla "A" niin on helpompi meittiä vaihtoehtoisia tapoja (maah, "B" ja "C") ja keinoja toimia. - Kömpelä esimerkki sen sijaan, että ostaa itse kalliita pullia niin leipoo niitä itse. Tai voisiko "karkkihimoa" saada kuriin ateria rytmillä (Ajatus, etteii tee karkkia niin paljon mieli, jos on peruskylläinen olo, eikä tarve nopeaan energian saantiin.  Syö karkkia kuin lääkettä tietyn määrän - tietyssä ajassa.  Sori jos tämä alkoi kuullostaa jo tarpeettomalta (näsä)viisastelulta. 

Vierailija
16/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kiitos kiitoksestasi ja voimia ja jaksamista sinulle! - Ja tiedätkö vielä sanottava, että minusta on hienoa, että osaat olla itsellesi rehellinen, e. tiedostat ja olet valmis myöntämään itsellesi, että mihin rahaa kuluu mahd. jopa vielä liikaa. Kuten edellä kirjoitin ei opiskelijan (täydenään: tai kenenkään muunkaan vähäbaraisen) tarvitse pelkällä pyhällä hengellä elää. Mutta jos ja kun tiedostaa käyttäytyvänsä tavalla "A" niin on helpompi meittiä vaihtoehtoisia tapoja (maah, "B" ja "C") ja keinoja toimia. - Kömpelä esimerkki sen sijaan, että ostaa itse kalliita pullia niin leipoo niitä itse. Tai voisiko "karkkihimoa" saada kuriin ateria rytmillä (Ajatus, etteii tee karkkia niin paljon mieli, jos on peruskylläinen olo, eikä tarve nopeaan energian saantiin.  Syö karkkia kuin lääkettä tietyn määrän - tietyssä ajassa.  Sori jos tämä alkoi kuullostaa jo tarpeettomalta (näsä)viisastelulta. 

Mulla on itseasiassa toinen keskustelu herkkujen vähentämisestä menossa. Eli neuvosi ei kuulosta näsäviisastelulta. :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/2998093/halvalla-herkuttelu-ja-herkkuje…

ap

Vierailija
17/30 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tsekkaamaan tämän kirjoituksen Tarkan markan blogista:

http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2010/01/eroon-veloista/

Vierailija
18/30 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä rahan käyttö ja taloustaidot opitaan kotona omilta vanhemmilta. Äitien ja isien on tärkeää opettaa lapsilleen suunnitelmallista ja vastuullista rahan käyttöä ja säästäväisyyttä. Vastuulliset vanhemmat kasvattavat taloudelliselta käyttäytymiseltään järkeviä kuluttajia.

Kotona tulee puhua lapsille rahasta rakentavasti jo varhain. Lapsia tulee myös kannustaa oman rahan säästämiseen ja käyttöön. Lapset katsovat esimerkin rahan käyttöön ja säästämiseen omilta vanhemmiltaan. 

Vierailija
19/30 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa muuta reseptiä ole kuin elää nuukasti ja tehdä paljon töitä. Vanha sananlasku siitä miten elefantti syödään - pala kerrallaan.

Ei tuo velkasumma niin suuri ole, etteikö sitä pois saisi maksettua. Töitä vaan usean vuoden ajan ja maksaa vähitellen pois.

Vierailija
20/30 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi idea on tehdä pari vuotta töitä ihan apinan raivolla ja elää tosi köyhästi. Maksaa mahdollisimmman nopeasti velka pois korkoa kasvamasta. Sen jälkeen voi aloittaa elämän puhtaalta pöydältä. Eikä se velkapeikko enää kurki olkapään takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä