Anoppi oli minulle vuosikausia ihan hirveä
Otimme siksi etäisyyttä. Nyt anoppi myöntää olleensa törkeä mutta kuittaa sen sillä että kaikki johtui vaihdevuosista. Minusta tuo ei riitä. Että tavallaan taas poisselittää sen oman käytöksensä ulkopuolisella tekijällä ja sitten minun vain pitäisi unohtaa kaikki paska. Ei tuo ole aito anteeksipyyntö.
Kommentit (91)
Mikä ihmeen vajaaälyinen anoppi ilman moraalia täällä ketjussa on kommentoimassa vähän joka välissä? Yrittää ilmeisesti kääntää tuollaisen persoonallisuushäiriöisen ihmisen käytöksen jotenkin normaaliksi. Heh.
Harmi, kun noille vanhemmille ihmisille ei tule ikinä mieleen terapeutille tai psykologille meno.
Pitäisin kyllä visusti etäisyyttä tuollaiseen anoppiin. Odottaisin rauhassa, että hän kuolee pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan sitten kun olet itse kokenut vaihdevuodet.
En vain todellakaan usko että se käytös johtui vaihdevuosista. Kyykytti, pompotti, nöyryytti, käskytti, ilkeili, vittuili, tunkeili ja sivuutti. Ja aina välissä pyrki hyötymään. Kälyt käyttäytyivät aivan samoin äitinsä yllyttäminä.
Ap
Mulla on tuommoista oman äidin kanssa. Ollut ihan aina.
Nyt olen pistänyt pelin poikki ja äiti on niin marttyyria ettei ihan tosikaan. Kamala tytär kun ei yhtäkkiä annakaan kyykyttää ja pompottaa eikä siedä ilkeilyä ja vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain todellakaan usko että se käytös johtui vaihdevuosista. Kyykytti, pompotti, nöyryytti, käskytti, ilkeili, vittuili, tunkeili ja sivuutti. Ja aina välissä pyrki hyötymään. Kälyt käyttäytyivät aivan samoin äitinsä yllyttäminä.
Ap
Mulla on tuommoista oman äidin kanssa. Ollut ihan aina.
Nyt olen pistänyt pelin poikki ja äiti on niin marttyyria ettei ihan tosikaan. Kamala tytär kun ei yhtäkkiä annakaan kyykyttää ja pompottaa eikä siedä ilkeilyä ja vittuilua.
Sama. Äitini vaikuttaa vahvasti narsistista persoonallisuushäiriötä sairastavalta.Näillä sodan jälkeen syntyneillä ja vähän vanhemmilla on paljon erilaisia persoonallisuushäiriöitä ja muuta mt-ongelmaa. Mutta aihe on heille täysi tabu, pitävät tuota kaikkea ihan normaalina käytöksenä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vajaaälyinen anoppi ilman moraalia täällä ketjussa on kommentoimassa vähän joka välissä? Yrittää ilmeisesti kääntää tuollaisen persoonallisuushäiriöisen ihmisen käytöksen jotenkin normaaliksi. Heh.
Harmi, kun noille vanhemmille ihmisille ei tule ikinä mieleen terapeutille tai psykologille meno.
On se hienoa että kun tästä nuoremmasta sukupolvesta tulee anoppeja , niin ikävät anopit loppuvat kertakaikkiaan. Ja niin tapahtuu ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa.
Mutta sitä en tiedä että loppuvatko ikävät miniät vai lisääntyvätkö samassa tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hienoa että kun tästä nuoremmasta sukupolvesta tulee anoppeja , niin ikävät anopit loppuvat kertakaikkiaan. Ja niin tapahtuu ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa.
Mutta sitä en tiedä että loppuvatko ikävät miniät vai lisääntyvätkö samassa tahdissa.
On sulla paha trauma, hae hyvä ihminen apua!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä lahjoihin tulee, käly soittaa että haluaa antaa yhteislahjan anopille viisikymmenvuotislahjaksi. Ja että voisinko minä hankkia niin "katsotaan sitten".
Minä hankin lahjan ja kortin. Kälyt ojentaa juhlissa maireina ja anoppi alkaa ylistää tyttäriään julkisesti.
Minuun ei edes katso, enkä ikinä saa kälyiltä heidän osuuksiaan.
Anoppi ostaa kälyille lehtivuosikerrat ja minä saan sen ilmaiskalenterin. Ainoa minulle ikinä annettu lahja.
Ei ikinä mitään jouluna, ei omissa juhlissa, en koskaan täytä vuosia tai valmistu. Minulta vain tilaillaan lahjoja sinnepäin
Ihanaa katkeruuden kitkerään höttöä.
No ole sinä hönö hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla ap sama tilanne. Anoppi ei ole tajunnut, miksi olen hyvin kylmäkiskoinen häntä kohtaan. Nyt on 95 v ja demenoitunut. Enää ei ilkeile, kun ei paljon koskaan tunnista minua.
Olen yrttänyt antaa atnteeksi, mutta hän on itsetuntoni murentanut 50 v aikana, minkä olemme tunteneet.
Ei teistä ikinä sydänystäviä tule. Siihen ei kannata edes pyrkiä.
Sensijaan pyri pitämään välit muodollisen kohteliaina. Pidä huoli, ettei hän pääse liian lähelle, henkisellä tasolla. Jos hän pyrkii ylittämään rajasi, ota heti askeleen verran lisää etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei anoppi ole mitään käytöstään muuttanut. Selittänyt vain että se johtui vaihdevuosista.
Sitä törkeyttä tuli monenlaista. Mm kihlalahjasta ja häälahjasta jätettiin minun nimeni pois. Joulukortit pelkästään miehelle.
Meille tungettiin kotiin kutsumatta 5.30. Tehtiin kaappitarkastuksia. Kodistamme puhutaan "pojan asuntona".
Minua puhuteltiin pelkästään kolmannessa persoonassa.
Minulta vaadittiin rahaa. Vaadittiin että ostamme appivanhemmille talon ilmaiseksi käyttön.
Vertailtiin koko ajan kälyihin. Haukuttiin kotipaikkakunta, opinnot, niiden eteneminen, sukulaiset. Puhetapa...
No kuulostaa vähän siltä, että olette antaneet myös asioiden tapahtua. Miksi päästätte jonkun (oli se sitten anoppi tai serkku) sisälle aamuyöllä? Miksi annatte toisten tehdä kaappitarkastuksia? Ainahan voi vaatia rahaa, ei sitä tarvitse antaa.
Ja mitä väliä, millä nimellä joulukortit tulevat?
Jos anoppi ei ole muuttanut käytöstään anteeksipyynnön jälkeen, niin silloin jatkatte sitä välimatkan pitämistä.
Ovikello soi, menet avaamaan ihmetellen, onko jotai sattunut (tulipalo, oma sukulainen unohtanit kotiavaimensa/naapurin mummo sairaatunut ja tarvii apua?) ja appivanhemmat vyöryy ohitsesi ja ylitsesi sisään. Anoppi syöksyy keittiöön ja alkaa tarkastaa kaappeja ja ripustella verhoja ikkunoihin.
Pöpperöisenä et edes kunnolla ole hereillä, kun huuto ruokakaapin sisällöstä alkaa.
Ap
No aika hiiri olet, jos et ovella jo ole päästämättä sisälle. Tai viimeistään siinä vaiheessa, kun toiset ovat syöksyneet sisälle. "Meillä nukutaan vielä, olkaa ystävällisiä ja poistukaa". Ihan itse olet antanut tuon kaiken tapahtua. Tulee mieleen, että jos anoppi näkee sinut jotenkin avuttomana ja sellaisena, joka ei oikein pysty kontrolloimaan elämäänsä ja siksi puuttuu asioihin.
Jep. Jep.
Meillä aukeaa se ovi ulospäin. Mitä siinä voi tehdä, jos appi erikseen vetää sen apposen auki ja samaan aikaan anoppi ampaisee ohitsesi.
Tilanne niin absurdi, ettei sitä edes pysty kuvittelemaan. En todellakaan ole tottunut tällaisiin ihmisiin. Omassa suvussani ja ystäväpiirissä aina soitetaan ja sovitaan ja ovella mieluummin kursaillaan kuin pingotaan tervehtimättä sisään.
Ap
Jos mieheni ei olisi ainoa lapsi, niin meillä olisi ap, yhteinen anoppi
Vierailija kirjoitti:
Hui! Mitä sun miehes on asiaan sanonut? :o Saako hän kuria äitiinsä laitettua? Antaako anopin vaan pompottaa sinua ja seuraa vierestä vai onko puolellasi?
Tsemppiä!
En ole AP, mutta kerron oman tilanteeni. Kun otan etäisyyttä anoppiini, mieheni tukee minua siinä täysillä. Eli kun anoppi on ilkeä minulle, mieheni ottaa etäisyyttä äitiinsä. Itse asiassa anoppini pitää minuun enemmän yhteyksiä kuin mieheeni. Aina, kun miehelläni on ollut asiaa vanhemmilleen, hän on soittanut tai lähettänyt viestin isälleen. Äitinsä kanssa hän puhuu puhelimessa vain silloin kun äitinsä soittaa hänelle.
Mitä odotat anopilta, että kokisit että voit rakentaa suhdetta uudella alulla? Tehtyä ei enää saa tekemättömäksi. Vaikuttaa että hän on myöntänyt käyttäytyneensä epäasiallisesti. Mitä haluaisit tapahtuvan seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Voimme valita vain sen millaiset ihmiset pidämme elämässä, emme sitä miten he käytäytyy.
Seuraavaksi, kun anoppi puskee ovesta sisään puet vaatteet päälle ja lähdet ovesta ulos pyytäen, että mies ilmoittaa kun kutsumaton vieran on poistunut.
Toinen vaihtoehto on tempaista pois ne vähätkin yöasun riekaleet, ennen kuin avaa ja asian kuultuaan todeta, ettei nyt sovi tulla, koska olemme juuri rakastelemassa.
Tosin aamuyöstä kaappiratsioita tekemään tunkeva ihminen ei ole terve vaan hänelle tulisi tilata ambulanssi. Kuulostaa nimittäin samalta kuin holtittomasti käyttäytyvä tuttava, jota aika ajoin kuskataan pakkohoitoon.
Mutta vikaa on myös anopin pojassa, kun on sulattanaut tuollaista yhtään.
En voi syyttää miestäni, koska anoppi vältti ilkeilyö, jos mieheni oli paikalla.
Vasta dementian alkumetreillä hän ei muistanut, joten näinä hetkinä vasta miehelleni selvis totuus äidistään.
Aikaisemmin oli uskonut, että provosoisin muoria.
T. 50 v kiukuttelua kuunnellut
Vanha ketju. Toivottavasti anopin on jo joku saanut ambulanssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimme valita vain sen millaiset ihmiset pidämme elämässä, emme sitä miten he käytäytyy.
Seuraavaksi, kun anoppi puskee ovesta sisään puet vaatteet päälle ja lähdet ovesta ulos pyytäen, että mies ilmoittaa kun kutsumaton vieran on poistunut.
Kun anoppiin on otettu etäisyyttä. Nyt pyrkii lähentymään. Ei pyydä aidosti anteeksi van huitaisee vaihdevuodet selitykseksi.
Minä en usko selitystä vaan epäilen että sama me o jatkuisi saman tien.
Ap
Mitä hän sanoin, kun puhuitte sinun epäilyksistä?
Tai siitä, että odatat kunnon anteeksi pyyntöä.
Ap...vastaatko vain niihin kysymyksiin, jossa pääset haukkumaan anoppiasi? Miten on kävittekö keskustelun, jossa puhuitte asian läpi sinun silmin katsottuna?
Siis oletat nyt, että ap:n anoppi on tasapainoinen henkilö, jonka kanssa voisi käydä tasaveroisen fiksun keskustelun, hän kuuntelisi tyynesti ap:n kokemusta ja näkemystä jne.
-Joopa joo, toki voi tällaista keskustelukykyä ilman muuta odottaa ihmiseltä, joka tunkee kotiisi aamuyöstä ja alkaa nuuskia kaappeja...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt 55 vuotias. Vaihdevuosia elellään, ihan sovussa toisten kanssa.
Vaihdevuodet eivät ole mikään (teko)syy käyttäytyä törkesti miniää, tai ketään muutakaan kohtaan. Itse ainakin kykenen käyttäytymään asiallisesti, samoin kaikki muut ikätoverini.
Kuumiin aaltoihin saa estrogeenilääkityksen lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei anoppi ole mitään käytöstään muuttanut. Selittänyt vain että se johtui vaihdevuosista.
Sitä törkeyttä tuli monenlaista. Mm kihlalahjasta ja häälahjasta jätettiin minun nimeni pois. Joulukortit pelkästään miehelle.
Meille tungettiin kotiin kutsumatta 5.30. Tehtiin kaappitarkastuksia. Kodistamme puhutaan "pojan asuntona".
Minulta vaadittiin rahaa. Vaadittiin että ostamme appivanhemmille talon ilmaiseksi käyttön.
Vertailtiin koko ajan kälyihin. Haukuttiin kotipaikkakunta, opinnot, niiden eteneminen, sukulaiset. Puhetapa...
No kuulostaa vähän siltä, että olette antaneet myös asioiden tapahtua. Miksi päästätte jonkun (oli se sitten anoppi tai serkku) sisälle aamuyöllä? Miksi annatte toisten tehdä kaappitarkastuksia? Ainahan voi vaatia rahaa, ei sitä tarvitse antaa.
Jos anoppi ei ole muuttanut käytöstään anteeksipyynnön jälkeen, niin silloin jatkatte sitä välimatkan pitämistä.
Ovikello soi, menet avaamaan ihmetellen, onko jotai sattunut (tulipalo, oma sukulainen unohtanit kotiavaimensa/naapurin mummo sairaatunut ja tarvii apua?) ja appivanhemmat vyöryy ohitsesi ja ylitsesi sisään. Anoppi syöksyy keittiöön ja alkaa tarkastaa kaappeja ja ripustella verhoja ikkunoihin.
Pöpperöisenä et edes kunnolla ole hereillä, kun huuto ruokakaapin sisällöstä alkaa.
Ap
No aika hiiri olet, jos et ovella jo ole päästämättä sisälle. Tai viimeistään siinä vaiheessa, kun toiset ovat syöksyneet sisälle. "Meillä nukutaan vielä, olkaa ystävällisiä ja poistukaa". Ihan itse olet antanut tuon kaiken tapahtua. Tulee mieleen, että jos anoppi näkee sinut jotenkin avuttomana ja sellaisena, joka ei oikein pysty kontrolloimaan elämäänsä ja siksi puuttuu asioihin.
Jep. Jep.
Meillä aukeaa se ovi ulospäin. Mitä siinä voi tehdä, jos appi erikseen vetää sen apposen auki ja samaan aikaan anoppi ampaisee ohitsesi.
Tilanne niin absurdi, ettei sitä edes pysty kuvittelemaan. En todellakaan ole tottunut tällaisiin ihmisiin. Omassa suvussani ja ystäväpiirissä aina soitetaan ja sovitaan ja ovella mieluummin kursaillaan kuin pingotaan tervehtimättä sisään.
Ap
Vinkki, jätä avaamatta ovi. Mä en koskaan avaa jos en tiedä että kuka oven takana on. Myös ovisilmä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työntäkää appivanhemmat joukkovoimalla takaisin rappukäytävään ja ovi lukkoon. Siitä voi seurata jälkipuheita, mutta väliäkö sillä?
Hui! Mitä sun miehes on asiaan sanonut? :o Saako hän kuria äitiinsä laitettua? Antaako anopin vaan pompottaa sinua ja seuraa vierestä vai onko puolellasi?
Tsemppiä!