"Minä en väistä kadulla, vastaantulija väistäköön" – onko tämäkin joku ilmiö nykyään?
Toistamiseen olen törmännyt palstalla keskusteluun tällaisesta. Oletteko tietoisia tällaisesta ilmiöstä?
Mitä ajatuksia herättää? Väistättekö itse vai ettekö halua väistää vai onko teille ihan sama?
Itse en ole koskaan uhrannut ajatustakaan koko asialle. Nyt vasta aloin miettiä.
Kommentit (74)
No en väistä jos olen oikealla puolella tietä ja vastaantulija väärällä puolella tietä. Väistäköön se joka ei noudata liikennesääntöjä.
Nuoret naiset ovat nyt voimaantuneet ja täällä nyt valitetaan.
Jos ihmiset ymmärtäis niinkin yksinkertaisen asian kuin oikeanpuoleinen liikenne, ongelmaa ei olisi. Juu tiedän tiedän ettei ole laissa määrätty kevyellä liikenteellä (kai?) mutta kyllä sitä voi lenkkipolullakin ohjenuorana pitää. Itsehän nykyään kävelen surutta päin niitä väärän puolen kulkijoita jotka nenä ruudussa tulevat vastaan eteensä katsomatta. Toivoen tietysti samalla että se tonnin omena tippuu asfaltille ja menee pillun päreiksi. Ei ole vielä tapahtunut. Ihmiset yleensä huomaa viimestään parin metrin päässä ja sitten äkkiä väistetään, tuhistaan ja ähistään ja katsotaan pahasti alta kulmien (sen aikaa mikä nyt ehditään, äkkiä se ruutu vie voiton taas).
Minä yleensä pysähdyn kokonaan, jos en ole varma kummalta puolelta vastaankävelijä aikoo minut kiertää. Työnnän painavia tuplavaunuja, joiden renkaiden suunnan kääntäminen ei tapahdu hetkessä, varsinkin jos alusta liukas, epätasainen, täynnä lehtiä ym. Siksi pysähtyminen on paras vaihtoehto.
Tampereella ratikkatyömaan aikaan tämä oikein korostui. Oli kapeita kulkuväyliä, joissa järjen mukaan sujuvinta oli kävellä niin, että jokainen kävelee jonossa oikeata reunaa. Totta kai koko ajan oli näitä valopäitä, jotka "MINÄ saan kulkea LAIN mukaan kumpaa puolta tahansa"- mentaliteetillä kulkivat hankalasti vastavirtaan. Eikö nyt sano järkikin jotain, eipä kai sitten.
Itse lopetin jo vuosia sitten sivuun loikkimiset. Olen pitkä ja roteva nainen joka kulkee kovaa vauhtia, niin kyllä siinä pienet arabitkin sivuun menevät. Joskus hauska katsoa miesten ilmeitä, jotka ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että kaikki menevät lakoon. Tietysti selvät mentaalitapaukset, narkit, vanhukset ja lastenvaunut ohitan, mutta muuten tana opetelkaa peruskäytössäännöt!
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen huomannut tämän. Ihmiset kävelevät päälle. Usein nuoret naiset. Heissä olen huomannut muitakin muutoksia. Itsekkyyttä. Valittamisen into ja vaatimuksia. Ylimielisyyttä. Nämä nuoret naiset esittävät hyvin rohkeasti ja itsevarmasti epäkypsiä näkemyksiään julkisissa tilanteissa ymmärtämättä, että asioilla on monta puolta.
olen niin samaa mieltä! Olen itse helsinkiläinen nuori nainen ja minua oksettaa nämä muut naiset. Niin katkeran oloisia ja ylimielisiä.
Liikaa paineita näyttää hyvältä elämässä vai mistä johtuu??
Kenenkään päälle en sentään kävele.
Silmiinmulkoilijoita tuijotan aina takaisin niin kauan, että moukkamaisen tapittajan katse kääntyy.
Vastaan kävelijät yksi asia, mutta sitten on myös erikseen näitä väkisin alle kävelijöitä. Seuratkaapa joskus. Välimatkaa on reilusti ja väistöliike aloitetaan jo hyvissä ajoin, mutta hullu alle kävelijä ihan erikseen kaartaa siihen eteen, että pääsee väkisin poljettavaksi. Jotain infantiilia uhoa tai mt-ongelmaa tuo on, hankala keksiä järjellistä syytä.
Karvahanduja en väistä. Ikinä.
Nuoria ja - vanhempiakin naisia väistän.
Ja pieniä lapsia.
Iso ukko jos kävelee mun puolella - en väistä.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ratikkatyömaan aikaan tämä oikein korostui. Oli kapeita kulkuväyliä, joissa järjen mukaan sujuvinta oli kävellä niin, että jokainen kävelee jonossa oikeata reunaa. Totta kai koko ajan oli näitä valopäitä, jotka "MINÄ saan kulkea LAIN mukaan kumpaa puolta tahansa"- mentaliteetillä kulkivat hankalasti vastavirtaan. Eikö nyt sano järkikin jotain, eipä kai sitten.
Itse lopetin jo vuosia sitten sivuun loikkimiset. Olen pitkä ja roteva nainen joka kulkee kovaa vauhtia, niin kyllä siinä pienet arabitkin sivuun menevät. Joskus hauska katsoa miesten ilmeitä, jotka ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että kaikki menevät lakoon. Tietysti selvät mentaalitapaukset, narkit, vanhukset ja lastenvaunut ohitan, mutta muuten tana opetelkaa peruskäytössäännöt!
Ja mut...
On ilmiö. Ainakin Helsingissä. Itse en iöe päällekävelijä enkä aggressiivinen. Jos joskus tönäisen jotakuta niin on varmasti vahinko ja pyydän anteeksi. Mutta minun päällen kävellään, jopa kun olen lenkillä, joudun väistämään koko ajan muita. Se tekee kyllä surullisen olon miten kaikki ovat nykyään ilkeitä ja vihaisia.
Mitäpä jos me kaikki ottaisimme muut paremmin huomioon.
Ilmiön nimi on oikeanpuoleinen liikenne.
Tottakai väistän, jos joku ei näytä osaavan sääntöä, taikka on koiran tai pienen lapsen kanssa tai sitten on iäkkäämpi. Mutta oletukseni on, että väärällä puolella kulkeva väistää.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen huomannut tämän. Ihmiset kävelevät päälle. Usein nuoret naiset. Heissä olen huomannut muitakin muutoksia. Itsekkyyttä. Valittamisen into ja vaatimuksia. Ylimielisyyttä. Nämä nuoret naiset esittävät hyvin rohkeasti ja itsevarmasti epäkypsiä näkemyksiään julkisissa tilanteissa ymmärtämättä, että asioilla on monta puolta.
Yksi tuttu kertoi, että etenkin tietyt ulkomaalaistaustaiset nuoret naiset (huivi päässä) kävelevät tien leveydeltä eivätkä väistä. Itse en ole tätä huomannut, mutta voi se olla näin.
Vanha sääntö: Ohi aina oikealta, tämä on ihan takaraivossa Hki- keskusta lapsuutensa viettäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pätevät normaalit kohteliauussäännöt: nuori antaa tietä vanhemmalle, mies naiselle.
Kumpa kaikki haluaisivat noudattaa näitä.
Eihän päde. Liikenne on oikeanpuoleista. Pätee normaalit liikennesäännöt.
No tätä itsekin ihmettelen, jos köveken oikeassa reunassa, vastaantulevien oletan kulkevan minusta katsottuna vasemmalla. Näin kukaan ei pääse törmäämään. Tai en minä ainakaan lähde seilaamaan sinne vasemmalle, jos vastaantulija kävelee minua vastaan :D ilmeisesti moni ei osaa liikennesääntöjä, kun rynnivät tällä tavalla päälle!? nykyään kun "joudun" kulkea tämmöisen tilaa vievän vekottimen kuin lastenvaunujen kanssa, en myöskäön voi alkaa väistelemään ulos tieltä ties mihin autotielle tai ojaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kävelijät yksi asia, mutta sitten on myös erikseen näitä väkisin alle kävelijöitä. Seuratkaapa joskus. Välimatkaa on reilusti ja väistöliike aloitetaan jo hyvissä ajoin, mutta hullu alle kävelijä ihan erikseen kaartaa siihen eteen, että pääsee väkisin poljettavaksi. Jotain infantiilia uhoa tai mt-ongelmaa tuo on, hankala keksiä järjellistä syytä.
Repesin tälle :D
Vierailija kirjoitti:
Vanha sääntö: Ohi aina oikealta, tämä on ihan takaraivossa Hki- keskusta lapsuutensa viettäneenä.
Jos on oikeanpuolinen liikenne, ohitus tapahtuu tietysti vasemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa mutkitella muitten mielihalujen mukaan, joten kävelen suoraan oikeaa laitaa. Saa tulla päin, oma vika :)
Juuri tästä on kysymys. Sitten vastaan tulee koiranulkoilluttaja jonka maailman kuvan mukaan kaikkien pitää kulkea vasenta laittaa eikä siksi väistä oikeaa laitaa kulkevia typeryksiä. Sitten törmäätte toisiinne.
Turha siinä on sitten ainakaan hallitusta syyttää, kun vika on geeneissä.,
Kyllä nuo vasenta reunaa jyräävät koiranulkoiluttajat ovat vähemmistössä, kadullakin huomaa, että suurin osa osaa kulkea koiransa kanssa normaalisti oikeaa puolta. Olen jutellut aiheesta monesti muiden koiranomistajien kanssa, ja noita joiden koira "ei osaa" kulkea kuin vasenta puolta pidetään koiranomistajien keskuudessakin ärsyttävinä.
t: oikeaa reunaa kulkeva koiranulkoiluttaja, joka ei väistä vasemmalla kulkijoita
Mitä veetä nyt taas! Suosittelisin tutustumaan liikennesääntöihin. Jalankulkijan paikka ON vasemmassa reunassa kun kuljetaan ajoradalla. Muuten saa ihan itse päättää kumpaa reunaa kulkee.
Koskahan aletaan myymään sellaisia metalliniitillisiä ulkovaatteita. Semmoset 5cm piikit olis olkapäissä hyvät.
On siitä narkkarin urasta jotain hyötyä, kun ei ole koskaan tarvinnut väistää. Vithumainen naama ja ~195 cm pituutta ja lautassilmät ovat suoneet minulle etuajo-oikeuden.