Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minä en väistä kadulla, vastaantulija väistäköön" – onko tämäkin joku ilmiö nykyään?

Vierailija
12.10.2017 |

Toistamiseen olen törmännyt palstalla keskusteluun tällaisesta. Oletteko tietoisia tällaisesta ilmiöstä?

Mitä ajatuksia herättää? Väistättekö itse vai ettekö halua väistää vai onko teille ihan sama?

Itse en ole koskaan uhrannut ajatustakaan koko asialle. Nyt vasta aloin miettiä.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan henkilöt laskevat tuon, etteivät väistä vaan vastaantulija hypätköön lumihankeen.

Mentiin tämmöistäkin joskus väistettiin samaan suuntaan ei siis päästy millään ohi.

Toisinaan parempi jäädä vain paikoilleen seisomaan kuten Tarzan leijonan kohdatessaan, olettaen ihmisillä kuitenkin on kiire, vastapeluri käyttää hyväkseen.  Näyttää että toinen antaa periksi, mutta argumentoija tuskastuukin.  Roarr..

Vierailija
22/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren ikäluokan ihmiset ja sitä vanhemmat naiset ainakin törmäilee näin nuorempaan naiseen tahallaan. En ainakaan ymmärrä miten muuten kun kävelen ison kirkkan punaisen olkalaukun kanssa ja matkalaukun kanssa ja sinisen ikeakassin kanssa koo ajan joku törmäilee. Toiset ei tarvitse älypuhelinta ollakseen "sokeita".

Lisäksi heidän kanssaan käy mm seuraavanlaisia tilanteita.

Kaupan kylmälaarilla, jolla on useampi metri tilaa. Laarissatarjouslohta. Siinä seisoo yksi kaivelemasaa lohia. Minä tulen siihen puolentoista metrin päähän kaivaaan myös. "MÄ OLIN TÄSSÄ ENSIN". Jaa, ei tässä mitäänvuoronumeroa ole ja tilaakin olisi vielä kolmannelle ihmiselle.

Bussipyaäkillä, menen seisomaan muutaman metrin päähän toisesta henkilöstä. MIKSI SÄ SEISOT SIINÄ? Öh, koska odotan bussia, tarvitseeko arvon rouva kuinka monen neoiömetein alueen ympärilleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin keskusta kello 17:00 aikaan on vallan mahdoton paikka tämän suhteen. Liian vähän ihmisiä jotta siirtyisivät kävelemään kuten isoissa väkijoukoissa yleensä mutta kuitenkin tarpeeksi ihmisiä jotta törmäilevät toisiinsa. Minä kävelen minä haluan MINÄ MINÄ MINÄ!

Vierailija
24/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väistän kyllä aina. Mutta olen huomannut että yllättävän moni ei juuri väistä. En oikein ymmärrä tätä. Itselleni tulee ihan vaistomaisesti väistöliike. On myös kohteliasta huomioida muut. Kaikki jalkakäytävät/kauppojen käytävät eivät ole vain minua varten.

Vierailija
25/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kävelevät useammin päin eivätkä väistä kuin miehet. Minulla on siis tällainen kokemus asiasta. Tämä ei ole mikään universaali totuus.

Vierailija
26/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se väistämättömyys mullakin on sitä, ertä kuljen oikeaa reunaa enkä voi enää siitä enemmän oikealle väistää kenkiäni ojassa kastelematta.

Kyllä sen vastaantulijan pitää omalta osaltaan väistää myös oikealle.

Olen kyllästynyt väistämään ojaan myös ohittavia pyöräilijöitä. Pyörä on ajoneuvo, ja ajoneuvon kuljettajan on ennen ohittamaan lähtemistä varmistuttava siitä, että on tilaa ohittaa. Ellei ole, niin ei pidä lähteä ohittamaan. Jalankulkijoilla kun on oikeus kulkea kevyen liikenteen väylän reunaa, ja myös heillä on oikeus lähteä ohittamaan. Jos jalankulkija on ehtinyt lähteä ohitukseen ensin, niin pyöräilijän on vain odotettava, vaikka onkin kävelijää nopeampi. Jos tilaa ei ole, sitä ei ole.

Vierailija
27/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin olemaan kohtelias ja väistän yleensä sopivassa määrin. Joskus kun vastaantulijalla on törkeästi selkeä aikomus antaa minun väistää, eikä tee elettäkään edes kohteliaisuussyistä niin saatan jatkaa suoraan ja laitan vastaantulijan väistämään. Isomman oikeudella kun 185 senttisenä mennään niin yleensä väistävät niin teinit, kuin koppavat aikuisetkin. Kerran vuosia sitten nuorimies tuli tuolla tyylillä ihan suoraan päin. Piti sitten siirtää se kundi nätisti sivuun. Oppiipahan olemaan.

Vierailija
28/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä.

Vierailija
29/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on kyllä yksiä vittupäitä ja kyrpäturpia. Ei ole muualla maailmassa mikään ongelma, kaikki väistää kaikkia. Mutta suomalaiset ei näemmä koskaan totu toisiin ihmisiin.

Vierailija
30/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pätevät normaalit kohteliauussäännöt: nuori antaa tietä vanhemmalle, mies naiselle.

Kumpa kaikki haluaisivat noudattaa näitä.

Miten tämä käytännössä toteutuu, kun nykypäivänä jos oletat toisen iän tai sukupuolen, siitä seuraa loukkaantuminen ja somemyrsky?

Nykyään kun setä voi olla täti tai halutessaan vaikka iätön keijukainen kultahippumaasta.

Vierailija
31/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ja ei väliä onko lapsia jonka päälle ajavat vai ei. Parempi väistää itse ja niin opetan lapsille myös. Yleensä saa suht rauhassa kulkea oikealla puolella, mutta ei sekään aina varmaa ole. Aina en voi viedä pieniä lapsia pyörien kanssa kulkemaan ihan autotien vierusta, vaan katson turvallisemmaksi pienten pyöräilijöiden kulkea kauempana tiestä toisella puolen. Ymmärrystä ei aina löydy vastaantulijoilta ja kyllä siinä tarkkana saa olla.

Vierailija
32/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset kävelevät useammin päin eivätkä väistä kuin miehet. Minulla on siis tällainen kokemus asiasta. Tämä ei ole mikään universaali totuus.

Pahimpia ovat keski-ikäiset ryhmät, jotka tulevat esim teatterista. Täytetään koko jalkakäytävä, kun ollaan niin hienoja ja meillä on niin kivaa.

Vierailija
33/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa mutkitella muitten mielihalujen mukaan, joten kävelen suoraan oikeaa laitaa. Saa tulla päin, oma vika :)

Juuri tästä on kysymys. Sitten vastaan tulee koiranulkoilluttaja jonka maailman kuvan mukaan kaikkien pitää kulkea vasenta laittaa eikä siksi väistä oikeaa laitaa kulkevia typeryksiä. Sitten törmäätte toisiinne.

Turha siinä on sitten ainakaan hallitusta syyttää, kun vika on geeneissä.,

Kyllä nuo vasenta reunaa jyräävät koiranulkoiluttajat ovat vähemmistössä, kadullakin huomaa, että suurin osa osaa kulkea koiransa kanssa normaalisti oikeaa puolta. Olen jutellut aiheesta monesti muiden koiranomistajien kanssa, ja noita joiden koira "ei osaa" kulkea kuin vasenta puolta pidetään koiranomistajien keskuudessakin ärsyttävinä.

t: oikeaa reunaa kulkeva koiranulkoiluttaja, joka ei väistä vasemmalla kulkijoita

Just näitä jästipäivä. Jos jalkakäytävää mennessä ajorata on oikealla puolella niin eihän sitä koiraa ole järkeä siinä autojen puolella kuljettaa ja pissittää, vaaratilanne vaan kaikille.

Kerran kuljetin koiraa näin vasemmassa reunassa, pysähdyin paikalleni ihan tien reunaan ja koira oli tarpeillaan pusikossa, vanhempi naishenkilö sitten käveli tahallaan suoraan päin.

Olis pitänyt tönäistä, mutta hölmistyi liikaa moisesta idiootista.

Vierailija
34/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vaan kyllästyn väistämään. Joka toinen vastaantulija on yleensä aina eri puolella tietä, saisi olla jatkuvasti siksakkia menemässä. Jos menee keskellä joku pyöräilijä ajaa päälle.

Vierailija
35/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt normaalit ihmiset väistävät toisiaan luontevasti. Sen verran pitää osata käyttäytyä. Jos joku tulee päin kuin ei näkisi eteensä niin fiksumpi väistää.

Vierailija
36/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on noin ollut. Joskus nuorempana yritin olla kohtelias ja väistellä päin tulijoita ja sitten tulin siihen tulokseen että olkoon. Monesti auttaa kun ei tarkoituksellakaan ota katsekontaktia vastaantulevaan. Jos toinen osoittaa merkkejä väistämisestä, niin väistän minäkin.

Vierailija
37/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitusvaroin suomessa hassutteleva partapoika ei väistä protestanttia, tuota elukkaa.

Vierailija
38/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa mutkitella muitten mielihalujen mukaan, joten kävelen suoraan oikeaa laitaa. Saa tulla päin, oma vika :)

Juuri tästä on kysymys. Sitten vastaan tulee koiranulkoilluttaja jonka maailman kuvan mukaan kaikkien pitää kulkea vasenta laittaa eikä siksi väistä oikeaa laitaa kulkevia typeryksiä. Sitten törmäätte toisiinne.

Turha siinä on sitten ainakaan hallitusta syyttää, kun vika on geeneissä.,

Kyllä nuo vasenta reunaa jyräävät koiranulkoiluttajat ovat vähemmistössä, kadullakin huomaa, että suurin osa osaa kulkea koiransa kanssa normaalisti oikeaa puolta. Olen jutellut aiheesta monesti muiden koiranomistajien kanssa, ja noita joiden koira "ei osaa" kulkea kuin vasenta puolta pidetään koiranomistajien keskuudessakin ärsyttävinä.

t: oikeaa reunaa kulkeva koiranulkoiluttaja, joka ei väistä vasemmalla kulkijoita

Just näitä jästipäivä. Jos jalkakäytävää mennessä ajorata on oikealla puolella niin eihän sitä koiraa ole järkeä siinä autojen puolella kuljettaa ja pissittää, vaaratilanne vaan kaikille.

Ei tietenkään. Mutta jos joudut tällaisen syyn takia kulkemaan vasenta reunaa, niin sitten tietysti väistät niitä oikealla kulkevia, etkä odota heidän siirtyvän koirineen siihen reunaan, missä sinäkään et halua kulkea.

Vierailija
39/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen iso musta koira. Sen kanssa kun oli kävelyllä niin kaikki muut väistivät aina. Oli kyseessä sitten iso mies tai lauma somaleja niin tilaa tuli.

Viimeistään kun isot valkoiset hampaat syvän bassomurinan säestämänä tulivat esiin niin sitkeinkin vastaantulija väisti.

Vierailija
40/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pätevät normaalit kohteliauussäännöt: nuori antaa tietä vanhemmalle, mies naiselle.

Kumpa kaikki haluaisivat noudattaa näitä.

Eihän päde. Liikenne on oikeanpuoleista. Pätee normaalit liikennesäännöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä