"Minä en väistä kadulla, vastaantulija väistäköön" – onko tämäkin joku ilmiö nykyään?
Toistamiseen olen törmännyt palstalla keskusteluun tällaisesta. Oletteko tietoisia tällaisesta ilmiöstä?
Mitä ajatuksia herättää? Väistättekö itse vai ettekö halua väistää vai onko teille ihan sama?
Itse en ole koskaan uhrannut ajatustakaan koko asialle. Nyt vasta aloin miettiä.
Kommentit (74)
Tässä pätevät normaalit kohteliauussäännöt: nuori antaa tietä vanhemmalle, mies naiselle.
Kumpa kaikki haluaisivat noudattaa näitä.
En ole suhtautunut asiaan tietoisesti, mutta nyt kun ajattelen, niin saatan olla useimmiten se, joka väistää. Väistän tosin omasta halustani, koska en halua tuntematonta ihmistä lähelleni, että hän koskettaa minua ohimennessään jne.
En ole koskaan tiennyt, että väistämättömyys on joku "issue" joillekuille.
En jaksa mutkitella muitten mielihalujen mukaan, joten kävelen suoraan oikeaa laitaa. Saa tulla päin, oma vika :)
Itsekin olen huomannut tämän. Ihmiset kävelevät päälle. Usein nuoret naiset. Heissä olen huomannut muitakin muutoksia. Itsekkyyttä. Valittamisen into ja vaatimuksia. Ylimielisyyttä. Nämä nuoret naiset esittävät hyvin rohkeasti ja itsevarmasti epäkypsiä näkemyksiään julkisissa tilanteissa ymmärtämättä, että asioilla on monta puolta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa mutkitella muitten mielihalujen mukaan, joten kävelen suoraan oikeaa laitaa. Saa tulla päin, oma vika :)
Juuri tästä on kysymys. Sitten vastaan tulee koiranulkoilluttaja jonka maailman kuvan mukaan kaikkien pitää kulkea vasenta laittaa eikä siksi väistä oikeaa laitaa kulkevia typeryksiä. Sitten törmäätte toisiinne.
Turha siinä on sitten ainakaan hallitusta syyttää, kun vika on geeneissä.,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä on kysymys. Sitten vastaan tulee koiranulkoilluttaja jonka maailman kuvan mukaan kaikkien pitää kulkea vasenta laittaa eikä siksi väistä oikeaa laitaa kulkevia typeryksiä. Sitten törmäätte toisiinne.
Koira väistää yleensä kyllä. Mulla on sellaiset geenit, että en aja autollakaan väärää kaistaa, vaan pidän sujuvasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen huomannut tämän. Ihmiset kävelevät päälle. Usein nuoret naiset. Heissä olen huomannut muitakin muutoksia. Itsekkyyttä. Valittamisen into ja vaatimuksia. Ylimielisyyttä. Nämä nuoret naiset esittävät hyvin rohkeasti ja itsevarmasti epäkypsiä näkemyksiään julkisissa tilanteissa ymmärtämättä, että asioilla on monta puolta.
Ihan totta muuten, juuri nuoret naiset on niitä jotka kävelee päin. Useimmiten väistän, silti kävelevät päälle ja tönäisevät, katsovat murhaavasti perään ja jos ovat kaverin kanssa, haukkuvat mua yhdessä, joskus huudetaan vittua perään jne.
Miksi minun pitäisi väistää, mies 2m ja 110kg. Päin kävelijät häviää joka kerta.
Huomasin keväällä, että olen väistäjä. Jalkani oli kipeä ja tajusin, että väistelyn takia 100m matkalla kävelin noin 120 m, koska jouduin ottamaan sivuaskeleita (ja askeleeni olivat lyhyitä) ja jokainen askel sattui hemmetisti. Lopetin väistämisen, kävelen oikeassa reunassa ja jos joku haluaa tulla päälle, niin ihan OK.
Minä väistän, koska viisas väistää..
Mä kävelen nykyisin päin JOS kävelen esim. jalkakäytävän oikeassa reunassa taleon seinustan vieressä ja vastaan tulee jalkakäytävän koko leveyden täyttävä porukka. Aiemmin pysähdyin, mutta kyllästyin olemaan se väistävä osapuoli joten nykyisin jatkan samaa vauhtia. En myöskään enää loiki autotielle tai pientareelle vastaavissa tilanteissa. Toki sitten teen tilaa jos on kapea jalkakäytävä ja vastaan tulee rollaattorimummo tjsp.
Useimmiten päinkävelijät ovat pareittain tai porukassa liikkuvia nuoria (teinejä ja parikymppisiä) joille eteneminen on ilmeisesti mahdotonta jos ei olla kylki kyljessä 100 % ja/tai kännykkän lumoissa sokkona käveleviä.
Nuo ovat varmaan arabeja. Se koskee etenkin jos vastaan kävelee nainen tai juutalainen.
Minä kanssa jyrään nykyään kaikki jotka kävelee päin. Teen heti pienen väistö liikkeen jos huomaan että vastaantulija tekee myös. Muutoin pidän hartiat linjassa ja annan pamahtaa ihan täysiä toisen olkaan jos ei elettäkään tee myös itse.
En tee sitä ollakseni kusipää vaan herättääkseni vastaantulijan siihen että kävelykadulla liikkuessa täytyy huomioida myös muita.
Joskus joku mutiseen mitä vi***a , minä vaan jatkan matkaa.
T. Nainen 40v.
Minä lisään vastaavissa tilanteissa vähän vauhtia, en ole huomaavinani ja varaudun täräykseen. Yleensä röyhkeä vastaantulija on nuorempi tummatukkainen mies tai rykelmä nuoria tyttöjä vaikka kaupan ovissa. Miehet eivät halua väistää ja tytöt pysyttelevät lössissä eivätkä tajua väistää. Olen pitkä ja harrastan crossfittiä niin en ihan helposti jää alle.
Ei minulla ole ongelmaa väistää normaalissa tilanteissa mutta kun huomaan ettei vastaantulija aio huomioida millään lailla niin minulla herää kisavietti, katsotaan sitten. Yleensä vedän kyynärpään tai terävän laukun kulman mahdollisimman hyvään kulmaan, siis itseni kannalta. Tai heilutan laukkua kädessäni ja ohitustilanteessa se heilahtaa hieman laajemman kaaren. Ei vaivaa omatunto yhtään.
Kyllä tämä väistämättömyys-asenne on yleistynyt. Olenkin yleensä täynnä pidäteltyä raivoa. Naamion sen semmoiseen "oh, olen ajatuksissani ja kuuntelen vasn musaa" mutta oikeesti en väistä vittuakaan ja kävelen tasan päin jos toinen ei tee elettäkään väistää. En olekaan niin hajamielinen kuin näyttelen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi väistää, mies 2m ja 110kg. Päin kävelijät häviää joka kerta.
Ootko varma? Voi osua arkaan paikkaan, jos on tarpeeks pieni...
Kyllä mä väistän, jos ei vastaantuleva minua näytä huomaavan. Mutta olen huomannut viime vuosina sellaisen ilmiön, että itseäni selvästi pienemmät, toisesta kulttuurista lähtöisin olevat miehet kävelevät ihan tahallaan minua päin. Katsovat ensin suoraan päin ja sitten eivät kuitenkan tee elettäkään väistääkseen. Tämä on ilmeisesti sitä tilan ottamista haltuun, jota minä isompana valkoisena miehenä en voi vastustaa leimautumatta ja tulematta tuomituksi. Kiitos kaikille vihervasemmistolaisille ihmisille, jotka teitte Suomesta tällaisen. Toivottavasti joku noista henkilöistä törmää kaikkiin teihin, jotta pääsette ihan käytännössä näkemään mitä se todellisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo vasenta reunaa jyräävät koiranulkoiluttajat ovat vähemmistössä, kadullakin huomaa, että suurin osa osaa kulkea koiransa kanssa normaalisti oikeaa puolta. Olen jutellut aiheesta monesti muiden koiranomistajien kanssa, ja noita joiden koira "ei osaa" kulkea kuin vasenta puolta pidetään koiranomistajien keskuudessakin ärsyttävinä.
t: oikeaa reunaa kulkeva koiranulkoiluttaja, joka ei väistä vasemmalla kulkijoita
Itse en enää jaksa sitä siksakkia puolelta toiselle ja olen tehnyt sen päätöksen, että pidän oman linjani oikealla puolella.
Mitenkäs ne pystyisi väistämään, kun ne ei näe muuta kuin sen älypuhelimen?