Laitatteko ruokaa mistä ei perhe tykkää?
Taas pitäisi miettiä ruokalistaa mutta se on suht haastavaa kun muut ei pidä oikein mistään. Miten te valitsette ruuat mitä laitatte?
Kommentit (79)
Näiden vuosien aikana ei kukaan ole valittanut tai sanonut, ettei tykkää jostain tietystä ruuasta.
Meillä tehdään kahden viikon ruokalista, lapset laittavat ruuan torstaina ja valitsevat sen tietenkin itse. Joka listaan valitaan yksi uusi ruoka kokeiltavaksi.
Useimmiten tehdään sellaista, mikä kelpaa kaikille, meillä tosin on aika yhtenevä maku. Mies ei tykkää luullisista broilerinkoivista/paloista, mutta ostan niitä silti joskus, kun minä ja lapsi tykätään. Mies taas ostaa joskus sinappisilliä tai pinaattikeittoa, vaikka minä en niistä välitäkään. Kukaan ei erityisemmin nauti seitipaloista, mutta ostan niitä silti joskus. Ne on kätevä halpa pakastimessa säilyvä ruoka, ja kala on terveellistä. Lisäksi yritän kehittää itseäni tekemään niistä oikeasti maistuvaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten tehdään sellaista, mikä kelpaa kaikille, meillä tosin on aika yhtenevä maku. Mies ei tykkää luullisista broilerinkoivista/paloista, mutta ostan niitä silti joskus, kun minä ja lapsi tykätään. Mies taas ostaa joskus sinappisilliä tai pinaattikeittoa, vaikka minä en niistä välitäkään. Kukaan ei erityisemmin nauti seitipaloista, mutta ostan niitä silti joskus. Ne on kätevä halpa pakastimessa säilyvä ruoka, ja kala on terveellistä. Lisäksi yritän kehittää itseäni tekemään niistä oikeasti maistuvaa ruokaa.
Noita vihattuja seitipaloja voi käyttää mainiosti intialaiseen kalacurryyn! Suosittelen kokeilemaan :)
Meillä ollaan kaikkiruokaisia noin suurin piirtein mutta joskus teen ruokaa joka ei ehkä kaikkien mielestä ole kovin herkkua (kasvissosekeitot, kasvisgratiini) ja silloin sitten jos ei maistu olkoon nälissään.
Lapsista isompi (13-vee) jo osaa asennoitua että ihan aina ei ruoka ole sellaista mistä tykkäisi. Syö esim. kasvisgratiinia jos sitä ruokana on. Pienempi (6-vee) on toki tässä "hankalampi" kun ei vielä ymmärrys aivan riitä. Maistaa vähän kuitenkin ja sitten saa leipää tai lisukesalaattia tms. sitten enemmän.
Ruusukaali muuten maistuu kaikille kun friteeraa sen, Strömsössä oli kerran ohje.
Minä teen sitä, mistä itse pidän. Jos on jotain sellaista, mistä joku ei pidä, koitan laittaa jotain muuta lisukkeeksi. Esim. kalakeiton kanssa voi ottaa leipää leikkeleillä tai muuten kalaruuan kanssa voi olla vaikka keitettyjä tai paistettuja munia.
Ja mm. pinaattikeittoa meillä syödään lähinnä yleissivistyksen vuoksi, ei niinkään siksi, että siitä kukaan erityisemmin pitäisi. Lisäksi se on helppo, halpa ja nopea valmistaa.
Meillä mies ja lapset 11, 14 ja 16 vuotiaat tykkäävät melkein kaikesta ja ruoan laittaminen on helppoa. Tottakai jokaisella on jotakin, mistä ei tykkää ja muutama ruoka on allergian takia pois listalta, mutta en ole jaksanut tehdä asiasta ongelmaa. Sehän tässä juuri onkin usein asiana, eli aina voi tehdä ongelman asiasta joka ei oikeastaan kovin iso ongelma ole.
En minäkään pidä kaikesta, mutta voin tehdä niitä vallan mainiosti perheelleni. Itse voin silloin syödä vaikka edellisen päivän jämiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ja lapset 11, 14 ja 16 vuotiaat tykkäävät melkein kaikesta ja ruoan laittaminen on helppoa. Tottakai jokaisella on jotakin, mistä ei tykkää ja muutama ruoka on allergian takia pois listalta, mutta en ole jaksanut tehdä asiasta ongelmaa. Sehän tässä juuri onkin usein asiana, eli aina voi tehdä ongelman asiasta joka ei oikeastaan kovin iso ongelma ole.
En minäkään pidä kaikesta, mutta voin tehdä niitä vallan mainiosti perheelleni. Itse voin silloin syödä vaikka edellisen päivän jämiä.
ihan kateeksi käy :/ meillä 10,13 ja 15- vuotiaat lapset. ja olen tosiaan yrittänyt pienestä asti totuttaa kaikenlaisiin ruokiin, mutta ilmeisesti jotain olen kuitenkin tehnyt väärin. Jokaisella on omat inhokkinsa ja lempiruokansa. Isoin jo vähän vähemmän nirsoilee, keskimmäisellä on ihme fastfood-kausi menossa, mikään kotiruoka ei meinaa kelvata ja nuorin on sellainen pieniruokainen hidastelija joka siirtelee mikroannostaan lautasen reunalta toiselle. Toivoisin todella paljon että ruokailu olisi helpompaa :/
Laitan. Jos syötäisiin vain sellaista mistä perhe tykkää, meillä olisi joka toien päivä pizzaa ja joka toinen päivä pakasteranskalaisia ja nakkeja tai kalapuikkoja. Olen totaalisen kyllästynyt olemaan perheen ainoa kokki kun mikään ei meinaa kelvata ja kaikesta löytyy jotain vikaa. Kun lapset ovat tarpeeksi isoja, heitän kattilat nurkkaan ja annan jokaisen huolehtia itse syömisistään.
Kerran tein gratinoitua kukkakaalta. Kauhea elämä nousi. Haisi kuulemma kauheelle, vähän maistettiin ja melkein oksennettiin 😂
Poika sanoi että älä enää ikinä tee tätä jooko 😂
No, normaali terveellinen sapuska on maistunut meillä.
Meillä mies tekee pihvit, poron fileet ja punaviinikastikkeet ja itse teen arkisapuskat ja salaatit.
En tietenkään tee sellaista jonka voi saman tien vetää pöntöstä alas.
Teen keittoja, salaatteja, kalaa, kanaa, patoja, kyljyksiä, kiinalaista, intialaista ja thaikkua. Vitamiinit ja kuidut syödään viikolla, mies brassailee viikonloppuna.
En sellaisia joista enemmistö eli 2/3 ei tykkää. Mutta jos 1 ei niin tykkää mutta syö kuitenkin, niin teen. Jos on vaivatonta laittaa sille yhdelle oma annos niin sekin voidaan tehdä, esim. saa syödä elisiä jämiä tai jotain pakkasesta, tai vaikka yhdelle paistettu muna ja kahdelle keitetty. Mies tykkää tulisemmasta ruuasta kuin minä ja lapsi, joten lisää ekstrachiliä omalle lautaselleen, lapsi ei tykkää fetasta joten se tarjoillaan erikseen tai osa ruuasta jätetään ilman jne.
Periaate on siis se, että ruoka ei aina ole kaikkien herkkua, mutta kukaan ei myöskään joudu syömään mitään ehdotonta inhokkiruokaa.
Meillä vain minä laitan ruokaa, joten päätän myös mitä syödään. Teen ruokia hyvin monipuolisesti perinneruuista etnisiin, ja aina ovat kaikille maistuneet.
Valitettavasti teen. Lapsilla (2kpl alle kouluikäisiä) on nirsoiluvaihe jatkunut jo vuoden päivät ja he eivät tykkää oikein mistään. Olen jääräpää ja pidän kiinni siitä, että ruoka on monipuolista ja terveellistä. Mieskään ei ole mikään järin monipuolinen ruokailija. Mielestäni perheemme ruokalista ei voi olla vain makaronilaatikko, ricottatäytteinen tuorepasta tai jauhelihakastike perunoiden kanssa.
Meillä mies ei tykännyt kasslerista, tein sitä sitten itselleni, kun hän oli menossa johonkin iltarientoon. Ruoka ehti valmistua ennen kuin hän lähti ja alkoi sitten nuuhkimaan, että tuoksuupa hyvälle. Söi siitä sitten hyvällä ruokahalulla eikä enää ole ollut kasslervastainen:-)
Meitä on taloudessa kaksi ja lähes aina mietin ruuan niin, että mies tykkää. Hän ei ole kovin nirsoilevaa sorttia, mutta yleensä kanaruuat hänellä tökkii, samaten wokit ja kasvissössöt. Harvemmin tulee laitettua sellaista ruokaa, josta vain minä tykkään. Sitten kun mies on pois, teen itselleni omia lemppareitani. Mies tulee tänään viikon matkalta ja ai että kun sai syödä koko viikon ihan mitä itse halusi :) tein juuresrisottoa ja kanaa, pinaattikeittoa ja katkarapuwokkia :D kyllä pääsi huomattavasti halvemmallakin...
Teen sellaista ruokaa, josta itse pidän.
Vierailija kirjoitti:
Olemme pääasiassa teinin kanssa kaksin viikot joten syömme ruokaa josta molemmat pitävät. Lapsi on kyllä melko kaikkiruokainen ja uudesta innostuva.
Joskus viikonloppuisin tehdään kasvissosekeittoa josta poika ei erityisesti välitä, mutta se on taas miehen yksi kylmänsään suosikki. Mutta sitäkin lapsi syö, vain normaalia vähemmän.
En ymmärrä miten joillakin sää on relevantti silloin, kun päätetään mitä syödään. Tuntuu minusta hullulta, kun ruoka syödään kuitenkin sisätiloissa... Kesäkuumalla ulkona nautittu jäätelö on eri. Mutta en talvella kyllä mieti onko keli nollassa vai pakkasella, että mitä tarvii kokata.
Teen. Neljävuotias esikoinen on ihan naurettavan nirso vaikka onkin pienestä pitäen totutettu erilaisiin makuihin ja muotoihin. Jos mentäisiin hänen tahdon mukaan niin meillä syötäisiin vain makaroni- ja maksalaatikkoa... Onneksi kuopus ja mies ovat enemmän kaikkiruokaisia, joten ruoka kelpaa kyllä useimmille.
Lasten ollessa pieniä laitoin ruokaa, josta he pitivät, mutta lisäksi myös sellaista josta eivät, esim kalaa, jota suositeltiin maistamaan, ei ollut pakko.
Aina kyllä kehoitettiin, jossain vaiheessa meni se kalakin, kasvispihvit jne. Ainoa mitä meillä ei koskaan tarjottu oli maksalaatikko, en pitänyt.
Järkytykseni oli suuri kun opiskelevat lapseni olivat kotona käymässä ja toinen sanoi syöneensä maksalaatikkoa, johon toinen vastasi syövänsä myös, koska se on hyvää.
Kaikkiruokaisiahan heistä yritinkin kasvattaa.
Valitsen ruoat hinnan, terveellisyyden ja vuodenajan mukaan. Silloin tällöin voi syödä jotain epäterveellistä. Eilen laitoin pestopastaa. Tänään on vuorossa kaalilaatikkoa.
Kokkaan tavallista ruokaa eikä meillä nirsoilla. Lapset on opetettu pienestä pitäen syömään sitä mitä on tarjolla. Miehellä on hyvä ruokahalu ja kaikki maistuu.