Mitä teen nenäkkäälle oppilaalle?
Kommentit (100)
Epäilen, että olet oikeasti opettaja. Mainitsit, että oppilaan äiti suuttuu jos laitat Wilmaan "punaista". Punainen ei ole häiriökäytöksen väri vaan luvattoman poissaolon väri. Eikä kukaan ammattitaitoinen opettaja tuollaisia täällä kyselisi. Nämä hoidetaan talon sisäisesti oppilashuoltoa tarvittaessa apuna käyttäen.
T. Peruskoulun ope
Piirrä taululle punainen nenä, nuoli ja oppilaan nimi. Sitten alat torua ruotsiksi. Nolaat pojan julkisesti luokkakavereiden silmissä.
Julkinen nolaaminen? Miten teidät on kasvatettu? Häpeäpaaluun kannattajia? Mun lapseni jos nolaisi, käräjillä tavattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen nolaaminen? Miten teidät on kasvatettu? Häpeäpaaluun kannattajia? Mun lapseni jos nolaisi, käräjillä tavattaisiin.
Ääk. Ängry mamma:D Mitä olisi pitänyt ehdottaa kuuntele kiltisti ja anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että olet oikeasti opettaja. Mainitsit, että oppilaan äiti suuttuu jos laitat Wilmaan "punaista". Punainen ei ole häiriökäytöksen väri vaan luvattoman poissaolon väri. Eikä kukaan ammattitaitoinen opettaja tuollaisia täällä kyselisi. Nämä hoidetaan talon sisäisesti oppilashuoltoa tarvittaessa apuna käyttäen.
T. Peruskoulun ope
Peruskoulun opella ei tullut mieleen, että taloja voi olla useampia ja joissain mikään ei hoidu talon sisäisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääk. Ängry mamma:D Mitä olisi pitänyt ehdottaa kuuntele kiltisti ja anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jep jep.
Ihan vaan tiedoksi: julkinen nolaaminen=kunnianloukkaus. Pätee ne lait koulussakin, vaikka ei sitä aina uskoisi.
Jos ei pärjää ammatissaan ilman, että tekee laittomuuksia, pitää vaihtaa ammattia.
Kysy missä töissä hän itse on.
Itse en enää tee sijaisuuksia, mutta olen tässä itsekseni miettinyt että sumupullo saattaisi olla hyvä kurinpalautusväline, sillä pientä kastumista tuskin voi pitää oppilaalle haitallisena.
Kurittomat lapset on kyllä ihan hirveitä. Lastenhoitajana on kokemusta näistä. Mulle se työ oli todella vaikeaa. Kun toisen rajoja ei ilkeä lapsi kunnioita ja millään ei saa kuria, mitä vaaditaan että saadaan hommat hoidetuksi. Mun luonne ei tuohon työhön sovi joten vaihdoin. Osaisinpa antaa jotain neuvoja. Ehkä mä ottaisin rehtorin mukaan ja käskisin sen äidin tapaamaan sua ja sitä, kun ei muuten mene perille?
Äh, et ole opettaja. Kukaan ope ei kirjoita noin huonosti ja jätä pistettä lauseen lopusta.
Laita sille nenärengas ja renkaaseen ketju, josta voit tarvittaessa taluttaa sitä luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot oppilaalle: "Ole hiljaa" ja jatkat opetustasi.
Mutta kun se ei ole hiljaa vaan käskee mun olla hiljaa että hän voi jutella kavereittensa kanssa.
Sanot niin kauan ole hiljaa kunnes se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot oppilaalle: "Ole hiljaa" ja jatkat opetustasi.
Mutta kun se ei ole hiljaa vaan käskee mun olla hiljaa että hän voi jutella kavereittensa kanssa.
Sanot niin kauan ole hiljaa kunnes se on.
Sellainen kysymys tästä vielä sinulle, että kumpi on tunnilla sinun mielestäsi pomo: sinä vai oppilas?
Sanot vaan että alappa opiskeleen ja käyttäytyyn ettei tartte kesällä lukra kursseja ja opetellä hyvää käytöstä kun muut on lomalla.
Ajattele että olet opettaja ja tuo mukula on teini, joka yrittää kaikin keinoin päteä kaveripiirissään. Sääli häntä ja kun tunnet sääliä olet sillä samalla hetkellä hänen yläpuolellaan ja mitä hän sanookaan sinulle, sillä ei ole sinulle merkitystä. Hän on reppana joka ei osaa käyttäytyä, kun ei ole kotona opetettu tapoja. Luultavasti hän joko järkiintyy tai sitten hän on yksi niistä jotka lorvivat jossakin ilman työtä ja ammattia mutta se ei ole sinun vikasi. Keskustele rehtorin kanssa jos hänen häirintänsä on niin kovaa että muu luokka on estynyt opetuksesta. Laita hänet välillä käytävälle miettimään.
Kyllä lapsella on nyt jotain hätänä. Koulukuraattori/psykologi on ongelmalapsia varten. Jos vanhemmat kieltäytyy siitä kerrot että se on lapsen parhaaksi. Ja jos vanhemmat edelleen kieltäytyy lapsen parhaaksi olevasta tuesta, on ainoa vaihtoehto ls-ilmo. Ihan turhiinkin juttuihin on ls-tantat sekoitettu. Ehkä noi kotiolot olisi muutenkin hyvä tarkistaa. Jo pelkästään yhteistyö-kyvyttömyys olisi jo peruste ilmoon. Kyllähän nyt kenellä tahansa heräisi huoli tuollaisesta.
Meillä häiriköijät heitettiin pihalle luokasta, joutuivat reksin puhutteluun ja saivat jälki-istuntoa. Kun tarpeeksi monta kertaa istuivat, loppui häiriköinti.
Jos oppilaan nolaaminen on kunnianloukkaus, mitäköhän se oppilas sitten on tehnyt kaikki ne edeltävät päivät? Ylentänyt opettajansa kunniaa?
Oikeastiko halutaan lähteä legalismin tielle?
Ruotsi seon epäkiitollinen opetettava nykypäivänä. Etenet askel kerrallaa: 1) wilma-merkinnät ja kahdenkeskinen keskusrelu 2) sinä ja kuraattori keskustelette oppilaan kanssa 3) jos vielä ongelma, rehtori ja sinä keskustelette oppilaan kanssa, myös mahd. Jälki-istunnoista ja opetusjärjestelyjen muutoksista, jos et saa luokassasi työrauhaa. 4) jos jatkuu, jälki-istunnot ( pitää antaa, vaikkei toimis, yhteiskunnankin sanktiot on kaikille, vaikkei ne toimis). 5) jos ongelmaa yhä, ja sinun on pakko pitää oppilas luokassa, niin keskustelu kuraattori, rehtori, luokanvalvoja, sinä sekä oppilas ja hänen vanhempansa.
Kohtaa 5) kun toistaa eli aina "uhkaa" uudella keskustelulla, jossa vanhemmat mukana ( ja toteuttaa tietenkin tarvittaessa), niin vanhemmat kyllästyvät ja laittavat jälkikasvunsa aisoihin.
Eli vaivautua pitää, jos vaan toivoo asioiden itsestään korjautuvan, eikä ole viitseliäs, asiat useinkaan eivät korjaudu. Malli, kuinka hoitaa asiat, ei tietenkään ole ainoa oikea, mutta idis on se, että järeämpiä aseita vähitellen jos muu ei auta.
Joku kirjoitteli tässä, että loukkaantui, kun oppilas sanoi häntä Pinokkioksi... Itteensä ei kannata joka asiasta ottaa. Itse varmaan olisin kysynyt, että mitä satuolentoa sinä sitten mielestäsi muistutat.
Tässä ajatuksia, jotka on heitetty vain siksi, että jos niistä sattuisi apua olemaan.