Mitä teen nenäkkäälle oppilaalle?
Kommentit (100)
Mikespeoples kirjoitti:
Tee kuten minä. Olin 5 luokan opena 2 vuotta ja eräs idiootti 6 luokan oppilas keksi välitunnilla haukkua minua pinokkioksi. Otin sen yksi välitunti sit lopuksi kävelylle ja talutis korvasta sitä ilman kenkiä lumihangessa. Sen jälkeen ei sanonut mitään. Tuskin kertoi edrs kotonaan.
Luulen kuitenkin että tätä on paras olla kokeilematta. Mahdoit olla opettaja 70-luvulla jos ylipäänsä olet opettaja.
Jos kysäisisit kollegoiltasi millainen tämä oppilas on heidän tunneillaan ja jos joku kertoo pärjäävänsä hänen kanssaan niin kysy lisää millä keinoin. Jos kukaan ei pärjää, niin miettikää yhdessä mitä teette jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä angstisena teininä paljastan, että lepsuilulla et pääse mihinkään. Mutta olet saattanut jo menettää pelin ankaruuden suhteen. Seuraavaksi alat hakemaan auktoriteettia huumorin ja jämäkkyyden kautta, myös äidille. Mutta kivinen on tie!
Mä en osaa enkä tykkää olla kamalan ankara. Useimpien luokkien kanssa pärjään just sillä meriitillä että ne pitävät siitä etten ole kamalan ankara. Ja tottelevat helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Laita sinne Wilmaan kohtelias kutsu Rva. Hirvioaidille tulla kuuntelemaan tunnin kulkua.
Mina erottaisin taman oppilaan keskustelukavereistaan.
Hirviöäiti oli aikanaan kuuntelemassa erään toisen opettajan tuntia. Tuomio oli että opettaja on surkea eikä osaa pitää kuria. Pojassa ei ollut vikaa. Ja tää sankari osaa a) jutella kenen kanssa vaan b) huudella tarvittaessa vaikka yli luokan.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kyselee vauvapalstalta miten opettaa. Huvittavaa. Eiköhän nuoren kohtaaminen kuulu siihen opekoulutuksen pedagogisiin opintoihin.
Ei kuule, ei tämmöisiin asioihin mitään valmiuksia anneta. Kantapään kautta on opittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kyselee vauvapalstalta miten opettaa. Huvittavaa. Eiköhän nuoren kohtaaminen kuulu siihen opekoulutuksen pedagogisiin opintoihin.
Ei kuule, ei tämmöisiin asioihin mitään valmiuksia anneta. Kantapään kautta on opittava.
Itse asiassa. Sikäli mikäli pedagogisista opinnoissa juuri koskaan mitään kuuntelit netin selailun lomassa, niin juuri tätähän siellä on käsitelty. Ihme sluibiopiskelijoita sieltä pääseekin valmistumaan. Jos et silloin kuunnellut, niin juu, nyt on sitten opittava kantapään kautta.
Nimim. Toinen ope
Tottelun vaatiminen kuulostaa siltä, että komentelet. Hänellä on auktoriteettiongelma ja sä komentamalla isket väärään suoneen ja siitäkös heikäläiset ärsyyntyy/innostuu entisestään.
Vellihousu olet, et mitaan uskalla tehda tai sanoa. Oppilaat kylla huomaavat.
Kaske taman viisastelijan menemaan seuraavalle ruotsintunnille suoraan rehtorin kansliaan, sinun luokkaasi ei ole tulemista ennenkuin osaa kayttaytya.
Tietysti sovit ensin rehtorin kanssa.
Epailen kylla etta peli on jo menetetty.
Höh. Mitä tuommoisista teinien hölmöyksistä ottaa itseensä. Eihän se edes loukkaa oikeasti, koska ei "osu arkaan paikkaan". Mulle yksi jolli sanoi tuon elokuulla tänä vuonna ja taisin sanoa päälle, että tykkään opettaa ja olla oppilaiden kanssa niin paljon, etten halua oikeaa työtä ja nauroin päälle. Kaikkea ei aina kannata kommentoida ja jos kommentoi, niin leikiksi vaan. Pahinta on alkaa tosissaan tommoiseen vastaamaan tosissaan ja alentua keskusteluun, jonka tarkoitus on vain härnätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa. Sikäli mikäli pedagogisista opinnoissa juuri koskaan mitään kuuntelit netin selailun lomassa, niin juuri tätähän siellä on käsitelty. Ihme sluibiopiskelijoita sieltä pääseekin valmistumaan. Jos et silloin kuunnellut, niin juu, nyt on sitten opittava kantapään kautta.
Nimim. Toinen ope
No kun olet niin viisas, niin kerrohan sitten minulle että miten se pedagoginen ihme handskaa tällaiset henkilöt? Totta puhuakseni minä luin pedagogiset silloin kun nettiä ei oltu vielä edes keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Tottelun vaatiminen kuulostaa siltä, että komentelet. Hänellä on auktoriteettiongelma ja sä komentamalla isket väärään suoneen ja siitäkös heikäläiset ärsyyntyy/innostuu entisestään.
Sama jatkaa: Äläkä missään tapauksessa lähde nenäkkään juttuihin mukaan. Sä jäät kakkoseksi ja peli on menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vellihousu olet, et mitaan uskalla tehda tai sanoa. Oppilaat kylla huomaavat.
Kaske taman viisastelijan menemaan seuraavalle ruotsintunnille suoraan rehtorin kansliaan, sinun luokkaasi ei ole tulemista ennenkuin osaa kayttaytya.
Tietysti sovit ensin rehtorin kanssa.
Epailen kylla etta peli on jo menetetty.
Minä taas sanon, että älä lainkaan ala kärjistämään asioita murkkujen kanssa, ellei ole pakko. Se on loputon suo. Parhaiten pärjää, kun huumoria paljon mukaan, pilkettä silmäkulmaan ja tarvittaessa ärähtää kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä angstisena teininä paljastan, että lepsuilulla et pääse mihinkään. Mutta olet saattanut jo menettää pelin ankaruuden suhteen. Seuraavaksi alat hakemaan auktoriteettia huumorin ja jämäkkyyden kautta, myös äidille. Mutta kivinen on tie!
Mä en osaa enkä tykkää olla kamalan ankara. Useimpien luokkien kanssa pärjään just sillä meriitillä että ne pitävät siitä etten ole kamalan ankara. Ja tottelevat helpommin.
Sama täällä. Pärjään parhaiten sillä, etten harrasta ylenpalttista komentelua ja määräilyä.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Mitä tuommoisista teinien hölmöyksistä ottaa itseensä. Eihän se edes loukkaa oikeasti, koska ei "osu arkaan paikkaan". Mulle yksi jolli sanoi tuon elokuulla tänä vuonna ja taisin sanoa päälle, että tykkään opettaa ja olla oppilaiden kanssa niin paljon, etten halua oikeaa työtä ja nauroin päälle. Kaikkea ei aina kannata kommentoida ja jos kommentoi, niin leikiksi vaan. Pahinta on alkaa tosissaan tommoiseen vastaamaan tosissaan ja alentua keskusteluun, jonka tarkoitus on vain härnätä.
En tarkoittanut että loukkaantuisin sanoista, vaan ongelmana on se, että tyyppi ei lainkaan kunnioita opettajaa ja saa mielestään tehdä mitä huvittaa. Käytännössä se tarkoittaa sen lajin meluisuutta, että opetuksesta ei tahdo tulla yhtään mitään.
Siis onkse häirikkö pakko pitää luokassa vaikkei selkeestikään halua osallistua opetukseen. Hänelle sanoisin, että suorittanet kurssin joku toinen vuosi? Eiks nykyään saa antaa hylättyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. Toinen opeNo kun olet niin viisas, niin kerrohan sitten minulle että miten se pedagoginen ihme handskaa tällaiset henkilöt? Totta puhuakseni minä luin pedagogiset silloin kun nettiä ei oltu vielä edes keksitty.
Jokainen opettaja on tietyllä tapaa johtaja. Jotta johtaja on uskottava, tulee hänellä olla auktoriteetti. Se ei tarkoita tajutonta käskyttämistä, vaan ajoittain oman näkökulman muuttamista ja asettamista itsensä oppilaan paikalle. Jokaiselle nuoren käytökselle ja sanavalinnalle on olemassa syynsä. Jos hän kävelee sinun yli, et selkeästikään ole se johtajatyyppi jota hän haluaisi seurata. Et itsekään tahtoisi seurata epävarmaa mutisevaa ja häpeilevää matkanjohtajaa ison kanjonin yli. Miksi hänenkään tulisi kuunnella sinua.
Ei ole ihan helppoa se käytännön opetustyö. Kokemus sitten opettaa!