Miksi joillain on jo 30-vuotiaana syvät uurteet kasvoissa, kun toisilla ei ole lainkaan ryppyjä?
Kommentit (49)
Ihmiset, jotka ulkoilee paljon, saa enemmän ryppyjä. Yksi kaverini pyöräilee ja harrastaa puutarhanhoitoa, ja kasvot ovat 10 vuotta vartaloa vanhemman näköiset.Ennen oltiin järkeviä kun suojattiin kasvot aurinolta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 46v mies eikä rypyn ryppyä. Aina mua luullaan paljon nuoremmaksi.
Tai et vaan tajua, että ihmiset yrittää olla kohteliaita.
Miten on niiden ihmisten laita, joilla on roikkuvat kasvot jo luonnostaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ikääntyminen silti aina jollain tavoin muuttaa ulkonäköä, en esim. ole koskaan tavannut yhtäkään nelikymppistä ihmistä, jota voisi ihan rehellisesti luulla esim. 17-vuotiaaksi.
Ei minullakaan ole yhtään varsinaisesti näkyvää ryppyä, mutta eipä minua silti yleensä kukaan luule nuoremmaksi tai vanhemmaksi kuin oikeasti olen.
Niinpä! Kun se kroppa ja naama muuttuu muutenkin, iho alkaa roikkua ja tukka harvenee. Miehet on kyllä sokeita omalle rupsahtamiselleen.
Näinpä, etenkin kaulan ja leuan seudun iho löystyy ja muuttuu muutenkin erilaiseksi, myös miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ikääntyminen silti aina jollain tavoin muuttaa ulkonäköä, en esim. ole koskaan tavannut yhtäkään nelikymppistä ihmistä, jota voisi ihan rehellisesti luulla esim. 17-vuotiaaksi.
Ei minullakaan ole yhtään varsinaisesti näkyvää ryppyä, mutta eipä minua silti yleensä kukaan luule nuoremmaksi tai vanhemmaksi kuin oikeasti olen.
Niinpä! Kun se kroppa ja naama muuttuu muutenkin, iho alkaa roikkua ja tukka harvenee. Miehet on kyllä sokeita omalle rupsahtamiselleen.
Kyllähän vastaavaa naisillakin esiintyy. Jokseenkin huvittavaa, kun netissä jotkut lähemmäs 40v daamitkin luulevat näyttävänsä alaikäisiltä teineiltä ja kehuvat, miten aina joka paikassa kysytään henkkareita blaa... blaa...
Olen täälläkin joskus kirjoittanut, että mulla ei ole juuri lainkaan ryppyjä ja olen lähes 50-v, mutta eihän sitä täällä uskota. Se vaan on tosiasia, mulla on ainoastaan silmien alla ihan pieniä ryppyjä ja tosiaan monilla kolmekymppisillä on enemmän ryppyjä kuin mulla. Mulla on aina ollut paksu ja rasvainen iho, ei koskaan sellainen ihanan kuulas, olisko siinä osasyy? Nyt ei enää ole niin rasvainen, mutta ei todellakaan kuiva vieläkään. Lisäksi palan heti auringossa, joten en koskaan ole ollut auringossa, en pidä kuumuudesta enkä auringosta, joten ei harmita. Olen jo 30 vuoden ajan käyttänyt vain luonnonkosmetiikkaa, en tiedä olisiko silläkin merkitystä, en myöskään ole koskaan juurikaan meikannut, enkä tupakoinut, alkoholiakaan en juuri käytä.
Mutta en siis väitä, että näytän muuten kolmekymppiseltä, kyllä se ikä muuten alkaa näkyä, vaikka usein saan kuulla, että miten sä voit aina näyttää samalta, oot kuin tyttönen jne. mutta luulen, että se johtuu enemmänkin hoikkuudesta ja tyylistäni.
Mulla johtuu ilmeistä, nostan paljon kulmakarvojani. En tupakoi, vältän aurinkoa, en käytä alkoholia, rypyt ovat silti syvät otsassa. Geeneissä myös syytä.
Pari juttua mitä ei vielä ole mainittu:
-urheilu: ns. juoksijannaama on totta. Samoin bikini fitness-kisaajat näyttävät usein ikäisekseen vanhoilta. Minimiin vedetty rasvaprosentti, säille altistuminen ja tiukka ruokavalio lienevät ilmiön taustalla
-kasvojen luusto: jos kasvot ovat littanat, ne roikkuvat helpommin. Samoin luonnostaan alaspäin kääntyvät suupielet tai silmät vanhentavat.
-aika monella on nuoresta asti juonteita vaikkei varsinaista ihon rypistymistä olisi. Kasvojen iho vain on asettunut sillä tavalla.
Sanoisin että geenit. Itse olen ollut parikymppisestä alkoholin suurkuluttaja ja epäterveellisesti elävä, mutta näytän ihan babyfacelta vieläkin. Ja tiedän tuttuja jotka elää tosi terveellisesti, joilla on esim. otsassa vaakauurteita, tai sibeliusrypyt kulmien välissä, tai nenästä suuhun rypyt.
Alkoholin kohtuukäyttökin vaikuttaa ihoon tosi paljon.
Mummuni aikanaan ihmetteli vaarille että miten samanikäinen sukulaisnainen on paljon häntä ryppyisempi/vanhemman näköinen, johon vaari vastasi että sulla on enemmän täytettä ihon alla :D <3
Eikä tarkoita mitään muoveja tai myrkkyjä :)
Itse olen 35 ja tämänkin vuoden aikana minua on luultu alle kolmekymppiseksi useaankin kertaan.
3 vuotta nuorempaa siskoani on luultu minua vanhemmaksi, hän on tupakoinut yli 10 vuotta...
Geenit tärkeimmät, minä, sisarukseni ja äitini olemme onnekkaita ryppyjen suhteen, vaikka varsinkin äidillä elämäntavat olivat karmeat (tupakka, alkoholi, sokeri, aurinko, stressi, vähäinen liikunta/ ulkoilu).
En millään tavalla allekirjoita tätä tupakoinnin vaikutusta. Itse en röökaa, mutta eräässä työpaikassani ylivoimaisesti kauneimmat naiset olivat tupakkinaisia.
Minun "salaisuuteni" nuorennäköiseen rypyttömään ja uurteettomaan ihoon:
rasvainen ja kalpea akneiho!
Kun olin teini, lääkäri lohdutti että vanhemmiten en sitten rypisty niin kuin muut normaali-ihoiset. Ja kun olen tällainen vaalea ja kalpea enkä rusketu yhtään, en koskaan vietä aikaa auringossa vaan välttelen sitä.
Lisäksi olen vähän ilmeetön ihan "rakenteeltani". En hymyile leveästi enkä saa juurikaan liikuteltua otsanahkaani tai kulmakarvojani.
Veikkaisin että geenit on suurin syy. En ole itse koskaan käyttänyt aurinkovoiteita tai meikkivoiteita enkä vältellyt aurinkoa, silti iho on vielä täysin rypytön ja nuoren näköinen näin 35-vuotiaana. Äidilläni oli samoin, näytti aina 10 vuotta nuoremmalta kuin ikäisensä. Eräällä 30-vuotiaalla kaverillani on puolestaan todella ryppyinen iho jo ja se tuntuu varsin hämmentävältä. Kun mietin miten lapsuudessa hän oli minua niin paljon nuorempi ja nyt näyttää 10 vuotta vanhemmalta.
Näin 35-vuotiaana kyllä huomaa, miten jotkut ikäiseni ovat kummasti setiytyneet tai tätiytyneet, kun taas toiset näyttävät aivan samalta kuin 10 v sitten. Joskus kuulin, että erittäin paljon luomia omistavilla ihmisillä iho ikääntyy hitaammin...
Ja vaikka tätä ei täällä kukaan usko, kerronpa vielä, että eräs aasialainen tuttuni kertoi oman perheensä ihmetelleen, miten suomalaiset naiset ovat niin nuoren ja hehkeän näköisiä. Uskoivat, että täällä on erityisen laadukasta kosmetiikkaa eikä aurinko vaurioita, kun ei paljon paistakaan. Vähän vastapainoa suomalaisten jatkuvalle itsensä mollaamiselle :)
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että geenit, minulla on ohut ja kuiva iho, olen ryppyisempi kuin ikätoverit. Elämäntavat varsin terveet.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin kohtuukäyttökin vaikuttaa ihoon tosi paljon.
No sit luulis, että keskieuroopassa kaikki olis rupsahtaneita mummoja verrattuna meihin. Siellä on enemmän aurinkoa ja tupakointikin yleisempää ja alkoholia menee päivittäin...