Ujo poika ja vanhojen tanssit
Meillä poika nyt ilmoittanut, että jättää vanhojen tanssit välistä, kun ei ole kehdannut ketään tyttöä parikseen lukiossaan pyytää. Tyttöjä on kyllä kavereina, mutta eivät käy kyseistä lukiota. Poika on kertonut "jäätyvänsä" vieraiden tyttöjen seurassa.
Mä vähän kyllä pojalle ehdotin, että mitä jos kysyisi sen tanssikurssin vetäjältä, että tulevatko sinne kaikki parien kanssa vai voiko parittomanakin vielä tulla. Poika meinasi, ettei kehtaa ilman paria kurssille mennä. Pojan lukiossa siis ilmeisesti se tilanne, että poikia on enemmän kuin tyttöjä. Sanoin kyllä, ettei voi tietää sitäkään, onko kaikilla tytöilläkään vielä paria. Siis sellaisilla, jotka tansseihin kuitenkin haluaisivat osallistua.
Ja ennen kuin kukaan tulee nälvimään pojan ulkonäköä tms, niin kerron, että ihan tavallinen, pitkä, hoikka ja urheilullinen poika on. On vaan tyttöjen seurassa ainakin toistaiseksi auttamattoman ujo.
Oisko kellään kokemuksia lähivuosilta, että miten nuo tanssikuviot mahtavat mennä, jos kurssina järjestetään, mutta paria ei vielä ole?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Joko tulevat ”vanhat” ovat hankkineet pukunsa? Äitinä tässä vaan mietin...
Niitä hommataan kuulemma jo vuosi aikaisemmin, ja minä kun olen likoilleni hommannut ne joulukuussa, ovat olleet sitä mieltä, että myöhässä ollaan. Molemmilla kerroilla on kyllä puku saatu, ja vielä ihan mieleinen :) Poikien vuokrapuvuista on ollut isompi huoli, kun vuokraamoissa on rajallinen kapasiteetti, ja useimmat pojat kai haluavat nimenomaan vuokrata pukunsa.
Mies 25v... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 25v... kirjoitti:
Ei kukaan poika oikeasti halua tanssia.
Mitä höpiset? - Pitäsikö tässä kohtaa itsensä tuntea enemmänkin naiseksi? - Miski tanssimisesti tykkääminen olisi jotenkin erityisesti riippuvainen sukupuolesta?
Tarkennan: Kukaan hetero poika ei tykkää tanssimisesta.
Puhut poju potaskaa. Viime talvena viimeksi seurasin lapseni ja hänen kavereittensa valmistautumista tansseihin ja itse tansseja. Joka jätkä oli ihan innolla mukana ja piti kokemusta mahtavana. Ja jokainen heistä on umpihetero.
Suurimmassa osassa lukioita on poikia selvästi vähemmän kuin tyttöjä ja siksi KAIKKI halukkaat pojat kyllä saavat parit. Sinne ensimmäiselle kerralle tulee AIVAN VARMASTI tyttöjä, joilla ei paria vielä ole (osa on ajatellut tanssivansa sitten tyttöparin kanssa). Eli sinne vaan, opettaja varmasti huolehtii siitä, että poika ei jää ilman paria.
Oma tyttö tanssi viime vuonna. Ihan viime hetkellä tyttö sai koottua uskalluksensa ja kysyttyä yhtä poikaa (tämä poika oli jo ajatellut jättää tanssit kokonaan väliin kun ei ollut paria). Ja sitten ensimmäisessä tanssiharjoituksessa oli ollut paljon parittomia tyttöjä, mutta ei yhtäkään paritonta poikaa
Joten yritä kannustaa poikaa menemään, varsinkin jos aistit, että itsekin haluaisi mutta ei uskalla
Mun pojalla onkin jo pari. Hänkin urheilullinen, hoikka ja komea. Erona vaan, että hän pistää parastaan mimmien seurassa :-)
Eikö nykyään vanhojentanssiin enää harjoitella muodollisia tansseja? Meillä 90-luvun lopussa oli vielä kaikkia erikoisia tansseja joissa mentiin rinkulaa ja jokaisen parin piti samaan tahtiin tehtä kiepautukset yms. Siis meinaan vaan tuota, että jos vieläkin on noita kuviotansseja, niin sittenhän sen ulkopuolisen parin, esim. ykköstytön, tarvii osallistua omien opintojensa päälle vielä kakkosten liikkatunneille ja harjoitella kuviot?
Miten muuten jos jonkun vanhojentanssijan parina on oma poikaystävä joka esim. ei oo lukiota koskaan käynytkään, niin joutuuko hänkin osallistumaan tanssiharkkoihin eli lukion liikkatunneille? Vai eikö koko pari osallistu muodolliseen tanssiin ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tulevat ”vanhat” ovat hankkineet pukunsa? Äitinä tässä vaan mietin...
Niitä hommataan kuulemma jo vuosi aikaisemmin, ja minä kun olen likoilleni hommannut ne joulukuussa, ovat olleet sitä mieltä, että myöhässä ollaan. Molemmilla kerroilla on kyllä puku saatu, ja vielä ihan mieleinen :) Poikien vuokrapuvuista on ollut isompi huoli, kun vuokraamoissa on rajallinen kapasiteetti, ja useimmat pojat kai haluavat nimenomaan vuokrata pukunsa.
Siis poika meilläkin kyseessä. Juuri tuota pukuvuokraamojen kapasiteettia itsekin mietin.
Wanha kirjoitti:
Parin löytämisessä ei pitäsi olla ongelmaa. Viimeiset parit muodostetaan viimeistään tanssikurssin alkaessa.
Hyviä vinkkejä vanhojen tansseihin löytää täältä. Tuolta löytyy myös opas vanhemmille.
Tuo on totta, mullakaan ei ollut paria etukäteen mutta menin sinne harjoituksiin ja jostain toisesta koulusta oli tullut pari tyttöä joista toinen alkoi mun pariksi.
Parillisen pojan (ylpeä) äiti kirjoitti:
Mun pojalla onkin jo pari. Hänkin urheilullinen, hoikka ja komea. Erona vaan, että hän pistää parastaan mimmien seurassa :-)
Poikasi on siis samanlainen aivoton bimbo kuin nykyset likatkin.
Vanha ketju joo, mutta se on viime vuosina eikä lähivuosina!!!!
No ei ole aavistustakaan aikooko poika osallistua vanhojen tansseihin. Eihän se ole pakollista.
Yläkoulussa oli 9-luokalla tanssijaiset kaupungintalolla ja tytöt oli aktiivisia ja pyysivät pariksi.
Tyttö oli 2 kertaa vanhojen tansseissa. 1.vuonna avecina kaveripojalle ja omissa vanhojen tansseissa tanssi poikakaverin kanssa joka oli eri lukiossa.
Ei tuossa ole muuta pakollista kuin ne liikuntatunnit. Tosin nekään eivät koskeneet ry:n väkeä.
Jos oikeesti haluaa tanssia, niin kyllä se pari varmasti järjestyy. Meillä ainakin ekoissa harjoituksissa oli muutama pariton poika ja tyttö, joista sit muodostettiin parit. Osalla oli myös parina joku ykkönen tai abi tai ammattikoululainen.
Meillä oli vanhojen hallitus ja he varmistivat että kaikki halukkaat voivat tanssia ja auttoivat parin etsinnässä. Se on tietysti koulukohtaista onko tällaista ja kynnys myöntää tilanne voi olla aika korkea. Meillä oli ongelma ettei pojat kysyneet oikein keneltäkään. Meillä tytöt kysyivät poikia.
Harmillista, eikö kukaan hänen kavereista tulisi hänen parikseen? Tietysti jos on päättänyt ettei tanssi niin sitten ei tanssi. Veikkaan ettei ihan kaikilla välttämättä ole paria kun kurssi alkaa, meillä ei ollut.
Kaikki tämä on tietysti omalta kokemukselta, tanssin 2017.
Anna olla tanssimatta jos ei halua tanssia. Ei ne vanhat mikään pakko ole, ei kaikkia kiinnosta niihin mennä.
Aika surullista, jos kohta täysikäiset eivät uskalla kysyä vastakkaisen sukupuolen edustajalta olisiko tanssipariksi.
Tyttö pyytää kuten minun poikaakin aikoinaan.
Poikien ei misään tapauksessa kannata ottaa osaa wanhojen tansseihin. Omani olivat silloin joskus 1997. Olin ainoa silloisen kaveripiirini kundi, joka tanssi. Ei olisi kannattanut. Kun olen vuosien varrella kysellut silloisilta kavereiltani, ei yksikään ole katunut sitä, että jätti väliin. Ymmärrän toki sen, ettei oma subjektiivinen kokemukseni ole kelvollinen kattavaksi tutkimustulokseksi.
Wanhojen tanssit ovat mittari oman sosiaalisen statuksen mittaamiselle. Parit muodostetaan vallitsevan kastijaon mukaan. Pojilla tällä ei ole niin suurta merkitystä poikien keskinäisessä hierarkiassa, mutta tytölle on kuolemaksi joutua tanssimaan liian alhaiseen arvoon tuomitun pojan kanssa. Jo pelkästään se, että väärän arvoinen poika kehtaa kysyä väärää tyttöä parikseen, laskee uhriksi joutuneen tytön sosiaalista arvoa.
Wanojen tanssit opettivat sen, miten tärkeää on hahmottaa oma paikkansa sen yhteisön hierarkiassa, jossa sattuu olemaan. Status ei tietenkään ole aina vakio, mutta 17-vuotias silmälasipäinen luonnontieteistä innostunut kamppailulajeja harrastava finninaama ei ollut lukion toisella luokalla hierarkian kärjessä. Uskokaa huviksenne.
Opettakaa lukiolaispojillenne, että jättävät wanhojen tanssit väliin alistumatta tyttöjen painostuksen edessä. Sitä samaahan opetetaan tytöillekin, ettei poikien painostuksen alla tarvitse suostua, eikö?
Tässä iässä se kiltti miehen yksinäisyys alkaa hahmottua. Tai ehkä vielä beta voi kelvata tanssittajaksi yksiin tanssiaisiin, mutta siitä eteenpäin alfat dominoivat
Olin aikoinani lukiossa ujo poika, mutta mua tuli silti useampikin tyttö kysymään pariksi. Jouduin kuitenkin jokaisesta pyynnöstä kieltäytymään, koska en aikonut tanssia vanhoja ollenkaan, enkä sen vuoksi ilmoittautunut sille kurssillekkaan.
Voiko sun poikasi mennä toiseen lukioon tanssimaan jonkun kaverinsa kanssa, olisiko se hänelle helpompaa (siis pyytää tuttua toisen lukion tyttöä tanssikaveriksi)? Nimittäin sellainenkin käy ihan hyvin. Mun lasteni kavereissa oli muutamakin tällainen, että kun vaikka tyttö- tai poikakaveri onkin eri lukiossa, niin tanssittiin sitten siellä.
Tai tosiaan tuo parittomien kyseleminen kurssin vetäjältä - voi hyvinkin olla, että joku tyttö on kysynyt samaa. Teillä on kyllä jännä tilanne, kun tyttöjä on vähemmän kuin poikia. Mun kakaroilla tilanne on ollut joka kerta toisinpäin, pojista on ollut pulaa. Jopa siinä määrin, että mun kuopukseni - poika siis - tanssi aikanaan ysiluokkalaisena lukion vanhojen tansseissa yhden tytön kavaljeerina, ja lukiossa ekaluokkalaisena samoin. Sai hyvää treeniä omiin tansseihinsa :)
Toivottavasti poikasi saa parin ja pääsee tanssimaan! Se on hieno kokemus nuorille, kaikki tuntemani nuoret ovat siitä tykänneet. Tunnen toki pari, jotka eivät osallistuneet, mutta he vaan eivät halunneet.