Voiko 5-vuotiaan lapsen jättää yksin kotiin?
Minulla on 5-vuotias tytär ja 9-vuotias poika. Olen yksinhuoltaja ja teen vuorotöitä. Viime aikoina olen pariin otteeseen joutunut jättämään 5-vuotiaan tyttäreni yksin kotiin. Minkä ikäisenä te jätitte ensimmäisen kerran lapsen kotiin? Voiko 5v jättää yksin kotiin?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin tänään, kun työkaveri vietti aamulla 2 tuntia puhelimessa ekaluokkalaisen kanssa, jolla koulu alkoi vasta klo 10. Äidin piti tulla työpaikalle, mutta lapsi oli koko ajan puhelimen kanssa "läsnä". Ihmettelin, että eikö 7v voi olla yksin kotona ennen kouluunlähtöä ja vastaus oli, että ei. Lapsi ei osaa olla yksin kotona.
Meillä 5v osaa olla yksin, kun minä olen vaikka 30 minuuttia muualla. En kaukana, mutta en kotonakaan. Lapsi on hoidettu kotona, hän tietää, miten ottaa maitoa tai missä on leipää jne. (mikä ei merkitse sitä, että hän ollessani poissa joutuu ruokkimaan itsensä) ja miten kotona ollaan. Ei tätä tapahdu kovinkaan usein, mutta minusta se on hyvää harjoitusta sille, että koulun jälkeen voi edessä olla tilanne, että kotona on oltava ihan yksin 3-4 tuntia.
Ja kaikille kauhistelijoille: kun olen poissa tuon puolisen tuntia, niin saatan toki syttyä tuleen, meteoriitti voi osua päähän, sudet voivat raadella jne., mutta ainakaan en jää auton alle ja jos kaadun pihalla, niin on olemassa aikuinen ihminen, joka osaa soittaa ambulanssin samantien.
Aika itsekäs vanhempi olet. Mietit vain, että sulle saattais tapahtua jotain. Entä jos lapsi tukehtuu vaikka johonkin kun aikuinen ei ole paikalla? Kaatuu, lyö päänsä? Kiipeilee ja katkaisee jalkansa? Kuka hänelle soittaa ambulanssia?
Vierailija kirjoitti:
Kukkahatut kokoontuu.
Voi jättää. Joku sanoi ettei alle 10-vuotiasta voi jättää yksin? :'D voi elämän kevät. Itse olin jo 8 vuotiaana yötä yksin kotona ja päivät aina yksin koulun jälkeen kun isä oli töissä.
Voi ei :( Ja siksi sinusta tuli tuollainen.
Huoh. Mä pyysin ekan kerran saada jäädä yksin kotiin kun olin 4v. Jankutin asiasta, joten äiti lopulta suostui ja sain jäädä kotiin yksin pikkuveljen neuvolareissun ajaksi. Muistan, että minua jännitti, mutta hyvällä tavalla. Istuin sen koko ajan sohvalla, välillä luin aapista ja välillä vain kuuntelin hiljaisuutta. Tunsin itseni tosi isoksi, kun sain olla yksin. Hyvin meni, äidin ja veljen reissu kesti ehkä reilun tunnin.
Meillä 5 v osaa olla kotona 5-15 min, eli voin viedä roskat tai hakea kellarista pyykit.
Vierailija kirjoitti:
.. kirjoitti:
Minulla on 5-vuotias tytär ja 9-vuotias poika. Olen yksinhuoltaja ja teen vuorotöitä. Viime aikoina olen pariin otteeseen joutunut jättämään 5-vuotiaan tyttäreni yksin kotiin. Minkä ikäisenä te jätitte ensimmäisen kerran lapsen kotiin? Voiko 5v jättää yksin kotiin?
EI TODELLAKAAN VOI!
En jättäis edes 7v:sta kotiin yksin!
Yt:n 4:n äiti
Et jättäisi 7-vuotiasta yksin kotiin? Oletko aina kotona kun hän lähtee kouluun ja tulee koulusta?
Vierailija kirjoitti:
Ööö, kyllä se riippuu lapsesta ja ajasta joka tulisi olla yksin. Yöllä en jättäisi, mutta esim illasta ihan hyvin pärjää viisivuotias joka osaa käyttää puhelinta eikä pelkää yksinoloa esim. Kauppareissun ajan yksinkin.
5v, jolla on puhelin ja osaa soittaa sillä? En jättäisi 5-vuotiasta yhtään mihinkään yksin. Kotipihalla voi leikkiä yksin jos näen lapsen koko ajan. Se ei oo ku se kerta, että se 5v keksii jotain ja lähtee kotoa jonnekin. Kauppareissu on pitkä aika olla yksin ja siinä kerkeää kauas.
Ei voi. Ei edes sen 9- vuotiaan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvun alussa. Äitini jätti minut yksin kotiin hetkeksi, kun olin n. 5 -vuotias. Muistan kuinka keittelin itselleni teetä ja tein voileivän. Ei jäänyt traumoja tuosta. Kuitenkin jokainen ihminen on yksilö, eli mikä sopii jollekin toiselle, ei käy toiselle. Ihmiset kehittyvät yksilöllisesti. Joku on valmiimpi aikaisemmin kuin toinen. Tämä maailman meno on mennyt yhdeksi suorittamiseksi ja kyttäämiseksi. Voisi oikeasti hieman relata.
5-v. keittelee teetä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.. kirjoitti:
EI TODELLAKAAN VOI!
En jättäis edes 7v:sta kotiin yksin!
Yt:n 4:n äiti
Et jättäisi 7-vuotiasta yksin kotiin? Oletko aina kotona kun hän lähtee kouluun ja tulee koulusta?
Mä olin, itseasiassa kakkosluokankin.
1-2 luokkalaisille järjestetään lähes joka koulussa iltapäivätoimintaa, toissain myös aamupäivisin. 7 v ei ole riittävän kypsä olemaan säännöllisesti pitkään yksin kotona.
On se jännä juttu, ennen oli pakko jättää lapsia yksin kotiin, monenlaisten asioiden takia, navetointi mm. Niistä lapsista kasvoi työtätekevää, turhista marisematonta sakkia. Kun taas nää nykylapset, noh, en viitsi edes sanoa.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä juttu, ennen oli pakko jättää lapsia yksin kotiin, monenlaisten asioiden takia, navetointi mm. Niistä lapsista kasvoi työtätekevää, turhista marisematonta sakkia. Kun taas nää nykylapset, noh, en viitsi edes sanoa.
Samalla sukupolvella on eniten mt-ongelmia.
Meilöä aloitti viisivuotiaana eskarin ja välillä yksin viitisen tuntia ilman ongelmia.
No mutta ei se hyvä tilanne kuitenkaan ole että ekaluokkalaiset joutuvat olemaan useamman tunnin päivässä yksin. Suomessa on aivan liian lyhyet koulupäivät alimmilla luokilla.