Voiko 5-vuotiaan lapsen jättää yksin kotiin?
Minulla on 5-vuotias tytär ja 9-vuotias poika. Olen yksinhuoltaja ja teen vuorotöitä. Viime aikoina olen pariin otteeseen joutunut jättämään 5-vuotiaan tyttäreni yksin kotiin. Minkä ikäisenä te jätitte ensimmäisen kerran lapsen kotiin? Voiko 5v jättää yksin kotiin?
Kommentit (34)
Voi jättää, meillä tyttö välillä monta tuntia yksin, kun ollaan miehen kanssa vaikka ulkona syömässä ja leffassa, on siivoillut ja kokannut joten kiva tulla kotiin :)
Pitäisi olla itsestään selvä asia, että viisi vuotiasta EI jätetä yksin kotiin.
Siis kuinka pitkäksi aikaa? Olen vienyt roskat ja 5v lapsi on ollut yksin kotona, mutten uskaltaisi pidemmäksi aikaa jättää.
.. kirjoitti:
Minulla on 5-vuotias tytär ja 9-vuotias poika. Olen yksinhuoltaja ja teen vuorotöitä. Viime aikoina olen pariin otteeseen joutunut jättämään 5-vuotiaan tyttäreni yksin kotiin. Minkä ikäisenä te jätitte ensimmäisen kerran lapsen kotiin? Voiko 5v jättää yksin kotiin?
EI TODELLAKAAN VOI!
En jättäis edes 7v:sta kotiin yksin!
Yt:n 4:n äiti
Juu toki, meillä lapset ainakin on totutettu jo 3-vuotiaina olemaan viikonloppuja yksin, hienosti on aina mennyt!!!!11
Tai sitten ei.
.. kirjoitti:
Provo. Ei voi. alle 10v ei voi jättää yksin kotiin.
Ööö, kyllä se riippuu lapsesta ja ajasta joka tulisi olla yksin. Yöllä en jättäisi, mutta esim illasta ihan hyvin pärjää viisivuotias joka osaa käyttää puhelinta eikä pelkää yksinoloa esim. Kauppareissun ajan yksinkin.
Typerä provo!
Ei totisesti 5-vuotiasta jätetä yksin kotiin työvuorojen ajaksi.
Todella järkevän ja rauhallisen tämän ikäisen voi oman harkintansa mukaan jättää hetkeksi koiran kusetuksen, roskien viennin, lähikaupassa piipahtamisen ajaksi.
Mutta silloinkin pitää olla tosi selvät sävelet lapsen kyvystä pärjätä ongelmatilanteissa. Selkeä toimintamalli naapurin ovikellon soitosta, kännykän käyttö hallussa jne.
Ei tietenkään! Ei kai kukaan tosissaan tällaista edes kysy.. vai?
Näistä tulee mieleen aina miten epäreilua elämä on, joitain viisivuotiaita ei jätetä yksin viideksi minuutiksikaan, koska se hätääntyisi, toisia pannaan vanhemman toimesta eri ruumiinaukkoihin ja sama lapsi saattaa joutua huolehtimaan nuoremmista sisaruksista kun vanhemmat on liian kännissä.
Ihmettelin tänään, kun työkaveri vietti aamulla 2 tuntia puhelimessa ekaluokkalaisen kanssa, jolla koulu alkoi vasta klo 10. Äidin piti tulla työpaikalle, mutta lapsi oli koko ajan puhelimen kanssa "läsnä". Ihmettelin, että eikö 7v voi olla yksin kotona ennen kouluunlähtöä ja vastaus oli, että ei. Lapsi ei osaa olla yksin kotona.
Meillä 5v osaa olla yksin, kun minä olen vaikka 30 minuuttia muualla. En kaukana, mutta en kotonakaan. Lapsi on hoidettu kotona, hän tietää, miten ottaa maitoa tai missä on leipää jne. (mikä ei merkitse sitä, että hän ollessani poissa joutuu ruokkimaan itsensä) ja miten kotona ollaan. Ei tätä tapahdu kovinkaan usein, mutta minusta se on hyvää harjoitusta sille, että koulun jälkeen voi edessä olla tilanne, että kotona on oltava ihan yksin 3-4 tuntia.
Ja kaikille kauhistelijoille: kun olen poissa tuon puolisen tuntia, niin saatan toki syttyä tuleen, meteoriitti voi osua päähän, sudet voivat raadella jne., mutta ainakaan en jää auton alle ja jos kaadun pihalla, niin on olemassa aikuinen ihminen, joka osaa soittaa ambulanssin samantien.
Olen syntynyt 70-luvun alussa. Äitini jätti minut yksin kotiin hetkeksi, kun olin n. 5 -vuotias. Muistan kuinka keittelin itselleni teetä ja tein voileivän. Ei jäänyt traumoja tuosta. Kuitenkin jokainen ihminen on yksilö, eli mikä sopii jollekin toiselle, ei käy toiselle. Ihmiset kehittyvät yksilöllisesti. Joku on valmiimpi aikaisemmin kuin toinen. Tämä maailman meno on mennyt yhdeksi suorittamiseksi ja kyttäämiseksi. Voisi oikeasti hieman relata.
Ei voi. Vuoropäiväkoti on vuorotyöläisten lapsille keksitty. Oikeasti, lastensuojeluilmoituksen paikka jos jätät viisivuotiaan yksin kotiin ollessasi töissä.
Kukkahatut kokoontuu.
Voi jättää. Joku sanoi ettei alle 10-vuotiasta voi jättää yksin? :'D voi elämän kevät. Itse olin jo 8 vuotiaana yötä yksin kotona ja päivät aina yksin koulun jälkeen kun isä oli töissä.
5-vuotias on ihan eri asia kuin esim.7-vuotias. Lasun tekisin jos tietäisin jonkun jättävän 5-veen yksin kokonaisen työpäivän ajaksi!
Vaikka mitään onnettomuutta ei sattuisikaan, voi yksinolo olla erittäin ahdistava kokemus noin pienelle vaikka esittäisikin reipasta.
Olin 7-vuotias, kun äiti jätti mut 2 -vuotiaan siskon kanssa kotiin ja sanoi viipyvänsä vain vähän aikaa. Siis ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Se aika tuntui pienessä päässä ikuisuudelta. Päättelin, että äiti on kuollut kun ei kuulu takaisin ja hysteerisenä piukkusiskoa mukana raahaten huusin kerrostalon rappukäytävässä, että äiti on kuollut =) Naapurin täti otti asuntoonsa pois huutamasta ja äidillä oli kiva kotiinpaluu, kun lapsia ei näykkään missään..
Tarkoitan tällä sanoa, että pienehkö lapsi ajattelee aina lapsen eli hyvin kehittymättömillä aivoilla ja voi saada päähänsä IHAN mitä tahansa!
5-vuotiaan yksin jättäminen on mielestäni lastensuojeluasia.
Mä jäin yksin kotiin kuuskyt luvulla joka pvä. Kun äiti lähti kauppasn. Sitten seiskyt luvulla 7 v hoidoin mun siskoa 5 v.
Ei kyllä voi. Ei vaikka olis kuinka fiksu ja rauhallinen 5v. Vuoropäiväkotiin viet.
Jotkut roskat voi nippanappa viedä mutta ei todellakaan töiden ajaksi.
Ei voi.