Voiko 5-vuotiaan lapsen jättää yksin kotiin?
Minulla on 5-vuotias tytär, ja olen jättänyt hänet muutaman kerran yksin kotiin. Kun olen maininnut tästä esim. äidilleni, hän on kauhistunut. Onko teillä kokemusta vastaavasta tai minkä ikäisenä jätitte lapsenne ensimmäisen kerran yksin kotiin?
Kommentit (44)
No riippuu hieman onko kyseessä roskien vienti, piipahdus lähikauppaan kadun toisella puolella tai käynti varaamassa pesutupa vai tunnin reissu Prismaan tai peräti illaksi kun lähtee viihteelle.
Riippuu lapsesta. Jos osaa kellon ja tietää miten toimia jos et tulekaan sovittuun aikaan mennessä kotiin jne., miksi ei? Puhelin kannattaa olla myös.
Jos olet omassa pihassa (esim rivari) niin, että halutessaan lapsi voi tulla luoksesi niin silloin voi jättää. Muutoin ei.
7 vuotias voi olla muutaman tunnin jos on tarpeeksi rohkea ja osaava.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lapsesta. Jos osaa kellon ja tietää miten toimia jos et tulekaan sovittuun aikaan mennessä kotiin jne., miksi ei? Puhelin kannattaa olla myös.
Puhuin siis lyhyehköstä ajasta, max 1 h.
Voi tuon ikäisen jättää hyvin vaikka jo yhdeksi yöksi yksin, kunhan vain varaa jotain helppoa ruokaa, esim. mikrohamppareita ja pillimehuja.
Hyvin lyhyeksi aikaa, esim. roskien vienti tai pikainen koiranpissatus. Ja tämäkin riippuu lapsesta, jos lapsi yhtään kokee että pelottaa, niin ei saa jättää. Lisäksi pitää olla harjoiteltu miten ulko-oven saa tarvittaessa auki ja mistä aikuisen löytää.
6-vuotiaani, silloin jo koulussa, oli yksin pisimmillään muutamia tunteja. Nyt saa kivittää, kävin miesystävän luona harrastamassa seksiä ja jätin lapsen yksin kotiin. Useita kertoja.
Onkohan moni suomalainen todellisuudesta vieraantunut, kun täällä jätetään jo 5v:ta yksin kotiin ja toisen mielestä pitää olla 7v että voi olla yksin kotona. Kumpikin on oikeasti todella pieniä ja monessa muussa no. länsimaisessa yhteiskunnassa tuo olisi rikollista toimintaa.
Meillä 6v on ollut satunnaisesti max 45min yksin kun ei ole halunnut lähteä kauppaan mukaan. Hänellä on kännykkä ja osaa sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tunti on melko pitkä aika, mutta riippuu kyllä tosi paljon lapsestakin. Ja siitä onko täyttänyt 5 vuotta kuukausi sitten vai täyttämässä 6 vuotta kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan moni suomalainen todellisuudesta vieraantunut, kun täällä jätetään jo 5v:ta yksin kotiin ja toisen mielestä pitää olla 7v että voi olla yksin kotona. Kumpikin on oikeasti todella pieniä ja monessa muussa no. länsimaisessa yhteiskunnassa tuo olisi rikollista toimintaa.
Koululaisen pitäisi jo pärjätä iltapäivisin yksin kotona.
Olisiko hyvä mittari se, että jos lapsi osaa varmasti esim. tulipalon sattuessa lähteä ulos, soittaa hätäkeskukseen, kertoa nimensä ja osoitteensa ja kertoa mitä on tapahtunut niin voi jättää hetkeksi yksin. Ja tietty pitää osata laittaa vaikka laastari itselleen.
5 vuotiaalle tunti on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tunti on melko pitkä aika, mutta riippuu kyllä tosi paljon lapsestakin. Ja siitä onko täyttänyt 5 vuotta kuukausi sitten vai täyttämässä 6 vuotta kuukauden päästä.
Totta. Ja nyt kun tarkemmin mietin, lisään vielä, että esimerkiksi me asumme rivarialueella, ja lapsi tuntee useimmat naapurit hyvin. Jos siis olisi ihan vieraiden keskellä, en jättäisi.
Yh:na olen joutunut opettamaan lapselle toimintatapoja erilaisia hätätilanteita varten...minulle saattaa sattua jotain myös kotona ollessani ja silloinkin lapsen on tiedettävä mitä tehdä.
Tärkeää on myös se, että lapsi itse haluaa jäädä. Meillä esim. eskarilainen sellaisessa tilanteessa, kun vien sisaruksen harrastukseen. N. 15 min ajaksi siis.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä. Laitonta.
Ainakin aikoinaan Keravalla omat vanhemmat lähti lähi paariin istumaan muutamalle ja ite jäin pelaa plaikkaa vaikka olin kuusi tai viis.
Ei mulle mitää traumoi tullu ja ne teki sitä yleesä aina töitten ja päivällisen jälkee.
Kerran kävin hakee rahaaki paarista vanhemmilta ku piti hakee ruokaa.
Et aika uusavuton lapsi saa olla jos ei osaa olla yksin ku vanhemmat o paaris.
Riippuu ihan tosi paljon lapsesta ja ympäristöstä, eli voiko hakea apua esim. naapurista. Osaako käyttää puhelinta, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaisen pitäisi jo pärjätä iltapäivisin yksin kotona.
Joo, toisella tai kolmannella luokalla kun enää ei ole mahdollisuutta iltapäiväkerhoon. Sekään ei ole millään tavalla hyvä vaihtoehto vaan pakon sanelema tilanne jos töissä on käytävä eikä hoitajaa ole.
Riippuu lapsesta ja ajasta. Oma poika nyt 5v ja itse haluaa jäädä kotiin esim kauppareissun ajaksi. En vielä jätä, mutta ollaan harjoiteltu pienin askelin esim niin että vien roskat tai käyn varastossa.
Itse olen ollut kotona 6-vuotiaana tunnin-pari ennen koulua ja 2-4 tuntia koulun jälkeen. Ihan 90-luvulla vielä oli tavallista.
Kaverilla on 10v joka ei vielä mene itse kouluun eikä äiti voi edes roskia viedä. Minusta se on vähän jo outoa, koska haittaa ihan normaalia arkea ja kuitenkin melko iso lapsi jo kyseessä.. en siis halua ainakaan omalle pojalle viestittää ettei hän osaisi jäädä yksin kotiin, siksi harjoittelemme pienesti nyt kun on kiinnostusta lapsella itsellään.
Mielestäni vasta kouluikäinen eli 7-vuotias on tarpeeksi iso jäämään kotiin yksin vähäksi aikaa.