Muilla "vitsikkäitä" miehiä?
Mieheni on taas alkanut puhua minulle alentuvasti ja heittää sarkastisia kommentteja minulle huumorin varjolla. Ne ovat niin taitavasti esitettyjä, että niihin on vaikeaa puuttua. Siis minun kustannuksellani vitsailua tai sellaista, joka saa minut näyttämään hölmöltä. Mutta huumorimielessä.
Kun mietin, että jos puhuisin hänelle samoin, hän saattaisi pitää sitä v1ttuiluna. Eli en usko, että tykkäisi pidemmän päälle.
Tätä oli aikoinaan enemmänkin, mutta sitten tuli n vuoden tauko, kun puutuin muihinkin ongelmiin. Silloin hän lopulta haukkui minua ihan suoraan, mikä oli silloin minulle se viimeinen niitti.
Nyt tällaista on taas alkanut ilmetä. Yhdistyneenä sellaiseen hyvin itsevarmaan asenteeseen. Lisäksi tähän liittyy ilmiönä se, että mies puhuu minulle 3. persoonassa kuin lapselle tyyliin "rakas on tänään näköjään stressaantunut".
Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta?
Kommentit (29)
Täytyy yrittää puuttua siihen jotenkin. Se in oikeasti vaikeaa. Yleensä siinä on samalla jotain positiivista mukana eli mies nauraa ikäänkuin hyväntahtoisesti ja halaa tai suukottaa. Olen aika varma, että ei missään tapauksessa myönnä vähättelevänsä ja menee mun ns huumoritajuttomuuden tai muka huonon tuulen piikkiin. Tai ei myönnä sanoneensa niitä sanoja tai siinä sävyssä. Näin on ollut aina, kun olen puuttunut johonkin suorasanaiseen arvosteluun, ei myönnä sitä.
Kai myös olen ehdollistunut myötäilemään niissä tilanteissa, kuin pavlovin koira.
Ap
En sitten pystynytkään puuttumaaan ainakaan heti. Tänään mies on tehnyt tuota jo kaksi kertaa. Kumpikin jotenkin mykisti minut. Vasta nyt tuli mieleen, että olisi pitänyt puuttua. Ei tullut silloin mieleenkään, en siis taaskaan vastannut mitään. Hän spiiloarvosteli pukeutumistani. Olen niin ehdollistunut vaikenemaan, ihan kuin lamautuisin eiväkä reaktiot toimisi normaalisti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tosiaan väittää minun myös nalkuttavan, jos joskus pyydän häntä tekemään jonkun kotityön. Eli tilanne on ajautunut siihen, että minä teen kaiken ja hän ei mitään. Olisi jäljellä yksi ainoa kotityö, jonka hän on ikäänkuin suostunut ottamaan hoitaakseen, mutta ei oikeasti tee sitä koskaan oma-aloitteisesti. Ihan kuin odottaisi tahallaan, että joudun pyytämään. Ja sitten kun pyydän, se on kuulemma nalkuttamista. Ei ole mukavaa pyytää joka ikinen kerta vaan se on alkanut jäädä tekemättä pidempiä ja pidempiä aikoja. Tai sitten joutuisin vain tekemään kaikki itse, mikä on epäreilua, sillä maksan suurimman osan menoistamme.
Ap
Jätä se sarkastinen sika - ansaitset parempaa.
Miksi ihmeessä elätät miehen ja teet kaikki kotityöt ja mies kaiken lisäksi vielä kuittailee sinulle koko ajan?
Ei mitään järkeä, joten pyydä miestä muuttamaan pois kodistasi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea aloitusta, mutta miehesi on oikeassa.
En viitsinyt lukea aloitustasi, mutta pahoittelen, että vanhempiesi ehkäisi epäonnistui.
ohis
Kuulostaa ikävältä.
Onko miehesi jossain miesvaltaisella työpaikalla tai viettääkö hän aikaansa paljon miesporukoissa? Jotenkin tuli tuollainen ajatus tosta tyylistä mieleen. Pystyisitkö miettimään valmiiksi yhden lauseen, jonka seuraavassa tilanteessa sanot? Esim. "Onko toi susta oikeesti kivasti sanottu?" tai "ymmärrätkö miten loukkaavia/lapsellisia/tyhmiä noi jutut on?" Ymmärrän hyvin että tuollaisessa tilanteessa saattaa hyytyä, koska se on jatkunut pitkän aikaa. Ei sen vastauksen tarvitse älykäs kuitti miehen läppään, vaan pääasia on että edes jotenkin puolustat itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä.
Onko miehesi jossain miesvaltaisella työpaikalla tai viettääkö hän aikaansa paljon miesporukoissa? Jotenkin tuli tuollainen ajatus tosta tyylistä mieleen. Pystyisitkö miettimään valmiiksi yhden lauseen, jonka seuraavassa tilanteessa sanot? Esim. "Onko toi susta oikeesti kivasti sanottu?" tai "ymmärrätkö miten loukkaavia/lapsellisia/tyhmiä noi jutut on?" Ymmärrän hyvin että tuollaisessa tilanteessa saattaa hyytyä, koska se on jatkunut pitkän aikaa. Ei sen vastauksen tarvitse älykäs kuitti miehen läppään, vaan pääasia on että edes jotenkin puolustat itseäsi.
Täytyy tosiaan miettiä joku universaali vastaus.
Olen muutenkin sitä tyyppiä, joka keksii vasta jälkikäteen osuvia sutkauksia. Silloin, kun pitäisi reagoida itseä arvostelevaan puheeseen, se on vielä vaikeampaa. Hetki menee niin nopeasti ohitse ja jälkikäteen siihen on hölmöä palata.
Ap
Minulla on tuttava, joka vitsailee toisista loukkaavasti huumorilla. Mutta loukkaantuu heti, jos hänestä vitsaillaan. En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole vahva ja näytä se kirjoitti:
Miehesi on narsisti.
En olisi itse päivääkään sellaisen ääliön kanssa, joka esiintyy kuin olisi jollain tavalla minua parempi. Kyse on siitä että hän koettaa painaa sinun itsetuntosi alas, eli vallankäytöstä, johon ei koskaan kannata alistua.
Pistä äijä kiertoon, ei tuo siitä ainakaan parane. Kiusatkoon muita.
Tietty voit ihan asiallisesti keskustella siitä, että millainen itsetunto-ongelma hänellä on kun sitä pitää yrittää noin hoitaa. Voit sanoa että ei kiinnosta olla hänen terapeuttinaan. Voit myös viileästi muistuttaa että maailmassa on ihan aikuisiakin miehiä ja että olisi varmaan mukavampaa olla sellaisen kanssa jolta saa rakkautta ja ihailua eikä typeriä muka-hauskoja herjoja.
Jos äijä lepertelee alentuvasti kolmannessa persoonassa niin sano että "puhu niin kuin aikuiselle, minä olen meistä se aikuinen".
Jos äijä haukkuu, hauku takaisin. Älä alistu. Sinuna häipyisin.
Olen tuo toinen jonka mies naljailee. Hänellä todellakin on tällä hetkellä itsetunto-ongelmia juuri meidän suhteessa, kokee riittämättömyyttä muista syistä. Nyt kun koitan miettiä ovat nämä alkaneet kai aika samaan aikaan.
Narsisti hän ei ole, vain tuo itsetunto kohta viestissäsi pisti silmään.En usko minunkaan mieheni olevan varsinainen narsisti. Hänellä on kuitenkin todella hyvä itsetunto eikä suinkaan huono, tai siten käyttäytyy ulospäin. Minulla on se huono itsetunto.
Ap
Hänen itsetuntonsa on huono jos sinua mollaa. Hyvän itsetunnon omaavat eivät tunne tarvetta moiseen käytökseen vaan pyrkivät huomioimaan ja tukemaan puolisoaan. Tekeeko miehesi niin? Ei tee.
"Se tässä onkin vaikeus, että se on niin huumorin varjolla tapahtuvaa mollaamista, ettei siihen voi mitenkään puuttua."
Ei jmlauta. Se ettet puutu on 100% sun oma valinta eikä mikään mahdoton katedraalin kokoinen este sun edessä. Jopa lapsi siis on sitä mieltä, että miehesi on asiaton, mutta sinä istut hiljaa koska "ei voi mitenkään puuttua......"
KOKEILE:
a) Samaa kamaa takasin = sana sanasta. "Ooo... onkos meiän ukolla taas tollanen puhun hassusti päivä?"
tai
b) Sanoa suoraan ettei ole hauskaa kun puhut mulle noin. Jos vitsi on sinusta ja loukkaa sinua se on loukkaava vitsi. Vähättely ja "se oli läppä sarkasmi" ovat molemmat sellaista nokkimista, josta voi, pitää ja saa huomauttaa. Kyllä sinullakin on aikuisena joku vastuu itsesi puolustamisesta ja siitä mitä suostut muilta kuuntelemaan.
T: Se veetuilusta suuttuva