Upea fiilis herätä virkeänä! Kiitos uniklinikan!
Ei tässä vieläkään puhkuta intoa heti aamusta vaan olo on rauhallinen mutta virkeä. Ei väsytä. Yhtään! Tällaiselleko normaalinukkuja tuntee kaikki aamunsa?
En edes tiennyt, että minulla oli unihäiriö. En ollut saanut itseäni kiinni siitä yöaikaan, mutta kärsin päiväväsymyksen pikkuhiljaa pahetessa ja pahetessa. Minä myös lihoin 16kg 9kk. Kaikki labrakokeet näytti hyviltä, mitään fyysistä vikaa ei ollut. Otin uteliaisuuttani äidin aktiivisuusrannekkeen käyttöön tutkiakseni sitä kuinka aktiivisesti liikun töissä jne. Ja lopullinen yllätys löytyikin yöunista. Liikuin koko yön läpi. Mittari näytti aina rauhatonta unta 4-5h ja rauhallista unta 2-4h. 4h sain vain jos nukuin väkisin 12h, mutta rauhaton uni kasvoi samassa suhteessa 8h.
Lopullinen uniklinikan tekemä unipolygrapia paljasti, että heräsin yön aikana 21 kertaa. Sukelsin hetkeksi tietoisuuteen jopa kesken syvän unen. Alpha-deta aivoaallot paljastivat, että aivotoimintani ei rauhoitu edes yöaikaan mikä tekee sen, että kuulen kaiken mitä ympärillä tapahtuu ja herään siihen. Tästä vaivasta johtuen myöskään verenpaineeni ja sykkeeni ei laske 20 pinnaa niinkuin pitäisi eli en palaudu! Minulle oli kertynyt univelkaa jonka kuittaamiseen menee puolivuotta.
Lopullinen diagnoosi oli lievä, enimmäkseen päivällä tapahtuva RLS eli levottomat jalat syndrooma sekä vakava-asteinen Perioidinen raajaliikehäiriö mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kun olen unessa, keskushermosto lähettää tahattomia impulsseja raajoihini ja jännittää niitä kuin jumppaisin. Tämä liike toistui käsiin ja jalkoihin noin 500 kertaa 6h yöunien aikana. Lääkärin mukaan tästä syystä olen lihonut, eikä painonhallinta ole voinut onnistua. Käytän yöaikaan niin paljon kaloreita, että keho on ollut päiväaikaan säästöliekillä säästäkseen yöksi kaloreita. Söin vielä tosi niukasti päiväaikaan kun pelkäsin lihovani lisää. Painonnousu pysähtyi ja hidastui vain jos söin pidempiaikaisesti 700kcal pv:ssä.
Nyt mulla on aika tiukat ohjeet saadakseni hyvät unet ja kuukausi on kulunut, että alan herätä virkeämpänä. Välillä on toki päiviä milloin herään väsyneempänä, mutta nuo yöt ovat olleetkin taas levottomia. Levottomat unet palaavat heti yhdeksi-kahdeksi yöksi jos kohtaan emotionaalisen pettymyksen tai Stressiä.
---jatkuu---
Mitäkö sitten teen?
Otan yhdeksältä lääkkeen joka stimuloi dopamiinireseptoreita ja lopettaa yökouristelut. Lisäksi syön jonkun aikaa melatoniinia samaan aikaan tullakseni väsyneeksi sillä paljastui että kuulun tuohon ikävään ryhmään jonka biorytmi vilkastuu yötä kohti eikä laske niinkuin olisi luontevaa. Käyn saunassa lähes joka ilta -se rauhoittaa jostain syystä, ja syön päivän isoimman lämpimimmän aterian juuri kun mene nukkumaan saadakseni unipainetta. Päivisin syön taas kevyemmin pysyäkseni virkeänä. Enkä käytä mitään tuotteita joissa on kofeiinia. Ennen käytin päivittäin. Enää en tarvitse eikä tee mieli.
Miksi kirjoitan tästä? Koska haluan auttaa kaikkia niitä mystisesti väsyneitä. Tehkää unikokeet vaikka ne maksavatkin useamman satasen. Se on sen arvoista jos saatte takaisin unet jotka palauttavat kehoa. Muuten sairastutte vain pahemmin ja pahemmin.
Ihmisten asenteet unta kohtaan ovat yllättävän välinpitämättömät. Joka kerta kun avaan asiaa esim fb seinääni, sinne ilmestyy kirjoituksia joissa sanotaan "oon vain huono nukkuja, oon aina ollut", "huonoihin uniin tulee vain tottua". "Mäkin herään monta kertaa yössä, mut se on vaan asennon vaihtamista", "Mulla on myös päiväväsymystä, mutta se johtuu ruuhkavuosista...stressistä...naapurista"
Täydellisesti toimiva ihminen herää aamulla virkeänä, koska on palautunut yönaikana. Ei ole olemassa geneettisesti huonoa nukkujaa. Samat elimet ja niiden toiminta meillä jokaisella on. Jos väsyttää, syy on aina jossakin, joko unissa, kilppareissa tai siinä että yksinkertaisesti nukutaan liian vähän -jatkuvasti. Unihygienilla ja elämäntapojen muutoksella voi parantaa omaa nukkumistaan paljonkin.