Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mietit kun kuulet että lähemmäs 50 vee ikäisillä on vielä rutkasti velkaa?

Vierailija
09.10.2017 |

Mitä mietit minusta?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 v nainen, asun yksin. Lapset on kolmekymppisiä.

Mulla on yksin velkaa 236 000. Omistan 3 asuntoa, joista 2 on vuokralla.

Lyhennän velkaa tonnin kuussa, en pidä kiirettä - se ei heilauta talouttani. Kun jään eläkkeelle (8 v päästä?)  myyn yhden kämpän varmaan pois ja maksan velat pois.

Vierailija
62/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin varmaan perhosia tai huomisen kauppalistaa. Ei paljon kiinnosta muiden velat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 on just hyvä ikä vetää johtopäätökset.

Jos on velkaa ja tajuaa ettei niistä ilman kituuttamista selviä 15 vuodessa, niin sitten velkaa niin vitusti lisää.

En aio ainakaan plussalla olla ku kuoppa kutsuu. Velat voi kipata arkun päälle monttuun. Tuskin niitä seuraavassa mestassa maksellaan.

Mut aatteleppa jos maksellaankin.

Vierailija
64/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oma suunnitelmani, joka osin on jo toteutettu: ainoalle lapselle on siirretty vähin erin tähän asti kertynyt omaisuus (myytiin omistusasunto pois) ja maksettu hänen opiskelukustannuksiaan yms.

Asutaan muutama vuosi vuokralla nykyisessä sijaintipaikassa ja sitten vuokraamme omien vanhempieni asunnon omaan käyttöömme. Heidän on pakko siirtyä vähitellen hoivakotiin (90-v kumpikin), koska kummankaan terveys ei edes tällä hetkellä ole kaksinen.

Perinnöstä olen jo luopunut ja kaikki siirtyy lapselle.

Visat vinkuu, jos vain kykenen vinguttamaan. Kulutan kaikki luottokortit tappiinsa. Lapsen neuvon hakemaan kuolinpesäni konkurssiin.

Tämän teen siksi, että päättäjämme sallivat satojen miljardien veronkierrot yrityksille, jotka taitavat ns. verosuunnittelun niksit. Olen maksanut ansiotuloistani veroa parhaimmillaan yli 40 %. Nyt riitti.

Vierailija
65/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että elän vuodessa 2040, jolloin olen todennäköisesti samassa tilanteessa itsekin.

Vierailija
66/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti mitään. Olen itse samaa ikäluokkaa ja olen aikoja sitten lopettanut vertailun muihin. Tässä iässä on tilanteessa, joissa joillain on valtava omaisuus, ehkä perintöjä, joillain ei edelleenkään ole yhtään mitään eivätkä selviä jokapäiväisestä elämästäkään.

Vierailija
67/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen että olet ollut velkainen koko elämäsi ja periaatteessa siis elänyt jatkuvasti yli varojesi. Itse olen alle viiskymppinen eikä velkaa, mihinkään. En kuitenkaan ole myöskään köyhäillyt mutta osaan hoitaa raha-asiani. Juuri annoin parikymppiselle pojalleni käsirahan hänen ekaan omaan asuntoonsa.

Kiva kuulla ihmisenä, joka on sairastelut paljon ja siksi opinnot venyivät = ei ollut mahdollista opiskella nuorena = köyhä opiskelijaelämäkin alkoi vasta lähempänä kolmeakymppiä.

Raha-asiat olen hoitanut aina esimerkillisesti, syöpäsairaana ei vaan paljon omaisuutta kertynyt. Vanhemmat ovat köyhiä ja apua en ole saanur koskaan, elätin itseni jo 18-vuotiaana hanttihommilla opiskelun ohessa. Sairastuessa kumpikin jäi kun ei ollut enää voimia.

Meinaatko että hyvin raha-asiansa hoitavat ihmiset saavat rahaa lähtiessään kotoaan ja pysyvät terveinä koko elämänsä. Mä kun aikanani 19v lähdin kotoa sain perääni vanhempieni ottamat maksut minun nimelläni. Se pilasi elämäni vuosikausiksi eteenpäin. Päätin kuitenkin etten omia raha-asioitani kuse itse. Velka on velkaa ja niin kauan kun sulla on velkaa niin sulla ei oikeastaan ole mitään. Voit toki juu, laskea että tämän ja tämän sijoituksen arvo on niin ja näin paljon mutta mites sun käy jos yhtäkkiä tarviikiin realisoida. Se on niin nähty ja moneen kertaan. Minulla on velaton koti ja rahaa pankkitilillä toiseen. Ei velkaa. Olen hoitanut raha-asiani hyvin. 

Vierailija
68/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa velassa itsessään on. Minullakin on velkaa vielä reilusti yli 200 000, Olen nettovelaton tosin. Ei tuo velattomuus mikään itseisarvo ole, varsinkaan näillä koroilla.

Vierailija
69/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitään, tai että et ole ilmeisesti voittanut tai perinyt juuri mitään paitsi ehkä huonot geenit.

Omissa asioissa on ihan tarpeeksi, eikä toisien velka/raha-asiat kuulu minulle.

Pääasia ettei päästä Mattia kukkaroon vaikka elämä onkin laiffia. ( Suomilimiitti) :D

Vierailija
70/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että viina näyttää olevan se tärkin asia elämässä

Vierailija
71/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa velassa itsessään on. Minullakin on velkaa vielä reilusti yli 200 000, Olen nettovelaton tosin. Ei tuo velattomuus mikään itseisarvo ole, varsinkaan näillä koroilla.

Velka on negatiivinen/ punainen/ miinus. Sinulla on velkaa kunnes sen pystyt maksamaan pois. Velka tarkoittaa sitä että et ole raha-asioissa itsenäinen vaan kiinni toisessa osapuolessa (velan antaja) jolla on mahdollisuudet vaikuttaa sinun elämääsi. Velka on myös riski. Moni suomalainen on luottanut siihen että kun koko elämän on maksanut lainaa siitä talosta että siitä saa ainakin omansa takaisin ja on vanhuuden turva. No niin käy hyvin harvalle. Itseasiassa se sukupolvi jonka nyt pitäisi eläkeikäisenä pärjätä sen talon myymisellä pois on saanut huomata että sillä talolla ei välttämättä ole juuri mitään arvoa. Niillä rahoilla siellä tilillä olisi edelleen...

Vierailija
72/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen ja otin juuri 350000 uutta velkaa.Ostin sillä kakkoskodin. Eka on jo maksettu, toista vasta aloitellaan, mutta koko ajan voidaan siitä nauttia, samalla oma pääoma kasvaa.

Vierailija
73/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ollut pahemmin velkaa, asun omistusasunnossa Hgissä. Saan kiittää isääni. 

Vierailija
74/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on tullut ryypiskeltyä jo pidemmän aikaa, missä kunnossa mahtaa maksakin jo olla?

Vierailija
75/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että viina näyttää olevan se tärkin asia elämässä

Onko se asia mitä ajattelet automaattisesti ensimmäiseksi? Mietitkö mitä se kertoo itsestäsi? Aika rajoittunut olet jos et muuta osaa ajatella kuin viinaa.

Vierailija
76/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisenähän niitä velkoja on just hyvä alkaa maksamaan pois. Lapset on aikuisia ja elämiseen muuten menee paljon vähemmän rahaa. Työuraa on kuitenkin vielä jäljeällä vähintään 15 vuotta, jos meinaa eläkeelle asti olla töissä.

Viisikymppisen lapset on teinejä :)

Jaa, kellä on, kellä ei. Kun minä täytän 50v ja nuorin kolmesta lapsesta on 22v. Vanhin lapsenlapsenikin on jo 4v . Kannattaa katsos aloittaa ajoissa, niin ei tarvi nautiskella vanhuuteen asti lapsiperhe-elämää.

Tosi outoa, että sinulla on ollut kiire päästä lapsistasi eroon? Miksi niitä pitää edes tuollaisten tehdä

Vierailija
77/84 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peliaddiktio?

Vierailija
78/84 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon 40-vuotiaana, joten velkaa on vielä maksettavana. 

Vierailija
79/84 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että kuka hullu vielä haluaa olla velkavankeudessa pankin kanssa??? ei se omakotitalo tai mökki oo sen 20-30 vuoden lainan arvoista

Vierailija
80/84 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ajattele oikein mitään, ihan normia jos on joutunut ottamaan asuntolainaa. Olen 45v. ja 5 vuoden päästä on asuntovelka maksettu vaikka ollaan reippaasti maksettu velkaa pois. Monet ottavat vielä pidempiä laina-aikoja. Tämä on täällä esim. pk-seudulla tällaista, asunnot ovat kalliita.

Siihen jos sattuu vielä avioeroa, sairautta, työttömyyttä tai elämä ei muuten kulje suunnitelmien mukaan, niin velkaa voi joutua ottamaan lisää tai velanmaksut saattavat venyä.