Mitä mietit kun kuulet että lähemmäs 50 vee ikäisillä on vielä rutkasti velkaa?
Kommentit (84)
velkaa 150, sijoituksia 200, asunto 300 ikaa 43
velkaa en aio maksaa kuin 65 vuotiaana pois. Jos sittenkaan.
Sijoitukset kasvavat 20 +8% tahdilla vuodessa. Kun olen 50 pitais olla 450
Aina pitää selitellä. Miks vitussa pitäisi elää jonkun yleisen mielipiteen mukaan?
Sanaa kuin minusta. Nuorena hankittu asunto ja avioero, josta ei jäänyt mitään rahallisesta käteen (myynti pahimpana lama-aikana). 2 lasta. Vasta, kun lapset lähes aikuisia pystyin ostamaan itselleni asunnon, koska emme kaikki olisi mahtuneet kaksioon ja elelimme pihisti. Asuntolainaa on eläkkeelle saakka, mutta ei haittaa. Ostin juuri sijoitusasunnon lisäksi vanhuuden varaksi. Tosin nyt on mieskin, jonka kanssa asunto on puoliksi.
Olen 47-vuotias ja minulla on todella paljon velkaa vielä. Toisaalta tienaan tosin hyvin, ja nettotuloni on yli 5200 euroa. MItä tästä pitäisi miettiä?
Lähinnä vain maalaiset (halvemmat asunnot) tai perintöä saaneet ovat maksaneet asuntolainansa pois alle 50-vuotiaina. Harva yhtään isommassa asunnossa asuva kaupunkilainen - varsinkaan helsinkiläinen - on vielä ehtinyt.
Ajattelen, että olet suhteellisen hyväosainen, koska sinulla on todennäköisesti oma asunto ja asuntolaina.
Niin? Ihan just viiskyt ja velkaa on talosta, autosta ja muuten vaan. Eka pirtti olisi varmaan jo maksettu jos olisi siinä pysytty, mutta miehen harrastus ja perheen elämänlaatu ohjasi hankkimaan enemmän tilaa ja samalla velkaa. Toisaalta elämän päätavoite ei ole koskaan ollut maksaa lainaa pois vaan elää eli pienimmällä mahdollisella järkevällä summalla on lainaa maksettu. Lapsetkin hoidettu aikanaan kotona. Nää on niitä elämän valintoja? Kun kämppä myydään niin maksetaan laina pois ja ostetaan jäljelle jäävällä passeli kahdelle tai rakennetaan. Todennäköisesti silloin velkaa on veneestä tai asuntoautosta tai molemmista..
Me ollaan 50-vuotiaita ja paljon on velkaa.
Omakotitalo on maksettu, mutta useita sijoitusasuntoja ja yksi teollisuushalli ovat lainarahalla.
Ihan normaalia sijoitusmaailmassa, että velalla toimitaan.
Ajattelen että olet ollut velkainen koko elämäsi ja periaatteessa siis elänyt jatkuvasti yli varojesi. Itse olen alle viiskymppinen eikä velkaa, mihinkään. En kuitenkaan ole myöskään köyhäillyt mutta osaan hoitaa raha-asiani. Juuri annoin parikymppiselle pojalleni käsirahan hänen ekaan omaan asuntoonsa.
No meillä tilanne se, että oltiin laman uhreja ja ensi asunto vasta nelikymppisenä. Kun ei uskaltanut ottaa riskejä ja takaajiakin oli vaikea laman jälkeen löytää. Nyt on vakaa tilanne, molemmilla työpaikat, lapset maailmalla mutta asuntovelkaa on vielä ja lisää otetaan, koska tästä kaupungista ei saa mitään järkevää siihen hintaan, mitä edellisestä asunnosta halvemmalta alueelta saatiin.
En mitään, elämme eri tavoin. Minä en ole koskaan joutunut ottamaan senttiäkään velkaa, vaikka on uudet autot ja okt:t ja vaikka se onkin tosi poikkeuksellista, niin ei se tee minua sen paremmaksi ihmiseksi. Sitten kyllä harmittaa toisen puolesta jos velka on ongelma ihmiselle itselleen.
Velkaakin on monen sorttista.
Enemmän se on kai kiinni siitä paljonko on vastaavaa, jos on vastattavaa.
Kaikkea velkaa ei kannata aina maksaa nopeasti.. Nyt puhun tietysti yritysmaailmasta enenmän.
Ei olla vielä ihan 50 v, mutta kyllä meilläkin tulee olemaan silloin vielä velkaa. Mutta se on ihan tietoinen valinta. Jos asuttaisiin vähän pienemmässä ja vanhemmassa asunnossa ja ei oltaisi rakennettu kesämökkiä, niin velat olisi jo maksettu. Mutta meidän mielestä elämä on nyt eikä vasta sitten eläkepäivillä, joten ollaan sovitettu menot (lyhennykset+ muut) tulojen mukaan. Jos kävisi hassusti ja tulot tippuisivat huomattavasti, niin osan omaisuudesta saisi nopeasti myytyä ja velat maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että olet ollut velkainen koko elämäsi ja periaatteessa siis elänyt jatkuvasti yli varojesi. Itse olen alle viiskymppinen eikä velkaa, mihinkään. En kuitenkaan ole myöskään köyhäillyt mutta osaan hoitaa raha-asiani. Juuri annoin parikymppiselle pojalleni käsirahan hänen ekaan omaan asuntoonsa.
Kiva kuulla ihmisenä, joka on sairastelut paljon ja siksi opinnot venyivät = ei ollut mahdollista opiskella nuorena = köyhä opiskelijaelämäkin alkoi vasta lähempänä kolmeakymppiä.
Raha-asiat olen hoitanut aina esimerkillisesti, syöpäsairaana ei vaan paljon omaisuutta kertynyt. Vanhemmat ovat köyhiä ja apua en ole saanur koskaan, elätin itseni jo 18-vuotiaana hanttihommilla opiskelun ohessa. Sairastuessa kumpikin jäi kun ei ollut enää voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisenähän niitä velkoja on just hyvä alkaa maksamaan pois. Lapset on aikuisia ja elämiseen muuten menee paljon vähemmän rahaa. Työuraa on kuitenkin vielä jäljeällä vähintään 15 vuotta, jos meinaa eläkeelle asti olla töissä.
Viisikymppisen lapset on teinejä :)
Jaa, kellä on, kellä ei. Kun minä täytän 50v ja nuorin kolmesta lapsesta on 22v. Vanhin lapsenlapsenikin on jo 4v . Kannattaa katsos aloittaa ajoissa, niin ei tarvi nautiskella vanhuuteen asti lapsiperhe-elämää.
Ehkä se lapset vähän vanhempana saanut pysyy nuorekkaamapana sitten, koska ei pidä 50 vuotta minään vanhuutena, toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan yritystä perusta, koska taloustietosi ovat kammottavan huonot.
Velkaa on monenlaista. Jos sillä hankkii omaisuutta, se on säästämistä. Esimerkiksi minulla on neljä sijoitusasuntoa, joista on velkaa, joita lyhentelen tässä sivussa. Eläkeiässä ne on maksettuna, ja tuottavat kivaa pikku tulonlisää eläkkeeseeni. Kuis sulla? ;-D
Mietin, että aika tuhlailevasti olet elänyt, jos sulla ei ole muuta omaisuutta kuin velkainen asunto.
Parempi niin kuin minulla velattomalla, joka asuu vuokralla 13 neliön asunnossa ja on työtön. Kavereillani on kyllä velkaa ulosotossa paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisenähän niitä velkoja on just hyvä alkaa maksamaan pois. Lapset on aikuisia ja elämiseen muuten menee paljon vähemmän rahaa. Työuraa on kuitenkin vielä jäljeällä vähintään 15 vuotta, jos meinaa eläkeelle asti olla töissä.
Viisikymppisen lapset on teinejä :)
Jaa, kellä on, kellä ei. Kun minä täytän 50v ja nuorin kolmesta lapsesta on 22v. Vanhin lapsenlapsenikin on jo 4v . Kannattaa katsos aloittaa ajoissa, niin ei tarvi nautiskella vanhuuteen asti lapsiperhe-elämää.
Suomeksi: en teinikiimassani ollut riittävän älykäs käyttämään ehkäisyä.
90-luvun laman jälkeen miljoonan markan takausvelat joita maksettiin vuosia velkasaneerauksessa. Välissä useampi vuosi luottokelvottomana, nyt ensimmäisen oman kodin lainaa makselen. Tätä mietin.