Mikä mua vaivaa? (terveysongelmia)
Olen kärsinyt pikkuhiljaa pahenevasta ylävatsan turvotuksesta. Kävin muutama kuukausi sitten lääkärillä, joka määräsi somacia. Teki kaikki tutkimukset mitä keksi (keliaika, laktoosi-intoleranssi,veriarvot yms) ja kaikki testit olivat ok, minussa ei siis pitäisi mitään vikaa olla. Kuitenkin oireet vaan pahenee koko ajan. Oireisiin kuuluu turvotuksen lisäksi päänsärky, pahoinvointi, kova väsymys joka iskee yhtäkkiä niin ettei meinaa silmät auki pysyä, maha tuntuu täydeltä pienenkin aterian jälkeen ja turvotus alkaa välittömästi syömisen jälkeen. Ihan sama mitä ruokaa syön niin oireet alkavat siitä huolimatta. Yritän välttää perunaa ja viljatuotteita.
Muitakin oireita on, mutta vaikea sanoa mitkä johtuvat kierukasta ja mitkä tästä vatsavaivasta. Mielialanvaihteluita on ollut myös ja ajoittaista masentuneisuutta.
Mitä voisin vielä tehdä/kokeilla? Selvästi gluteeniton ruokavalio ei hyödytä. Olisiko maidoton ruokavalio seuraavaksi kokeiluun? Auttakaa, mikä mulla on! (Varaan kyllä uuden ajan lääkärille, mutta näillä jonoilla saan odottaa hyvällä tuurilla kuukauden)
Kommentit (4)
Sinulla voi olla useampi kuin yksi sairaus, nuo eivät välttämättä liity toisiinsa. Lisäksi jatkuva huolestuneisuus ja oireiden kyttääminen pahentaa niitä - kyse on luulosairauden logiikasta (enkä tarkoita, että olisit luulosairas, vaan että oikeastikin sairaan kohdalla jatkuva huolestuneisuus lisää oirehdintaa).
Vierailija kirjoitti:
Eikö vatsaa ole edes ultrattu?
Ei, lääkäri vaan tunnusteli vatsan päältä sekä peräaukolta. Kirjoitti sitten tuon somacin reseptin joka alkuun auttoi, muttei enää.
-Ap
Pitäisi vissiin oikolukea ennen lähettämistä. Keliakia siis.
- Ap