Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilta vielä päälle 30-vuotiaana kysytään Alkossa paperit?

Vierailija
08.10.2017 |

Mietin vaan että näytänkö ihan lapselta vai onko tämä yleistäkin että neljääkymppiä käyvältä kysytään vielä papereita.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään silloin tällöin, olen 33v mies.

Vierailija
22/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eki-Hra 45 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään laki vaatii kysymään kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita. Eli se ei tod. tarkoita sitä, että näyttää 25-vuotiaalta vaan sitä, että myyjä arvioi, että ehkä voisi olla vanhannäköinen 29v. 

Kiva että oikein korostit levittämäsi väärän tiedon. Mikään laki ei vaadi kysymään papereita kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita.

Näin on, kuten kirjoittaja nro 12 oikaisee näitä kuuliaisia simputussysteemin puudeleita: laissa säädetään, että alkoholia sisältäviä juomia (en muista mikä tarkka minimiprosenttiluku on), tupakkaa sekä tupakkatuotteita myytäessä myyjän on varmistuttava, että ostaja on vähintään 18 vuoden ikäinen.

Tämä "kaikilta jotka teoriassa voisivat olla alle 30-vuotiaita on tivattava ikäpaperit" -käytäntö ei ole mikään laki. Se on kuulemma "Suomen päivittäistavarakauppiaitten" (PTY) jokin harhainen linjaus, jossa on kysymyksessä yksinomaan huonon asiakaspalvelun sekä asiakkaitten halveksunnan institutionalisointi.

Suomessa lait säätää valtiopäiville kokoontunut eduskunta eikä mikään PTY.

Kauppiaille se on riski menettää myyntilupansa.

Mä tykkään enemmän kyllä banaaneista kuin omenoista, banaani on pehmämmän makuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin keväällä 40v. ja kesällä kysyttiin Prismassa kun bisseä ostin. Pari pv myöhemmin myös Alkossa. En ole kyllä mitenkään alle 30-vuotiaan näkönen. Ehkä menopaussin takia kilahti joku finnihälytin.

Vierailija
24/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 vuotta, viimeksi toissapäivänä kysyttiin kun ostin yhden oluen. Se on aika ärsyttävää.

Vierailija
25/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40 vuotta, viimeksi toissapäivänä kysyttiin kun ostin yhden oluen. Se on aika ärsyttävää.

Joo, vähän pelisilmää itsekin kaipaisin siihen kysymiseen. Minäkin ostin joskus vkl:n  ruokaostokset joiden seassa oli kaksi olutta ja sitten kysyttiin paperit, vaikka olen yli 30 v mies. Minua ei se kysyminen sinällään haittaa, tiedän olevani nuoren näköinen, mutta siitä ruokamäärästäkin voi jo jotain päätellä.

Vierailija
26/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan että näytänkö ihan lapselta vai onko tämä yleistäkin että neljääkymppiä käyvältä kysytään vielä papereita.

Olen lähemmäs 40 ja kysytään paperit kun ostan tupakkaa tmvon ollut hauska joskus seurata myyjän ilmeitä kun on naama punaisena antanut paperit takaisin ja yksikin höpötteli kovaan ääneen ettei voi mitään kun jotkut pysyy nuoren näköisenä.

Ihan olin perusvaatteilla ja meikittömänä.

Vierailija
27/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on viimeksi kysytty Alkossa paperit 37-vuotiaana, eikä siihen aikaan ollut edes tätä nykyistä ohjetta, että kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä pitää kysyä paperit, vaan ne piti kysyä vain niiltä, jotka näyttivät alle 18-vuotiailta. Olen nainen.

Vierailija
28/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysytään. Epäilen, että se johtuu pyöreistä kasvoista, teinimäisestä huonosta ryhdistä, pälyilevästä katseesta, huonosti istuvista vaatteista ja epävarmasta äänestä. :D

Vierailija
29/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eki-Hra 45 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään laki vaatii kysymään kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita. Eli se ei tod. tarkoita sitä, että näyttää 25-vuotiaalta vaan sitä, että myyjä arvioi, että ehkä voisi olla vanhannäköinen 29v. 

Kiva että oikein korostit levittämäsi väärän tiedon. Mikään laki ei vaadi kysymään papereita kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita.

Näin on, kuten kirjoittaja nro 12 oikaisee näitä kuuliaisia simputussysteemin puudeleita: laissa säädetään, että alkoholia sisältäviä juomia (en muista mikä tarkka minimiprosenttiluku on), tupakkaa sekä tupakkatuotteita myytäessä myyjän on varmistuttava, että ostaja on vähintään 18 vuoden ikäinen.

Tämä "kaikilta jotka teoriassa voisivat olla alle 30-vuotiaita on tivattava ikäpaperit" -käytäntö ei ole mikään laki. Se on kuulemma "Suomen päivittäistavarakauppiaitten" (PTY) jokin harhainen linjaus, jossa on kysymyksessä yksinomaan huonon asiakaspalvelun sekä asiakkaitten halveksunnan institutionalisointi.

Suomessa lait säätää valtiopäiville kokoontunut eduskunta eikä mikään PTY.

Tuo on tosi hyvä käytäntö. Ihmiset eivät osaa enää arvioida toistensa ikiä. Tälläkin palstalla huomattu. Kaikki näyttävät mukamas 10 vuotta nuoremmilta. Eivät näytä, mutta jotkut ihmiset eivät vain osaa yhtään arvioida eroa esim. 25-vuotiaan ja 35-vuotiaan välillä.

Vierailija
30/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kysyttin ensimmäistä kertaa alkossa papereita moneen vuoteen. Yleensä prismassa joutuu. Henkkarit näyttämään. Olen 32. Ei se mun mielestä mikään loukkaus ole. Hyvä vaan, tietääpä varmaksi ettei omat muksut saa alkoholia kaupasta ostettua.

Vierailija
31/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alle 30v kauppan myyjä. Kysyn henkilöllisyystodistusta jos ostaja näyttää/vaikutaa minua nuoremmalta tai ostaa sekalaisen satsin alkoholia.

Välillä on tultu kysyttyä päälle 30v henkilöltä papereita kun esim. laatikko olutta hihnalla ja nuorehko kumpani mukana, ihan siitä syystä että jos yhdeltä kysyn ikää niin koko porukkalta kysytään samaan aikaan.

Itsekin olen aina valmis todentamaan ikäni ja toivon että vanhemmat ymmärtävät että pyrimme vain ehkäsemään alaikäisten alkoholi/tupakka/peli tuotteiden oston.

32/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, vähän pelisilmää itsekin kaipaisin siihen kysymiseen. Minäkin ostin joskus vkl:n  ruokaostokset joiden seassa oli kaksi olutta ja sitten kysyttiin paperit, vaikka olen yli 30 v mies. Minua ei se kysyminen sinällään haittaa, tiedän olevani nuoren näköinen, mutta siitä ruokamäärästäkin voi jo jotain päätellä.

Sama kokemus joskus... Multa kysytään muutenkin aina silloin tällöin papereita. Ei joka ostokerralla (onneksi) ja välillä juomat jäävät kauppaan kun ei ole papereita mukana... Olen jo päälle 40 enkä kanna papereita koko ajan mukana. Joskus ärsyttää se papereiden kysyminen, varsinkin kun oluet jäävät ostamatta. Ja koska en usko hetkeäkään, että kukaan myyjä luulee mua alaikäiseksi, en vain näytä nelikymppiselta.  Tosiaan, hihnalla on leipää maitoa, viiliä, makaronia, kala kalatiskilta ja muuta sekalaista ruokaostosta koko perheelle ja kaksi siideriä... "Onko neidillä näyttää paperit?"  huoh.

Vierailija
33/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysytty papereita, ikää nyt 38v. Omalla asuinpaikkakunnalla epäilen enemmän olevan v*ttuilua, koska tuntevat minut kyllä, mutta myös vierailla paikkakunnilla alkossa on kysytty paperit. Joskus myös kaupan kassalla, jos ostaa tupakkaa tai siideriä.

Vierailija
34/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä joo. Kaiketi aika yleistä, ohjeistushan on, että kaikilta alle 30-vuotiailta näyttäviltä kysytään.

Vierailija
35/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31 ja aina kysytään Alkossa paperit, kun olen liikkeellä jossain rönttävaatteissa, pipo päässä ja ilman meikkiä. Sitten kun olen siisteissä vaatteissa, meikattuna ja hiukset laitettuna ei kysytä juuri koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme