Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilta vielä päälle 30-vuotiaana kysytään Alkossa paperit?

Vierailija
08.10.2017 |

Mietin vaan että näytänkö ihan lapselta vai onko tämä yleistäkin että neljääkymppiä käyvältä kysytään vielä papereita.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on viimeksi kysytty 36-vuotiaana. Mutta johtui varmaan siitä että mulla oli paljaat käsivarret ja ponnari (oon aina ollut luiru käsivarsistani).

Siitäkin on jo 20 vuotta aikaa. Enää ei kysellä...

Vierailija
2/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kaikilta alle kolmekymppisiltä näyttäviltä henkkarit, parempi vara kuin vahinko. Nuoriso saa meikillä ihmeitä aikaan...

t. ex-alkonmyyjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aina kysytään, ei pelkästään Alkossa vaan myös ruokakaupassa vaikka ostaisi vaan pari siideriä (mikäli kassalla ei ole tuttu myyjä). Olen 34-vuotias.

Vierailija
4/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevitosena vielä kysyttiin lähes joka kerta. Vähän meikkiä, tukka ponnarilla ja siihen päälle pallinaamageeni. Sitten onneksi maan vetovoima tehosi tuohon naamavärkkiinkin.

Vierailija
5/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 34 ja kysytään. Ja ymmärrän sen itsekin, on vauvannaama eli pyöreät posket ja matala nenänvarsi. Jotkut katsoo ne mun paperitkin tosi tarkkaan ja epäileväisesti, jotkut meinaa jopa repeillä, ja alkaa sitten teititellä :)

Vierailija
6/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin minultakin 31-vuotiaana.

Ja tuo meikkikommentti oli hyvä, nuoret on niin paljon vanhemman näköisiä nykyään mitä vuosikymmen tai kaksi sitten.

Sitten on vain nuoren ja vanhan näköisiä. Viimeksi oli Idolsissa se yksi nainen josta itse katsoin että "onpas kiva kun on vähän vanhempiakin" kun luulin kolmekymppiseksi naaman perusteella ja sitten se kertoi iäkseen 18v tai 20v (en muista kumpi.).

Vierailija
7/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 ja kysytään välillä. Nykyään pitää kysyä kaikilta jotka näyttää alle 30v.

Vierailija
8/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä olen 81v ja vieläkin joskus kysytään papereita. En kyllä tiedä mitä papereita?

Vierailija
9/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 ja jatkuvasti kysytään. Etenkin jos olen meikittä, näytän ihan lapselta.

Vierailija
10/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin lottoa ja myyjä kysyi henkkareita. :-D

Olen 35.

Vieläkin hymyilyttää :-)

Vierailija
11/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään laki vaatii kysymään kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita. Eli se ei tod. tarkoita sitä, että näyttää 25-vuotiaalta vaan sitä, että myyjä arvioi, että ehkä voisi olla vanhannäköinen 29v. 

Vierailija
12/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään laki vaatii kysymään kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita. Eli se ei tod. tarkoita sitä, että näyttää 25-vuotiaalta vaan sitä, että myyjä arvioi, että ehkä voisi olla vanhannäköinen 29v. 

Kiva että oikein korostit levittämäsi väärän tiedon. Mikään laki ei vaadi kysymään papereita kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita.

Vierailija
13/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä Suomi on lapsellinen maa ja sen typerät lait sekä säännöt kerrassaan absurdeja.

Minulta ei ole kysytty ikäpapereita muistaakseni kertaakaan Alkossa ainakaan 22 ikävuoteni jälkeen, mutta toisaalta olenpa ostanutkin kaikki viinani Itä-Euroopan entisistä sosialistisista maista marraskuusta 2006 alkaen, ja siitä lähtien olen ostanut Suomen monopoliliikkeestä itselleni yhden viinamitan, josta ei siis kerätty alkoholiveroakaan - jonkun sellaisen, joita ravintoloiden henkilökunnat käyttävät - sekä olen muutaman kerran hakenut juopuneille, joille itselleen ei ole Alkossa myyty.

Kerran 32-vuotiaana kysyttiin yökerhon ovella ikädokumenttia. Paikkaan oli 24 vuoden ikäraja. Nähtyään ajokorttini ovimies jotenkin oudosti niiskahti ja sysi minua sisään hätäisesti: "Mee äkkiä siitä nyt sisään...". Ilmeisesti hänellä jostain syystä meni "pasmat sekaisin" tilanteesta. Itse täytyy jälkikäteen kyllä sanoa, etten olisi vaatetukseni ja hiusmallini perusteella oikein kuulunut sellaiseen "pintapaikkaan", mutta järjestysmiehelle se ei puolestaan näyttänyt olevan ongelmallista. Varmaankin hän ajatteli, että tapaiseni ja ikäiseni heppu on yhdentekevä ja sellaisen voi huoletta laskea ravintolaan, kun ei sen tyylinen ja ikäinen kaiffari kuitenkaan heidän yökerhostaan nuorta "pilua" saa. Siinä hän olikin ihan oikeassa.

Näine ikärajoineen ja papereiden kysymisrituaaleineen eläkeikää lähestyviltä koko Suomi on nykyään yksi suuri lastentarha.

No future for Finland.

Vierailija
14/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo viimeaikoina muutaman kerran viiniä ostaessani, vaikka en kyllä näytä päivääkään ikääni nuoremmalta. Olen 35-vuotias nainen. Olen ajatellut että taitavat vain haluta piristää välillä jonkun päivää näillä kyselyillään :D

Vierailija
15/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että oikein korostit levittämäsi väärän tiedon. Mikään laki ei vaadi kysymään papereita kaikilta, jotka voisivat olla mahdollisesti alle 30-vuotiaita.

Näin on, kuten kirjoittaja nro 12 oikaisee näitä kuuliaisia simputussysteemin puudeleita: laissa säädetään, että alkoholia sisältäviä juomia (en muista mikä tarkka minimiprosenttiluku on), tupakkaa sekä tupakkatuotteita myytäessä myyjän on varmistuttava, että ostaja on vähintään 18 vuoden ikäinen.

Tämä "kaikilta jotka teoriassa voisivat olla alle 30-vuotiaita on tivattava ikäpaperit" -käytäntö ei ole mikään laki. Se on kuulemma "Suomen päivittäistavarakauppiaitten" (PTY) jokin harhainen linjaus, jossa on kysymyksessä yksinomaan huonon asiakaspalvelun sekä asiakkaitten halveksunnan institutionalisointi.

Suomessa lait säätää valtiopäiville kokoontunut eduskunta eikä mikään PTY.

Vierailija
16/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kysytään, olen 34.

Vierailija
17/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään viimeksi kaupassa kysyttiin henkkareita kun ostin ruokaa ja siiderin. Ikää 30.

Vierailija
18/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaatii.

Vierailija
19/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eki-Hra 45 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, kuten kirjoittaja nro 12 oikaisee näitä kuuliaisia simputussysteemin puudeleita: laissa säädetään, että alkoholia sisältäviä juomia (en muista mikä tarkka minimiprosenttiluku on), tupakkaa sekä tupakkatuotteita myytäessä myyjän on varmistuttava, että ostaja on vähintään 18 vuoden ikäinen.

Tämä "kaikilta jotka teoriassa voisivat olla alle 30-vuotiaita on tivattava ikäpaperit" -käytäntö ei ole mikään laki. Se on kuulemma "Suomen päivittäistavarakauppiaitten" (PTY) jokin harhainen linjaus, jossa on kysymyksessä yksinomaan huonon asiakaspalvelun sekä asiakkaitten halveksunnan institutionalisointi.

Suomessa lait säätää valtiopäiville kokoontunut eduskunta eikä mikään PTY.

Kauppiaille se on riski menettää myyntilupansa.

Vierailija
20/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaatii.

Edellisellä sivulla on hyvä selvennys asiasta. Jos et millään usko, niin voit käydä itse lukemassa finlexistä tupakkalakia ja linkata kyseisen kohdan ihan tänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi