Miten estää meidän yksityisen mökkitien käyttö?
Eli meillä pieni tie n. 300m mökin pihaan. Tien varteen olemme tehneet pienen parkkipaikan vieraita varten. Nyt marjastajat ja muut käyttää tuots kun menevät metsään.
Kyltti löytyy jo jossa lukee yksityisalue. Pitääkö siihen puomi laittaa? Sellaista ei itsekään jaksaisi availla ja sulkea. Mitä tehdä??
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puomit voi ihan laillisesti kiertää Jokamiehen oikeuksilla vaikkapa ihan kävellen tai pyörällä ja jopa hevosellakin:D mikäli puomi ei ole pihatien päässä. Moottoriajoneuvoilla taitaa olla eri asia.
Saapi mennä puomin ali tai yli jos haluaa ihan rauhassa. Me lisättiin aitaa myös kymmenkunta metriä molemmille sivuille niin että aidan päät on kunnolla tiivissä pöpelikössä. Sieltä on ikävä kiertää jalan tai pyörällä varsinkaan jos ei tiedä kuinka pitkälle se aita vie. Moni ei lähde kiertämään ja moni ei jaksa alkaa sankoineen urheilemaan puomin yli tai ali. Enkö usko että kukaan ottaa hevosellakaan riskiä että hevonen ei jaksa hypätä puomia ja kolauttaa jalat siihen ja loukkaa itsensä tai ratsastajan.
Tilalla peltoa noin 60ha ja metsää 30ha. Hermot menisi, jos noita joutuisi vahtaamaan, ajaako teillä muita kuin tilan autoja. Mielestäni ok käyttää väliaikaisesti ja pysäköidä jos jättää tien avonaiseksi niin että pääsee sivuuttamaan.
Meillä on pieni metsäpalsta, johon johtaa parinsadan metrin mittainen tilustie. Tilustien päässä on pieni levennys tehty sitä varten, että kun siellä käydään, saadaan auto käännettyä hyvin. Meitä ei haittaa piirun vertaa marjastajat, sinestäjät, koiranulkoiluttajat ym. jotka nyt sinne pienelle levennykselle autonsakin parkkeeravat. MUTTA , se hämmästyttää suuresti, että silloin kun itse ollaan esim. puita kaatamassa omassa metsässä ja auto on luonnollisesti parkissa siinä levennyksellä, niin tullaan vinkumaan, että ollaan tukittu jonkun marjastajapoloisen parkkipaikka. Eikö ihan oikeasti marjastajilla ole sen verran älyä päässä, että ymmärtäisivät, että sitä tilustietä & levennystä ei todellakaan ole rakennettu heitä varten, vaan ihan omaa käyttöä varten. Silloin kun siellä nyt sattuu omistaja itse olevan puunkaatohommissa, niin pitää ymmärtää ihan se selviö, että juuri sillä kerralla sitä autoa ei nyt vaan voi sinne ylös parkkeerata. Saavat toki jatkossakin ihan vapaasti sinne pysäköidä, silloin kun emme siellä itse ole, mutta kun tosiaan tajuttaisiin edes sen verran, että niitä pieniä tilustiepätkiä ei nyt vaan ole heitä varten rakennettu. Tämä viimekertainenkin joutui niinkin kauas kuin 200 metrin päähän varsinaiselle tielle jättämään autonsa sillä kertaa......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puomit voi ihan laillisesti kiertää Jokamiehen oikeuksilla vaikkapa ihan kävellen tai pyörällä ja jopa hevosellakin:D mikäli puomi ei ole pihatien päässä. Moottoriajoneuvoilla taitaa olla eri asia.
Saapi mennä puomin ali tai yli jos haluaa ihan rauhassa. Me lisättiin aitaa myös kymmenkunta metriä molemmille sivuille niin että aidan päät on kunnolla tiivissä pöpelikössä. Sieltä on ikävä kiertää jalan tai pyörällä varsinkaan jos ei tiedä kuinka pitkälle se aita vie. Moni ei lähde kiertämään ja moni ei jaksa alkaa sankoineen urheilemaan puomin yli tai ali. Enkö usko että kukaan ottaa hevosellakaan riskiä että hevonen ei jaksa hypätä puomia ja kolauttaa jalat siihen ja loukkaa itsensä tai ratsastajan.
Tää oli jonkun 15v. Jonnen kynästä. Fillarin voi nostaa puomista yli tai kääntää ja viedä sen ali, jos puomi on korkealla. Herran jumala, että puomi estää sienireissun, kun olen raahautunut sinne kymmeniä kilometrejä, välillä fillarillakin.
Really?
Mä olen joskus kulkenut kilometrejä metsässäkin pyörän kanssa, jos tiedän että siellä on esim. toinen metsäautotie, jota pitkin pääsee pois.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tilalla peltoa noin 60ha ja metsää 30ha. Hermot menisi, jos noita joutuisi vahtaamaan, ajaako teillä muita kuin tilan autoja. Mielestäni ok käyttää väliaikaisesti ja pysäköidä jos jättää tien avonaiseksi niin että pääsee sivuuttamaan.
Appiukolla on metsää hehtaareittain Pohjois-Karjalan korvessa ja niissä ristiin rastiin teitä. Ikinä ei ole mitään kulkua siellä rajoittanut ja naapurin ukon kanssa päätielle johtavia auraavatkin talvella.
Yksi niistä päättyy appivanhempien pihaan ja siitä pääsee isolle maantielle. Siinä on n. 300 m päässä talosta "ajoneuvolla ajo kielletty" -merkki ja lisäkilpi piha-alue. Siihen on tehty myös kääntöpaikka huomaavaisesti. Kaikesta istutuksesta ja saunarakennuksesta yms. tyhmempikin tajuaa, että saavutaan jonkun pihaan. Jopa itse talo näkyy siihen.
Mutta ei. Siitä pitää ajaa läpi, toisten omakotitalon vierestä, pihan läpi. Onhan siitä lyhyempi matka tielle. En tajua ihmisten röyhkeyttä.
Tommi kirjoitti:
Joo. Maa en tuota helevetin puomi-innostusta ymmarra. Noita puomeja laitetaan ja sitten jengi vetaa niihin monkijoilla ja moottorikelkoilla ja ruumiita tulee. Meilla yks mokkinaapuri laittoi tuon puomin ja sen jalkeen sen mokille on murtauduttu suunnilleen joka vuosi. Mutta kun sita kayttaa metsankulkijat, niin ne joilla on pahat aikeet ei yleensa sinne tuu. Silla puomilla voidaan myos tiedoittaa etta mokissa on jotain arvokasta, kun sita noin suojellaan. Ne puomit pitais lailla kieltaa
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin puomi. Se hiekkatie kestää juuri meidän oman perheen mökille ajot. Kestäisi ehkä satunnaisen marjanpoimijanmummon fiatinkin. Tie ei kuitenkaan kestä kylän teinien rälläystä, ei sitä että paikallinen koiraporukka ajaa sitä pitkin pari kertaa viikossa treenaamaan koiria, ei sitä että kalastajat ajavat sinne venetrailereilla eikä myöskään tähän päälle niitä 20 muutakin mummoa. Tämän lisäksi tulva ja sulamisvedet vaurioittavat tietä joka kevät. Itse joudutaan korjauskustannukset kuintekin maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli jonkun 15v. Jonnen kynästä. Fillarin voi nostaa puomista yli tai kääntää ja viedä sen ali, jos puomi on korkealla. Herran jumala, että puomi estää sienireissun, kun olen raahautunut sinne kymmeniä kilometrejä, välillä fillarillakin.
Really?
Mä olen joskus kulkenut kilometrejä metsässäkin pyörän kanssa, jos tiedän että siellä on esim. toinen metsäautotie, jota pitkin pääsee pois.
Sinkkumies
Meillä puomi on juuri sellaisella korkeudella että siitä on hankala päästä yli kiipeämään tai könyämään ali. Yllättävä kyllä moni ei siihen rupea vaan kun näkee puomin ja aidan lähtee pois. Tietenkin se myös kertoo ettei ulkopuoliset ole tervetulleita. Riistakamerat on pop kun seurataan tien käyttöä.
Meillä ei ole toista autotietä lähelläkään paitsi se josta meidän tielle käännytään ja sekin on hyvän matkan päässä.
-se jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Hienoja ihmisiä olette. Parkkipaikka ei kulu siitä, että satunnainen sienestäjä seisoo paikalla tunnin. Kyllä kyllä, olette itse paikan maksaneet ja omistatte sen ja perkeleen pummit päläpälä, mutta miksi muut eivät voisi saada iloa sellaisesta, mistä teille ei ole mitään haittaa tai kustannusta?
Kyllä kuluu. Teitä ja parkkipaikkoja pitää hoitaa. Maa routii, joten pahimmassa tapauksissa pitää vuosittain ajaa paikalle rekkalastillinen hiekkaa, levittää, tasoittaa, lanata jne. Ei ol eilmaista hommaa.
Meillä oli mökkinaapurina vakinainen asukas joka aoi taksia kotoansa käsin (siis löhti kiekoille himastaan). Ei kyllä suostuttu maksamaan tienhoitokuluja puolikis..me kun kätiun mökillä kerra kuussa ja tämä taxiluskas rullasi siinä päivittäin useita kertoja eestaas.
Meilläkin kapea yksityistie metsässä missä me ratsastellaan. Mutta saatana noita maastopyöräilijöitä. Pyörä kun tulee mäestä mutkan takaa ja törmää hevoseen niin ruuniita tulee molemminpuolin. Toisaiseksi täpärästi vältytty.
Tähän liittyen.
Laki yksityisistä teistä määrittelee yksityistien vähän omituisesti:
"Tämä laki koskee kaikkia yksityisiä teitä, sellaisia teitä lukuun ottamatta, joita vain asianomaisen kiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää. Sellaiseen tiehen, jota myös muulla on oikeus käyttää, mutta johon kenelläkään ei ole pysyvää käyttöoikeutta, sovelletaan tätä lakia vain niissä kohdin, joissa niin on nimenomaan säädetty."
Eli siis yksityistie on yksityisten maanomistajien mailla kulkeva tie (ei-yleinen tie), mutta EI myöskään sellainen tie, joita saavat käyttää vain asianomaisen kiinteistön omistaja/haltija.
Kaiketi tuo viimeksi mainittu tie tarkoittaa siis yksinomaan pihaan johtavia teitä, pistoteitä, peltoteitä tms. Eli kulkuväyliä, jotka kulkevat kiinteistönomistajan maalla, ovat yksin heidän rakentamiaan ja ylläpitämiään, ja päättyvät yksityismaalle eli metsäpalstalle, kesämökille, asuinrakennuksen pihaan tai pellolle. Eikä kenelläkään muulla ole siis rasiteoikeutta kyseiseen kulkuväylään.
Yksityistiehän voi olla periaatteessa vaikka kuinka pitkä yksityisten maiden läpi kulkeva tie, joka ei satu olemaan yleisesti kunnossa pidettävä tie. Meilläpäin iso osa kyläteistä on yksityisteitä. Lapsuudenkotini oli tällaisen yksityistien varrella, joka johti noin 50 vakituisen asunnon luo. Tie oli siitä huolimatta yksityistie, ei yleinen tie tai katualue. Periaatteessa tuokin tie olisi voitu puomittaa yksityistielain nojalla, jos tiekunta olisi niin päättänyt - muttei tietenkään päättänyt (myös pelastuslainsäädännöllä olisi voinut olla sanomista asiaan). Osa metsäteistä, joiden varsilla ei ole vakituisia asumuksia, on meillä päin puomitettuja yksityisteitä. Yksi esimerkiksi on kahden yleisen tien välillä kulkeva tie, ja on saanut puomit siksi, että luvattoman moni käytti tietä läpikulkuun. Tie meni tästä syystä huonoksi, ja jouduttiin siksi puomittamaan molemmista päistään. Tästä nousi tietysti äläkkä, koska tietä käytettiin kohtuullisen ahkerasti. Joissakin tapauksissa tämän yksityistien läpikulkeminen säästi matkaa noin 5-6 kilometriä.
En muista jouduttiinko puomeista luopumaan, kun yhdeksi ongelmaksi nousi tieosakkaiden suurehko määrä ja tien tärkeys mm. hirvenmetsästyksen aikaan. Rajoituskylttejä tiellä näyttäisi olevan, mutta Googlen Street View:n mukaan puomia ei ainakaan tien liittymässä tällä hetkellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoja ihmisiä olette. Parkkipaikka ei kulu siitä, että satunnainen sienestäjä seisoo paikalla tunnin. Kyllä kyllä, olette itse paikan maksaneet ja omistatte sen ja perkeleen pummit päläpälä, mutta miksi muut eivät voisi saada iloa sellaisesta, mistä teille ei ole mitään haittaa tai kustannusta?
Kyllä kuluu. Teitä ja parkkipaikkoja pitää hoitaa. Maa routii, joten pahimmassa tapauksissa pitää vuosittain ajaa paikalle rekkalastillinen hiekkaa, levittää, tasoittaa, lanata jne. Ei ol eilmaista hommaa.
Meillä oli mökkinaapurina vakinainen asukas joka aoi taksia kotoansa käsin (siis löhti kiekoille himastaan). Ei kyllä suostuttu maksamaan tienhoitokuluja puolikis..me kun kätiun mökillä kerra kuussa ja tämä taxiluskas rullasi siinä päivittäin useita kertoja eestaas.
Kuka tahansa, joka on ikinä ollut tekemisissä tiekuntien ja tiemaksujen kanssa olisi voinut kertoa teille, että vakinaisesta asumisesta maksetaan tienhoidossa muutenkin isommat maksut kuin mökkiasumisesta. En nyt muista niitä kertoimia, mutta sellaiset on kyllä olemassa. On ollut siis melkoinen kusetusyritys koittaa saada teidät maksamaan puolet tienhoidon kuluista. Meidän tiekunnassa huvittaa jotkut mökkiläiset, jotka kitisevät kuinka "joutuvat maksamaan vakinaisten asukkaiden tienhoidon". Eivät sitten sen vertaa viitsi, että lukaisisivat kokouspöytäkirjat, joiden liitteistä kyllä käy ilmi millaisia maksuja vakinaiset asukkaat ja elinkeinonharjoittajat maksavat verrattuna mökkiläisiin. Mökkeilijät eivät todellakaan maksa vakinaisten asukkaiden huomattavasti säännöllisemmin käyttämän tien kunnossapitoa "kokonaan" kuten tuntuvat luulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[....]
Sinkkumies
Kultulla oli taas ikävä ja esiintyi minuna. No, suurmiehiä usein matkitaan.
Sinkkumies
Kylläpähän tää nimimerkki on mulla ollut käytössä vuosia. Miksi se ois sulta varastettu? Älä ole narsistinen ja kuvittele olevasi joku ainoa ja ja oikea.
Sinkkumies
Laita siihen "vahingossa", joku lauta, missä on nauloja, niin eiköhän ole viimeinen kerta kun sama autoilija pysäköi.
Minua hämmästyttää tässä keskustelussa se, että niin monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että jonkun toisen omaisuus on oikeastaan kaikkien yhteistä omaisuutta ja sitä pitäisi kaikkien saada käyttää - ja ilmaiseksi tietenkin. Syy taitaa olla jokamiehenoikeuksissa, jotka vähän hämärtävät käsitystä siitä, ettei tässäkään maassa ole (vielä) sosialisoitu ihan kaikkea. Suomessa kun riittää yleisiä teitä ja metsää ja polkuja vaikka muille jakaa, niin mikä ihmeen pakko on tunkeutua väkisin juuri sille puomitetulle yksityistielle, jonka rakentamisesta ja huoltamisesta jotkut maksavat omasta pussistaan? En voi käsittää. Taitaisi olla toinen ääni kellossa, jos kyse olisi omasta tiestänne jonka kulut maksaisitte itse. Ja ei, en omista mökkiä enkä tietä, mutta en vain silti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni metsäpalsta, johon johtaa parinsadan metrin mittainen tilustie. Tilustien päässä on pieni levennys tehty sitä varten, että kun siellä käydään, saadaan auto käännettyä hyvin. Meitä ei haittaa piirun vertaa marjastajat, sinestäjät, koiranulkoiluttajat ym. jotka nyt sinne pienelle levennykselle autonsakin parkkeeravat. MUTTA , se hämmästyttää suuresti, että silloin kun itse ollaan esim. puita kaatamassa omassa metsässä ja auto on luonnollisesti parkissa siinä levennyksellä, niin tullaan vinkumaan, että ollaan tukittu jonkun marjastajapoloisen parkkipaikka. Eikö ihan oikeasti marjastajilla ole sen verran älyä päässä, että ymmärtäisivät, että sitä tilustietä & levennystä ei todellakaan ole rakennettu heitä varten, vaan ihan omaa käyttöä varten. Silloin kun siellä nyt sattuu omistaja itse olevan puunkaatohommissa, niin pitää ymmärtää ihan se selviö, että juuri sillä kerralla sitä autoa ei nyt vaan voi sinne ylös parkkeerata. Saavat toki jatkossakin ihan vapaasti sinne pysäköidä, silloin kun emme siellä itse ole, mutta kun tosiaan tajuttaisiin edes sen verran, että niitä pieniä tilustiepätkiä ei nyt vaan ole heitä varten rakennettu. Tämä viimekertainenkin joutui niinkin kauas kuin 200 metrin päähän varsinaiselle tielle jättämään autonsa sillä kertaa......
Ja kuinkahan usein tuollaista on tapahtunut? Vaikea uskoa että tuo olisi kovinkaan mittava ongelma. Jos ihmien on maaton ja tilustietön, niin eipä hän ole tullut ehkä koskaan ajatelleeksi että kaikki tiet ei ole tieliikennelain alaisia teitä. Tieliikennelakihan kieltää pysäköimästä niin että se haittaa muuta liikennettä. Enpä muista että autokoulussa olisi mainittu mitään tilusteistä.
Meillä on puomi.
Joku vittuuntunut kyläläinen oli käynyt laittamassa siihen kopion lainkohdasta, jonka mukaan puomia ei saisi olla. Valitettavasti hän ei ollut ymmärtänyt, että kyseinen tie ei ole saanut julkista rahoitusta ;D
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää tässä keskustelussa se, että niin monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että jonkun toisen omaisuus on oikeastaan kaikkien yhteistä omaisuutta ja sitä pitäisi kaikkien saada käyttää - ja ilmaiseksi tietenkin. Syy taitaa olla jokamiehenoikeuksissa, jotka vähän hämärtävät käsitystä siitä, ettei tässäkään maassa ole (vielä) sosialisoitu ihan kaikkea. Suomessa kun riittää yleisiä teitä ja metsää ja polkuja vaikka muille jakaa, niin mikä ihmeen pakko on tunkeutua väkisin juuri sille puomitetulle yksityistielle, jonka rakentamisesta ja huoltamisesta jotkut maksavat omasta pussistaan? En voi käsittää. Taitaisi olla toinen ääni kellossa, jos kyse olisi omasta tiestänne jonka kulut maksaisitte itse. Ja ei, en omista mökkiä enkä tietä, mutta en vain silti ymmärrä.
Miunusta taas se on hämmästyttävää että joidenkin mielestä pitäisi olla ajamatta yksityisteillä, vaikka sitä ei ole kielletty. Suurin osa suomen tiestöstä on yksityisteitä.
Mitä enemmän av:ta luen, sitä enemmän koen olevani hyvällä tavalla kummajainen. Omistan maata, mieleeni ei ole koskaan tullut ollenkaan, että jonkun satunnaisen marjanpoimijan pysäköinti nätisti sivussa olisi ongelma. En yleensä koe tarvetta korostaa oikeuksiani, jos minulle ei koidu erityistä haittaa siitä, etten korosta. Mikä ei tarkoita samaa kuin että kuka tahansa saa tulla käyttämään taloani, kun olen poissa. Ja totta kai jos jotain selkeitä ongelmia tulisi, tilanne muuttuisi.
Yleisesti vaan melkein aiheessa kuin aiheessa olen nykyään omituinen vähemmistö, kun toivon sallivuutta ja joustavuutta muiden ihmisten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on puomi.
Joku vittuuntunut kyläläinen oli käynyt laittamassa siihen kopion lainkohdasta, jonka mukaan puomia ei saisi olla. Valitettavasti hän ei ollut ymmärtänyt, että kyseinen tie ei ole saanut julkista rahoitusta ;D
Laita siihen puomiin kyltti "tie päättyy". Olen joskus nähnyt sellaisia.
Ketjun mukaan perityillä mailla saa heilua kuka vaan ja tehdä mitä huvittaa.