Miten estää meidän yksityisen mökkitien käyttö?
Eli meillä pieni tie n. 300m mökin pihaan. Tien varteen olemme tehneet pienen parkkipaikan vieraita varten. Nyt marjastajat ja muut käyttää tuots kun menevät metsään.
Kyltti löytyy jo jossa lukee yksityisalue. Pitääkö siihen puomi laittaa? Sellaista ei itsekään jaksaisi availla ja sulkea. Mitä tehdä??
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisalue ei kiellä mitään ja autolla saa ajaa satunnaisesti yksityiteillä ja sinne tien varteen saa myös pysäköidä. Ap on nyt pahastunut siitä että joku toimii niin kuin yleensä toimitaan. Laittakaa siihen pysäköintikieltomerkki ja lisäkilpi "pysäköinti vain luvalla". Jos tie on omin rahoin tehty, eikä siihen ole saatu avustausta, eikä ole mitään rasitetta jonka mukaa joku muukin saa käyttää tietä, niin silloinhan se voi myös sulkea puomilla. Ja puomin kanssa on sitten hyvä muistaa että puomin taaksen motittamien ei myöskään ole sallittua.
No mitäs sitten tehdään, jos pitäisi lähteä mökiltä pois, mutta jonkun auton on puomin sisäpuolella eikä heihin saa yhteyttä? Itse en ainakaan jättäisi lukitsematta mökin turvallisuuden kannalta.
Motitettu soittaa häkeen ja pelastuslaitos (VPK) tulee leikkaanmaan lukon irti.
Juuri näin ja motitettu maksaa uuden lukon sekä vpkn laskun jos ei ole hengenhätää
Sen takia mulla on akkurälläkkä takakontissa sienireissuilla. Ei tartte soitella, sahaa vain lukon poikki.
Sinkkumies
Antaa palaa. Meillä on kameravalvonta sekä omassa pihassa että puomilla. Nopeasti video ja rekkari poliisille ja sinä maksat toisen omaisuuden tuhoamisesta. Tulee yhtäkkiä halvemmaksi ostaa se paketti sieniä tai puolukoita vaikka torilta
Hohhohooho.. kympin lukkoko kallis? Jatkan sienestystä edelleen puomeistanne huolimatta. esim. 5 kg kanttarelleja maksaa 100e kaupassa.
Sinkkumies
Tajuatko että joudut maksamaan enemmän kuin sen lukon? Siihen yleensä päälle tulee vielä sakkoja ja jos oikeuteen revitään niin ne kulut päälle.
Tajuatko, että en mä sitä ole tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itke valita ja uikuta niin perkeleesti! Vie oikeuteen! MEIDÄN kaksi neliötä maaperästä. Periaate ja alkukantainen reviiripuolustusreaktio ennen järkeä!
Me täällä hovioikeudessa nauramme kahvitauolla näille spedeille, jotka käyvät loputonta sotaansa mm. siitä onko rajamerkki 2 senttimetriä tuolla suunnalla vai sittenkin täällä suunnalla, naapurin maalla herran tähden!
Näin juuri,suomalaiset on täysin hulluja mitä tulee noihin rajakiistoihin ja tienkäyttö juttuihin.
Pakko olla kun taliaivot ei tajua että vain koska jotain voi tai saa tehdä sitä ei tarvitse tehdä vaan voi ajatella toisen etua. Muualla sentään tajutaan tämä. Siksi Suomessa pitää vääntää laki joka asiaan kun aina on näitä idiootteja jotka tekee kaikkea hyvän käytöksen ja asiallisuuden vastaisesti vain koska "mä voin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisalue ei kiellä mitään ja autolla saa ajaa satunnaisesti yksityiteillä ja sinne tien varteen saa myös pysäköidä. Ap on nyt pahastunut siitä että joku toimii niin kuin yleensä toimitaan. Laittakaa siihen pysäköintikieltomerkki ja lisäkilpi "pysäköinti vain luvalla". Jos tie on omin rahoin tehty, eikä siihen ole saatu avustausta, eikä ole mitään rasitetta jonka mukaa joku muukin saa käyttää tietä, niin silloinhan se voi myös sulkea puomilla. Ja puomin kanssa on sitten hyvä muistaa että puomin taaksen motittamien ei myöskään ole sallittua.
No mitäs sitten tehdään, jos pitäisi lähteä mökiltä pois, mutta jonkun auton on puomin sisäpuolella eikä heihin saa yhteyttä? Itse en ainakaan jättäisi lukitsematta mökin turvallisuuden kannalta.
Motitettu soittaa häkeen ja pelastuslaitos (VPK) tulee leikkaanmaan lukon irti.
Juuri näin ja motitettu maksaa uuden lukon sekä vpkn laskun jos ei ole hengenhätää
Sen takia mulla on akkurälläkkä takakontissa sienireissuilla. Ei tartte soitella, sahaa vain lukon poikki.
Sinkkumies
Antaa palaa. Meillä on kameravalvonta sekä omassa pihassa että puomilla. Nopeasti video ja rekkari poliisille ja sinä maksat toisen omaisuuden tuhoamisesta. Tulee yhtäkkiä halvemmaksi ostaa se paketti sieniä tai puolukoita vaikka torilta
Hohhohooho.. kympin lukkoko kallis? Jatkan sienestystä edelleen puomeistanne huolimatta. esim. 5 kg kanttarelleja maksaa 100e kaupassa.
Sinkkumies
Tajuatko että joudut maksamaan enemmän kuin sen lukon? Siihen yleensä päälle tulee vielä sakkoja ja jos oikeuteen revitään niin ne kulut päälle.
Tämä on aivan oikein, koska sen lukon tuhoaminen on rikos. Rikoksesta tuomitaan sakkoja, ja mahdolliset oikeudenkäyntikulut ja vahingonkorvaus.
Lukon sahaamisesta rosikseen. Juupa juu. Se on vahingonteko, josta tulee sakot, vitun ääliöt.
Sinkkumies
Ilman puomia siinä on nyt parkkipaikka myös mökkivarkaiden pakulle! Ketju on halvempi ja ajaa saman asian.
Reviiripuolustajat oikeasti luulevat, että heidän lukkonsa on maailman kannalta niin tärkeä, että siitähän tulee ainakin 20 vuotta linnaa ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Lukon sahaamisesta rosikseen. Juupa juu. Se on vahingonteko, josta tulee sakot, vitun ääliöt.
Sinkkumies
Sakot, kyllä. Mutta jos maanomistaja haastaa sinut rosikseen siitä vahingonteosta, niin sinne rosikseen silloin joudut, vaikka maksoitkin jo ne sakot. Silloin se etenee riita-asiana.
Yksityistielle saa laittaa puomin, jos sen kunnossapitoon ei ole saanut julkista tukea. Jos itse ette mahdu enää sille parkkipaikalle niin laittakaa puomi. Muuten en ymmärrä.
Vaikea uskoa että teillä itsellä siellä mökillä on niin paljon metsää, että ne marjastajat teidän mökin takana marjastaa. Ootteko kuullut jokamiehenoikeuksista? Mitä ne marjat teitä riepoo?
Vierailija kirjoitti:
Onhan nämä säälittäviä tyyppejä nämä puomittajat ja reviiripuolustajat. Jos satun jonkun mökkitiellä kerran vuodessa käymään, niin tuskin siitä maailma kaatuu.
Ei ole paljon yhteisöllisyyttä tässä maassa.
Sinkkumies
Ja kun kaksi miljoonaa autoilijaa ajattelee samalla tavalla, että tuskin se maailma just mun käynnistä kaatuu....miten kaikista on tullut yhtäkkiä uniikkeja lumihiutaleita joiden toiminta ei haittaa ketään ja kun viisi miljoonaa uniikkia lumihiutaletta saa päähänsä mennä metsään sekään ei haittaa ketään. Kun kuusi miljardia uniikkia lumihiutaletta ajattelee ettei yksi mereen heitetty roska ketään haittaa ihmetellään sen jälkeen valtamerissä kelluvia jätelauttoja, mites tänne tämmönen on tullu.
Eli yhteisöllisyys on sitä että sinulle annetaan mutta sinun ei tarvitse ajatella muita. Uniikki lumihiutaleyhteisöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nämä säälittäviä tyyppejä nämä puomittajat ja reviiripuolustajat. Jos satun jonkun mökkitiellä kerran vuodessa käymään, niin tuskin siitä maailma kaatuu.
Sinkkumies
Yhteisöllisyys on siis sinusta sitä että yksi maksaa ja kärsii ylläpidosta ja siitä liikenteestä mikä käy ja muut nauttivat sen toisen panoksesta ja rahoista?
Viimeksi kun tarkistin yhteisöllisyys on sitä että kaikki laittaa panoksensa asiaan josta kaikki voivat nauttia yhdessä.
Mutta sitten taas en ole edes yllättynyt sun järjenjuoksusta(tai siis sen puutteesta) mitä olen kommenttejasi täällä lukenut.
Etköhän säkin nauti yleisistä teistä sinne mökillesi ajaessa, mun verorahoista. Ei mulla ole tarvis ajella sinne pöpelikköön, mulle riittäisi kun olisi kadut kaupungissa. Mutta niin vaan pitää olla teitä sinne ja tänne rannoille muutamalle mökkiläiselle.
Eri
Meidän mökkitien varteen parkkeeraa usein sienestäjiä ja marjastajia. Ei siis kerran vuodessa, vaan yli 50 kertaa, välillä tien reunassa on kerrallaan kolmekin autoa. No miksi se meitä ärsyttää? Meidän oma auto on tavallista autoa leveämpi iso paku, emmekä mahdu ajamaan sillä kapeaa tietä mökillemme, jos tien reunassa on toinen auto (tiellä ei ole mitään leveitä pientareita vaan pysäköity auto haukkaa aina osan ajoradasta). Eli vituttaa kyllä todella rankasti, kun hyvin monta kertaa on käynyt niin, että omaa ja vain meidän mökille johtavaa tietä pitkin emme pääse sille omalle mökille. Jääkaappituotteet lämpee autoon ja menee pilalle jne..
Vierailija kirjoitti:
Yksityistielle saa laittaa puomin, jos sen kunnossapitoon ei ole saanut julkista tukea. Jos itse ette mahdu enää sille parkkipaikalle niin laittakaa puomi. Muuten en ymmärrä.
Vaikea uskoa että teillä itsellä siellä mökillä on niin paljon metsää, että ne marjastajat teidän mökin takana marjastaa. Ootteko kuullut jokamiehenoikeuksista? Mitä ne marjat teitä riepoo?
Marjastaa ei saa toisen pihamaalla. Se on laissa kiellettyä. Sinne pusikkoon saat mennä marjastamaan niin paljon kun haluat. Tämän keskustelun pointti ei ole se että joku poimii marjat vaan se että lisätään tierasitetta ja pahimmassa tapauksessa aiheutetaan tielle tuhoa tai tullaan toisen pihalle tai jätetään auto sopimattomaan paikkaan tai toisen maksamalle parkkipaikalle joka on vieraiden käyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on mennyt sekaisin yksityistie, ja omalla kiinteistöllä pihaan johtava ajoväylä. Yksityistietä säätelee yksityistielaki. Yksityistie voi olla vaikka 5 km pitkä, ja siinä on usein monia osakkaita. Yksityistienkin saa puomittaa, jos osakkaat eli tienhoitokokous sen hyväksyy eikä tie ole saanut kunnan tai valtion avustusta. Eli tietyissä tilanteissa tuollaista yksityistietä ei saa puomittaa (jos tienhoitokokous ei hyväksy tai kunta on avustanut vaikka tien korjausta pienen pätkän osalta). Yleensä nuo yksityisteiden alussa olevat puomit pitää kuitenkin ilmoittaa tiedoksi kuntaan.
Mutta sen omalla kiinteistöllä olevan pihatien / ajoväylän saa aina puomittaa ja lukita ja vaikka mitä. Koko oman tontin saa halutessaan aidata vaikka viidellä aidalla! Poikkeus tähän voi olla taajama-alue, jossa säädetään aidoista ja rakennusten julkisivusta, mutta mökkiseudut ja metsäalueet on sellaisia että aidan ja lukollisen puomin todellakin saa rakentaa. Ainoa on, että puomia ei kannata pitää lukossa ollessaan kotona mökillä, koska jos saa vaikka infarktin, niin ambulanssi ei pääse ajamaan pihaan.
Pitääkö vääntää rautalangasta. Meidän yksityistiellä ei ole osakkaita, ei tiekokokouksia, se ei johda talolle, ei saada siihen tukia. Se on meidän tie.
Itse hoidetaan sorakuormat ja lanaukset.
Sitä koskee silti laki yksityisteistä.
Tässä neuvoja kirjoitti:
Yksityistien käytöstä voi vaatia maksun jos ei puomia viitsi laittaa. Tien käyttöä on helppo valvoa vaikka riistakameralla. Jos ei maksua kuulu niin sitten vain lasku auton omistajalle rekisterinumeron perusteella. Jokamiehen oikeuteen ei käsittääkseni kuulu maksuton toisen tien käyttö jos tien ylläpitoon ei ole saatu varoja.
Ja höpsis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä oikeasti haittaa auto tien vieressä, mun tie ei herran jumala sentään.
Minä varmaan voinkin sitten tulla pysäköimään sinun pihaan tai tielle kun se ei haittaa?
300 metrin päähän tien varteen voit pysäköidä sienimatkallasi, tervetuloa.
Mikä ihmeen 300 metrin raja? Ihme niuhoja täällä. Mitä haittaa siitä autosta on sulle, vaikka olisi 10 metrin päässä, jos siinä on tilaa?
Lopeta nyt tuo lapsellinen jankkaaminen. Olkiukkosi on niin typerä, että oikein sapettaa. Kyllä sinä nyt itse ymmärrät, mitä eroa 10 ja 300 metrin välillä on.
Meidän kakkosasunnon pihaa käytetään yleisenä autojen kääntöpaikkana.. ilmeisesti siksi koska käymme siellä vain n. 5x/vuosi ja ihmiset olettavat ettei se meitä häiritse tai kiusaa. Tämä asunto on taajama-alueella pikkukaupungissa.
Joka talvi pihalle (etenkin liukkaiden kelien aikana) jää jumiin autonsa kanssa ihmisiä koska pihalta yleiselle tielle on pieni mäki. Viime talvena satuin olemaan siellä asunnolla ja muutamia kertoja olin avustamassa täysin vieraita ihmisiä autojensa kanssa poistumaan pihaltamme. Mieleenpainuvin tapaus oli perheellinen pariskunta jotka kiukkuisena ripittivät minut, koska piha on huonosti hiekoitettu eivätkä pääse helposti poistumaan pihalta! Tähän oli pakko sanoa, että tämä on taajama-alueella oleva omakotitalon piha eikä mikään yleinen kääntöpaikka tai parkkipaikka. Eivät antaneet periksi, väittivät että kiinteistön omistajana meillä on velvollisuus huolehtia piha siihen kuntoon ettei ulkopuoliset joudu vaaraan.
Jos näin todellakin on, että laki velvoittaa hoitamaan kakkosasunnon pihaa ”vieraita ja tuntemattomia” varten olen yllättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Ja kun kaksi miljoonaa autoilijaa ajattelee samalla tavalla, että tuskin se maailma just mun käynnistä kaatuu....miten kaikista on tullut yhtäkkiä uniikkeja lumihiutaleita joiden toiminta ei haittaa ketään ja kun viisi miljoonaa uniikkia lumihiutaletta saa päähänsä mennä metsään sekään ei haittaa ketään. Kun kuusi miljardia uniikkia lumihiutaletta ajattelee ettei yksi mereen heitetty roska ketään haittaa ihmetellään sen jälkeen valtamerissä kelluvia jätelauttoja, mites tänne tämmönen on tullu.
Eli yhteisöllisyys on sitä että sinulle annetaan mutta sinun ei tarvitse ajatella muita. Uniikki lumihiutaleyhteisöllisyys.
Uniikki lumihiutale vahtii reviiriään kuin haukka. Oma elämäkin siinä unohtuu, koska tärkeintä on, minä, minun, minä minä minä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Hienoja ihmisiä olette. Parkkipaikka ei kulu siitä, että satunnainen sienestäjä seisoo paikalla tunnin. Kyllä kyllä, olette itse paikan maksaneet ja omistatte sen ja perkeleen pummit päläpälä, mutta miksi muut eivät voisi saada iloa sellaisesta, mistä teille ei ole mitään haittaa tai kustannusta?
Voi sinua, ei haittaa eikä kustannusta!!!
Jokamiehen oikeus ei tarkoita, että saa moottoriajoneuvolla ajaa yksityisalueella tai yksityistiellä. Jokamiehen oikeus takaa oikeuden kävellä, ryömiä, hiipiä, hiihtää ja pyöräillä yksityisalueella, mutta ei kuitenkaan pihapiirissä. Yksityistien saa lukita puomilla tai kieltää moottoriajoneuvolla ajon sillä tiellä, mutta kävelyä ei ole mahdollista kieltää vaan jalankulkija saa kiertää sen puomin ja dallailla sitä yksityistietä pitkin, kunhan ei mene pihapiiriin asti.