Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastani ei kutsuttu syömään, kun oli kaverin luona vieraana vaikka muut söivät!

Vierailija
07.10.2017 |

Että pistää niin vihaksi tämä juttu, että meinaa silmämunat pullistua kuopistaan pois. Lapseni oli kaverin luona käymässä, kun yhtäkkiä kaveri kutsutaan syömään. Lapselleni ei kuitenkaan mitään tarjottu!

Olen miettinyt, että soittaisin kaverin äidille ja sanoisin pari valittua sanaa. Pistää niin vihaksi. Jättää viaton lapsi tyhjän, kurnivan mahan kanssa nurkkaan! Eikö ihmiset osaa enää tuntea häpeää?

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä todella pöyristyttävää, että on lapsi jätetty kurnivan mahan kanssa yksin. Juuri tällaisista kauhuista lapsuuden traumat kumpuavat ja vainoavat ihmistä hänen elämänpolullaan. Toivon, että karman laki pätisi tässäkin ja julmurit saisivat opetuksen!

Turha toivo että tuollainen laki joskus saataisiin että naapurilla oli velvollisuus ruokia kakarasi. Koitas tehdä asiasta ilmoitus saat sossut kotiisi ihmettelemään sitä miksi lapsi ei saa kotonaan tarpeeksi ruokaa niin että hänen maha kurnii kylässä.

Vierailija
122/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan meillä syömässä? Minä en nimittäin (enää) kutsu lasten kavereita ruokapöytään, ellei siitä ole etukäteen sovittu sen kyläilevän lapsen vanhempien kanssa.

Tässä muutama syy:

- meillä ei ruokapöydällä röyhtäillä, pieritä, syödä suu auki tai laiteta veistä suuhun. Meillä ei myöskään sanota ruuasta "yök" eikä tehdä ruokapöydässä oksennusrefleksejä. Meillä perheen yhteinen ruokailu on mukava hetki istua alas ja jutella päivästä, en siinä sivussa halua enkä jaksa kasvattaa vieraille lapsille peruskäytöstapoja.

- koskaan et voi tietää lapsen allergioista, ei ole mukava soittaa ambulanssia henkeä haukkovalle ruokavieraalle, jolla ei ole (omien sanojensa mukaan) mitään allergioita

- ei ole mukava saada puhelinsoittoa ruokavieraan äidiltä, joka puhelimessa haukkuu sinut siksi, että olet luvatta ruokkinut hänen lapsensa.

Eli on paljon helpompi, että se lapsen kaveri odottaa siellä lapsen huoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi voi syödä kotona jos on tullut vaikkapa koulun jälkeen leikkimään mitä tapahtuu lähes päivittäin. En ymmärrä miksi oman lapsenikaan pitäisi muilla syödä. Olen tehnyt ruoan valmiiksi ja sitten ilmoitetaan että ollaan jo syöty! Ei ruoka ilmaista ole enkä halua että lapseni syö jatkuvasti muilla. Sitäpaitsi osa perheistä on tarkkoja mitä haluavat lapsilleen tarjota syötäväksi ja juotavaksi. Tottakai jos tietää että kaverin vanhemmat eivät ole pitkään aikaan kotona tai matkaa on paljon silloin tarjotaan syötävää. Sekä jos on kutsuttu pidemmäksi aikaa leikkimään kylään, mutta se onkin ihan eriasia.

Vierailija
124/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olitte tukäteen sopineet ruokailusta niin olet närkästynyt syystä, muussa tapauksessa et. Perhe ei välttämättä ollut varautunut ylijääräiseen suuhun, tai heillä on tapana, että omakin lapsi on opetettu, että odottaa esim. kaverin huoneessa kun he syövät, eikä SAA syödä kavereilla (kuten meillä). Meillä on myös iso perhe, eikä ole varaa ylimääräisiä suita syöttää (saattaa olla kaiklla lapsilla kaveri tai pari käymässä -20hlö päivällisiin ei voida valitettavasti varautua) -> tarjoamme juomista ja kysymme onko nälkä ja saa leipää tai esim. omenan jos on nälkä, 

Vierailija
125/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siellä enempikin kavereita vai vain sun kersa? Jos vain isäntäväki söi niin mitä ihmeellistä siinä? Ei mikään pakko ole syöttää. Kohteliasta tietenki tarjota mehua ja vastaavaa sikäli kun siellä ei joka päivä käy. Jos kersa olis pyytänyt nälkäänsä tai janoonsa eikä annettu mitään niin sitten sopis ihmetellä.

Vierailija
126/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirmu helposti sain tällaisen ongelman itse ratkaistua. Meidän muksut tulevat koulun jälkeen kotiin eivätkä mene muiden nurkkiin ja sama asia pätee muiden lasten osalta meillä. Ei tartte moisia asioita pohtia. Sitten voi syöntien ja läksyjen jälkeen nähdä ulkona :).

Näin meilläkin. Sitten on myös sellainen sääntö, että kun aikuisia ei ole koyona, niin ladten kavereita ei meille tule. Eli kaverit tulevat vasta kun ovat käyneet kotona syömässä. Ja mielellään läksytkin tehtynä ennen kyläilyjä.

PAITSI, jos vanhempien kesken on sovittu muuta.

Meillä taas lapsen kaveri(t) tulee just koulun jälkeen, silloin on tarjolla koko porukalle välipalaa! Itsestään selvä asia meillä. 

Vierailija
127/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä kotona tarjottu ruokaa vai miksi lapsesi ei tullut kotiin syömään?

Vierailija
128/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumi Eemeli Vaala kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kenenkään ei ole PAKKO ruokkia toisten lapsia. Tosin itse aina pyydän lasten kaverit syömään, jos he ovat meillä kylässä, ja näin omat mun omat vanhemmatkin teki aikanaan. Itselle on todella omituinen ajatus, että jos joku on meillä kylässä niin jätetään ulkopuolelle.

Se on niin helppo täällä huudella kun on tuollainen raharössi. Ei kuule ole helppoa pienituloisella.

Lasten kavereille ei ole vara ruokaa meillä tarjota. Tarkkaan on laskettava että omille lapsille riittää. Joskus syön itse pelkkää makaronia että lapsille riittää kastiketta ja jauhelihapihvejä enemmän.

Tämän ymmärtää hyvin, toki! Omassa piirissäni olen huomannut, että vähän huonommin toimeentulevat (esim. vain toinen vanhempi töissä) perheet tarjoavat lasten kavereille syötävää, kun taas hyvätuloiset eivät. Joten ei se vieraanvaraisuus ole aina taloudellisesta tilanteesta kiinni.

Vierailija
129/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että pistää niin vihaksi tämä juttu, että meinaa silmämunat pullistua kuopistaan pois. Lapseni oli kaverin luona käymässä, kun yhtäkkiä kaveri kutsutaan syömään. Lapselleni ei kuitenkaan mitään tarjottu!

Olen miettinyt, että soittaisin kaverin äidille ja sanoisin pari valittua sanaa. Pistää niin vihaksi. Jättää viaton lapsi tyhjän, kurnivan mahan kanssa nurkkaan! Eikö ihmiset osaa enää tuntea häpeää?

Mulle opetettiin kotona että  poistun  kotiin  kyläpaikasta kun on ruoka-aika, ellei ole  nimenomaan sovittu että minut on kutsuttu syömään. Siihen aikaan kun oli tiedossa että samaan aikaan on ruoka-aika kotonakin. Saman olen opettanut omille lapsilleni. Miksi sinä  oletat että muiden pitäisi automaationa syöttää sinun lastasi????  Mikset ole opettanut  lastasi tulemaan käymään kotona syömässä tai syöttänyt ennen kyläilyä.Haloo?

Ei ole pakko tarjota jos asiasta ei sovittu. Tajua tämä.

Vierailija
130/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää kun joku aikuinen olisi kylässä eikä häntä kutsuttaisi kahvipöytään tai tarjoittaisi edes keksiä kun muut istuvat pöydässä :D odota sinä kiltisti siellä vierashuoneessa tai mene kotiisi juomaan kaffetta.

Mä olen kyllä aikuisena istunut olohuoneessa sillä välin keittiössä on ruokailtu. Mutta en mä siitä loukkaantunut, kun ei mua oltu syömään kutsuttu enkä mä ollut syömisen takia sinne mennyt.

Ja isäntäperhe ei tarjonnut sinulle mitään? Sanoivat "me syömme nyt, istu sinä täällä olohuoneessa." joo en usko ;)

Kyllä mulle kahvia tarjottiin siinä vaiheessa, kun kylään menin, mutta ei mulle ruokaa tarjottu kun perheen ruoka-aika oli. Usko tai älä.

Fiksu vieras olis älynny poistua siinä vaiheessa eikä  ois jääny olkkariin odottamaan.

Vierailija
131/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää lapseni kaveri joka ei tajua lähteä omaan kotiinsa syömään. Aivan hänen naamansa eteen täytyy mennä sanomaan, että meillä on nyt ruoka-aika, eikö teillä kotona ole jo myös!

Vierailija
132/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytätkö nyt hassulta, kun silmämunat ovat pullistuneet? Jäikö pitkäksi aikaa silleen?

Vierailija
133/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä vanhempia, jotka odottavat että kavereilla saa ruokaa. Itse olen kyllä tarjonnut monet kerrat myös lasten kavereille ruokaa, mutta nyt laitan tähän rajan. En minäkään halua että omat lapseni syövät muualla kuin kotona, enkä edes oleta että saisivat jossakin ruokaa. Pidän kiinni ruoka ajoista kotona ja että ruoka syödään yhdessä perheen kesken. Nämä asiat pitää vanhempien erikseen sopia keskenään, jos lapsi ruokailee muualla kuin kotonaan. Jos lapsia teette niin ottakaa heistä myös vastuu.

Vierailija
134/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minun mielestä kuuluu normaaleihin tapoihin, että kaikki, jotka ovat sillä hetkellä talossa, kutsutaan syömään. Ja olen mieheni lapsille yrittänyt opettaa, että vierailta aina kysytään, tahtovatko he jotain, jos en ole itse paikalla kysymässä. Toki, jos on sovittu, että ruoka-aikaan mennessä poistutaan, niin eri asia, mutta miksi aikuiset eivät silloin olisi huomauttaneet ystävällisesti, että nyt olisi aika poistua?

Vierailija
135/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä jätä tarjoamatta ruokaa lapsien kavereille tai kenelle tahansa, joka meillä on kylässä. Lapsi voi ihan itse kieltäytyä, jos on juuri syönyt tai menossa syömään, mutta aina tarjotaan. En muista, että omiakaan lapsia olisi ikinä jätetty ilman ruokaa ellei nyt kyse ole tyyliin naapurista, josta voi nopeasti kipaista kotiin syömään. Koulun jälkeen välipalaa riittää myös aina lasten kavereille.

En tosiaankaan ymmärrä, miksi jotkut haluaa olla inhottavia lapsille ja miksei lapsiin pätisi minkäänlainen vieraanvaraisuus. Kyllähän aikuisille vieraillekin yleensä jotain tarjotaan.

Vierailija
136/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näiden ratkaisemiseen muitakin tapoja kuin riitely. Lapsen muiden kavereiden kanssa ruoka-asiat ovat sujuneet ongelmitta, mutta sitten tuli kaveripiiriin lapsi keskituloisesta, mutta hyvin pihistä perheestä. Siellä omatkin lapset saa ottaa leivän päälle joko juustoa tai leikkelettä, ei molempia.

Lapsi oli useita kertoja syönyt meillä kunnon ruoat sekä yökyläillessä, että muutenkin. Sitten lapsemme meni ensimmäistä kertaa yökylään heille, ja sai koko reissun aikana vain yhden banaanin hirmunälissään aamupalaksi. Edellisen päivän päivällisen ja iltapalan ajan oli joutunut odottamaan sohvalla.

Suutuin valtavasti mutta en kiireiltäni jaksanut ruveta tappelemaan, seuraavaan yökyläilyyn pakkasinkin sitten kunnon eväät mukaan. Päivälliseksi loimulohta lisukkeineen ja kastikkeineen, iltapalaleipien välissä oli voin ja juuston lisäksi ainakin porosuikaleita, salaattia, kurkkua ja tomaattia. Kolmanteen yökyläilyyn ilmoittivat, että minun ei tarvitse nähdä vaivaa ja voivat kyllä antaa ruokaa lapselleni. Viestini oli siis mennyt perille. Lapseni kertoi, että kaverinsa olisi kovin halunnut hänen eväitään, omien ruokiensa sijaan...

Vierailija
137/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minun mielestä kuuluu normaaleihin tapoihin, että kaikki, jotka ovat sillä hetkellä talossa, kutsutaan syömään. Ja olen mieheni lapsille yrittänyt opettaa, että vierailta aina kysytään, tahtovatko he jotain, jos en ole itse paikalla kysymässä. Toki, jos on sovittu, että ruoka-aikaan mennessä poistutaan, niin eri asia, mutta miksi aikuiset eivät silloin olisi huomauttaneet ystävällisesti, että nyt olisi aika poistua?

Teillä rikkailla on helpompaa. Meillä tänäänkin söin pelkkää makaronia ketsupilla että lapset saivat jauhelihakastiketta ja sitä jäi heille huomiseksi myös.

Etkö tollo tajua, että ei kaikilla ole varaa ruokkia toisten lapsia?

Eikä aina ole kyse edes siitä, ettei olisi varaa, vaan siitä, että ruokaa ei yksinkertaisesti kaapissa juuri sillä hetkellä ole. Meillä on joinain päivinä lapset joutuvat lämmittämään edellisen päivän tähteitä, kun heidän täytyy olla harrastuksissa ennen kuin me vanhemmat olemme päässeet töistä. Ei siitä riitä jaettavaksi tällöin lasten kavereille. Toki kavereille voisi tällöin tarjota esim. voileipää, mutta ei siinäkään ole mielestäni järkeä, koska he ovat kuitenkin kohta lähdössä kotiinsa, jossa oletettavasti saavat lämpimän ruoan.

Vierailija
138/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omassa lapsuudessani odotettiin ihan nätisti sen kaverin huoneessa sillä aikaa kun se kävi syömässä. Sitten leikit jatkuivat. EI ollut mikään loukkaus. Lähtökohtaisesti jokainen söi kotonaan.

Suomessa normaalia, monessa muussa maassa ei. 

Vierailija
139/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ruoki itse lastasi?? Tuollaisia lapsia ei todellakaan kannata kutsua kylään.

Vierailija
140/174 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä rikkailla on helpompaa. Meillä tänäänkin söin pelkkää makaronia ketsupilla että lapset saivat jauhelihakastiketta ja sitä jäi heille huomiseksi myös.

Etkö tollo tajua, että ei kaikilla ole varaa ruokkia toisten lapsia?

Ei kannata ruokkia toisten lapsia. Sinullakin rahat riittäisi kuitenkin paremmin jos viitsisit mennä töihin kotona laiskottelun sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi