Lastani ei kutsuttu syömään, kun oli kaverin luona vieraana vaikka muut söivät!
Että pistää niin vihaksi tämä juttu, että meinaa silmämunat pullistua kuopistaan pois. Lapseni oli kaverin luona käymässä, kun yhtäkkiä kaveri kutsutaan syömään. Lapselleni ei kuitenkaan mitään tarjottu!
Olen miettinyt, että soittaisin kaverin äidille ja sanoisin pari valittua sanaa. Pistää niin vihaksi. Jättää viaton lapsi tyhjän, kurnivan mahan kanssa nurkkaan! Eikö ihmiset osaa enää tuntea häpeää?
Kommentit (174)
Joo meilläkin kahvit juodaan vaan perheenjäsenten kesken ja vieraat on sillä aikaa jossain omissa oloissaan. Tehdään vissi pesäero kyllä, meille ei tulla siipeilemään!!!!!
Kuten joku osuvasti sanoikin, näin voi olla vain Suomessa
Taas näitä vain Suomessa -kitinöitä. Ei todellakaan pidä paikkaansa, ihan jo siksikin, ettei monessakaan maassa lapset noin vaan edes voi poiketa kavereille ilman vanhempien sopimisia.
Minusta on normaali käytäntö, että jos kysymys on lähellä asuvasta lapsesta, niin hän käy omassa kodissaan syömässä. Eivät siitä lapsen vanhemmatkaan välttämättä pidä, jos lapselle on kokattu kotona ruokaa, mutta hän tuleekin kaverin luota maha täynnä. Puhumattakaan siitä, että varsinkaan nuoremmat lapset eivät välttämättä osaa tai uskalla kertoa tarpeeksi hyvin allergioista tai ruokarajoituksistaan.
Sitten on toki eri asia, jos lapsi on tullut jostain kauempaa tai on erikseen sovittu, että lapsi on kaverin luona pidemmän ajan, kun vanhemmilla on jotain menoa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää kun joku aikuinen olisi kylässä eikä häntä kutsuttaisi kahvipöytään tai tarjoittaisi edes keksiä kun muut istuvat pöydässä :D odota sinä kiltisti siellä vierashuoneessa tai mene kotiisi juomaan kaffetta.
Kyllähän täällä eilenkin ehdoteltiin, että vaimo jättäisi miehensä kutsumat yövieraat täysin huomiotta eikä tarjoilisi mitään syötävää jne.
Mutta tosiaan, aikuiset yleensä osaavat kertoa luotettavasti ruokavaliostaan, omista ruoka-ajoistaan ynnä muusta, mutta lapsivieraitten sana ei paljoa paina. Se vierailijan äiti kun voi yhtä hyvin vetää herneet nenään siitä, että on syötetty juuri ennen oman perheen sovittua ruokailua, tarjottu epäsopivaa maitoa, ei-toivottua lihaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä vain Suomessa -kitinöitä. Ei todellakaan pidä paikkaansa, ihan jo siksikin, ettei monessakaan maassa lapset noin vaan edes voi poiketa kavereille ilman vanhempien sopimisia.
Ai meinaatko, että noissa maissa, joissa vanhemmat kuskaavat lapsensa kavereiden etuovelle saakka, ei tarjottaisi ruokaa vieraille?
Kyllä olen muutaman mantereen meininkiä nähnyt, ja ihan oikeasti suomalainen meininki on aika ainutlaatuista epävieraanvaraisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää kun joku aikuinen olisi kylässä eikä häntä kutsuttaisi kahvipöytään tai tarjoittaisi edes keksiä kun muut istuvat pöydässä :D odota sinä kiltisti siellä vierashuoneessa tai mene kotiisi juomaan kaffetta.
Harvemmin tulee kutsuttua lapsen kavereita ruoka ajaksi. Jos joku lapsi on meillä ruoka aikaan saatan kysyä haluaako hän syödä tai kutsun syömää odottamatta kutsua kenellekään. Erittäin harvoin lapsen kaverit haluavat syödä tai noudattavat kutsua. Jos he kuitenkin tulevat selvästi pöytään katan heillekin, mistään nurkasta en lähde ketään anelemaan etkö sittenkin haluaisi jotakin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olit etukäteen sopinut kaverin vanhempien kanssa, että he ruokkivat lapsesi?
Oikeestiko joku sopii tällaista? Meille on päivänselvää, että kaverit saa samalla ruokaa, kun ovat meillä.
No totta hitossa sovitaan. Meillä on joka päivä ruokailu kotonakin.
En minä ainakaan vanhempana tykkää siitä, jos lapseni syötetään kaverin luona, kun meillä on laitettu oma ruoka kotona. Poikkeus tietenkin silloin, jos olen erikseen sopinut, että lapsi menee kaverin luo "hoitoon", kun meillä ei ole vanhempia kotona.
Ap, miksi lapsesi ei tullut kotiin syömään sillä aikaa, kun kaveri söi? Oletko mahdollisesti jostain ulkomailta, kun et tunne Suomen normaalikäytäntöjä.
No, provo tämä toki onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin tulee kutsuttua lapsen kavereita ruoka ajaksi. Jos joku lapsi on meillä ruoka aikaan saatan kysyä haluaako hän syödä tai kutsun syömää odottamatta kutsua kenellekään. Erittäin harvoin lapsen kaverit haluavat syödä tai noudattavat kutsua. Jos he kuitenkin tulevat selvästi pöytään katan heillekin, mistään nurkasta en lähde ketään anelemaan etkö sittenkin haluaisi jotakin syödä.
Niin? Miten kommenttisi liittyy mihinkään? Sinä siis tarjoat lapselle ruokaa ja hän syö jos haluaa, mikä on ihan normaali käytäntö, ei mihinkään pakottamiseen kukaan ole kannustanut.
Meillä vähän vastaava tapaus kun lapsi oli kylässä kaverilla ja siellä kaikki söivät pitsaa mutta yhtä siivua ei riittänyt meidän lapselle. Kuitenkin useimmiten kun tuon talon lapsen kaveri oli meillä, annoin ruokaa ja muuta naposteltavaa myös hänelle. Ja useimmiten hän oli nimenomaan meillä eikä meidän lapsi heillä. No, lapsi tuli sieltä pahoilla mielin ja sanoi että ei saanut pitsaa vaikka kaikki muut söivät. Vaikka ei olisi ollut nälkäkään niin oli loukkaus että ei annettu. Helposti olisi pieni siivu maistiaiseksi tuollaista ruokaa voitu antaa. Lapseni sanoi tämän jälkeen minulle, että älä aina kutsu sitä kaveria syömään kun kutsun hänet; jäi mieleen. No, en sitten kutsunut syömään enää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä aikuisena istunut olohuoneessa sillä välin keittiössä on ruokailtu. Mutta en mä siitä loukkaantunut, kun ei mua oltu syömään kutsuttu enkä mä ollut syömisen takia sinne mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaatko, että noissa maissa, joissa vanhemmat kuskaavat lapsensa kavereiden etuovelle saakka, ei tarjottaisi ruokaa vieraille?
Kyllä olen muutaman mantereen meininkiä nähnyt, ja ihan oikeasti suomalainen meininki on aika ainutlaatuista epävieraanvaraisuudessaan.
Sovitusti kyllä, muuten ei. Itse asuin lapsena pari vuotta Saksassa, jossa kotiäitikulttuuriin kuului lasten vierailut toistensa luona ihan kutsutusti, enkä muista juuri kavereilla syöneeni. Minut haettiin kotiin syömään, ja niin myös meiltä haettiin kaverit koteihinsa ruoka-aikana. Joku herkku saatettiin välillä tarjota, mutta ruokailemaan kutsuttiin lähinnä koko perhe yhdessä. Kymmenisen vuotta sitten olin aupairina Kanadassa, ja siellä oli aika sama meininki. Hyvin tarkasti sovittiin kuka syö missäkin, ja sain myös supertarkat ohjeet vierailevien lasten ruokavalioista. Ei olisi tullut kuulonkaan, että syötän jotain jollekin kysymättä vanhemmilta.
Ei tässä tietenkään muutamaa mannerta ole, mutta joka tapauksessa ihan normaalia muuallakin kuin Suomessa. Syyt voivat olla erilaisia, mutta lopputulos on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täällä eilenkin ehdoteltiin, että vaimo jättäisi miehensä kutsumat yövieraat täysin huomiotta eikä tarjoilisi mitään syötävää jne.
Mutta tosiaan, aikuiset yleensä osaavat kertoa luotettavasti ruokavaliostaan, omista ruoka-ajoistaan ynnä muusta, mutta lapsivieraitten sana ei paljoa paina. Se vierailijan äiti kun voi yhtä hyvin vetää herneet nenään siitä, että on syötetty juuri ennen oman perheen sovittua ruokailua, tarjottu epäsopivaa maitoa, ei-toivottua lihaa tms.
Aikuiset kutsuvat toisensa kylään syömään tai kahville tai iltaa istumaan. Ei kai kukaan aikuinen lähde maha tyhjänä kylään, ellei nimenomaan ole pyydetty syömään. Me emme pyydä ihmisiä kylään ruoka-aikaan, jos ei ole tarkoitus ruokkia heitäkin.
Jos meillä on tehty soppaa kattilallinen ja joku sukulainen poikkeaa tuomaan jotain lainatavaraansa tms., saatan kysyä, tuleeko hän syömään, kun juuri ruoka valmistui, ja tiedän sitä hyvin riittävän muillekin.
Jos kaveri tulee illalla, saatan keittää teetä ja tehdä voileipiä ja tarjota vieraallekin, mutta kyllä pääsääntö on, että jokainen syö kotonaan, ellei ole erikseen pyydetty syömään. En minäkään odota saavani kylässä mitään muuta kuin kahvia ja mahdollisesti kahvileipää.
Lapset syövät omassa kodissaan. Minä en päästäisi omaa lastani kavereille leikkimään, ennen kuin hän on syönyt ja tehnyt läksyt, ja aina sanon lapselle, että viimeistään sitten kotiin, kun kaverin luona aletaan syömään. Se on hienotunteista kaverin perhettä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä aikuisena istunut olohuoneessa sillä välin keittiössä on ruokailtu. Mutta en mä siitä loukkaantunut, kun ei mua oltu syömään kutsuttu enkä mä ollut syömisen takia sinne mennyt.
Ja isäntäperhe ei tarjonnut sinulle mitään? Sanoivat "me syömme nyt, istu sinä täällä olohuoneessa." joo en usko ;)
Vierailija kirjoitti:
Lasten kaverikyläilyt on vähän eri kuin aikuisten. Meillä ainakin lasten kaverit tulee ja menee. Joka päivä on joku ainakin, joskus montakin kaveria yhtäaikaa. Menis monimutkaiseksi olla aina tarjoamassa ruokaa.
Aikuisten kyläilyt on useinmiten etukäteen sovittuja. Jos joku aikuinen tulee yllättäen, ei hän varmasti odota että on ruokatarjoilu. Kahvit voin keittää, mutta pikkuleipää ei aina varmuudella löydy.
Vierailija kirjoitti:
voisiko joku kertoa edes yhden vastaavan kokemuksen joka on tapahtunut muualla kuin suomessa? Vieraanvaraisuus on itsestäänselvyys lähes kaikkialla maailmassa,ja siihen kuuluu, että kun itse syödään niin vieraillekin tarjotaan, olivat he sitten lapsia tai aikuisia.
Meill on itsestään selvää, että kylässä olevilta lapsilta kysytään, haluavatko syödä. Ja jos sattuukin niin, että ruoka on mitoitettu siten ettei ylimääräistä annosta ole, syön mieluummin itse vaikka myöhemmin jotain muuta kuin jätän lapsivieraan ilman ruokaa. En näe tässä mitään ongelmaa.
Mistä se johtuu, ette lapsivieraille voi tarjota ruokaa? Eihän nyt ole enää mitkään nälkävuodet eikä kukaan varmaan niin suuressa puutteessa ja köyhyydess elä, etteikö silloin tällöin yhden annoksen ruokaa voisi tarjota muillekin kuin erikseen kutsutuille ruokavieraille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isäntäperhe ei tarjonnut sinulle mitään? Sanoivat "me syömme nyt, istu sinä täällä olohuoneessa." joo en usko ;)
Kyllä mulle kahvia tarjottiin siinä vaiheessa, kun kylään menin, mutta ei mulle ruokaa tarjottu kun perheen ruoka-aika oli. Usko tai älä.
Tuttu juttu ap. Kyllä muakin alkuun pisteli vihaksi, kun niinä harvoina kertoina, kun lapseni oli tämän kyseisen kaverin luona kylässä, hänelle ei ikinä tarjottu mitään. Jos oli yökylässä, sai jotain pientä, mutta yleensä oli lähikaupasta hakenut jotain roiskeläppää syötäväksi. Ja tämä samainen kaveri oli ja on kuitenkin meillä käymässä viikottain, yökylässä vähintään kahdesti kuussa, joskus pe-su, ja joskus oli syyslomalla viisikin yötä peräkkäin. Ja aina on ruokittu, otettu mukaan ravintolaankin syömään, jos on sattunut semmoiseen aikaan meillä olemaan. Ja meidän lapsi on heillä yötä ehkä kerran vuodessa ja muutoin käy ehkä kerran kuussa.
Mutta en jaksa enää korvaani lotkauttaa koko asialle, ei ole meidän häpeä. Huolehdin vain, että omallani on rahaa ostaa itselleen syötävää. Yläkoululaisia ovat nykyisellään.
Ja ainakin ulkoisista puitteista päätellen varakkaampia ovat kuin me.