** TOUKOjen perjantaipakinat **
Hyvää yötä ja Hyvää huomenta kaikille toukokuisille!
Huomasin juuri, että vuorokausi ehti vaihtua joten aloitetaan ajoissa nämä perjantaipakinat :)
Kommentit (27)
Täälläkin ollaan jo kuudesta asti kukuttu. Piti viedä mies töihin, jotta saadaan neidin kanssa auto käyttöön päiväksi. Neuvolaan pitäisi kohta lähteä ja sit jos jaksais vaikka kirpparilla pyörähtää..
Viime yö oli ihan kamala! En saanu nukuttua paria tuntia pidempään kun lonkkia, selkää ja nivusia särki. Ja särky jatkuu edelleen:(
Mullahan noita raskausarpia tuli esikosta tosi paljon, mutten muista, että olisi masua kiristänyt tai kuumottanut. Joskus lievästi arvet kyllä kutiavat. Oon niin onnellinen, ettei tässä raskaudessa oo (ainakaan vielä!) tullut arpia lisää, koska mun vatsa on ihan raidallinen edellisestä muksusta.
Täytyy lähteä sinne neuvolaan, ettei myöhästytä:)
Pricilla 31+3
Takana myös huonosti nukuttu yö, juoksin vessassa pissalla ja näin painajaisia. En kyllä katso teho-osastoa enää ennen synnytystä..arg että pitikin katsoa.
Eilen siivous intoni vain kasvoi, sain pestyä monta ikkunaa. Anoppi kävi kauhuissaan varoittelemassa että joudun synnärille lähtemään. Tuloksena oli puhtaat ikkunat ; ) eikä yhtään supistusta.
Jaksoin illalla käydä kävelemässä vielä siinä räntäsateessa, koira ei vaan oikein tykännyt ilmasta. Melkein sain raahata sitä mukanani.
Mahassa on ollut hiljaista tänä aamuna, pitää lähteä juomaan vaikka kaakao lasi, jospa tulisi liikettä. Jäätelön syönnin jälkeen varsinkin asukki innostuu, tuntuu että tulee mahasta läpi.
Mutta nyt aamu hommiin..
tv ruis 35+4
Reissattu on nyt ihan tarpeeksi. Kurikassa äipän tykönä oltu muutama päivä ja hesassa käyty shoppaa. Mies olisi vuorostaan lähdössä viikonlopuksi hakeen kaveriaan helsinki-vantaan lentokentältä ja jäävät tekeen helsinki-baari-turnee-elämysmatka kierroksen ja ovat hotellissa yöt.
Tänään oli neuvola lääkäri käynti ja sain ankeita tuloksia. Vauvan painoarvio oli 3400g nyt elikkä iso tulossa. Lääkäri veikkasi 4200g syntymäpainoksi. Paikat (tämän) lääkärin mukaan tiukasti kiinni ja kohdunsuun pituus edelleen sen 6,5cm, vauva ei ole laskeentunut. Joten kuten olen veikannut niin moneen otteeseen että yli tämäkin menee. Toivottavasti ei kuitenkaan viikoille 43 kuten 2 edellistä ennenku käynnistävät. Lääkäri kuitenkin varalta varasi miulle aikaa viikolle 42+5 käynnistykseen... =o( Arvatenkin tää ei suostu heti käynnistyyn vaan on todellakin viikot tasan 43 ku syntyy.
Lääkäri sanoikin ettei siun vauvoilla näytä olevan mitään kiirettä mahasta pois. Ja antoikin ohjeeksi tehdä kaikkee millä vauvan saisi laskeutumaan ja paikat edes pehmenemään ja jopa aukeamaan hiukan valmiiksi.
Seuraavaavaksi seuraakin kysymys: Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä että vauva laskeutuisi ja paikat alkaisivat avautuun edes hiukan? Pliis, kertokaa!!!!
Masentunut Amina
Moikka kaikille,
Vieläkö teidän keskusteluihin pääsee mukaan? Olen juuri aloittanut äitiysloman, joten nyt olisi aikaa kirjoitellakin. Olen pitkin kevättä kyllä aina silloin tällöin lueskellut teidän juttuja, mutta töissä on pitänyt niin kiirettä etten ole ehtinyt itse kirjoittelemaan. Laskettuaika minulla on 17.5 ja esikoista odotellaan Helsingissä ja naistenklinikalle olen menossa synnyttämään. Olo on ollut mitä mainioin, ainoastaan alkaa vähän kömpelö olemaan esim. lattialta noustessa ja kenkiä jalkaan laittaessa. Myös yöt ovat alkaneet olemaan aika rikkonaisia heräilyn ja vessassa juoksun takia.
Minäkin katoin teho-osastoo ja sitä loppuu olisin voinu jättää katsomatta. eilenkin just sopivasti mietin et synnytän tän vauvan alakautta vaikka perätilassa, nyt en oo niin varma enää. kai ne vauvat silti yleensä tulee peppu eikä jalat edellä?
no niin, ulkona sama masentava ilma. vois se kauan toivottu aurinko tulla esiin. ihanaa että taas on viikonloppu. kivaa joskus herää mies vierellä. =)
Eipä tässä mitään kummempaa joten jätän tilaa muille. myöhemmin...
my_selene ja neitinen rv 32+4
Tervetuloa mukaan ja onnea loppuodotukseen!
Täällä odotetaan kolmatta (mun kolmatta miehen ekaa) la 29.5 joten moooonta viikkoa vielä jäljel.
my_selene ja tytöt 04/02, 07/03 ja myöskin neiti rv 32+4 =)
Ja tervetuloa kevätmamma06! ! Vielä mahtuu joukkoon mukaan =)
Ihanaa kun vaihteeksi paistaa ulkona AURINKO..!! Ei sitä tympeää harmaata keliä ja lumisadetta.
Tänäaamuna tuli tosi kipeä suppari, ihan yhtäkkiä. Tuli ikävästi synnytyskipu mieleen =/ Ja vatsa on ihan kuralla, ei tarvinnu aamulla kun istua pytylle niin johan tuli...!!! Onko muilla ollut vatsan löysyyttä viimeaikoina? Mulla sitä tuntuu olevan koko ajan. Voikohan johtua siitä että vauva jotenki painaa tonne peräsuolen läheisyyteen tms.
Nojuu, tänään pitäis jaksaa vähän siivoilla taloa, ja jälleen tiskivuori odottaa koska tiskikone lähti taas huoltoon. Tulee vasta ens tiistaina takas*huoh*.
Kristiina rv 34+2
Hyvin kaikki, lukuunottamatta tätä mieletöntä turvotusta! Painoa oli siitä hyvästä tullut yli kilon/viikko parin viikon aikana :/ Turvotusta siis riittää pitkin päivää etenkin iltaisin ja sitä on kaikkialla, jalat, sormet ja kasvot. Täytyy yrittää juoda enemmän että " nesteet kiertäisivät paremmin" ja välttää suolaa, tosin suolaa käytän muutenkin ihan kohtuullisesti. Lepo kuulemma myös auttaa, kun munuaiset on kovilla.
RR: 103/70
Vauva on ollut kiinnittynyt jo viikkoja, kuulemma pää tosi alhaalla.
Vauvan pulssi:134
Sf:33cm eli melkein yläkäyrällä mennään.
Kokoarviota ei lääkäri antanut, kun ei kuulemma kokemusta eli tuore lääkäri. Siitä äiti tietysti hieman pettynyt. Ainoa kokoarvio(ultra) on tehty viikolla 28 ja sen mukaan vauvan koko lasketun ajan aikoihin n.3,5kg, jos kasvaa tasaisesti.
Kohdunsuun tilanne edistynyt, supistuksiakin on ollut ajoittain. Kohdunsuu pehmentynyt ja kiinni, kohdunkaula lyhentynyt puoleentoista senttiin.
Vauvan tavarat on lähes valmiina ja sairaalakassinkin olen saanut laitettua kuntoon, ettei sitten synnytyksen alettua tarvii sitä kauheesti miettiä. Onhan tässä nyt vielä yli 4 viikkoa jäljellä jos lasketun ajan tietämillä syntyy, mutta kiva kun on kaikki valmiina ja viimeisinä viikkoina mulla ainakin olo usein niin väsähtänyt ettei enää jaksa kauheesti tehdä mitään ylimääräistä.
kevätmamma06: Tervetuloa toukomasuihin :)
Amina76: Vauvahan ei välttämättä edes laskeudu etukäteen uudelleensynnyttäjillä, mutta mitä nyt vinkiksi voisi tuohon kohdunsuun tilanteeseen antaa, niin mulla ainakin liikunta ja siivous aiheuttaa supistuksia ja seksi on myös yksi kohdunsuun " kypsytyskeino" . Taitaa silti ne vauvat syntyä sitten kun syntyvät, vaikka varsinkin kun laskettu aika on ohitettu, niin päivät tuntuvat tosi raskailta ja menevät hitaasti :/
Yksi lohdutus, mulla ei ole kolmessa raskaudessa kohdunkaula edes pehmennyt saatikka lyhentynyt valmiiksi vielä vikalla lääkärikäynnillä eli 35-36viikolla ja silti vauvat ovat syntyneet la:n tietämissä!
Hyvää viikonloppua kaikille :)
Alfiina+masuvauva 35+4
Ihanaa! Ja illalla pääsee vielä saunomaankin. Vielä kun sais tunnit kulumaan siihen asti, että mies tulee töistä. Keskustassa olis kevätmarkkinat ja vähän meinasin, jos olis kävelty sinne pällistelemään lasten kanssa. Matkalla vois kerätä koivunoksia maljakkoon.
En kyllä tiedä, millä saa vauvan laskeutumaan. Meillä on ainoastaan eka laskeutunu etukäteen, muut vasta synnytyksessä. Supistuksia mulla aiheuttaa reipas kävely, joka on kyllä aika hankalaa, ton lonkan takia. Seksi on toinen, mikä saattaa avittaa. Meillä kaikki kolme on käynnistyny sillä " ässällä" ;)
Eilen kävin komppaamassa vähän vauvan vaatteita varastossa. Ihania pienenpieniä potkuhousuja ja bodeja löyty! Melkein tekis mieli raahata ne tänne alakertaan ja hypistellä lisää, mutta kun ei tänne mahdu, ennenku keksin joku lipaston mihin laitan ne. Äitiyspakkauskin on vielä tossa sohvalla purkamati, kun ei niillekkään oo paikkaa...
Nyt pukemaan ja talsimaan!
Nalluri ja ötö 33+6
Neuvolassa käyty täälläkin. Kaikki siellä edelleen hyvin mitä nyt alapaine oli ihan aavistuksen koholla, mutta ei mitenkään pahasti. Painoa oli viime viikosta tullut lisää 600g, sf-mitta oli 33cm ja en nyt sitten tiedä, että oliko tuo vauva jotenkin jo kiinnittynyt kun terkka sanoi että pää pysyy paikallaan kun koitti sitä.
My_selene, peppu edellä olevat perätilavauvat on ainoita jotka alateitse voi synnyttää. Eli jos sieltä jalat edelle ollaan tulossa niin sitten tehdään automaattisesti sektio.
Kevätmamma, tervetuloa mukaan! =) Laita esittelyä itsestäsi tuonne toukotoiveiden LA:t, synnärit ja esittelyt -pinoon niin lisäilen sut mukaan listalle!
Mä kokosin eilen illalla vauvanvaatteille laatikoston miehen pienellä avustuksella. Eli siis toisin sanoen mies kokosi laatikot ja laittoi laatikoiden kiskot kun niihin ei mulla voimat riittäneet, mutta rungon ruuvailin itsekseni kasaan. Mies katseli silmät pyöreinä kun mä ähisin ja puhisin lattialla =D Tänään olis sitten siivous ohjelmassa tai siis imurointi.
Meppe, kumpanakos päivänä ootte sinne pirkkahalliin menossa viikonloppuna?? Mä oon tuota ukkoa houkutellut myös sinne ja jos mennään niin päivä on sitten sunnuntai. Jos vaikka poitsu sais kipinän tulla ulos kun mennään autoja katsomaan ;)
[color=red]pikku-milli & paco 37+0[/color]
mitä jos ne huomaa sit vasta kun jalat jo melkein ulkona, onko sillon myöhäistä tehä sektio?
tällaista on ku ihmiset kattoo telkkarii niin jää todellisuus varjoon..
hölmö ja sen vauva rv 32+
Kyllä se hyvin tutkitaan etukäteen miten päin vauva on =) Ja kyllä ne ammattilaiset siellä huomaavat jos tarjoutuvana osana onkin jalka. Eiköhän noi perätilavauvelit tarkisteta ultrallakin sitten vielä varmistukseksi, että tosiaan nähdään sen vauvan olevan siellä niin kuin pitääkin.
Ja siihen sektioasiaan piti vielä sanomani, että toki mäkin nyt sektioon mukisematta menisin jos tilanne sitä vaatisi, mutta jos vauva olisi perätilassa tulossa peppu edellä niin mielummin yrittäisin alatiesynnytystä. Mutta mun nyt ei sitä tarvi miettiä kun paco seisoo päällään =D
Lauralle unohtui antaa onnittelut päätöksestä. Ja uusille tervetuloa joukkoon!
Ulkona on todella keväinen ilma; harmaata ja lunta tupruttaa taivaan täydeltä. Hoh-hoijaa, koska tää helpottaa. Kaipaan lämmintä ja kevään viehreyttä ja tuoksua.
Joku valitteli löysää vatsaa. Sama " vaiva" on täälläkin ollut noin pari viikkoa. Ja kaiken hyvän lisäksi kuulostelen täällä kauhuissani että meinaako flunssa saada otteensa. Kurkku tuntunut tänään kipeältä, josko se menisi vaan ohi.
Sintti mellastaa niin kovasti että nyt jo rupeaa mietityttään miten päin nyt ollaan. Koko maha hytkyy ja vaihtaa muotoaan. No onneksi vielä on aikaa mellestää, kunhan vaan tajuaa palata takaisin oikeaan asentoon. Kai se tarvitsee alkaa laittamaan itseään työkuntoon.
Dolosa ja sintti 33 tasan
Kevätmamma06: Tervetuloa mukaan!
Mullakin on huonosti nukuttu yö takana, mutta vaan sen takia, että heräsin yöllä kun yläkerran vauva parkui. Ja sehän parkui...kaks tuntia putkeen ja muutaman tunnin päästä alotti uudelleen. Kyllä mä ajattelin että voi apua...toivottavasti meille ei tuu " vaikeeta" vauvaa. Esikoinen oli niin helppo tapaus (no, ei edelleenkään mikään vaikea ole;)). Nyt sitten tietty asia kostautuu ja tälle vauvalle tulee koliikit sun muut ongelmat. Kunpa semmosiin asioihin osais varautua henkisesti etukäteen.
Muo on kyllä ruvennu pelottaa kuinka jaksaa yöheräämiset ja univelat. Toisaalta sitä jo niin odottaa että vauva syntyis ja pääsis sen arjen alottamaan, mutta toisaalta haluis perua koko jutun.
Mahaan ei mitään uutta. Nyt vaan odotellaan kun mies tulee kohta töistä ja päästään ostoksille. Huomenna sitten mennään Ikeaan jos ei mitään esteitä enää tule.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
äiskä-04 rv 32+5
Kokeile vyöhyketerapiaa ja homeopatiaa. Jos vyöhyketerpian aloittaa pari viikkoa ennen la:aa, luulisi, että jotain ehtii tapahtua ennen viikkoa 43. Ja jos saat jotain homeopaattista siihen rinnalle, voi hyvinkin olla, että saat luomusynnytyksen :)
Itse olen käynyt vyöhyketerpeutin koulutuksen ja olen aika paljon käyttänyt homeopatiaa, joten kokemusta on. Tosin en enää taida ottaa synnytystä vauhdittavia pillereitä, kun edellinen synnytys kesti vain 40 minuuttia.
Tänään oltiin siis aamulla siellä Naistenklinikalla ja niinhän se on että perätilassa meidän pikkuinen jököttää sitkeästi. Oli laskeutunut hyvin alas eikä lääkäristäkään käännösyrityksessä olisi ollut järkeä. Ensisynnyttäjälle suositteli myös tämä lääkäri ehdottomasti sektiota. Se oli myös minun kantani. Otan mieluiten itse sektion riskit kuin vaarannan lapseni terveyden tai pahimmassa tapauksessa hengen. Perätilasynnytyksessä suurimmat riskit ottaa vauva ja sektiossa taas äiti. Onneksi en muuten katsonut tuota teho-osastoa eilen!!!
Eli meidän vauvan syntymäpäivä on sitten 25.4. Eli reilu kaksi viikkoa ja sitten saadaan nyytti syliin! Vauva oli kasvanut melko vähän ja tällä hetkellä kokoa oli arviolta 2500gr. Lääkärin mukaan on siinä ja siinä saavutetaanko edes 3 kg. ennen syntymään. Napavirtaukset oli kuitenkin hyvät joten ei pikkuisella hätää ole. Olen niin äärettömän helpottunut!!!! Nämä viimeiset 6 viikkoa ovat olleet yhtä helvettiä ja pelkkää stressaamista! Nyt tiedän miten asiat menevät ja pystyn henkisesti valmistautumaan johonkin. HUH HUH!
Nyt tuli vaan omaa napaa mutta taidan käydä vielä vähän ylikierroksilla tuon naikkarin visiitin jälkeen.
Mukavat viikonloput toivottaa:
Emmi ja prinsessa 36+6 (18 yötä synttäreihin)
Emmi, oiiiih! =) Teillä alkaa olla jännät paikat. Tuleekohan susta nyt sitten ensimmäinen joka meistä saa nyytin syliin! (allekirjoittanut tosin toivoo itse pian pääsevänsä tositoimiin...) Täytyykin alkaa kehitellä syntyneet -osiota tuohon meidän listaan =D
Multa melkein pääsi itku kun mun äiti kävi äsken... tuli tuomaan pakkaseen kaalilaatikoita ja lihapullakastiketta joita oli tehnyt, ettei tarvi sairaalasta tullessa heti alkaa ruokaa laittamaan. Ja hernekeittoa on kuulemma vielä tulossa huomenna.
p-m & p 37+0
Ja täytyypä käydä laittamassa esittelyt tuonne listalle. Juuri tulin Hulluilta päiviltä takaisin, ei sieltä onneksi mukaan mitään tarttunut. Lopulta alkoi vaan ottaa päähän ihmiset jotka tönii ja tuuppi joka puolelta.
Meillä ei vauvan tavaroita ole laitettu kuntoon vielä ollenkaan, ensimmäinen hankinta olisi lipasto vauvan vaatteille, että saa niitä alkaa pesemään. Meilläkin on äitiyspakkaus vielä jopa kokonaan avaamatta kun ei ole vielä paikkaa säilytykselle. En vaan ole jaksanut pitää näiden asioiden kanssa kiirettä, kun olen ihan varma että vauva tulee kuitenkin maailmaan vasta hyvän aikaa lasketun ajan jälkeen, koska mulla ei ole minkäänlaisia supistuksia tai muitakaan tuntemuksia vielä ollut ollenkaan. Salaa kyllä toivon, että tulisi vähän ennen laskettua-aikaa...
Onpa mukavaa kun tulee viikonloppu niin mieskin on kotona!
Mikähän kumma siinä on, että sitä aina herää kuuden aikoihin (tietysti sitäkin ennen monta kertaa) ja sitten sitä ei vaan enää saa unta... Mies vei esikoisen aikaisin tarhaan, kun lähtevät katsomaan jotain elokuvaa. Kovasti tyttö oli innoissaan, vaikka ei ole koskaan vielä leffassa ollutkaan. Nyt olisi siis vapaapäivä tiedossa. Ajattelin pyörähtää nopeasti Hulluilla Päivillä, vaikka tiedänkin, että ahdistus siellä tämän masun kanssa tulee...
Eilisisessä keskustelussa joku kysyi raskausarvista. Esikoista odottaessa en niitä saanut, mutta nyt vatsa alkaa olla huolestuttavan juovikas ahkerasta rasvailusta huolimatta. Te muut, jotka raskausarvista kärsitte, aiheuttavatko ne inhottavan kiristävää, pingottavaa ja kuumottavaa tunnetta vatsanahassa? Laitoinkin tuosta kuumotuksesta erillisen aloituksenkin jo... Nyt yritän rasvata ihoa useamman kerran päivässä ja se tuntuu vähän auttavan, mutta tämä tunne on tosi epämiellyttävä. Monta viikkoa olisi vielä jäljellä ja tuntuu ettei tämä vatsanahka voi enää venyä enempää... Nyt aamupalalle.
emmi-liini rv 34+1