Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostat verhot ja pakkauksessa lukee verhojen mitat ja pituus 250cm sekä 7% kutistumisvara. Pesun jälkeen verhot on 10cm lyhyemmät ja siksi epäsopivat. Saatko palauttaa verhot vai onko kyse kuluttajan riskinotosta?

Vierailija
07.10.2017 |

Ihan oikeasti pohdin tätä, koska eräs liike myy pellavaverhoja ja meille juuri ja juuri sopivan mittaisina. Pakkauksessa on tuon verhon pituus selkeästi, joten eikö verhon tulisi olla sitä myös oikeaoppisesti suoritetun pesun jälkeen?
Vai tuleeko kuluttajan ottaa riski siitä, että verhojen mitta kutistuu käyttökelvottomiksi?
Ottaa siis riski mahdollisesta kutistumisvarasta eli siitä ettei verhon pituus olekaan luvattu olevan pysyvää? Eli verhot on toisinsanoen kertakäyttöiset?
Tämä liike lupaa säästävänsä luontoa, mutta heidän myyjän vastaus oli, että kyse on kuluttajan riskinotosta eikä tuotteella tällöin ole syytä palautukselle eikä asiakkaalla hyvitykselle eli verhot ovat kertakäyttöiset ainakin ensimmäiseen pesuun asti?

Mikä on sinun mielipide? Millä perustelet sen?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kangaskaupan myyjän mielestä verhoja ei kuulukaan pestä ja ihmetteli asiaa kun kerroin peseväni ne ennen lyhentämistä, etteivät sitten enää kutistu enempää seuraavassa pesussa.

Piti minua omituisena, vaikkei sitä ääneen sanonutkaan.

Ai niin.

Omituinen pesukokemus muinaisilta ajoilta.

Minulla oli aikanaan jostain tullut neuvostoliittolaisvalmisteinen T-paita, joka oli minulle turhan pitkä ja liian kapeakin. Pesun jälkeen se oli muuttunut todella lyhyeksi ja leveäksi.

En ymmärrä miten ne olivat onnistuneet tekemään sellaista kangasta.

Vierailija
42/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis siinähän on sanottu se kutistuminen ja 10 senttiä on sen alle, joten miten tuo voisi olla myyjän syy? Hän on maininnut kaikki tosiasiat ja sinä olet tehnyt ostopäätöksen sen perusteella. 

Täällä nyt näemmä otetaan asia niin, että MINÄ olisin se asiakas kun tämä on esimerkki oman tilanteen innoittamana. :)

Tuo 10 cm oli pikainen esimerkki ja tarkoituksella alle eli keksitty, mutta jos haluat voit toki ajatella sen tärmällisenä kutistumisen maksimaalisena toteutumisena.

Myyjä ei ole maininnut mitään vaan pakkauksessa on verhon pituus ja yleensä siihen pituuteen voi luottaa ja se kutistumisvara on otettu tuotetta valmistaessa huomioon.

Osaan vallan hyvin ommella itse verhot eli kysymys ei nyt ole minusta vaan minusta ristiriitaisesta pakkaustiedosta. Ei verhojen mainita kutistuvan alle luvatun pituuden eikä siitä ole edes varoitusta vaan on ainoastaan verhon pituus ja eri kohdassa mahdollinen kutistumisvara.

Saumavaraa kyseisissä verhoissa ei olisi, joten sellaista nopeaa ratkaisua asiaan ei sen kautta saa, vaikka itselläkin tuo kävin ensimmäisenä mielessä.

En silti ymmärrä miten tämä kysymys menikin tunteisiin, vaikka on fiktiota ja kuvitteellinen tilanne arvioitavaksi?

Ap

Millä tavalla nämä ovat sinusta ristiriidassa? Miten asia pitäisi sinun mielestäsi ilmoittaa tai hoitaa, että se olisi mielestäsi oikein? Totuus nyt on, että kangas kutistuu pesussa. Minkäs se myyjä tai valmistaja sille mahtaa? 

Lue nro: 26

Eli verhojen pituus olisi merkitty sen mukaisena mitä ne todellisuudessa pesunkin jälkeen ovat ja oikein huollettuna. Tai verhojen kangas olisi pesty ennen ompelua. Myös verhot voisi olla hieman luvattua pidemmät kutistumisvara huomioiden ja esim.nimenomaan ylimääräisenä saumavarana tmv.

Tämä olisi luontoystävällistä, kuten yritys itseään mainostaa. Nimenomaan tuotteiden pitkäikäisyydellä ymv.

Meillä on pieniä ja verhot keittiössä saattavat saada osumaa, joten en todellakaan pitäisi niitä vuosia pesemättä. Myöskin tykkään vaihdella usein, mutta hankin silti mieluummin tuotteen mikä on pitkäikäinen kun kertakäyttöinen, koska silloin tuotteesta on usein iloa vielä jollekin toiselle kun itse siihen olen kyllästynyt. Näin tuote täyttäisi myyjän omat lupaukset sukupolvelta toiselle. Mutta näiden verhojen kohdalla hieman ihmetytti yrityksen lyhytnäköisyys.

Ap

Eli sinusta on tärkeämpää ilmoittaa se mitta pesun jälkeen, mutta et usko, että ketään haittaisi se, että verhot ovatkin ennen pesua sen 10-17 senttiä liian pitkät? Edelleenkin molemmat mitat on pakkauksessa ilmoitetttu varsin selkeästi, joten miksi mielestäsi pitäisi jättääkin toinen mieluummin pois? 

Jos haluat verhot, jotka ovat pesun jälkeen saman pituiset kuin pakkauksessa ja jätät hyllyyn ne, jotka kutistuvat. Ihan yksinkertaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys ja turhasta nipottaminen on ongelmasi ap.

Vierailija
44/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullut ap:n kaltaiset niuhot ammattivalittajat on niitä aasiakkaita

Vierailija
45/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys ja turhasta nipottaminen on ongelmasi ap.

On se ongelma etteivät verhot pysy mitassaan.

Vierailija
46/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis siinähän on sanottu se kutistuminen ja 10 senttiä on sen alle, joten miten tuo voisi olla myyjän syy? Hän on maininnut kaikki tosiasiat ja sinä olet tehnyt ostopäätöksen sen perusteella. 

Täällä nyt näemmä otetaan asia niin, että MINÄ olisin se asiakas kun tämä on esimerkki oman tilanteen innoittamana. :)

Tuo 10 cm oli pikainen esimerkki ja tarkoituksella alle eli keksitty, mutta jos haluat voit toki ajatella sen tärmällisenä kutistumisen maksimaalisena toteutumisena.

Myyjä ei ole maininnut mitään vaan pakkauksessa on verhon pituus ja yleensä siihen pituuteen voi luottaa ja se kutistumisvara on otettu tuotetta valmistaessa huomioon.

Osaan vallan hyvin ommella itse verhot eli kysymys ei nyt ole minusta vaan minusta ristiriitaisesta pakkaustiedosta. Ei verhojen mainita kutistuvan alle luvatun pituuden eikä siitä ole edes varoitusta vaan on ainoastaan verhon pituus ja eri kohdassa mahdollinen kutistumisvara.

Saumavaraa kyseisissä verhoissa ei olisi, joten sellaista nopeaa ratkaisua asiaan ei sen kautta saa, vaikka itselläkin tuo kävin ensimmäisenä mielessä.

En silti ymmärrä miten tämä kysymys menikin tunteisiin, vaikka on fiktiota ja kuvitteellinen tilanne arvioitavaksi?

Ap

Millä tavalla nämä ovat sinusta ristiriidassa? Miten asia pitäisi sinun mielestäsi ilmoittaa tai hoitaa, että se olisi mielestäsi oikein? Totuus nyt on, että kangas kutistuu pesussa. Minkäs se myyjä tai valmistaja sille mahtaa? 

Eli verhojen pituus olisi merkitty sen mukaisena mitä ne todellisuudessa pesunkin jälkeen ovat ja oikein huollettuna. Tai verhojen kangas olisi pesty ennen ompelua. Myös verhot voisi olla hieman luvattua pidemmät kutistumisvara huomioiden ja esim.nimenomaan ylimääräisenä saumavarana tmv.

Tämä olisi luontoystävällistä, kuten yritys itseään mainostaa. Nimenomaan tuotteiden pitkäikäisyydellä ymv.

Meillä on pieniä ja verhot keittiössä saattavat saada osumaa, joten en todellakaan pitäisi niitä vuosia pesemättä. Myöskin tykkään vaihdella usein, mutta hankin silti mieluummin tuotteen mikä on pitkäikäinen kun kertakäyttöinen, koska silloin tuotteesta on usein iloa vielä jollekin toiselle kun itse siihen olen kyllästynyt. Näin tuote täyttäisi myyjän omat lupaukset sukupolvelta toiselle. Mutta näiden verhojen kohdalla hieman ihmetytti yrityksen lyhytnäköisyys.

Ap

Kyllä se olet nyt sinä, joka on lyhytnäköinen tässä asiassa. 

Katsohan juurikin sinun tekstisi alla olevaa vastausta. :) numeroa 26 jos oikein muistan.

Firma ei siis ole todellakaan ajatellut kestävästi ja pitkänäköisesti, koska verhot on valmistettu ns.kertakäyttöisiksi. Eniten asia ihmetyttää kun kyseinen firma on ollakseen niin luontoystävällinen.

Eli ei osunut eikä uponnut. ;))

Ap

Vierailija
47/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia koskee pellavakangasta, jonka ostat itse ommeltavia verhoja varten. Pakoissa lukee prosentit, paljonko kangas kutistui pesussa.

Vierailija
48/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvalla tehdyt verhot kun kangasta ei ole valmiiksi kutistettu, huono laatu näkyy hinnassa. Kuluttaja ottaa tietoisen riskin siitä, että pesun jälkeen verhot ovat 0- 18 cm alkuperäistä mittaa lyhyemmät. Käytännössä näitä verhoja ei voi pestä.

Niin ja oudointa on, että tämä yritys on ekologisesti ja kestävää kehitystä kannattava, pitkällä tähtäimellä tuotteita kehittelevä.

Olisi fiksua ilmoittaa pakkauksessa asiat samassa yhteydessä ja ehkäpä siten, että verhon pituus on 250cm pakkauksessa, mutta pesun jälkeinen käyttöpituus on jotain väliltä 232-250cm. Silloin ostaja voisi ottaa tietoisen riskin. Harva kun kaupassa laskee kaikenlaista ja itse asiassa minäkin oletin asian olevan huomioitu esim.saumavarassa.

Ap

Vierailija
49/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama asia koskee pellavakangasta, jonka ostat itse ommeltavia verhoja varten. Pakoissa lukee prosentit, paljonko kangas kutistui pesussa.

Ei ole sama asia. Olen noin tehnyt ja täysin eri. Voit varautua juuri kuten tahdot ja pestä kankaan ensin. Luehan aiemmat vastaukseni, kiitos.

Ap

Vierailija
50/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kyllä se olet nyt sinä, joka on lyhytnäköinen tässä asiassa. 

Katsohan juurikin sinun tekstisi alla olevaa vastausta. :) numeroa 26 jos oikein muistan.

Firma ei siis ole todellakaan ajatellut kestävästi ja pitkänäköisesti, koska verhot on valmistettu ns.kertakäyttöisiksi. Eniten asia ihmetyttää kun kyseinen firma on ollakseen niin luontoystävällinen.

Eli ei osunut eikä uponnut. ;))

Ap

Se, miten sinä verhoja käytät ja teet ostopäätöksiä, ei tee firmaa yhtään vähemmän luontoystävälliseksi. Ei kai se ole firman syy, jos peset verhot etkä pysty niitä kutistumisen jälkeen enää koskaan käyttämään. Tai jos et osaa ostaa verhoja sen ilmoitetun kutistusvaran perusteella. 

Vierailija
51/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutistumista vähentää, kun ripustaa verhon läpimärkänä roikkumaan kylppäriin.

Voi myös venyttää käsin.

Vierailija
52/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sama asia. Olen noin tehnyt ja täysin eri. Voit varautua juuri kuten tahdot ja pestä kankaan ensin. Luehan aiemmat vastaukseni, kiitos.

Ap

Kerro nyt, mikä sinua estää ostamasta valmiit verhot sen kutistumisvaran mukaan ja pesemästä ne verhot ennen käyttöä? Ihan samalla tavalla voit varautua siihen kutistumiseen sillä tavalla. 

Vierailija
53/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ostamatta

Verhot tehdään keskihuonekorkeuteen. Aina koska 95%:llle 250 cm on liikaa

Vierailija
54/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat ostaa verhot, jotka kutistuvat 7% ja ovat myös pesun jälkeen 250 senttiä, ostat verhot, jotka ovat 270 senttiä. Ja sitten peset ne ennen kuin laitat ne ikkunaan. Tadaa, sinulla on verhot, jotka ovat pesun jälkeenkin sopivat ikkunaan. 

Vierailija
55/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisesti kestävää olisi pestä ne verhot 20 asteisessa vedessä jolloin kutistuminen olisi hyvin pientä ja toisaalta venyttää ne takaisin alkuperäiseen mittaan mikäli pituus on liian lyhyt.

Pesutapoja on erittäin monia ja veden lämpötilan lisäksi moni muu asia vaikuttaa siihen kuinka paljon kangas kutistuu. Siksi tarkkaa kutistumismittaa on mahdotonta sanoa. Jokainen suomalainen käy vähintään 9 vuotta koulua oppiakseen itse arvioimaan aivan perustasolla esim paljonko on 7 % jostain mitasta ja jos ei vielä 9 vuoden jälkeen ole tätä oppinut, ei asiaa voi sysätä jonkun kangasfirman vastuulle.

Jos aloittaja haluaa kutistumattomia verhoja, hän voi ostaa keinokuituisia. Esim. minulle 250 cm pellavaverhot sopivat hyvin eikä pieni kutistuminen pesussa haittaa lainkaan (ehkäpä päin vastoin, nyt verhoissa on ylhäällä pieni taite josta pääsee ensmmäisessä pesussa eroon kun verhot kutistuvat.) Aloittajan mielestä minä tietysti olen eri mieltä olevana vähempiarvoinen kuluttaja ja asioiden pitäisi olla hänen mieltymystensä mukaisia.

Vierailija
56/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Taidatte reppanat peukutella ihan huvikseen alas. Nimittäin vastaukseni oli ihan fiksu ja asiallinen sisältäen jopa muutaman parannusehdotuksen. Montakos te olette esittäneet? Vain klikkailleet peukkuja alas kuin aivottomat undulaatit aamukahvin kera.

Ihan oikeasti. Oma älykkyysosamäärä on todella korkea, mutta hämmästyttää ja yllättää aina vaan kuinka mielikuvituksettomia ja ajatusleikkeihin kykenemättömiä ihmisiä tämä palsta on pullollaan. Kamalan ahdasmielisiä ja yhteiskunnan robotteina, laumassa eteneviä möllöjä.

Suhtauduitte useat aloitukseen väittelynhaluisesti ja oman, huom.vain oman täydellisen mielipiteenne tyhmälle vastaavina älykköinä. Kun totuus pidemmälle keskusteltuna on aivan toinen. Puuttuu kyky ajatella asioita fiktiivisesti ajatusleikin/arvoituksen tavoin.

Teistä asia oli vain yksiselitteinen, koska teiltä puuttui kyky perustella niin absoluuttinen totuus on vain se mitä edessä lukee ja piste. Kaikilla muilla tavoilla ajatteleva on tyhmä, yksinkertainen tollo. Niin te minuun suhtauduitte. :)

Moido! :))

Vierailija
57/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta verhot pitäisi myydä valmiiksi kutistetusta kankaasta valmistettuina.

Ymmärrän ap:n esiin nostaman ongelman. Itse jätän jotkut vaatteetkin ostamatta. Mitä teen vaatteella, joka on sopivan kokoinen vain ensimmäiseen pesuun asti?

Samaa olen miettinyt. Pitkäselkäisenä ongelma on tullut esiin puseroiden kanssa. Joskus vaatteet ovat kutistuneet käyttökelvottomiksi jo ensimmäisessä pesussa. Se kyllä ärsyttää.

Vierailija
58/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sinä haluut ja vänkäät ei ole fiksua. Kaikkea ei tehdä yhden kuluttajan halun mukaaan. Aina voit ITSE alkaa verhokauppiaaksi omilla säännöilläsi. Ai niin, sit pitäisi nähdä vaivaa

Vierailija
59/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekologisesti kestävää olisi pestä ne verhot 20 asteisessa vedessä jolloin kutistuminen olisi hyvin pientä ja toisaalta venyttää ne takaisin alkuperäiseen mittaan mikäli pituus on liian lyhyt.

Pesutapoja on erittäin monia ja veden lämpötilan lisäksi moni muu asia vaikuttaa siihen kuinka paljon kangas kutistuu. Siksi tarkkaa kutistumismittaa on mahdotonta sanoa. Jokainen suomalainen käy vähintään 9 vuotta koulua oppiakseen itse arvioimaan aivan perustasolla esim paljonko on 7 % jostain mitasta ja jos ei vielä 9 vuoden jälkeen ole tätä oppinut, ei asiaa voi sysätä jonkun kangasfirman vastuulle.

Jos aloittaja haluaa kutistumattomia verhoja, hän voi ostaa keinokuituisia. Esim. minulle 250 cm pellavaverhot sopivat hyvin eikä pieni kutistuminen pesussa haittaa lainkaan (ehkäpä päin vastoin, nyt verhoissa on ylhäällä pieni taite josta pääsee ensmmäisessä pesussa eroon kun verhot kutistuvat.) Aloittajan mielestä minä tietysti olen eri mieltä olevana vähempiarvoinen kuluttaja ja asioiden pitäisi olla hänen mieltymystensä mukaisia.

Mistäs oletuksesi tuli?

Minuahan täällä on dissattu koko ketju, vaikka asia ei koske edes minua käytännössä. Kunhan lähdin ajatusleikkiin ja pohtimaan asiaa.

Oma vastauksesi on aivan tosi hyvä. Tosin kohdallasi kuulostaa siltä, että kutistuminen ja verhon pituuden menetys ei haittaa eli verhojen pituus saa olla vähemmänkin.

Meillä ei kun verho tulisi olla lattiaan saakka. En kyseisiä verhoja siis meille valinnut, mutta ympäristöystävällisen firman ajattelutapaa vieroksun kyllä nyt.

Luehan ystävällisesti vastaukseni uudestaan. Pyysin mielipidettä perusteluineen alkuperäiseen kysymykseeni, mutta en oikeastaan kovinkaan monen kohdalla sitä saanut vaan arvostelua siitä kuinka puupää olen kun en tajua noin yksinkertaista asiaa kun kutistuminen, alapeukkuja ja sitä rataa. ;))

Nyt loppuun annatin, koska mitä ihmettä siinä minulle hyökitte kun koko asia oli täysin fiktiivinen.

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta, vaikka loppuooletustasi kummaksunkin. Mukavaa viikonloppua!

Ap

Vierailija
60/75 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvalla tehdyt verhot kun kangasta ei ole valmiiksi kutistettu, huono laatu näkyy hinnassa. Kuluttaja ottaa tietoisen riskin siitä, että pesun jälkeen verhot ovat 0- 18 cm alkuperäistä mittaa lyhyemmät. Käytännössä näitä verhoja ei voi pestä.

Niin ja oudointa on, että tämä yritys on ekologisesti ja kestävää kehitystä kannattava, pitkällä tähtäimellä tuotteita kehittelevä.

Olisi fiksua ilmoittaa pakkauksessa asiat samassa yhteydessä ja ehkäpä siten, että verhon pituus on 250cm pakkauksessa, mutta pesun jälkeinen käyttöpituus on jotain väliltä 232-250cm. Silloin ostaja voisi ottaa tietoisen riskin. Harva kun kaupassa laskee kaikenlaista ja itse asiassa minäkin oletin asian olevan huomioitu esim.saumavarassa.

Ap

Ai kun on ilmoitettu 7 % kutistuminen niin se ei ole tietoinen riski, mutta jos on sentteinä kerrottu niin sitten on.