Ostat verhot ja pakkauksessa lukee verhojen mitat ja pituus 250cm sekä 7% kutistumisvara. Pesun jälkeen verhot on 10cm lyhyemmät ja siksi epäsopivat. Saatko palauttaa verhot vai onko kyse kuluttajan riskinotosta?
Ihan oikeasti pohdin tätä, koska eräs liike myy pellavaverhoja ja meille juuri ja juuri sopivan mittaisina. Pakkauksessa on tuon verhon pituus selkeästi, joten eikö verhon tulisi olla sitä myös oikeaoppisesti suoritetun pesun jälkeen?
Vai tuleeko kuluttajan ottaa riski siitä, että verhojen mitta kutistuu käyttökelvottomiksi?
Ottaa siis riski mahdollisesta kutistumisvarasta eli siitä ettei verhon pituus olekaan luvattu olevan pysyvää? Eli verhot on toisinsanoen kertakäyttöiset?
Tämä liike lupaa säästävänsä luontoa, mutta heidän myyjän vastaus oli, että kyse on kuluttajan riskinotosta eikä tuotteella tällöin ole syytä palautukselle eikä asiakkaalla hyvitykselle eli verhot ovat kertakäyttöiset ainakin ensimmäiseen pesuun asti?
Mikä on sinun mielipide? Millä perustelet sen?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis siinähän on sanottu se kutistuminen ja 10 senttiä on sen alle, joten miten tuo voisi olla myyjän syy? Hän on maininnut kaikki tosiasiat ja sinä olet tehnyt ostopäätöksen sen perusteella.
Täällä nyt näemmä otetaan asia niin, että MINÄ olisin se asiakas kun tämä on esimerkki oman tilanteen innoittamana. :)
Tuo 10 cm oli pikainen esimerkki ja tarkoituksella alle eli keksitty, mutta jos haluat voit toki ajatella sen tärmällisenä kutistumisen maksimaalisena toteutumisena.
Myyjä ei ole maininnut mitään vaan pakkauksessa on verhon pituus ja yleensä siihen pituuteen voi luottaa ja se kutistumisvara on otettu tuotetta valmistaessa huomioon.Osaan vallan hyvin ommella itse verhot eli kysymys ei nyt ole minusta vaan minusta ristiriitaisesta pakkaustiedosta. Ei verhojen mainita kutistuvan alle luvatun pituuden eikä siitä ole edes varoitusta vaan on ainoastaan verhon pituus ja eri kohdassa mahdollinen kutistumisvara.
Saumavaraa kyseisissä verhoissa ei olisi, joten sellaista nopeaa ratkaisua asiaan ei sen kautta saa, vaikka itselläkin tuo kävin ensimmäisenä mielessä.En silti ymmärrä miten tämä kysymys menikin tunteisiin, vaikka on fiktiota ja kuvitteellinen tilanne arvioitavaksi?
Ap
Millä tavalla nämä ovat sinusta ristiriidassa? Miten asia pitäisi sinun mielestäsi ilmoittaa tai hoitaa, että se olisi mielestäsi oikein? Totuus nyt on, että kangas kutistuu pesussa. Minkäs se myyjä tai valmistaja sille mahtaa?
Mun ei tule kyllä koskaan verhoja pestyä ja olen jo sentään 45. Kun ne sen muutaman vuoden ovat olleet ikkunoissa niin eiköhän ole jo aika vaihtaa uusiin ja piristää sisustusta. Hassu kysymys, eihän ne verhot käytännössä likaannu.
Pese mahdollisimman viileässä vedessä. Ei verhoja tarvitse katsos millään yhdeksänkympin ohjelmalla pestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verhot voi kutistua 7 % pestessä ja se on ilmoitettu pakkauksessa. Mikä tässä on epäselvää?
Se, että saako kutistuminen aiheuttaa sen ettei verhot enää ole luvatun pituiset? Sekin on kai lupaus jonkinmoinen?
Sinulle on luvattu 250cm verhot ja sellaiset olet ostanut. Jos sitten jostain syystä haluat pestä ne niin sinua varoitetaan, että silloin ne kutistuvat. Eli ennenkuin ostat mieti haluatko pestä ne ja haluasitko ehkä kuitenkin silloin ostaa jo pidemmät, koska tiedät mitä pesukone tekee niille.
Vierailija kirjoitti:
Verhot ovat sen mittaiset kun pakkauksessa lukee. Jos peset ne 60 asteessa ne siis lyhenevät jopa 7cm jokaista metriä kohden eli 7+7+3,5 cm= 17,5 cm. Pesemällä vähän kylmemmässä ne ehkä kutistuvat vähemmän, mutta kutistuvat kuitenkin. Onnistut venyyttämään niitä tosin varmaan n. 5-7 cm. Eli nuo pellava verhot tulevat olemaan liian lyhyet pesun jälkeen. Et tule saamaan rahojasi takaisin koska he ovat ilmoittaneet kutistumisvaran ja ehkä ovat kieltäneet jopa pesun sen takia.
Osta kangasta, pese se ja leikkaa oikean mittaiset ja ompele itse tai vie ompelijalle.
Ok. Eli kuvitellaan noin. Onko sinusta siis sekin ok, että verhot eivät ole pesun jälkeen enää pakkauksessa luvatun mittaiset? Eikö tämä tulisi valmistajan ottaa huomioon tai myydä verhoja sitten lyhyempänä eli se ylijäävä mitta olisi kutistumisvaraa?
Kun se tässä onkin, että pakkauksessa on kaksi yhtäpitävää merkintää: pituus ja eri kohdassa kutistumisvara. Eikö kuluttajan pidä saada luottaa näistä kumpaankin? Hän siis saa 250cm pituiset verhot tulevan ohjeiden mukaisen pesun jälkeenkin? Vai mitä hän saa? Verhot joiden pituus on arvoitus kunnes peset ne? :))
Kyllä yleensä verhojen mitta on se mitä ilmoitetaan ja kuluttajan omaksi mokaksi voidaan sanoa pilalle meneminen jos kuluttaja ei ole noudattanut pesuohjeita ja tuote on kärsinyt.
Ai kamala, mä osaan prosenttilaskut, mutta en näköjään sisäistä lukemaani kun en tajua vieläkään tästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verhot voi kutistua 7 % pestessä ja se on ilmoitettu pakkauksessa. Mikä tässä on epäselvää?
Se, että saako kutistuminen aiheuttaa sen ettei verhot enää ole luvatun pituiset? Sekin on kai lupaus jonkinmoinen?
Tottakai saa aiheuttaa, jos se on vieläpä selkeästi ilmoitettu. Miksei saisi? Voihan mustakin paita useissa pesuissa vuosien mittaan muuttua harmaaksi, vaikka se olisi myyty mustana paitana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä muuta se kutistuminen voisi aiheuttaa? Pakkauksessa on mainittu kutistumisesta, joten ostaja ottaa tietoisen riskin. Sama se on tummien vaatteiden kanssa. "Saattaa päästää väriä/pestävä samanväristen kanssa". Ei mikään liike korvaa mitään jos joku on pistänyt vaikka tummat farkut samaan pesuun vaaleiden kanssa.
Voi vee se on Fakta että pituus muuttuu. ALÄ osta jos sulle ei sovi. Minulle on 230-240 sopiviva pituus. Pesen ja laitan ikkunaan. Henkilökohtaisia ongelmia ei kannata yleistää. Minä haluan että kutistuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verhot ovat sen mittaiset kun pakkauksessa lukee. Jos peset ne 60 asteessa ne siis lyhenevät jopa 7cm jokaista metriä kohden eli 7+7+3,5 cm= 17,5 cm. Pesemällä vähän kylmemmässä ne ehkä kutistuvat vähemmän, mutta kutistuvat kuitenkin. Onnistut venyyttämään niitä tosin varmaan n. 5-7 cm. Eli nuo pellava verhot tulevat olemaan liian lyhyet pesun jälkeen. Et tule saamaan rahojasi takaisin koska he ovat ilmoittaneet kutistumisvaran ja ehkä ovat kieltäneet jopa pesun sen takia.
Osta kangasta, pese se ja leikkaa oikean mittaiset ja ompele itse tai vie ompelijalle.Ok. Eli kuvitellaan noin. Onko sinusta siis sekin ok, että verhot eivät ole pesun jälkeen enää pakkauksessa luvatun mittaiset? Eikö tämä tulisi valmistajan ottaa huomioon tai myydä verhoja sitten lyhyempänä eli se ylijäävä mitta olisi kutistumisvaraa?
Kun se tässä onkin, että pakkauksessa on kaksi yhtäpitävää merkintää: pituus ja eri kohdassa kutistumisvara. Eikö kuluttajan pidä saada luottaa näistä kumpaankin? Hän siis saa 250cm pituiset verhot tulevan ohjeiden mukaisen pesun jälkeenkin? Vai mitä hän saa? Verhot joiden pituus on arvoitus kunnes peset ne? :))
Kyllä yleensä verhojen mitta on se mitä ilmoitetaan ja kuluttajan omaksi mokaksi voidaan sanoa pilalle meneminen jos kuluttaja ei ole noudattanut pesuohjeita ja tuote on kärsinyt.
Niinhän hän saa luottaakin. Ennen pesua ostohetkellä ne ovat sen pituusmerkinnän mukaiset ja pesun jälkeen sen kutistumismerkinnän verran lyhyemmät. Verhoissa on todellisuudessa kaksi eri mittaa eri tilanteessa ja molemmat mitat on merkitty pakkaukseen. Enemmänhän se olisi ristiriidassa, jos vain suoraan olisi merkitty se kutistunut kangas, kun pakkauksesta otettaessa ne ovat kuitenkin pidemmät.
Eikö ap oo tajunnut että kutistuminen tarkoittaa sitä että pituus lyhenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis siinähän on sanottu se kutistuminen ja 10 senttiä on sen alle, joten miten tuo voisi olla myyjän syy? Hän on maininnut kaikki tosiasiat ja sinä olet tehnyt ostopäätöksen sen perusteella.
Täällä nyt näemmä otetaan asia niin, että MINÄ olisin se asiakas kun tämä on esimerkki oman tilanteen innoittamana. :)
Tuo 10 cm oli pikainen esimerkki ja tarkoituksella alle eli keksitty, mutta jos haluat voit toki ajatella sen tärmällisenä kutistumisen maksimaalisena toteutumisena.
Myyjä ei ole maininnut mitään vaan pakkauksessa on verhon pituus ja yleensä siihen pituuteen voi luottaa ja se kutistumisvara on otettu tuotetta valmistaessa huomioon.Osaan vallan hyvin ommella itse verhot eli kysymys ei nyt ole minusta vaan minusta ristiriitaisesta pakkaustiedosta. Ei verhojen mainita kutistuvan alle luvatun pituuden eikä siitä ole edes varoitusta vaan on ainoastaan verhon pituus ja eri kohdassa mahdollinen kutistumisvara.
Saumavaraa kyseisissä verhoissa ei olisi, joten sellaista nopeaa ratkaisua asiaan ei sen kautta saa, vaikka itselläkin tuo kävin ensimmäisenä mielessä.En silti ymmärrä miten tämä kysymys menikin tunteisiin, vaikka on fiktiota ja kuvitteellinen tilanne arvioitavaksi?
Ap
Millä tavalla nämä ovat sinusta ristiriidassa? Miten asia pitäisi sinun mielestäsi ilmoittaa tai hoitaa, että se olisi mielestäsi oikein? Totuus nyt on, että kangas kutistuu pesussa. Minkäs se myyjä tai valmistaja sille mahtaa?
Lue nro: 26
Eli verhojen pituus olisi merkitty sen mukaisena mitä ne todellisuudessa pesunkin jälkeen ovat ja oikein huollettuna. Tai verhojen kangas olisi pesty ennen ompelua. Myös verhot voisi olla hieman luvattua pidemmät kutistumisvara huomioiden ja esim.nimenomaan ylimääräisenä saumavarana tmv.
Tämä olisi luontoystävällistä, kuten yritys itseään mainostaa. Nimenomaan tuotteiden pitkäikäisyydellä ymv.
Meillä on pieniä ja verhot keittiössä saattavat saada osumaa, joten en todellakaan pitäisi niitä vuosia pesemättä. Myöskin tykkään vaihdella usein, mutta hankin silti mieluummin tuotteen mikä on pitkäikäinen kun kertakäyttöinen, koska silloin tuotteesta on usein iloa vielä jollekin toiselle kun itse siihen olen kyllästynyt. Näin tuote täyttäisi myyjän omat lupaukset sukupolvelta toiselle. Mutta näiden verhojen kohdalla hieman ihmetytti yrityksen lyhytnäköisyys.
Ap
Joskus mietin käykö tässä maailmassa kaikki ihan täysillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli verhojen pituus olisi merkitty sen mukaisena mitä ne todellisuudessa pesunkin jälkeen ovat ja oikein huollettuna. Tai verhojen kangas olisi pesty ennen ompelua. Myös verhot voisi olla hieman luvattua pidemmät kutistumisvara huomioiden ja esim.nimenomaan ylimääräisenä saumavarana tmv.
Tämä olisi luontoystävällistä, kuten yritys itseään mainostaa. Nimenomaan tuotteiden pitkäikäisyydellä ymv.
Meillä on pieniä ja verhot keittiössä saattavat saada osumaa, joten en todellakaan pitäisi niitä vuosia pesemättä. Myöskin tykkään vaihdella usein, mutta hankin silti mieluummin tuotteen mikä on pitkäikäinen kun kertakäyttöinen, koska silloin tuotteesta on usein iloa vielä jollekin toiselle kun itse siihen olen kyllästynyt. Näin tuote täyttäisi myyjän omat lupaukset sukupolvelta toiselle. Mutta näiden verhojen kohdalla hieman ihmetytti yrityksen lyhytnäköisyys.Ap
Kyllä se olet nyt sinä, joka on lyhytnäköinen tässä asiassa.
Halvalla tehdyt verhot kun kangasta ei ole valmiiksi kutistettu, huono laatu näkyy hinnassa. Kuluttaja ottaa tietoisen riskin siitä, että pesun jälkeen verhot ovat 0- 18 cm alkuperäistä mittaa lyhyemmät. Käytännössä näitä verhoja ei voi pestä.
Kangaskaupan myyjän mielestä verhoja ei kuulukaan pestä ja ihmetteli asiaa kun kerroin peseväni ne ennen lyhentämistä, etteivät sitten enää kutistu enempää seuraavassa pesussa.
Piti minua omituisena, vaikkei sitä ääneen sanonutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap oo tajunnut että kutistuminen tarkoittaa sitä että pituus lyhenee?
Luehan vastaukseni ajatuksella niin tajuat, että minä en sellaista tässä ole ihmetellyt hetkeäkään vaan kyseisen kutistumisen seurauksia ja muiden mielipiteitä kestävästä ja ekologisesta ajattelusta myyjän sekä kuluttajan kannalta siitä mikä on oikein ja siitä, että pakkauksen toiseen lupaukseen et siis voi luottaa, mutta et myöskään tiedä minkä pituiset verhot saat (kutistumisvara kun on arvio maksimaalisesta kutistumisesta). Otan ostaessani tuotteen riskin, mutta minkälaisen? Ja mihin asti, tässä tilanteessa riskinotto on kuluttajan ja vain kuluttajan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä on pieniä ja verhot keittiössä saattavat saada osumaa, joten en todellakaan pitäisi niitä vuosia pesemättä. Myöskin tykkään vaihdella usein, mutta hankin silti mieluummin tuotteen mikä on pitkäikäinen kun kertakäyttöinen, koska silloin tuotteesta on usein iloa vielä jollekin toiselle kun itse siihen olen kyllästynyt. Näin tuote täyttäisi myyjän omat lupaukset sukupolvelta toiselle. Mutta näiden verhojen kohdalla hieman ihmetytti yrityksen lyhytnäköisyys.Ap
Tuommoinen jatkuva shoppailuhimo ja koko ajan uusien verhojen vaihtelu on epäekologista ja epäeettistä. kulutushimoa yritetään perustella ekologisuudella, huh.
Minusta verhot pitäisi myydä valmiiksi kutistetusta kankaasta valmistettuina.
Ymmärrän ap:n esiin nostaman ongelman. Itse jätän jotkut vaatteetkin ostamatta. Mitä teen vaatteella, joka on sopivan kokoinen vain ensimmäiseen pesuun asti?
Tuote on sen pituinen kun siinä lukee. Se, että tuotteen voi pestä, ei tarkoita että kaikki sen siksi pesevät. Tuo kutistumisvara on ilmoitettu heille jotka haluavat ne pestä.