3kk töissä, säästöön kertynyt tänä aikana 2000e. Nettopalkka n. 1400e
Palkan lisäksi saan asumistukea, elatustukea ja lapsilisää yht. n. 950e.
Pitkään elänyt kelan työttömyystuella ja tottunut pärjäämään pienillä tuloilla.
Olen harkinnut asunnon ostoa kunhan saan tarpeeksi säästöjä, kannattaisiko tuo asp-tili vai pidänkö vain tilillä säästöt?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokopäivätyössä, netto 1800e ja säästöön jää n.100e. Vittu että pistää katkeraksi. Miksei mun elämää kukaan kustanna? Pitääkö ottaa loparit ja jäädä yhteiskunnan tuille että täällä pystyy elämään? Miksei työntekoon kannusteta vaan siitä rankaistaan?
Juu sama täällä! Meillä puolison kanssa jää kanssa molemmille n. 1700-1800 kuussa käteen. Siitä sitten vuokra yli 900e, auton vakuutukset yms.ja muut sähkö, puhelin laskut poijes. Joka kuu laskuihin molemmilla menee n.600e, eli vähän yli 1000e jääpi "namiskarahaa".
Kyllä se kaikki menee, kun matkustellaan ja käydään ravintoloissa jne. Silti kyrsii että saman 'tulon' saapi tosiaan vähemmällä kouluttautumisella tahi vähemmällä(jos lainkaan) työnteolla. Aattelinkin ens vuoden alusta alkaa tehdä tyyliin 80%työaikaa..KiKyilkää muut vaan rauhassa 😈
Vallan hyvin noilla tuloilla voisi helposti säästää. Puolisoni nettoaa varmaan saman verran kuin te ja itselläni nettotulot 2200 e/kk. Meillä on itse asiassa vuokrakin tismalleen samaa luokkaa kuin teillä.
Näillä tuloilla kykenen säästämään reilu 1000 e/kk, jonka pistän osakkeisiin ja rahastoihin. Osakesäästämisen aloittaminen opiskeluaikoina oli kenties elämäni parhaimpia valintoja, jota suosittelen lämpimästi kaikille. Tärkeintä on aloittaminen mahdollisimman pian ja jossain vaiheessa huomaakin, että korkoa korolle -ilmiö alkaa kunnolla vaikuttamaan. Esimerkiksi salkkuni rikkoi 100 000 euron rajapyykin toukokuussa 2016 ja lokakuussa 2017 arvo oli 140 000 euroa. Tuosta 40 000 euron kasvusta puolet oli tullut kuukausisäästämisestä ja toinen puoli arvonnoususta. Jos jossain vaiheessa en enää kykenekään säästämään yhtä paljon kuin tällä hetkellä, salkun tuotto pitää huolen siitä, että jatkossakin varallisuuteni jatkaa kohtuullista kasvua.
Eli yrittäkää hyvät ihmiset säästää omaa tulevaisuuttanne varten, älkääkä turhaan katkeroidu muiden saamista yhteiskunnan tuista.
No sinulla on tuo tapa elää ja se sopii sinulle. Minä en elä tulevaisuudessa, enemmänkin hetkessä.
Pointtini ei ole kadehtia ketään tulonsiirtojen saajaa, vaan haluan oikeudenmukaisuutta viivan alle jäävään summaan. Eli koulutuksen ja työssäkäynnin vaativuuden ja määrän mukaan "namiskarahatkin". Miksi se ei olisi reilua??
Eli henkilö ei voi elää hetkessä, mikäli ei laita joka kuukausi palkkaansa sileäksi? Onko paras tapa maksimoida onnensa se, että tilillä on ennen palkkapäivää mahdollisimman vähän rahaa?
Itse yh:na teensen verran töitä,että ei tarvitse maksaa pk-maksuja..muuten ihan+-0 käydä töissä. Mä en ymmärrä miten täällä ollaan katkeria ja kateellisia jos joku saa säästettyä pienistä tuloista..oikeesti valintoja nämä on..ostetaan vain se mitä tarvitaan,syödään edullisia ruokia,lapsilla eikä itsellä kalliita harrastuksia,lehtitilaukset/ulkonasyömiset/kanavapaketit ja muu turha pois..säästää jo pitkän pennin ja kerta vuoteen pääsee vaikka etelän lomalle kun on arkipihi😊Mä en mitään muuta inhoa kun joku valittaa ettei oo rahaa ja sit esimerkkinä vaikka kaverini joka käyttää auton joka vko pesussa..hirvee summa..meillä myöskin koko perheen hiukset leikataan kotona ja värjätään jos joku haluaa..valintoja nämä on. Suomessa on oikeesti paljon köyhiäkin joilla ei tosiaan jää säästöön,mutta paljon on myös näitä jotka voisivat katsoa peiliin ja miettiä että voiko tinkiä jostain vaikka jos matkalle haluaa😊
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi tämä olisi provo.
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Yhteensä 2310€ käteen.Vuokra 900€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Yhteensä 1005€Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.
Miten ihmeessä 800 euroa voi riittää kolmen hengen ruoka-, vaate-, harrastus- ym. kuluihin kuussa? Eikö teillä mene rahaa bussilippuihin tai sinulla esim. työpaikan lounasruokailuun? Entäs terveydenhoitokulut? 800 euroa on 200 euroa per viikko. En millään voi uskoa, että se riittää kolmen hengen menoihin viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut kirjoitti:
Silti: tuloista riippumatta - ovat ne sitten mitä tahansa - jos joku pystyy kk-tasolla säästämään vaikkapa 500-1000 euroa, joka kuukausi, niin onhan hänellä asiat todella hyvin. Voidaan ihan hyvin kysyä, miksi tällaiselle henkilölle pitäisi maksaa esim. asumistukea? Hänhän pystyisi loistavasti maksamaan asumisensa itsekin, ja saisi sen jälkeenkin vielä monta sataa säästöön. Miksi hänelle - ja kymmenille/sadoille tuhansille muille samassa tilanteessa oleville - pitää verorahoista maksaa tuntuvia summia joka kuukausi?
Ihmettelen samaa... Näköjään nämä voivat laittaa tukien ansiosta säästöön huomattavasti enemmän kuin minä työansioistani. En tietenkään saa yhteiskunnalta mitään tukia koska olen sinkku ja nettopalkkani on huimat 1800 e. Raha riittää ruokaan, vuokraan ja laskuihin kun vähän katsoo mitä ostaa, mutta säästöön jää vain pari sataa kuussa.
Sen lisäksi me lapsettomat kustannamme kaikki perheiden käyttämät palvelut: päivähoidot, puistoruokailut, koulut, ilta- ja aamupäiväkerhot jne. Mistähän löytyisi sellainen puolue, joka alkaisi ajamaan yksin elävien asemaa ja vähän tasaamaan tätä taakanjakoa? Ainakin asumistuki tulisi välittömästi poistaa sellaisilta, jotka eivät sitä tarvitse.
Asumistuessa ei tosiaan huomioida tulona lapsilisiä, elatustukia tai esim. lapsen saamia perhe-eläkkeitä. Ja asumistuessa on nykyään 300 euron ansiotulovähennys. Eli on mahdollista saada 900e/kk vuokraan asumistukea, vielä 2000e kk-palkassa ihan kevyesti. Tänne palstalle en kyllä tulisi kertomaan, jos yksinhuoltajana pystyisin noin reilusti säästämään, kannattaisi pitää ihan omana tietona tuommoinen. Omapa on kunnia-asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 800 euroa voi riittää kolmen hengen ruoka-, vaate-, harrastus- ym. kuluihin kuussa? Eikö teillä mene rahaa bussilippuihin tai sinulla esim. työpaikan lounasruokailuun? Entäs terveydenhoitokulut? 800 euroa on 200 euroa per viikko. En millään voi uskoa, että se riittää kolmen hengen menoihin viikossa.
Minä ihmettelen samaa. Itsekin olen 2 lapsen yh, ja tähän mennessä JOKA KUUSSA on ollut pakko ostaa lapsille kenkiä tai vaatteita (aina on joku kausi vaihtumassa, vaatteet jäävät pieneksi jne.), taloustarvikkeita (lamppuja, pattereita, pesuaineita), lasten kavereille synttärilahjoja, lapsille harrastusvälineitä ja vaikka mitä. Kaikenlaista yllättävääkin sattuu ja tapahtuu: avaimet jää sisään ja joudutaan kutsumaan huoltomies avaamaan ovi (45 e), puhelin hajoaa (vakuutus korvaa, mutta omavastuu on 40 e). Sekalaisista kuluista tulee meillä aina vähintään 200 e/kk.
Ihmettelen myös, että sinulla ei ole autoa mutta et myöskään tarvitse bussilippuja. Ettekö te liiku mihinkään?
Kateeksi käy, ei voi muuta sanoa. Sinulla on niin onneton palkka, ettei työsi varmasti ole kovinkaan stressaavaa tai vaativaa (ainakaan henkisesti). Minulla on korkeakoulututkinto ja 10 vuoden katkeamaton työura asiantuntijatehtävissä, ja tuloni ovat elareineen ja lapsilisineen (2 lasta) nettona vain 500 enemmän kuin sinulla. Ja säästöön ei jää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä menee vuokraan, sähköön ja veteen?
Tästä ois hyvä lähteä liikkeelle.
Vuokra 900e johon sisältyy vesi ja nettiyhteys.
Sähköön menee 100-140e/3kk.Ap
Eli sulla jää n. 730e/kk tai 25e/päivä josta maksat 3 henkilön ruoat, vaatteet, hygienian , bussiliput, päivähoidon (?); puhelinlaskut, vakuutukset, vapaa-ajanmenot, terveyskeskusmaksut, lääkkeet..
Parempi provo ens kerralla.
mä en tunne henkilökohtaisesti kuin 1 ihmisen jolla on säännöllinen lääkitys, 83-vuotias appiukko. Työiässä olevilla lapsiperheillä ei kellään ole mitään hiton lääkelaskuja jatkuvasti, ja aina ne näihin keskusteluihin tupsahtaa mukaan. Missä ne kaikki ammattisairaat muualla luuraa kuin av-palstalla?
Niin, no täällä IRL asiat on toisin. Lapset sairastuu korvatulehduksiin, tarvitaan antibiootteja, kipulääkettä, yskänlääkettä, vitamiineja ja maitohappobakteereja. Maksetaan tk-maksuja ja käydään hammashoidossa ja papa-kokeissa yms.
Mutta av toki oma maailmansa; ei ole työmatkakuluja kun kaikki asuu kävelyetäisyydellä työpaikasta, työnantaja maksaa lounaat yms yms. Vaatteita ei kukaan koskaan tarvi ja se 5v sitten ostettu kännykkä toimii edelleen moitteetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi vissiin minunkin erota, bruttopalkka 2000, netto 1560e.
ja 2 lasta.
Ei todellakaan jää kahta tonnia säästöön kolmen kk välein.
Teillä on myös ne miehen tulot käytettävissä ja jos on töissä niin varmaankin tienaatte tuplasti sen mitä ap.
No tietysti on. Ja siltikään ei jää tuollaisia summia säästöön. Herää kysymys ap:n asumismenousta ja muista kuluista ja kuka ne maksaa (vanhemmat?)
Sinä ja minä maksamme ne.
Onpa saavutus... kun vain unohtaa yhteiskunnan tuet. Kaikki eivät niitä saa.
Onpas tänne tullut paljon viestejä.
Tosiaan nuo minun tuet koostuu seuraavasti:
-Elatustuki kahdesta lapsesta 300e, tämän maksaa lasten isä.
- lapsilisä yhdestä lapsesta (vanhempi on jo 17v) 140e
- asumistuki n. 500e, asumistukeen tehdään 300 euron ansiotulovähennys. Minun bruttopalkka on 1600e/kk ja kela laskee asumistuen 1300 euron tulojen mukaan.
Ilman tuota asumistukea olisi lähestulkoon ihan sama käynkö töissä vai en. Tuo asumistuki sentäs tekee näin pienipalkkaisena työnteosta kannattavaa.
Työmatka on sen verran lyhyt että kuljen pyörällä/kävellen. Töissä syön eväitä, koska ei ole mahdollisuutta kunnon lounaaseen. Eli työstä ei ole koitunut lisäkuluja.
Kyllä meilläkin vaatteisiin menee rahaa, mutta tämän kolmen kuukauden aikana ei ole ollut vaatemenoja, joten nekin rahat ovat menneet säästöön.
Aiemmin olenkin maininnut että tietysti kun tulee isompia laskuja/ menoja, niin silloin luonnollisesti säästöön jäävä rahasumma on pienempi.
Asuntoa en siis ole vielä hankkimassa, nyt yritän säästää käsirahaa muutaman vuoden. Tarkoitus on ostaa kaksio, koska vanhempi lapsi on lähdössä omilleen muutaman vuoden sisällä.
Ja palkkakin varmasti nousee vielä ennen kuin asunnon hankinta on ajankohtaista.
Ap
Minullakin on 17v lapsi ja kyllä hän tarvitsee kuukausirahaa ja vaatetta. Läppäri piti ostaa lukioon uusi, kun vanha ei pyörittänyt koulun ohjelmaa. Lukiokirjat maksaa ja moni muukin asia.
Ihmettelen kyllä, että tulet noin pienellä rahalla toimeen. Vai eikö teinisi saa sinulta yhtään euroa rahaa ja et joudu maksamaan ammattikoulukirjoja tai lukiokirjoja tms. ja eikö teinisi tarvitse koskaan vaatetta.
Meillä on monta rautaa tulessa. Olin ainakin 5.n kesän töissä torilla. Tein heinäkuun aamut torilla ja olin omassa työssä iltavuorossa.
Saan vaatimatonta palkkaa, 5 e h ja joka päivä ison pussillisen myymättömiä vihanneksia.
Lisäksi keräsin muutaman jätesäkillisen nokkosia. Meillä syödään nokkoskeittoa ainakin jouluun asti kerran viikossa.
Ja vanhempani poimivat meille vuoden marjat aamupuuron kanssa ja viinimarjoja on kuivatettu, syön niitä smothien seassa.
Vihanneksista tein sosetta ja se riittää luult vappuun asti. Meillä on sellainen akkupakastin, pieni kaappipakastin ja jääkaapin kokoinen pakastin täynnä.
Ostan käytännössä vain maitotuotteita ja lihaa kaupasta. Ja hedelmiä.
Vakuutuksia on vain kotivakuutus. Lapsilla ei ole bussilippuja, itse otan omani kun tulee mustaa jäätä.
Viimeksi olen jotain lääkettä ottanut hyvin, hyvin kauan aikaa sitten.
Todella vähällä pärjää, kun on pakko ja apua saa ympäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on 17v lapsi ja kyllä hän tarvitsee kuukausirahaa ja vaatetta. Läppäri piti ostaa lukioon uusi, kun vanha ei pyörittänyt koulun ohjelmaa. Lukiokirjat maksaa ja moni muukin asia.
Ihmettelen kyllä, että tulet noin pienellä rahalla toimeen. Vai eikö teinisi saa sinulta yhtään euroa rahaa ja et joudu maksamaan ammattikoulukirjoja tai lukiokirjoja tms. ja eikö teinisi tarvitse koskaan vaatetta.
Teinini saa opintotukea vajaa 100e/kk, lisäksi tekee välillä viikonlopputöitä ja saa palkkaa 200-500e/kk. Maksaa itse ns. ylimääräiset menonsa, kuten leffassa käymiset yms.
On ammattikoulussa, eikä ole tarvinnut kuin kaksi ammattikirjaa, jotka ostettiin jo ensimmäisellä luokalla.
Vaatteita ei todellakaan tarvitse joka kuukausi ostaa. Todennäköisesti seuraava tarvittava ostos on tässä kuussa talvikengät. Ja vaatteet maksan minä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä menee vuokraan, sähköön ja veteen?
Tästä ois hyvä lähteä liikkeelle.
Vuokra 900e johon sisältyy vesi ja nettiyhteys.
Sähköön menee 100-140e/3kk.Ap
Eli sulla jää n. 730e/kk tai 25e/päivä josta maksat 3 henkilön ruoat, vaatteet, hygienian , bussiliput, päivähoidon (?); puhelinlaskut, vakuutukset, vapaa-ajanmenot, terveyskeskusmaksut, lääkkeet..
Parempi provo ens kerralla.
mä en tunne henkilökohtaisesti kuin 1 ihmisen jolla on säännöllinen lääkitys, 83-vuotias appiukko. Työiässä olevilla lapsiperheillä ei kellään ole mitään hiton lääkelaskuja jatkuvasti, ja aina ne näihin keskusteluihin tupsahtaa mukaan. Missä ne kaikki ammattisairaat muualla luuraa kuin av-palstalla?
Niin, no täällä IRL asiat on toisin. Lapset sairastuu korvatulehduksiin, tarvitaan antibiootteja, kipulääkettä, yskänlääkettä, vitamiineja ja maitohappobakteereja. Maksetaan tk-maksuja ja käydään hammashoidossa ja papa-kokeissa yms.
Mutta av toki oma maailmansa; ei ole työmatkakuluja kun kaikki asuu kävelyetäisyydellä työpaikasta, työnantaja maksaa lounaat yms yms. Vaatteita ei kukaan koskaan tarvi ja se 5v sitten ostettu kännykkä toimii edelleen moitteetta.
Tk-maksuja peritään vain aikuisilta, eikä niitäkään tule välttämättä edes joka vuosi. Lääkekuuri maksaa noin 10 euroa kappale eikä niitäkään joka vuosi tarvita välttämättä.
Teinisi tulot on varmaan sitten huomioitu myös asumistukihakemuksessa?
Jos tulot/kk ovatkin esim. 500 e, teidän ruokakunnan tulot on jo 2100 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinini saa opintotukea vajaa 100e/kk, lisäksi tekee välillä viikonlopputöitä ja saa palkkaa 200-500e/kk. Maksaa itse ns. ylimääräiset menonsa, kuten leffassa käymiset yms.
On ammattikoulussa, eikä ole tarvinnut kuin kaksi ammattikirjaa, jotka ostettiin jo ensimmäisellä luokalla.
Vaatteita ei todellakaan tarvitse joka kuukausi ostaa. Todennäköisesti seuraava tarvittava ostos on tässä kuussa talvikengät. Ja vaatteet maksan minä.Ap
No tässähän tulee perheeseen jo 600 euroa lisää kuussa rahaa. Eli et elätä enää lastasi, vaan lapsesi elättää ihan itse itsensä
Entäs se toinen lapsi, se josta saat vielä lapsilisää? Kerroit, että hänkin on jo kouluikäinen. Eikö hän saa koskaan rahaa mihinkään omaan? Ja ennen kaikkea, eikö hänelle todella ole kolmeen kuukauteen ostaa yhtään mitään muuta kuin ruokaa? Vai käykö hänkin kenties töissä ja elättää itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ei todellakaan tarvitse joka kuukausi ostaa. Todennäköisesti seuraava tarvittava ostos on tässä kuussa talvikengät. Ja vaatteet maksan minä.Ap
Sinänsä kyllä hieno juttu, että opetat lapsesi jo nuoresta tienaamaan ja tekemään töitä rahansa eteen. Eikö kuitenkin tunnu nololta, että 17-vuotias saa viikonlopputöistään 500 e ja sinä kokopäivätyöstä vaivaiset 1600? Ja ihanko oikeasti kummallekaan lapselle tai sinulle ei ole tarvinnut viimeiseen KOLMEEN KUUKAUTEEN (heinä, elo, syys) ostaa vaatteita, kenkiä tai yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi tämä olisi provo.
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Yhteensä 2310€ käteen.Vuokra 900€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Yhteensä 1005€Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.
Ihan helposti riittää! Meillä ei mene tuonkaan vertaa! Miten muka jollakin ei riitä? Pitääkö niitä vaatteita jatkuvasti ostella ja harrastaa jotain mihin menee satoja euroja kuussa?
Laskelmassa nyt joku ei täsmää. Jos lapsia on kolme, lapsilisä on hiukan enemmän ja elatustuki enemmän.
Jos lapsia kaksi, lapsilisä vähemmän ja elatustuki noin 310 euroa.
Montako lasta on laskelmassa kyseessä.