3kk töissä, säästöön kertynyt tänä aikana 2000e. Nettopalkka n. 1400e
Palkan lisäksi saan asumistukea, elatustukea ja lapsilisää yht. n. 950e.
Pitkään elänyt kelan työttömyystuella ja tottunut pärjäämään pienillä tuloilla.
Olen harkinnut asunnon ostoa kunhan saan tarpeeksi säästöjä, kannattaisiko tuo asp-tili vai pidänkö vain tilillä säästöt?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi tämä olisi provo.
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Yhteensä 2310€ käteen.Vuokra 900€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Yhteensä 1005€Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.
Tämä on tosiaan ihan absurdia. Minä saan nettona palkkaa tuon 2300e/kk. Työssäni on suuri vastuu ja minun tulee tietää mm. lakeja ym. asetuksia jotta voin työni tehdä. Ihan vaan tuli mieleen että mitähän vi**ua :D Täytyy varmaan alkaa miettiin näitä omia kuvioita uudestaan. En syytä ap:tä, itsekin ottaisin kaiken irti lähtevän "ilmaisen" rahan.
Vierailija kirjoitti:
Palsta täynnä yksinhuoltajia. Ei yllätä yhtään.
Moni suomalainen mies pysyy vaimonsa ja lastensa rinnalla, vaikka palstalle olisikin sattunut muutama nainen jonka ex-mies oli ketku. Mene muualle kylvämään miesvihaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 1500 euron nettopalkalla lainalaskurit näyttää usein nollaa. Pankki lainoittaa maksukykyä (tuloja), ei säästöjä.
T. Pankkitäti
Nooo...siinä vaiheessa kun ap lainaa on hakemassa hänellä voi olla paljon isommat työtulot. Pitäähän silti niitä säästöjä olla valmiina jos ei takaajaa löydy. Ja muutenkin, tyhmäähän se olisi olla säästämättä jos siihen kerran on mahdollisuus. Olet varmaan pankintätinä samaa mieltä?
Oho! Joku on näköjään eri mieltä? No saahan sitä kaiken törsätäkin jos ei pidä säästämistä järkevänä tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Yhteensä 1005€Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.
Tämä on tosiaan ihan absurdia. Minä saan nettona palkkaa tuon 2300e/kk. Työssäni on suuri vastuu ja minun tulee tietää mm. lakeja ym. asetuksia jotta voin työni tehdä. Ihan vaan tuli mieleen että mitähän vi**ua :D Täytyy varmaan alkaa miettiin näitä omia kuvioita uudestaan. En syytä ap:tä, itsekin ottaisin kaiken irti lähtevän "ilmaisen" rahan.
Huomaa, että yh:na saat elatustuen ja lapsilisän yh-korotuksineen palkasta riippumatta.
Älytöntä, että nämä tuet aina lasketaan mukaan, vaikka niihin ei palkkatulot vaikuta. No joo, ehkä elatustukeen, mutta käsittääkseni minimin kuitenkin saa.
Ja en ole yh.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita rahat, niin kohta elelet pääomatuloilla.
Sitten menettää tuet. Ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas totuus lapsiperheiden köyhyydestä. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Missä mun rahat on? Ihan itse minä työlläni tienaan, saan nettona 3000 kuussa. Lapsilisissä on yh-korotus, kahdesta lapsesta saadaan 296,82 kuussa. Ja sanon saadaan, koska lapsilisät maksetaan tilille, johon sekä minulla että exällä on käyttöoikeus. Se ostaa, joka hoksaa. Elareita ei makseta. Tiukkaa tekee, kun olen halunnut pitää eronkin jälkeen lapsilla kodin, johon syntyivät ja jossa ovat kasvaneet. Mun brutto on lähes 5000 kuussa, minkä vuoksi olen aina maksanut täydet maksut kaikesta. Nyt onneksi lapset ovat jo koulussa.
Sinkkuna olisin kroisos. Nyt katselen toista työtä, jotta saisin lisätuloja.
Minä olen sinkku ja tienaan suurin piirtein saman verran, noin 5000 kuussa ja jotain bonuksia päälle, on oma asunto, ei lainaa, ei vuokrakuluja, ja itseasiassa koko meidän työporukka on ihan täynnä vastaavia kuin minä, mutta voin vakuuttaa että ei meillä kellään jää yhtään sen enempää säästöön kuin sinulla.
Jos rahat ei mene lasten kuluihin ja Lasten harrastuksiin ja Lasten ruokaan, menee ne rahat sitten omiin kuluihin, omiin harrastuksiin ja omiin ruokiin.
Mutta tämä on jokaisen oma tietoinen valinta.
Minulla vähän sama..olen ollut vuoden töissä ja saanut säästöön joka kuu vähintään 500e 1400e palkasta. Minimiäitiysrahoilla/kodinhoidontuella elänyt suurimman osan elämää niin tottunu pihistämään.Tarkoitus lähteä etelään lomalle säästöillä😊Tiiän että tulee sanomista,että miten on varaa ja miten pystyt säästämään. Palkan lisäksi saan yhdestä lapsesta minimielarit ja neljästä lapsilisät.
Anteeksi mitä? Siis todellisuudessa saat 2350 euroa nettona etkä 1400. Tuollaisia tuloja varten tarvitsisi melkein 3500 euron bruttopalkan! Saako oikeasti pienipalkkaiset tällaisia etuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Siis että työssäkäyvä saa melkein 700 pelkkiä tukia palkan päälle vaikka tulee 300 elareitakin? Mitä helvettiä? :O Hittoakos itse väännän töissä ja tienaan keskipalkkaa kun voisin minimituloilla päästä samoille rahoille tukien avustamana.
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut asunnon ostoa kunhan saan tarpeeksi säästöjä, kannattaisiko tuo asp-tili vai pidänkö vain tilillä säästöt?
Kannattaa harkita sitä asunnon ostoa vielä hetki, koska eikös asumistuki häviä sitten pois tosta yhtälöstä?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Siis todellisuudessa saat 2350 euroa nettona etkä 1400. Tuollaisia tuloja varten tarvitsisi melkein 3500 euron bruttopalkan! Saako oikeasti pienipalkkaiset tällaisia etuuksia?
Niin ap saa lapsilisää ja elatustukea kahdesta lapsesta yhteensä noin 600e, nuo tuet saa vaikka olisi miljonääri.
Ilmeisesti asumistuki on 350e joka kompensoi pientä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokopäivätyössä, netto 1800e ja säästöön jää n.100e. Vittu että pistää katkeraksi. Miksei mun elämää kukaan kustanna? Pitääkö ottaa loparit ja jäädä yhteiskunnan tuille että täällä pystyy elämään? Miksei työntekoon kannusteta vaan siitä rankaistaan?
Juu sama täällä! Meillä puolison kanssa jää kanssa molemmille n. 1700-1800 kuussa käteen. Siitä sitten vuokra yli 900e, auton vakuutukset yms.ja muut sähkö, puhelin laskut poijes. Joka kuu laskuihin molemmilla menee n.600e, eli vähän yli 1000e jääpi "namiskarahaa".
Kyllä se kaikki menee, kun matkustellaan ja käydään ravintoloissa jne. Silti kyrsii että saman 'tulon' saapi tosiaan vähemmällä kouluttautumisella tahi vähemmällä(jos lainkaan) työnteolla. Aattelinkin ens vuoden alusta alkaa tehdä tyyliin 80%työaikaa..KiKyilkää muut vaan rauhassa 😈
Vallan hyvin noilla tuloilla voisi helposti säästää. Puolisoni nettoaa varmaan saman verran kuin te ja itselläni nettotulot 2200 e/kk. Meillä on itse asiassa vuokrakin tismalleen samaa luokkaa kuin teillä.
Näillä tuloilla kykenen säästämään reilu 1000 e/kk, jonka pistän osakkeisiin ja rahastoihin. Osakesäästämisen aloittaminen opiskeluaikoina oli kenties elämäni parhaimpia valintoja, jota suosittelen lämpimästi kaikille. Tärkeintä on aloittaminen mahdollisimman pian ja jossain vaiheessa huomaakin, että korkoa korolle -ilmiö alkaa kunnolla vaikuttamaan. Esimerkiksi salkkuni rikkoi 100 000 euron rajapyykin toukokuussa 2016 ja lokakuussa 2017 arvo oli 140 000 euroa. Tuosta 40 000 euron kasvusta puolet oli tullut kuukausisäästämisestä ja toinen puoli arvonnoususta. Jos jossain vaiheessa en enää kykenekään säästämään yhtä paljon kuin tällä hetkellä, salkun tuotto pitää huolen siitä, että jatkossakin varallisuuteni jatkaa kohtuullista kasvua.
Eli yrittäkää hyvät ihmiset säästää omaa tulevaisuuttanne varten, älkääkä turhaan katkeroidu muiden saamista yhteiskunnan tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Siis että työssäkäyvä saa melkein 700 pelkkiä tukia palkan päälle vaikka tulee 300 elareitakin? Mitä helvettiä? :O Hittoakos itse väännän töissä ja tienaan keskipalkkaa kun voisin minimituloilla päästä samoille rahoille tukien avustamana.
Kyllä näin on! Tässä se sudenkuoppa onkin ettei työnteko kannata jos palkka ei ole todella hyvä (siis jos on yh). Se ei ole kenenkään yksittäisen ihmisen vika mutta jos kaikki jotka saisivat tukien kautta saman verran kuin saavat palkkaa, yhteiskunnalla ei olisi siihen varaa. Nyt käytännössä moni tekee töitä ilmaiseksi.
Toiset meistä osaavat elää ja antavat lastensakin elää.
Toiset osaavat säästää.
Kakkua ei voi pitää ja syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harkita sitä asunnon ostoa vielä hetki, koska eikös asumistuki häviä sitten pois tosta yhtälöstä?
Näin on. Nythän ap:n asumismenot ovat paljon pienemmät kuin vastaavassa omistusasunnossa. Järkevintä olisi sijoittaa tuottavasti nuo kertyvät säästöt ja elää jatkossakin vuokralla. Varallisuus ei myöskään vaikuta asumistuen määrään. Toisaalta varallisuudesta saadut tuotot voivat pienentää asumistukea, joten järkevintä olisi säästää esimerkiksi passiiviseen indeksirahastoon, joka ei jaa osinkoa tai muuta tuottoa ulos.
Mikä oli aloituksen pointti? Aloittaja elää tukien varassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokopäivätyössä, netto 1800e ja säästöön jää n.100e. Vittu että pistää katkeraksi. Miksei mun elämää kukaan kustanna? Pitääkö ottaa loparit ja jäädä yhteiskunnan tuille että täällä pystyy elämään? Miksei työntekoon kannusteta vaan siitä rankaistaan?
Juu sama täällä! Meillä puolison kanssa jää kanssa molemmille n. 1700-1800 kuussa käteen. Siitä sitten vuokra yli 900e, auton vakuutukset yms.ja muut sähkö, puhelin laskut poijes. Joka kuu laskuihin molemmilla menee n.600e, eli vähän yli 1000e jääpi "namiskarahaa".
Kyllä se kaikki menee, kun matkustellaan ja käydään ravintoloissa jne. Silti kyrsii että saman 'tulon' saapi tosiaan vähemmällä kouluttautumisella tahi vähemmällä(jos lainkaan) työnteolla. Aattelinkin ens vuoden alusta alkaa tehdä tyyliin 80%työaikaa..KiKyilkää muut vaan rauhassa 😈
Vallan hyvin noilla tuloilla voisi helposti säästää. Puolisoni nettoaa varmaan saman verran kuin te ja itselläni nettotulot 2200 e/kk. Meillä on itse asiassa vuokrakin tismalleen samaa luokkaa kuin teillä.
Näillä tuloilla kykenen säästämään reilu 1000 e/kk, jonka pistän osakkeisiin ja rahastoihin. Osakesäästämisen aloittaminen opiskeluaikoina oli kenties elämäni parhaimpia valintoja, jota suosittelen lämpimästi kaikille. Tärkeintä on aloittaminen mahdollisimman pian ja jossain vaiheessa huomaakin, että korkoa korolle -ilmiö alkaa kunnolla vaikuttamaan. Esimerkiksi salkkuni rikkoi 100 000 euron rajapyykin toukokuussa 2016 ja lokakuussa 2017 arvo oli 140 000 euroa. Tuosta 40 000 euron kasvusta puolet oli tullut kuukausisäästämisestä ja toinen puoli arvonnoususta. Jos jossain vaiheessa en enää kykenekään säästämään yhtä paljon kuin tällä hetkellä, salkun tuotto pitää huolen siitä, että jatkossakin varallisuuteni jatkaa kohtuullista kasvua.
Eli yrittäkää hyvät ihmiset säästää omaa tulevaisuuttanne varten, älkääkä turhaan katkeroidu muiden saamista yhteiskunnan tuista.
No sinulla on tuo tapa elää ja se sopii sinulle. Minä en elä tulevaisuudessa, enemmänkin hetkessä.
Pointtini ei ole kadehtia ketään tulonsiirtojen saajaa, vaan haluan oikeudenmukaisuutta viivan alle jäävään summaan. Eli koulutuksen ja työssäkäynnin vaativuuden ja määrän mukaan "namiskarahatkin". Miksi se ei olisi reilua??
Vierailija kirjoitti:
Toiset meistä osaavat elää ja antavat lastensakin elää.
Toiset osaavat säästää.
Kakkua ei voi pitää ja syödä.
Ihan hyvin voi elää vaikka ei turhaa tavaraa haalisi tai osta aina kaikkea uutena. Ainakaan mun mielestä se ei tee elämästä mitenkään hyvää. Turhaan tavaraan menevän rahan kun laittaa kun säästöön voi sen käyttää myöhemmin kivoihin kokemuksiin ja matkoihin. Juuri se on elämää!
En kadehdi tukien saajia, mutta kuitenkin on totta, että jos on muutama lapsi ja pienet tulot, niin kuukasittainen potti saattaa olla aika iso.
Siitä isommasta summasta on helpompi säästää, koska joka kuukausi ei mene saman verran rahaa lapsiin, jos osaa olla tarkka.
Yksinasuvalla köyhällä on se huono puoli, että kuukaudessa tulee aina se pieni rahamäärä, josta on vaikea säästää, vaikka kulut olivatkin pienemmät.
Asumistuen tuloraja yksineläjällä on tosi alhainen ja tukiosuus pieni ja muita tukia usein ei ole mahdollista saada.
Minulla on eläke tonnin verran ja asumiskulujen ja sähkön jälkeen jää aina sen verran yli, että en saa toimeentulotukea, mutta olen juuri sillä rajalla, eli elän periaatteessa koko ajan toimeentulotuen suuruisella rahalla, mutta kustantannan kaikki itse.
Tässä väliinputoajien loukussa on paljon muitakin, ei sillä, mutta joskus kyllä harmittaa, että tuli oltua töissä koko elämä, kun monet saavat saman ja enemmänkin.
Totta! Toisekseen ap:lle jää HUOMAATTVASTI enemmän käteen kuin 730€/kk asumiskulujen jälkeen. Joku ei nyt osannut laskea oikein...