Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3kk töissä, säästöön kertynyt tänä aikana 2000e. Nettopalkka n. 1400e

Vierailija
06.10.2017 |

Palkan lisäksi saan asumistukea, elatustukea ja lapsilisää yht. n. 950e.

Pitkään elänyt kelan työttömyystuella ja tottunut pärjäämään pienillä tuloilla.

Olen harkinnut asunnon ostoa kunhan saan tarpeeksi säästöjä, kannattaisiko tuo asp-tili vai pidänkö vain tilillä säästöt?

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä erosin miehestäni ja tulot tippuivat tuntui kuitenkin käytännössä että rahaa olisi ollut enemmän koska sain yksin päättää miten se raha käytetään. Oikeasti todella vähällä tulee toimeen. Jos kaikkea pitää ostaa ja vielä uutena eikä ruokaostoksia yhtään suunnittele niin menee hän sitä rahaa! Mutta oikeasti voi syödä aika halvalla ja lähes kaiken tarpeellisen voi ostaa käytettynä.

Vierailija
42/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas totuus lapsiperheiden köyhyydestä. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Missä mun rahat on? Ihan itse minä työlläni tienaan, saan nettona 3000 kuussa. Lapsilisissä on yh-korotus, kahdesta lapsesta saadaan 296,82 kuussa. Ja sanon saadaan, koska lapsilisät maksetaan tilille, johon sekä minulla että exällä on käyttöoikeus. Se ostaa, joka hoksaa. Elareita ei makseta. Tiukkaa tekee, kun olen halunnut pitää eronkin jälkeen lapsilla kodin, johon syntyivät ja jossa ovat kasvaneet. Mun brutto on lähes 5000 kuussa, minkä vuoksi olen aina maksanut täydet maksut kaikesta. Nyt onneksi lapset ovat jo koulussa.

Sinkkuna olisin kroisos. Nyt katselen toista työtä, jotta saisin lisätuloja.

Ihan itsehän olet valinnut kalliin asumisen! Muuta halvempaan, kyllä lapset siihen sopeutuvat. Jos käteen saa 3000€ ja vielä lapsilisät päälle niin jo on kumma jos ei muka sillä pärjää! Mitä väliä sitäpaitsi jos lapsilisät menevät yhteiselle tilille jos niistä kuitenkin lasten menoihin se raha käytetään? Tottakai olisit sinkkuna rikkaampi, niinhän me kaikki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokopäivätyössä, netto 1800e ja säästöön jää n.100e. Vittu että pistää katkeraksi. Miksei mun elämää kukaan kustanna? Pitääkö ottaa loparit ja jäädä yhteiskunnan tuille että täällä pystyy elämään? Miksei työntekoon kannusteta vaan siitä rankaistaan?

Vierailija
44/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä sinä olet nyt vitsikäs. Oletko varma, että et vielä noilla tuloilla joudu maksamaan asumistukea takaisin?

Oikeasti pitkään työttömänä ollut ei suinkaan saa rahaa säästööän "koska on tottunut tulemaan toimeen vähällä". Rahat hupenevat kaikkeen sellaiseen välttämättömään, johon ei aiemmin ollut varaa. Omalla kohdallani voisin mainita esimerkkinä kunnollisen talvitakin ja kengät.

En minä väitä, että tämä ei olisi mahdollista, mutta se olisi kyllä jo sairaalloista saituutta.

Vierailija
45/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä sinä olet nyt vitsikäs. Oletko varma, että et vielä noilla tuloilla joudu maksamaan asumistukea takaisin?

Oikeasti pitkään työttömänä ollut ei suinkaan saa rahaa säästööän "koska on tottunut tulemaan toimeen vähällä". Rahat hupenevat kaikkeen sellaiseen välttämättömään, johon ei aiemmin ollut varaa. Omalla kohdallani voisin mainita esimerkkinä kunnollisen talvitakin ja kengät.

En minä väitä, että tämä ei olisi mahdollista, mutta se olisi kyllä jo sairaalloista saituutta.

Ap:han kertoi ilmoittaneensa tulonsa kelaan joten ei kai siinä mitään epäselvää pitäisi olla. Ihan helposti voi ap:n antamista tuloista ja menoista laskea onko hänen mahdollista säästää vai ei. Ap ei ole työttömänä eikä missään kohtaa väittänyt että siinä tilanteessa pystyisi säästämään joten en ymmärrä miksi vetoat sellaiseen.

Vierailija
46/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä miksi tämä olisi provo.

Minun tilanne:

Nettopalkka 1350€

Elarit 300€

Lapsilisät 300€

Asumistuki 360€

Yhteensä 2310€ käteen.

Vuokra 900€

Sähkö 30€

Puhelimet ja netti 60€

Vakuutukset n. 15€/kk

Yhteensä 1005€

Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.

Voihan se toki näin olla, mutta vähän pistää harmittamaan yh-mammaa joka saa nettona palkkaa 2488€ + lapsilisän yhdestä lapsesta. En saa muita tukia, ja maksan kaiken elämiseni itse.

Vierailija
47/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et missään nimessä tarvitse asumistukea tässä tilanteessa, kun saat niin paljon säästettyä kuukausittain. Ole yhteydessä Kelaan tai toivottavasti joku "narauttaa" sinut. Sinulle maksettavat tuet ovat yhteiskunnan varojen väärin käyttöä!

Haha. Kyllä Kela maksaa asumistukea ihan tulojen mukaan. Jos joku on fiksumpi kuin toinen ja säästää niin tietenkin hänellä on oikeus tukeen.

Vierailija
48/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mun rahat on? Ihan itse minä työlläni tienaan, saan nettona 3000 kuussa. Lapsilisissä on yh-korotus, kahdesta lapsesta saadaan 296,82 kuussa. Ja sanon saadaan, koska lapsilisät maksetaan tilille, johon sekä minulla että exällä on käyttöoikeus. Se ostaa, joka hoksaa. Elareita ei makseta. Tiukkaa tekee, kun olen halunnut pitää eronkin jälkeen lapsilla kodin, johon syntyivät ja jossa ovat kasvaneet. Mun brutto on lähes 5000 kuussa, minkä vuoksi olen aina maksanut täydet maksut kaikesta. Nyt onneksi lapset ovat jo koulussa.

Ihan itsehän olet valinnut kalliin asumisen! Muuta halvempaan, kyllä lapset siihen sopeutuvat. Jos käteen saa 3000€ ja vielä lapsilisät päälle niin jo on kumma jos ei muka sillä pärjää! Mitä väliä sitäpaitsi jos lapsilisät menevät yhteiselle tilille jos niistä kuitenkin lasten menoihin se raha käytetään? Tottakai olisit sinkkuna rikkaampi, niinhän me kaikki!

Jos nyt luet viestini, niin huomaat että en suinkaan valita sitä, että rahani eivät riitä, koska itsehän nimenomaan olen valinnut pysyä tässä, vaan kysyin että missä ne rahat ovat, jota lapsiperheille tulee ovista ja ikkunoista? Kun itselleni tulee ns. ylimääräistä tasan tarkkaan se vajaa sata euroa verrattuna siihen, jos olisimme edelleen exän kanssa yhdessä - tässä samassa talossa käytännössä samoilla kustannuksilla. Sillä vajaalla satasella lapsille ylläpidetään nyt kahta kotia - eikä siellä toisessakaan päässä rahaa tule ovista ja ikkunoista.

Ja mielelläni myyn, jos joku ostaa? Muuta sinä tänne?

Vierailija
49/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin no. Minulla on varmaankin paperilla yli tuplasti parempi palkka kuin AP:llä, silti käteen saan vain muutaman satasen enemmän. Seuraava tilipäivä on kuuden päivän päästä, tililläni on alle euro ja housuntaskussa käteistä 15 euroa - ja tämä on ihan normitilanne. Säästössä minulla ei ole mitään, eikä varmaan tulekaan.

Toki paljon riippuu omista valinnoista. Me asumme "kalliisti", on asuntolainaa (150 000e), kaksi autoa (tosin välttämättömiä työssä käynnin takia), jne.

Silti: tuloista riippumatta - ovat ne sitten mitä tahansa - jos joku pystyy kk-tasolla säästämään vaikkapa 500-1000 euroa, joka kuukausi, niin onhan hänellä asiat todella hyvin. Voidaan ihan hyvin kysyä, miksi tällaiselle henkilölle pitäisi maksaa esim. asumistukea? Hänhän pystyisi loistavasti maksamaan asumisensa itsekin, ja saisi sen jälkeenkin vielä monta sataa säästöön. Miksi hänelle - ja kymmenille/sadoille tuhansille muille samassa tilanteessa oleville - pitää verorahoista maksaa tuntuvia summia joka kuukausi? Rahaa, jonka tämä laittaa säästöön, ja joiden avulla ehkä jää monta vuotta aikaisemmin eläkkeelle aikoinaan, köyhdyttäen kansantaloutta vielä reilusti lisää.

Ei meillä oikeasti olisi tällaiseen varaa. Ei ihme, että Suomella menee huonosti ja koko ajan vain huonommin. Ainoana ja sietämättömänä ratkaisuna kaiken tämän rahoittamiseen on verottaa koko ajan vain raskaammin keskiluokkaa (kuten minua).

Eipä ihmetytä sekään, että yhä harvempaa kiinnostaa käydä töissä, sen tekemisestä kun on tehty taloudellisesti rangaistavaa. Downshiftaus kiinnostaa monia, ja miksipä ei, jos tekemällä töitä reilusti vähemmän (vaikka 50-75% täydestä työajasta) saat saman verran - tai hyvässä lykyssä jopa enemmän - käteen kun valtio tasaa tilit.

Ugh.

Vierailija
50/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt luet viestini, niin huomaat että en suinkaan valita sitä, että rahani eivät riitä, koska itsehän nimenomaan olen valinnut pysyä tässä, vaan kysyin että missä ne rahat ovat, jota lapsiperheille tulee ovista ja ikkunoista? Kun itselleni tulee ns. ylimääräistä tasan tarkkaan se vajaa sata euroa verrattuna siihen, jos olisimme edelleen exän kanssa yhdessä - tässä samassa talossa käytännössä samoilla kustannuksilla. Sillä vajaalla satasella lapsille ylläpidetään nyt kahta kotia - eikä siellä toisessakaan päässä rahaa tule ovista ja ikkunoista.

Ja mielelläni myyn, jos joku ostaa? Muuta sinä tänne?

Johan muuttui ääni kellossa! Nyt mielelläsi myyt vaikka vielä edellisessä viestissäsi kirjoitit "olen halunnut eronkin jälkeen pitää lapsilla kodin johon syntyivät ja jossa ovat kasvaneet". Ihan sanatarkasti. Ja vielä kirjoitit että tiukkaa tekee. Ei noilla tuloilla tietenkään mitään ylimääräisiä tukia tule, sehän on selvää. Pienituloisille lapsiperheille tukia maksetaan oli sitten kyse yh-perheestä tai kahden vanhemman perheestä. Jos joku pienituloinen tukia saava vielä onnistuu säästämään niin sehän on aivan loistavaa ja auttaa parantamaan kyseisen perheen tilannetta tulevaisuudessa niin ettei ehkä ikuisesti tarvitse niiden tukien varassa elää.

Vierailija
51/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just tää. Kun ei tee mitään, on aikaa ja rahaa. Kun vähän enemmän tienaa, veroprosentti nousee huimasti ja kaik tuet, vähennykset ja muut alennukset katoaa. Eikä rahaa jää yhtään mihinkään.

Ja jos jää, niin eikun uudempaa autoa alle ja isompaa kattoa pään päälle, ulkomaan matkaa, kalliimpia vaatteita, lapsille mopoautoja ja jääkiekkoharrastuksia. Tuollahan se oli selvästi ja oma-aloitteisesti sanottu, mistä tuo tiukkaa tekeminen johtuu:

"Tiukkaa tekee, kun olen halunnut pitää eronkin jälkeen lapsilla kodin, johon syntyivät ja jossa ovat kasvaneet."

Oma valinta!

Vierailija
52/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-vieras kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tilanne:

Nettopalkka 1350€

Elarit 300€

Lapsilisät 300€

Asumistuki 360€

Yhteensä 2310€ käteen.

Vuokra 900€

Sähkö 30€

Puhelimet ja netti 60€

Vakuutukset n. 15€/kk

Yhteensä 1005€

Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.

Voihan se toki näin olla, mutta vähän pistää harmittamaan yh-mammaa joka saa nettona palkkaa 2488€ + lapsilisän yhdestä lapsesta. En saa muita tukia, ja maksan kaiken elämiseni itse.

Mikä sua harmittaa, sun nettotulot on isommat kuin ap:lla ja vain yksi lapsi elätettävänä. Ap:lla lapsia on kaksi.

Vierailija
53/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatustuki ja lapsilisät ovat tukia, jotka yh saa tulotasosta riippumatta. AP on saanut ne myös työttömyyspäivärahalla ollessaan ja saa ne, vaikka palkka nousisi.

Asumistuki on tulosidonnainen.

Vierailija
54/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut kirjoitti:

Silti: tuloista riippumatta - ovat ne sitten mitä tahansa - jos joku pystyy kk-tasolla säästämään vaikkapa 500-1000 euroa, joka kuukausi, niin onhan hänellä asiat todella hyvin. Voidaan ihan hyvin kysyä, miksi tällaiselle henkilölle pitäisi maksaa esim. asumistukea? Hänhän pystyisi loistavasti maksamaan asumisensa itsekin, ja saisi sen jälkeenkin vielä monta sataa säästöön. Miksi hänelle - ja kymmenille/sadoille tuhansille muille samassa tilanteessa oleville - pitää verorahoista maksaa tuntuvia summia joka kuukausi?

Ihmettelen samaa... Näköjään nämä voivat laittaa tukien ansiosta säästöön huomattavasti enemmän kuin minä työansioistani. En tietenkään saa yhteiskunnalta mitään tukia koska olen sinkku ja nettopalkkani on huimat 1800 e. Raha riittää ruokaan, vuokraan ja laskuihin kun vähän katsoo mitä ostaa, mutta säästöön  jää  vain pari sataa kuussa.

Vierailija
55/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-vieras kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tilanne:

Nettopalkka 1350€

Elarit 300€

Lapsilisät 300€

Asumistuki 360€

Yhteensä 2310€ käteen.

Vuokra 900€

Sähkö 30€

Puhelimet ja netti 60€

Vakuutukset n. 15€/kk

Yhteensä 1005€

Oletko laskenut tai lasketuttanut, olisitko oikeutettu tukiin? Mun käsittääkseni nuo tuet menee niin, että tietyissä olosuhteissa olet oikeutettu tietyn suruiseen tukeen. Esim. tietyn suuruisessa taloudessa laskeskellaan hyväksytyiksi tietynsuuruiset menot tietyistä asioista, joiden jälkeen pitäisi jäädä tietty summa "elämiseen" (ruoka, vaatteet, harrastukset yms.) Jos noiden hyväksyttyjen suuruisten laskennallisten menojen jälkeen tuloistasi jää vähemmän kuin laskennallinen "elämiseen" jäävä summa, olisit oikeutettu erotuksen suuruiseen tukeen.

Vierailija
56/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et missään nimessä tarvitse asumistukea tässä tilanteessa, kun saat niin paljon säästettyä kuukausittain. Ole yhteydessä Kelaan tai toivottavasti joku "narauttaa" sinut. Sinulle maksettavat tuet ovat yhteiskunnan varojen väärin käyttöä!

Olen tuloni ilmoittanut kelaan ja asumistukipäätös on tehty tulojeni mukaan.

Pitäisikö siis minua rangaista siitä että saan säästettyäkin jotain? Parempi että nostan minulle kuuluvan asumistuen ja hassaan kaikki tuloni menemään?

Eikös jokaisella pitäisi olla 3kk:n palkkatulojen verran puskurirahastoa? En ole vielä ihan sitä saavuttanut.

Ap

Et tee mitään väärää. Rikkaita vaan ahdistaa jos joku pienituloinen alkaa vaurastua. Me taas emme saa asumistukea yhtään kun ollaan liian rikkaita. Yleensä n.50€ jää kuukaudessa säästöön vaikka mitä tekisi. Onneksi olemme tehneet vain yhden lapsen. Eläimiä on neljä. Niiden määrä kun vähenee, ei lisää enää tule.

Kulut tulojen mukaan. Asumme toki nyt vähän kalliimmin aso-asunnossa kun lainaa maksamalla "säästämme" omaa asuntoa varten. Kallista säästämistä, mutta meidän alueemme vuorkatasolla tulee jopa edullisemmaksi tämäkin!

Vierailija
57/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-vieras kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tilanne:

Nettopalkka 1350€

Elarit 300€

Lapsilisät 300€

Asumistuki 360€

Yhteensä 2310€ käteen.

Vuokra 900€

Sähkö 30€

Puhelimet ja netti 60€

Vakuutukset n. 15€/kk

Yhteensä 1005€

Mikä sua harmittaa, sun nettotulot on isommat kuin ap:lla ja vain yksi lapsi elätettävänä. Ap:lla lapsia on kaksi.

Varmaan se että käytännössä ei ole väliä saako palkkaa nettona 1400 vai 2400. Tuet tasaavat eron. Ymmärrän kyllä harmituksen ja työmotivaation puutteen. Se ei kuitenkaan ole ap:n eikä muiden tukien saajan vika vaan systeemin. Jos tukiin on oikeutettu niin tottakai niitä hakee. Totta on ettei työnteko aina kannata ja se on asia johon pitäisi saada muutosta. En tiedä miten, sen pähkäilyn jätän viisaammille...

Vierailija
58/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokopäivätyössä, netto 1800e ja säästöön jää n.100e. Vittu että pistää katkeraksi. Miksei mun elämää kukaan kustanna? Pitääkö ottaa loparit ja jäädä yhteiskunnan tuille että täällä pystyy elämään? Miksei työntekoon kannusteta vaan siitä rankaistaan?

Juu sama täällä! Meillä puolison kanssa jää kanssa molemmille n. 1700-1800 kuussa käteen. Siitä sitten vuokra yli 900e, auton vakuutukset yms.ja muut sähkö, puhelin laskut poijes. Joka kuu laskuihin molemmilla menee n.600e, eli vähän yli 1000e jääpi "namiskarahaa".

Kyllä se kaikki menee, kun matkustellaan ja käydään ravintoloissa jne. Silti kyrsii että saman 'tulon' saapi tosiaan vähemmällä kouluttautumisella tahi vähemmällä(jos lainkaan) työnteolla. Aattelinkin ens vuoden alusta alkaa tehdä tyyliin 80%työaikaa..KiKyilkää muut vaan rauhassa 😈

Vierailija
59/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut kirjoitti:

No niin no. Minulla on varmaankin paperilla yli tuplasti parempi palkka kuin AP:llä, silti käteen saan vain muutaman satasen enemmän. Seuraava tilipäivä on kuuden päivän päästä, tililläni on alle euro ja housuntaskussa käteistä 15 euroa - ja tämä on ihan normitilanne. Säästössä minulla ei ole mitään, eikä varmaan tulekaan.

Toki paljon riippuu omista valinnoista. Me asumme "kalliisti", on asuntolainaa (150 000e), kaksi autoa (tosin välttämättömiä työssä käynnin takia), jne.

Silti: tuloista riippumatta - ovat ne sitten mitä tahansa - jos joku pystyy kk-tasolla säästämään vaikkapa 500-1000 euroa, joka kuukausi, niin onhan hänellä asiat todella hyvin. Voidaan ihan hyvin kysyä, miksi tällaiselle henkilölle pitäisi maksaa esim. asumistukea? Hänhän pystyisi loistavasti maksamaan asumisensa itsekin, ja saisi sen jälkeenkin vielä monta sataa säästöön. Miksi hänelle - ja kymmenille/sadoille tuhansille muille samassa tilanteessa oleville - pitää verorahoista maksaa tuntuvia summia joka kuukausi? Rahaa, jonka tämä laittaa säästöön, ja joiden avulla ehkä jää monta vuotta aikaisemmin eläkkeelle aikoinaan, köyhdyttäen kansantaloutta vielä reilusti lisää.

Ei meillä oikeasti olisi tällaiseen varaa. Ei ihme, että Suomella menee huonosti ja koko ajan vain huonommin. Ainoana ja sietämättömänä ratkaisuna kaiken tämän rahoittamiseen on verottaa koko ajan vain raskaammin keskiluokkaa (kuten minua).

Eipä ihmetytä sekään, että yhä harvempaa kiinnostaa käydä töissä, sen tekemisestä kun on tehty taloudellisesti rangaistavaa. Downshiftaus kiinnostaa monia, ja miksipä ei, jos tekemällä töitä reilusti vähemmän (vaikka 50-75% täydestä työajasta) saat saman verran - tai hyvässä lykyssä jopa enemmän - käteen kun valtio tasaa tilit.

Ugh.

Juuri näin!! Samaa mieltä!

Vierailija
60/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä menee vuokraan, sähköön ja veteen?

Tästä ois hyvä lähteä liikkeelle.

Vuokra 900e johon sisältyy vesi ja nettiyhteys.

Sähköön menee 100-140e/3kk.

Ap

Eli sulla jää n. 730e/kk tai 25e/päivä josta maksat 3 henkilön ruoat, vaatteet, hygienian , bussiliput, päivähoidon (?); puhelinlaskut, vakuutukset, vapaa-ajanmenot, terveyskeskusmaksut, lääkkeet..

Parempi provo ens kerralla.

mä en tunne henkilökohtaisesti kuin 1 ihmisen jolla on säännöllinen lääkitys, 83-vuotias appiukko. Työiässä olevilla lapsiperheillä ei kellään ole mitään hiton lääkelaskuja jatkuvasti, ja aina ne näihin keskusteluihin tupsahtaa mukaan. Missä ne kaikki ammattisairaat muualla luuraa kuin av-palstalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi