3kk töissä, säästöön kertynyt tänä aikana 2000e. Nettopalkka n. 1400e
Palkan lisäksi saan asumistukea, elatustukea ja lapsilisää yht. n. 950e.
Pitkään elänyt kelan työttömyystuella ja tottunut pärjäämään pienillä tuloilla.
Olen harkinnut asunnon ostoa kunhan saan tarpeeksi säästöjä, kannattaisiko tuo asp-tili vai pidänkö vain tilillä säästöt?
Kommentit (141)
Mä en voi uskoa tätä kateuden määrää. Siis ihan tosissaanko suurin osa vastaajista kadehtii sitä, että ap on yksinhuoltaja, saa pientä palkkaa ja siksi asumistukea ja hänen lapsensa käy viikonlopputöissä? Vai sitä, että hän pystyy pienistä tuloista säästämäänkin? Onhan teillä kaikilla tuohon samaan mahdollisuus, paitsi noin pientä palkkaa ei monikaan saa. Eikä pieni palkka ole aina yhteydessä työn vaativuuteen tai koulutuksen määrään, niin kuin joku vastaajista oletti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi uskoa tätä kateuden määrää. Siis ihan tosissaanko suurin osa vastaajista kadehtii sitä, että ap on yksinhuoltaja, saa pientä palkkaa ja siksi asumistukea ja hänen lapsensa käy viikonlopputöissä? Vai sitä, että hän pystyy pienistä tuloista säästämäänkin? Onhan teillä kaikilla tuohon samaan mahdollisuus, paitsi noin pientä palkkaa ei monikaan saa. Eikä pieni palkka ole aina yhteydessä työn vaativuuteen tai koulutuksen määrään, niin kuin joku vastaajista oletti.
Palkka ei toki aina kerro koulutuksesta tai työn vaativuudesta, mutta oikeesti: 1600 brutto on naurettavan vähän eikä vaan voi olla koulutusta vaativan työn palkka.
Ap voi todistaa tämän vääräksi, jos pystyy.
Kateutta täällä on minun mielestäni herättänyt ainoastaan se, että koulutetuilla ja huomattavasti isompaa (mutta ei mitään varsinaisesti isoa) palkkaa saaville ei jää käteen juurikaan enempää kuin ap:lla. Se tuntuu ymmärrettävästi epäreilulta.
Se, että 17-vuotias saa mitään töitä, ei ole mikään läpihuutojuttu sekään. Hyvin vaikea on tuon ikäisen saada mitään töitä, varsinkaan sellaista josta saa 500 kuussa tekemällä vain viikonloppuisin töitä.
olen kahden lapsen äiti jolla palkka noin 2000€/kk. Jos on ollut paljon ilta- ja viikonloppuvuoroja, siihen muutama satanen enemmän päälle. Lisäksi saan minimielarit ja lapsilisät kahdesta lapsesta.
En saa asumistukea enkä mitään harkinnanvaraisia toimeentulotukia tai muita sosiaalietuuksia. Toinen lapsista on erityislapsi ja lääkkeista sekä sairaalamakuista tulee aika iso summa vuosittain. Vammaistuki lopetettiin kolme vuotta sitten enkä jaksanut sitä riitauttaa vaikka varmaan olisi pitänyt.
Ja olen säästänyt kahdessa vuodessa rahaa 16000.
totuin joskus elämään vähällä ollessani ensin työtön ja sitten opiskelija enkä nostanut elintasoa tulojen kasvaessa,
olen myös hankkinut ihan tarpeelliset talvitakit, pesukoneen ja maksellut satoja euroja eläinlääkärille lemmikin hoidosta
joten kyllä ap varmasti on onnistunut säästämään omista tuloistaan ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
olen kahden lapsen äiti jolla palkka noin 2000€/kk. Jos on ollut paljon ilta- ja viikonloppuvuoroja, siihen muutama satanen enemmän päälle. Lisäksi saan minimielarit ja lapsilisät kahdesta lapsesta.
En saa asumistukea enkä mitään harkinnanvaraisia toimeentulotukia tai muita sosiaalietuuksia. Toinen lapsista on erityislapsi ja lääkkeista sekä sairaalamakuista tulee aika iso summa vuosittain. Vammaistuki lopetettiin kolme vuotta sitten enkä jaksanut sitä riitauttaa vaikka varmaan olisi pitänyt.
totuin joskus elämään vähällä ollessani ensin työtön ja sitten opiskelija enkä nostanut elintasoa tulojen kasvaessa,
olen myös hankkinut ihan tarpeelliset talvitakit, pesukoneen ja maksellut satoja euroja eläinlääkärille lemmikin hoidosta
Jos tuo 2000 on bruttopalkkasi etkä saa asumistukea, sinulla täytyy olla todella pienet asumiskulut. Ja 16000 kahdessa vuodessa? Noista tuloista?
Säästäminen on ihanaa! Ei ole ihmisen mikään pakko ostaa koko ajan jotakin. Ruoka on oikeastaan ainut kiinteiden kulujen lisäksi. (Asuminen, sähkö, puhelin, vakuutus) jos jotain joskus tarvitsee sen saa käytettynä tai alennusmyynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten vieraantuneita todellisuudesta jotkut lapsiperheet ovat. Kuule kyllä se lapsilisä on TUKI siinä missä muutkin tuet, se vaan maksetaan automaattisesti kaikille lapsiperheille. Vai mitä se sun mielestä on, jotain palkkaako? Se on samanlaista yhteiskunnan tukea lapsiperheille kuin koulut, päiväkodit, neuvolat, leikkipuistot ym. Lapsilisät maksetaan verovaroista siinä missä muutkin tuet, ei ne tipahda mistään taivaasta.
Juurikin näin. Ap:n tapauksessa tulot vastaavat lapsetonta keskituloista.
Mun tulot nettona n. 1500e kuussa. Kyllä mullaki menis säästöön varmasti se 2t jos saisin 850e enemmän joka kuukaus. Tällä nykyisellä pärjää just ja just, yhtään ei saa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään kateutta ole, vaan fakta, että Suomessa verotuksella ja sosiaalituilla tasapäistetään todella rankalla kädellä. Moni tuntuu ottavan sen itsestäänselvyytenä ja oikeutena.
Jaa summa kahteen: vararahasto ja pitkäaikainen säästö. Pitkäaikainen puolestaan joko asuntosäästöön tai sijoituksiin.
Asuntosäästöllä puolestaan oma kämppä velkavivulla tai sijoituskämppä velkavivulla.
Varsinaiset sijoitukset puolestaan pikkukuluisiin indeksirahastoihin tai jos aikaa, tarmoa ja kiinnostusta sekä lisäresursseja riittää suoraan 12-15 kotomaiseen osinkoaristokraattiin eli osinkojaan kasvattavaan pörssiyhtiöön. Varo pankkien ja kaikenmaailman investiuviuvrijareiden, aleksantriittojen yms "neuvojia". Em ohjeilla Sinulla 10-15 vuodessa setelipaino valmiina.
- Unohda palstat, ajattele ite!
Vierailija kirjoitti:
Saakelin kovat on tuet. Pakko todeta.
Asumistuki + minimielarit + lapsilisät? Lapsilisät tulee sullekin, jos siis on lapsia, paitsi ehkä yh korotukset. MInimielarit eivät mitenkään kompensoi toisen tienaavan aikuisen puuttumista. Jo on kovat tuet! - Toki asumistuki on kova, mutta sehän on suora tulonsiirto vuokranantajille. Nostaa vuokrat kattoon, riistää sijoitusauntoja omaistamattomia ja kasaa tuloja omistajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei toki aina kerro koulutuksesta tai työn vaativuudesta, mutta oikeesti: 1600 brutto on naurettavan vähän eikä vaan voi olla koulutusta vaativan työn palkka.
Ap voi todistaa tämän vääräksi, jos pystyy.
Kateutta täällä on minun mielestäni herättänyt ainoastaan se, että koulutetuilla ja huomattavasti isompaa (mutta ei mitään varsinaisesti isoa) palkkaa saaville ei jää käteen juurikaan enempää kuin ap:lla. Se tuntuu ymmärrettävästi epäreilulta.
Se, että 17-vuotias saa mitään töitä, ei ole mikään läpihuutojuttu sekään. Hyvin vaikea on tuon ikäisen saada mitään töitä, varsinkaan sellaista josta saa 500 kuussa tekemällä vain viikonloppuisin töitä.
Ap:n tarina on uskomaton monestakin syystä. Siksi katson sen kuuluvan Työttömien mollaus-trollitehtaan tuotantoon.
Pitkään työttömänä ollut on joutunut tinkimään elintasostaan. Siksi hän joutuu hankkimaan lisääntyneillä tuloilla kaikkea sellaista, johon aiemmin ei ollut varaa. Toki eräät kykenevät säästämään jopa työmarkkinatuesta ... heillä kun on joku "sponsori".
Vierailija kirjoitti:
Asut siis maalla "ilmaiseksi" jossakin perimässäsi talossa, jossa on vain välttämättömät vakuutukset ym. Lämmität oman metsän puilla,jotka tekee ilmaiseksi isäsi/veljesi/miesystäväsi/naapurisi / tuskin kuitenkaan sinä itse. Sinä marjastat, metsästät, kalastat, kasvatat ja lemmikkisi tuottaa jotain , ehkä maitoa tai munia. Niin minäkin ...
AP:n tilanne on vähän toinen, jos 900€ menee jo vuokraan.
Tuilla tasataan tuloeroja ja aivan h''''tin hyvä niin. Ainoa vaan, että yläpäätä pitäisi tasata enemmän suhteessa siihen, että keskituloisia rokotetaan. Mutta periaate on hyvä ja oikea. Ilman tasaamista yhteiskuntarauha järkkyy ja se vasta kalliiksi tulee.
- Itse olen keskituloinen, käteen n. 2500e netto eli eipä paljon pätemään pääse, yhtään tukia en enää saa kun nuorimmainenkin 17v. Ei tulisi mieleenkään kadehtia niitä joiden tukia kustannan veroillani, hienoa, että ollaan lähellä samaa viivaa silloin jos tulot ovat vähemmän onnekkaat. Parempituloisten itkua ja uhriutumista en ymmärrä ollenkaan. Silloin on ongelmia itsetunnon ja ja kaiken kanssa jos mikään ei riitä.
En kyllä ymmärrä teitä jotka valitatte kun teidän PALKKA on suurinpiirtein sama kuin minun kaikki tulot yhteensä ja mitään ei jää säästöön.
Vaikka saisin pelkkänä palkkana kaikki tuloni, niin ihan saman verran minulla olisi jäänyt säästöön. Ei minun menot siitä muutu mihinkään vaikka tuet muuttuisivat palkaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi tämä olisi provo.
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Yhteensä 2310€ käteen.Vuokra 900€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Yhteensä 1005€Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.
Miten ihmeessä 800 euroa voi riittää kolmen hengen ruoka-, vaate-, harrastus- ym. kuluihin kuussa? Eikö teillä mene rahaa bussilippuihin tai sinulla esim. työpaikan lounasruokailuun? Entäs terveydenhoitokulut? 800 euroa on 200 euroa per viikko. En millään voi uskoa, että se riittää kolmen hengen menoihin viikossa.
No höpöhöpö, helposti tämä riittää.
Vanhempi tyttö käy 4h kerhossa ja mummolassa hoitamassa heppoja ja lukee paljon (kirjaston kirjoja) ja piirtää.
Nuorempi pelaa sählyä, joka maksaa 150€/vuosi ja käy koulun shakkikerhossa.
Terveydenhoitokuluja meillä ei juurikaan ole, itse olen maksanut vuosimaksun terveyskeskukseen (n. 30€) ja lapsille on ilmaista.
Asumme 100metrin päässä koulusta ja itse kuljen pyörällä töihin (noin 1,5km). Kauppa on myös muutaman sadan metrin päässä. Syön töissä omat eväät.
Vaatteita ostan mahdollisimman paljon fb-kirppareilta, joskus ehdin livekirpulle. Joululahjaksi ja synttäreinä lapset saa lahjakortit kenkäkauppaan, niillä saa aina seuraavan koon kengät. Puuhaillaan paljon ilmasia juttuja, kesälomalla mennään enemmän reissussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 800 euroa voi riittää kolmen hengen ruoka-, vaate-, harrastus- ym. kuluihin kuussa? Eikö teillä mene rahaa bussilippuihin tai sinulla esim. työpaikan lounasruokailuun? Entäs terveydenhoitokulut? 800 euroa on 200 euroa per viikko. En millään voi uskoa, että se riittää kolmen hengen menoihin viikossa.
Minä ihmettelen samaa. Itsekin olen 2 lapsen yh, ja tähän mennessä JOKA KUUSSA on ollut pakko ostaa lapsille kenkiä tai vaatteita (aina on joku kausi vaihtumassa, vaatteet jäävät pieneksi jne.), taloustarvikkeita (lamppuja, pattereita, pesuaineita), lasten kavereille synttärilahjoja, lapsille harrastusvälineitä ja vaikka mitä. Kaikenlaista yllättävääkin sattuu ja tapahtuu: avaimet jää sisään ja joudutaan kutsumaan huoltomies avaamaan ovi (45 e), puhelin hajoaa (vakuutus korvaa, mutta omavastuu on 40 e). Sekalaisista kuluista tulee meillä aina vähintään 200 e/kk.
Ihmettelen myös, että sinulla ei ole autoa mutta et myöskään tarvitse bussilippuja. Ettekö te liiku mihinkään?
Kateeksi käy, ei voi muuta sanoa. Sinulla on niin onneton palkka, ettei työsi varmasti ole kovinkaan stressaavaa tai vaativaa (ainakaan henkisesti). Minulla on korkeakoulututkinto ja 10 vuoden katkeamaton työura asiantuntijatehtävissä, ja tuloni ovat elareineen ja lapsilisineen (2 lasta) nettona vain 500 enemmän kuin sinulla. Ja säästöön ei jää mitään.
No, minulla ei ehkä ole korkeakoulututkintoa ja vain kolmen vuoden opinnot takana (+lukio), mutta työni ei ole mikään kevyt ja helppo. Olen töissä päiväkodissa. Tavallisesti nettopalkka on 1500€, mutta olen hieman vajailla tunneilla, jotta saan joustavammin hoidettua ekaluokkalaisen kouluun. Työni on sekä henkisesti että fyysisesti rankkaa ja olen vastuu on iso, vaikkakin toki varmasti hyvin erilaista kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Yhteensä 1005€Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.
Vanhempi tyttö käy 4h kerhossa ja mummolassa hoitamassa heppoja ja lukee paljon (kirjaston kirjoja) ja piirtää.
Terveydenhoitokuluja meillä ei juurikaan ole, itse olen maksanut vuosimaksun terveyskeskukseen (n. 30€) ja lapsille on ilmaista.
Asumme 100metrin päässä koulusta ja itse kuljen pyörällä töihin (noin 1,5km). Kauppa on myös muutaman sadan metrin päässä. Syön töissä omat eväät.Vaatteita ostan mahdollisimman paljon fb-kirppareilta, joskus ehdin livekirpulle. Joululahjaksi ja synttäreinä lapset saa lahjakortit kenkäkauppaan, niillä saa aina seuraavan koon kengät. Puuhaillaan paljon ilmasia juttuja, kesälomalla mennään enemmän reissussa.
Asutte siis maalla. Olen kyllä näin kaupunkilaisena arvellutkin, että maalla elämänlaatu on parempi kuin kaupungissa. Asuminen on halpaa, harrastukset ovat halpoja, ja kaikki on lähellä. Esim. ratsastustunnit ovat kaupungissa paljon kalliimpia kuin pikkupaikkakunnalla. Maalla voi itse viljellä vihannekset, marjastaa ja sienestää. Kaupungissa pitää olla auto, jos mielii marjametsään. Tässä vain joitakin esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tilanne:
Nettopalkka 1350€
Elarit 300€
Lapsilisät 300€
Asumistuki 360€
Sähkö 30€
Puhelimet ja netti 60€
Vakuutukset n. 15€/kk
Asumme 100metrin päässä koulusta ja itse kuljen pyörällä töihin (noin 1,5km). Kauppa on myös muutaman sadan metrin päässä. Syön töissä omat eväät.Vaatteita ostan mahdollisimman paljon fb-kirppareilta, joskus ehdin livekirpulle. Joululahjaksi ja synttäreinä lapset saa lahjakortit kenkäkauppaan, niillä saa aina seuraavan koon kengät. Puuhaillaan paljon ilmasia juttuja, kesälomalla mennään enemmän reissussa.
Asutte siis maalla. Olen kyllä näin kaupunkilaisena arvellutkin, että maalla elämänlaatu on parempi kuin kaupungissa. Asuminen on halpaa, harrastukset ovat halpoja, ja kaikki on lähellä. Esim. ratsastustunnit ovat kaupungissa paljon kalliimpia kuin pikkupaikkakunnalla. Maalla voi itse viljellä vihannekset, marjastaa ja sienestää. Kaupungissa pitää olla auto, jos mielii marjametsään. Tässä vain joitakin esimerkkejä.
Asumme 55.000 asukkaan kaupungin keskustassa. Marjametsään kyllä pääsee kävellenkin. Tottakai täällä on halvempi asua kuin esim pk-seudulla, mutta se on valintakysymys. Toki palkatkin monilla aloilla on hieman korkeampia siellä. Ja asumme kerrostalossa eli ei täällä sen enempää vihanneksia viljellä kuin helsingin keskustassakaan.
No kyllä ennemmin pitäisi poistaa lapsilisät niiltä oikeasti hyvätuloisilta, joilla on varaa tallettaa ne lasten tileille kasvamaan korkoa ja kerryttämään ensiasunnon käsirahaa.