Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3kk töissä, säästöön kertynyt tänä aikana 2000e. Nettopalkka n. 1400e

Vierailija
06.10.2017 |

Palkan lisäksi saan asumistukea, elatustukea ja lapsilisää yht. n. 950e.

Pitkään elänyt kelan työttömyystuella ja tottunut pärjäämään pienillä tuloilla.

Olen harkinnut asunnon ostoa kunhan saan tarpeeksi säästöjä, kannattaisiko tuo asp-tili vai pidänkö vain tilillä säästöt?

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi trolli ensi kerralla.

Vierailija
22/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas totuus lapsiperheiden köyhyydestä. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Missä mun rahat on? Ihan itse minä työlläni tienaan, saan nettona 3000 kuussa. Lapsilisissä on yh-korotus, kahdesta lapsesta saadaan 296,82 kuussa. Ja sanon saadaan, koska lapsilisät maksetaan tilille, johon sekä minulla että exällä on käyttöoikeus. Se ostaa, joka hoksaa. Elareita ei makseta. Tiukkaa tekee, kun olen halunnut pitää eronkin jälkeen lapsilla kodin, johon syntyivät ja jossa ovat kasvaneet. Mun brutto on lähes 5000 kuussa, minkä vuoksi olen aina maksanut täydet maksut kaikesta. Nyt onneksi lapset ovat jo koulussa.

Sinkkuna olisin kroisos. Nyt katselen toista työtä, jotta saisin lisätuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä menee vuokraan, sähköön ja veteen?

Tästä ois hyvä lähteä liikkeelle.

Vuokra 900e johon sisältyy vesi ja nettiyhteys.

Sähköön menee 100-140e/3kk.

Ap

Eli sulla jää n. 730e/kk tai 25e/päivä josta maksat 3 henkilön ruoat, vaatteet, hygienian , bussiliput, päivähoidon (?); puhelinlaskut, vakuutukset, vapaa-ajanmenot, terveyskeskusmaksut, lääkkeet..

Parempi provo ens kerralla.

Katso aiempi viesti, siinä säännölliset menot.

Bussilippuihin meillä ei mene rahaa, lapset eivät ole enää pk-ikäisiä.

Vakuutus-, terveyskeskus- yms. maksuja ei ole nyt tämän 3 kk:n aikana ollut, joten niihin ei ole mennyt rahaa.

Tietysti kun tällaisia kuluja tulee,niin säästöönkin jää vähemmän.

Ap

Yhdyn edelkiseen: parempi provo ensi kerralla.

Mikä tästä tekee mielestäsi provon?

Olen monta vuotta elänyt n. 700e pienemmillä kk-tuloilla. Nyt kun tulot nousivat, olisiko heti pitänyt rynnätä tuhlaamaan joka sentti?

Olen maksanut laskut ja ostanut tarpeelliset hankinnat ja mitä se mitä on jäänyt olen siirtänyt säästötilille.

Ap

Vierailija
24/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakelin kovat on tuet. Pakko todeta.

Vierailija
25/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookoo. Mulla lapsilisä korotuksella yhdestä, minimielari kahdesta. Ei mitään asumistukia eikä muutakaan. Pätkätyöt, tulot ehkä 2500/kk. Ei jää mitään käteen. Lukio, teinien harrastukset ja muut menot, omat terveyskulut, pakollinen auto. Elellään todella vaatimattomasti. Teinien kanssa ei vaan voi köyhäillä vaikka vaatimattomia kulutuksen suhteen ovat. Veroprosentti ja myös kaikenlaiset työhön liittyvät menot nousevat palkan myötä. Luulen et pienituloisena tulee parhaiten toimeen kun ei yritä yhtään mitään. Nimim. Uupunut jatkuvaan rahapulaan

Vierailija
26/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli sulla jää n. 730e/kk tai 25e/päivä josta maksat 3 henkilön ruoat, vaatteet, hygienian , bussiliput, päivähoidon (?); puhelinlaskut, vakuutukset, vapaa-ajanmenot, terveyskeskusmaksut, lääkkeet..

Vakuutus-, terveyskeskus- yms. maksuja ei ole nyt tämän 3 kk:n aikana ollut, joten niihin ei ole mennyt rahaa.

Ap

Mikä tästä tekee mielestäsi provon?

Olen monta vuotta elänyt n. 700e pienemmillä kk-tuloilla. Nyt kun tulot nousivat, olisiko heti pitänyt rynnätä tuhlaamaan joka sentti?

Olen maksanut laskut ja ostanut tarpeelliset hankinnat ja mitä se mitä on jäänyt olen siirtänyt säästötilille.

Ap[/quote

Hienoo että pärjäät vähällä ap. Mut sulla myös tod alhainen veroprosentti, saat tukia etkä varmaan maksa päiväkodeista yms juuri mitään....?

Vierailija
27/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1500 euron nettopalkalla lainalaskurit näyttää usein nollaa. Pankki lainoittaa maksukykyä (tuloja), ei säästöjä.

T. Pankkitäti

Vierailija
28/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mun rahat on? Ihan itse minä työlläni tienaan, saan nettona 3000 kuussa. Lapsilisissä on yh-korotus, kahdesta lapsesta saadaan 296,82 kuussa. Ja sanon saadaan, koska lapsilisät maksetaan tilille, johon sekä minulla että exällä on käyttöoikeus. Se ostaa, joka hoksaa. Elareita ei makseta. Tiukkaa tekee, kun olen halunnut pitää eronkin jälkeen lapsilla kodin, johon syntyivät ja jossa ovat kasvaneet. Mun brutto on lähes 5000 kuussa, minkä vuoksi olen aina maksanut täydet maksut kaikesta. Nyt onneksi lapset ovat jo koulussa.

Tää on just tää. Kun ei tee mitään, on aikaa ja rahaa. Kun vähän enemmän tienaa, veroprosentti nousee huimasti ja kaik tuet, vähennykset ja muut alennukset katoaa. Eikä rahaa jää yhtään mihinkään.

Vierailija
29/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et missään nimessä tarvitse asumistukea tässä tilanteessa, kun saat niin paljon säästettyä kuukausittain. Ole yhteydessä Kelaan tai toivottavasti joku "narauttaa" sinut. Sinulle maksettavat tuet ovat yhteiskunnan varojen väärin käyttöä!

Asumistuki maksetaan tulojen mukaan, eikä sen mukaan paljonko tilillä on rahaa. Miksi ihmistä pitäisi rangaista siitä, että hän käyttää rahansa järkevämmin kuin joku toinen? Ajattelitko edes mitä tästä seuraisi jos näin tehtäisiin? Tietenkin kyseinen henkilö tuhlaisi rahaa johonkin, jotta saisi tuen.

Tuosta rahasta pystyy helposti säästämään 2000 euroa kolmessa kuukaudessa jos asumiskustannukset ovat pienet. Eihän niiden lisäksi mene kuukaudessa kuin muutama satanen, vaikka olisikin lapsia. Elatusmaksut kuittaavat lasten kulut lähes täysin, vaikka olisivat minimit. Siten ei tarvitse edes itse laittaa yhtä paljon kuin saa elareita. 

Vierailija
30/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä miksi tämä olisi provo.

Minun tilanne:

Nettopalkka 1350€

Elarit 300€

Lapsilisät 300€

Asumistuki 360€

Yhteensä 2310€ käteen.

Vuokra 900€

Sähkö 30€

Puhelimet ja netti 60€

Vakuutukset n. 15€/kk

Yhteensä 1005€

Jää siis 1305€/kk kolmen hengen ruokaan, vaatehankintoihin ja harrastuksiin. Laitan säästötilille vähintään 500€/kk. Hyvin pärjätään, mutta haluan säästää mahdollisimman paljon, lasten kulutus kuitenkin nousee kun tulevat teineiksi.

Vierailija
31/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanut vuoden alusta 51000e käteen ja 13000e on säästössä. Johonkin sitä rahaa on palanut, vaikka käytännössä en ole ostanut yhtään mitään.

Vierailija
32/141 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta täynnä yksinhuoltajia. Ei yllätä yhtään. 

Vierailija
33/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi vissiin minunkin erota, bruttopalkka 2000, netto 1560e.

ja 2 lasta.

Ei todellakaan jää kahta tonnia säästöön kolmen kk välein.

Teillä on myös ne miehen tulot käytettävissä ja jos on töissä niin varmaankin tienaatte tuplasti sen mitä ap.

Itse saan palkkaa 1400e, mies 1400 ja lapsilisät 200e. Ei mitään tukia. 600e siis enemmän. Kyllä yhteiskunta mielestäni aika hyvin kompensoi yksinhuoltajille puolison puuttumista taloudellisesti.

Ja jos ottaa huomioon esim päiväkoti-ikäiset lapset ap tuskin maksaa yhtä paljon hoitomaksuja kuin me. Meillä ne tekee 260e/kk. Joka entisestään pienentää tuloeroja.

Vierailija
34/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä :D Saatte tonnin tukia? Mun bruttopalkka on 3300 ja käteen jää 2300, eli saman verran kun tuolla yhdellä vastaajalla. Tasan ei mee nallekarkit tosiaan.

Vierailija
35/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et missään nimessä tarvitse asumistukea tässä tilanteessa, kun saat niin paljon säästettyä kuukausittain. Ole yhteydessä Kelaan tai toivottavasti joku "narauttaa" sinut. Sinulle maksettavat tuet ovat yhteiskunnan varojen väärin käyttöä!

Olen tuloni ilmoittanut kelaan ja asumistukipäätös on tehty tulojeni mukaan.

Pitäisikö siis minua rangaista siitä että saan säästettyäkin jotain? Parempi että nostan minulle kuuluvan asumistuen ja hassaan kaikki tuloni menemään?

Eikös jokaisella pitäisi olla 3kk:n palkkatulojen verran puskurirahastoa? En ole vielä ihan sitä saavuttanut.

Ap

Kuule ap, en tiedä oletko trolli vai et, mutta uskon ,että on mahdollista säästää, jos osaa. Itse en enää kenellekään kerro, miten paljon säästän ja mitä kaikkea olemme niillä säästöillä hankkineet, koska moni ystävyys on loppunut siihen kateuden määrään.

Tämä palsta on tarkoitettu markkinavoimien mannekiineille, joten se siitä:DDDD

Vierailija
36/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nostaa hattua sinulle ap, kun olet osannut fiksusti hoitaa raha-asiasi. Ja kommentoijille tiedoksi, että lapsilisä ei ole mikään tuki, sillä se maksetaan kaikille tuloista riippumatta. Ainoastaan se vajaa 50 e/lapsi yksinhuoltajakorotus on tuki, joka kompensoi sitä, että toinen vanhempi ei ole jakamassa lasten kuluja.

Mulla on palkkatulot nettona n. 2200, elatustuki + lapsilisät n. 600. Eli 2800 ja mitään ei tunnu jäävän säästöön. Meillä on paljon isommat asumiskulut ja lisäksi auto, joka on kyllä aikamoinen rahasyöppö.

Jos harkitset asunnon ostoa, ota huomioon että omistusasuntoon ei sitten makseta noin hulppeaa asumistukea. Tukea on mahdollista saada yhtiövastikkeen ja lainan korkojen maksuun, ei lainan lyhennyksen.

Ja aika paljon enemmän pitää olla säästössä kuin 2000 e, jotta voi maksaa vähintään 5 % omarahoitusosuuden (oletan, että kyseessä olisi ensiasuntosi, jolloin 5 % riittää). Ja lisäksi sinulla on niin pienet palkkatulot, että niistä voi olla aika vaikea lainaa lyhentää. Lasten kanssa tuskin voit mihinkään yksiöön muuttaa kuitenkaan. Riippuu toki kaupungista, mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla alle 200 000 maksavia kolmioita ei käytännössä ole.

Ja ota huomioon myös, että lasten kasvaessa heidän kulunsa nousevat. He ehkä haluavat harrastaakin jotain. Mennä lukioon. Ostaa tietokoneen. Ja jossain vaiheessa lapsilisät loppuvat ja 18-vuotiaana myös ne elatusmaksut.

Vierailija
37/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita rahat, niin kohta elelet pääomatuloilla.

Vierailija
38/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Palkka samaa luokkaa ja päivähoitomaksut kahdesta 500 € kuussa, jotka maksan yksin. Ainoa lisätuki on yh-korotus lapsilisään, joka on naurettavan vähän verrattuna verotuksen viemään lisärahamäärään suhteessa kahden 2500 € kuussa ansaitsevan kahden vanhemman talouteen. Exä vielä valittaa, kun saan "tuet", vaikka pelkät päivähoitomaksut vie 200 € miinukselle. Maksan muutenkin lähes kaikki menot, exä vain sen, minkä hänen luona ruokaan menee. Mitään elatusmaksuja tai tukia en saa.

Vierailija
39/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mun mielestä täysin uskottavaa että noilla tuloilla saa rahaa säästöön! Saisin helposti itsekin! Jos nettopalkka on 1400 ja siihen päälle tuet 950 niin sehän tekee 2350€/kk käteen. Johan noi pelkät tuet kattaa asumiskulut! Ei tossa mitään kummallista oo mun mielestä. Ja jos kerran ap on rehellisesti tulonsa ilmoittanut kelaan ja siitä huolimatta on Kelan laskujen mukaan oikeutettu asumistukeen niin fine, ei sitten siinäkään mitään.

Vierailija
40/141 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 1500 euron nettopalkalla lainalaskurit näyttää usein nollaa. Pankki lainoittaa maksukykyä (tuloja), ei säästöjä.

T. Pankkitäti

Nooo...siinä vaiheessa kun ap lainaa on hakemassa hänellä voi olla paljon isommat työtulot. Pitäähän silti niitä säästöjä olla valmiina jos ei takaajaa löydy. Ja muutenkin, tyhmäähän se olisi olla säästämättä jos siihen kerran on mahdollisuus. Olet varmaan pankintätinä samaa mieltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi